Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko sinisilmäiset vanhemmat saada ruskeasilmäisen lapsen.

Vierailija
21.06.2009 |

Kommentit (77)

Vierailija
61/77 |
22.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun vanhemmilla on siniset ja mulla ruskeat silmät, isän suvusta löytyy pari muutakin ruskeasilmäistä yksittäistä henkilöä, eli hyvin harvalle on periytynyt ja kulkee jotenkin mukana tuo geeni.

vaikka mulla umpiruskeat silmät, on kaikilla lapsillani siniset silmät.

eli ei ihan mene oppien mukaan nämä hommat. ja mä en ole muiden miesten kanssa ollut.

Vierailija
62/77 |
22.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

silmät niin silloin isästä nousisi epäily.

Ruskea on aina hallitseva geeninä.

Toki kaikilla vauvoilla on lähes poikkeuksetta siniset silmät syntyessään :) Joten äitiä ei kannata heti salissa suututtaa :D

jos sinisilmäisten vanhempien lapsella on ruskiat silmät, on rouvalla ollut kivaa jonkun muun kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/77 |
22.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

...ei ne ois kuitenkaan pitäny paikkaansa...

Vierailija
64/77 |
22.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ruskea hallitseva väri. mulla on saman miehen kanssa kolme sinisilmäistä lasta vaikka mulla on täysin ruskeat silmät. muita miehiä ei ole ollut, se on varma! ja itsekin uskoisin olevani lasteni äiti.

Vierailija
65/77 |
22.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsista ei ole kuitenkaan kenelläkään eli ei kovin dominoiva vaikka se mutsin silmien väri ei mikään tummanruskea olekaan. Siskolla on jokunen ruskea pilkku ja mun tytölle on jokunen pilkku peritynyt.

Vierailija
66/77 |
22.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen useita, eli ei ole mitenkään älyttömän harvinaista. Toivottavasti enää ei biologian kirjoissa ole moista virhettä, muistan kuinka älytöntä oli lukea väärää tietoa, kun omallakin luokalla oli ruskeasilmäinen, sinisilmäisten vanhempien lapsi.

Vierailija
67/77 |
22.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen useita, eli ei ole mitenkään älyttömän harvinaista. Toivottavasti enää ei biologian kirjoissa ole moista virhettä, muistan kuinka älytöntä oli lukea väärää tietoa, kun omallakin luokalla oli ruskeasilmäinen, sinisilmäisten vanhempien lapsi.

Vierailija
68/77 |
22.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

asiasta puhuttiin tiedotusvälineissä paljonkin noin 10 vuotta sitten, ja ihmeteltiin koulun antamaa virheellistä tietoa.

Teille, jotka väitätte, ettei ole mahdollista, sanoisin että etsikää parempaa tietoa. Voitte loukata monia...

Vierailija
69/77 |
24.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä miehen kanssa molemmilla siniset silmät mutta pojallamme on ruskeat ja nämä on peritty minun isän ruskeista silmistä. Ja tasan tiedän, että mies on lapsen isä :)

i]

Tuosta voi sanoa ainoastaan yhden varman asia; Miehesi on todella sinisilmäinen...

Vierailija
70/77 |
24.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kumpikin vanhempi on sinisilmäinen, niin todennäköisyys on erittäin pieni, että yksi neljästä lapsesta on nappisilmä. Asia ei todellakaan ole niin yksinkertainen, kun koulussa opetettiin, mutta kyllä se pääsääntöisesti on edelleen sillä yksinkertaistetulla mallilla. Oletettavaa on, että sinisilmäinen lapsi tulee sinisilmäisille vanhemmille, mutta ihan heti ei kannata varma olla "postimiehen visiiteistä", jos lapsi onkin ruskeasilmäinen.

Niin todennäköisyys on suuri, että yksi lapsista tulee olemaan ruskeasilmäinen.

Vierailija
71/77 |
23.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Geenit voivat periytyä kaukaakin suvusta. Jännä juttu, mutta vaaleaihoiset vanhemmat voivat myös saada tummaihoisen lapsen (joka ei ole postimiehen). Näin voi käydä myös silmienvärille.

Vierailija
72/77 |
17.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

isyys

Kysymysnumero: 3150529

Voiko sinisilmäinen isä saada ruskeasilmäisen lapsen? Äitikin on sinisilmäinen ja lähi suku, mummot, ukit, sisarukset, tädit,sedät, enot on kaikki sinisilmäisiä. Miten toimitaan isyyden selvittäminen 30 vuoden jälkeen? Tarvitaanko mitään suostumusta keneltäkään? Tämä asia on vaivannut koko 30 vuotta ja toivoisin saavani vastausta. Kiitos!

Vastaus 2009-03-04 13:40:33

Hyvä isyydestä kysyjä,

lyhyt vastaus kysymykseesi, voiko lapsi olla ruskeasilmäinen, jos sekä isä että äiti ovat sinisilmäiset, on: kyllä voi. Silmien väri syntyy useiden geenien vaikutuksesta. Väri vaihtelee hyvin vaaleasta sinisestä tummempien sinisten, harmaiden ja vihreiden kautta vaalean ruskeaan ja siitä vielä hyvin tummaan ruskeaan. Pääsääntö voisi olla, että mitä enemmän pigmenttiä (niitäkin on eri lajeja) silmän iiriksessä on, sitä tummempi väri. Näin kahden sinisilmäisen lapsi voi saada vanhemmiltaan joskus sellaisen yhdistelmän geenejä, että silmiin kertyykin pigmenttiä ruskeaan väriin saakka.

Siis pelkästään lapsen ruskea silmän väri ei ehkä anna aihetta lähteä selvittämään isyyttä 30 vuoden jälkeen. Jos on muitakin syitä, tai jostain syystä niin vahva epäily, että asia tuntuu vaivan ja rahan arvoiselta, isyystutkimuksia voi teettää yksityisesti. Tutkimukseen tarvitaan verinäyte (ja siis suostumus) ainakin lapselta ja isäkandidaatilta, äidinkin näyte on hyödyksi. Tutkimus maksaa 252,28 ¤/henkilö, ja se tehdään Terveyden ja Hyvinvoinnin Laitoksen (THL, entinen KTL eli Kansanterveyslaitos) laboratoriossa, jonka verkkosivustolta saa lisätietoa asiasta (http://www.ktl.fi/portal/suomi/osastot/taso/yksikot/isyystutkimuslabora…). Sieltä vastataan isyystutkimuksia koskeviin kysymyksiin myös puhelimitse virka-aikana puh. 020 610 8900 tai sähköpostilla isyys@thl.fi.

Parhain terveisin,

Riitta Salonen-Kajander

perinnöllisyyslääketieteen erikoislääkäri

Väestöliitto, Perinnöllisyysklinikka, perinnöllisyyslääketieteen erikoislääkäri

Vierailija
73/77 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.06.2009 klo 21:42"]

Kyllä kai jos yksikin isovanhempi on.

Koska sinisilmäisyys on resessiivistä eli ruskeasilmäisyys dominoi aina sinisilmäisyyden. Ts. kaksi ruskeasilmäistä voi saada sinisilmäisen lapsen jos suvussa on kaksi isoisoisovanhempaa (yksi kummallakin puolella) joilla on ollut ruskeat silmät ja tuo värialleeli on periytynyt piilevästi sukupolvien yli kummallekin ruskeasilmäiselle vanhemmalle. Sen sijaan kaksi sinisilmäistä ei voi saada ruskeasilmäistä lasta.

Mutta...asia ei ole oikeasti näin helppo. Mutaatioita tapahtuu ja "poikkeus vahvistaa säännön" tapauksia löytyy.

Vierailija
74/77 |
01.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun serkulla on ruskeet silmät ja sen vanhemmilla molemmilla siniset. sen siskollakin on siniset ja isovanhemmilla.

Vierailija
75/77 |
01.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

siniset silmät vaikka mulla ihan ruskeat ja miehellä siniset.

Vierailija
76/77 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ja miehelläni todella ruskeat silmät. Meillä on kaksi lasta, joista toisella vihreän-ruskeat ja toisella kirkaan siniset silmät (eikä ole vielä kukaan postimieskään omakseen tunnustanut :-).

Pohdin tässä, että jos joskus tuo sinisilmäinen jälkeläisiä saa esim sinisilmäisen kanssa, niin voikohan sieltä ruskeaa silmää tulla?

Vierailija
77/77 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

periytyy dominoivasti, eli jos on yksikin ruskea silmäsyys geeni, se näkyy varmasti.. sinisilmaisyys taas ei välttämättä näy, vaan voi aiheuttaa sen että kaksi ruskeasilmäistä saa sinisilmäisen jälkeläisen.. mutta siis toisin päin ei vaikka olisi isovanhemmilla. Ilmiasu voi toki olla jotakin vihreänruskean suuntaista, mutta kunnon ruskeasilmäinen ei voi olla, jos vanhemmista kumpikaan ei ole ruskeasilmäinen.

Sanot siis, että yksikin ruskeasilmäisyysgeeni näkyy varmasti, mutta heti perään selität, että kaksi sinisilmäistä ei voi saada ruskeasilmäistä lasta, vaikka isovanhemmilla se geeni olisi (ja täten myös näillä sinisilmäisillä vanhemmilla). Jotain järkeä nyt näihin väittämiin kiitos.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kuusi