Tyhmää olla ostamatta lapselle kivoja vaatteita "koska ne sopivat niin vähän aikaa"
No vauvaikäiselle ehkä jää vaatteet muutamassa viikossa pieniksi, mutta kyllä leikki-ikäinen käyttää samoja vaatteita lähes vuodenkin. Minä en ainakaan lapsen vaatteissa säästele, pääasia että ne ovat kivoja, käytettiinpä niitä kuukausi tai vuosi.
En itsekään viihdy viimevuotisissa vaatteissa ja myyn ne eteenpäin, jotta on tilaa uusille.
Kommentit (47)
Pitäkää silmänne auki niin varmasti löytyy. Viimeisen kk sisään on löytynyt mm. Tommy Hilfigeriä, Oililyä, Timberlandia, Benettonia, Calvin Kleinia, Dieseliä... eikä ole mennyt rahaa juuri nimeksikään! (nämä kaikki pojille koossa 86-110 ja pk-seutu)
Onko itsepalvelukirppiksiltä löytynyt näitä namupaloja vaiko näissä MLL:n ja muissa harvoin järjestetyissä?
Toki vaatemakuja on erilaisia, en esim. itse tykkää retrosta. Mutta voin silti arvostaa retrohenkistä asua, jos se on kivasti valittu, siisti ja sopiva. Tämähän on vaan maku kysymys, ja sen kai jokainen tajuaa?
Mutta sitä ei voi käsittää, että lapsella on vanuneita, pinttyneitä, väärän kokoisia ja toisiinsa sopimattomia vaatteita järjestäen päällä. Kyllä senkin näkee, jos väri-iloa on asua valitessa tullut lapselta itseltään, onhan se eri näköinen kuin tasaisen kulahtanut lumppuasu.
Palsta vakioneuvo; osta kirpparilta, sieltä saa merkkireleitä pikkurahalla. Jep. Mistäs niitä tulee myyntiin, jos kukaan ei osta niitä uutena?
Merkkivaatekin voi toki olla ruma, mutta suurin osa suomalaislapsista kulkee järkyttävän näköisissä vetimissä. Varsinkin pienet tytöt, joilla järjestään äklöä pinkkiä ja liilaa, yhtaikaa tietenkin. Vaaleanpunainen on kaunis väri, mutta muitakin löytyy (ja se saamarin halpahallipinkki pitäisi kieltää lailla).
Isan Taminessa Pikku Huopalahdessa, siellä tosin on niin paljon tavaraa pienessä tilassa, että joutuu todella penkomaan
1) itsepalvelukirppareilta saalis per sen hankkimiseen käytetty aika on yleensä vähäinen - töihin menee niin paljon aikaa, etten raaski parin hyvän vaatteet takia lähteä penkomaan
2) joillain kirppareilla on kamala kissatappeluhenki - olen parikin kertaa poistunut paikalta todeten, että en alennu tönimään joidenkin lastenvaatteiden takia
3) ulkomaisista nettikaupoista saa alennuksia / valuuttakurssieroja tarkkailemalla hinta-laatusuhteella loistotavaraa ja ostoksen voi tehdä myöhään illalla, mikä ei ole lapsiin käytetystä ajasta pois.
Tämä meni nyt vähän aiheen vierestä, mutta kirpparit ovat ainakin työssäkäyvälle (=ajanpuuteesta kärsivälle) ylimainostettuja paikkoja.
Meillä ei ole vielä koskaan ollut paljon tuloja,mutta silti oon ostanut tähän asti melkeen kaikki uutena.Kun eka lapsi oli vauva niin kyllä lahjaksi saaduilla mentiin ja kirppiksen vaatteilla,mutta sen jälkeen oon uutena ostanut plajon vaatetta.Nyt on tullut paljon menoja ja kotona vielä kahta lasta hoidan. Olen alkanut harkitsemaan että jos kävisinkin huvikseni kirppiksella ja kattoisin että mitä sieltä löytyy ja kuinka halvalla.Meillä on lähisuvussa äitejä jotka panostaa lasten vaatetukseen ja itsekkin yritän pukea mahdollisimman kauniista. Jotenkin en ole aikaisemmin harkinnut kirppistä koska jotenkin on etonut että jos jollain on vaikka ollu kihomatoja ja sitten myy ne housut. Tiedän joo että on kaukaa haettu vertauskuva mutta kuitenkin. Lisäksi oon huomannut tulleeni aika materistiseksi lasten kanssa ja aina haluaa sellaisen paidan jossa on joku disney kuva esim. Mutta on kyllä totta että lapsiakin kannattaa oppia arvostamaan ihan paitaa jossa ei ole mitään kuvaa ja joka on vaikka käytetty.Tärkeintä on ettei vaate ole liian kuluneen näköinen. Sanoisin että ehkä köyhempien kannattaa ostaa käytettynä ja alesta ja rikkaampien uutena ja myydä kirpparilla. Jos rikkaat ostavat kirpparilta niin sitä en kyllä ymmärrä alkuunkaan. Tarpeeksi on köyhempiä ihmisiä keille kannattaisi jättää halpaa vaatetta. Se on just surullista että jos rikkaat vanhemmat pukeutuu hyvin ja lapset juoksee ulkona muitten vanhoissa kengissä vaikka hyvin ois rahaa ostaa hyvät uudet.Toisaalta jotkut köyhemmätkin tekee silleen että ostaa vähemmän vaatetta mutta laadukasta.
Meillä 5.5v ja kohta 4v pojat, joille haluan opettaa pukeutumisen perussääntöjä. Eli, että eri tilanteisiin pukeudutaan eri tavoin. Juhliin juhlavaatteet, kyläilemään ja kaupungille mennessä siistimpää päälle, puistoon tms ulkoiluvaatteissa, jotka riisutaan sisälle tullessa pois (hiekkaa on siitäkin huolimatta tarpeeksi lattiolla), mummin ja papan luona omakotitalossa rymytään kaikenlaisissa pihapuuhissa, kasvimaalla, saunapuita tekemässä jne, siellä käytetään ulkona niitä vaatteita, joilla ei enää kaupungissa mentäisi puistoon.
Haluan opettaa heitä myös siihen, että vaatteiden on kiva sopia sukkia, lippistä, hanskoja jne myöten yhteen. Esteetikkona en pidä edes siitä, että rymyvaatteet ovat kaikki riemunkirjavia. Meillä pojate ivät kulje myöskään liian pienissä tai liian suurissa vaatteissa.
Ostan uusia merkkivaatteita ( yleensä kuitenkin alennuksesta) mutta paljon myös huutiksesta ja käytettyjen lastenvaatteiden liikkeistä, kirppareilla en jaksa kierrellä. Mutta ostan käytettynä vain kauniita ja hyväkuntoisia vaatteita. Esim pinttyneitä tahroja en siedä lainkaan. Korjaankin vaatteita esim. rikkoontuneet farkut saa "tuunatuksi" tosi kivoiksi.
Kauniisti (ei siis välttämättä ollenkaan kalliisti) pukeutuminen on kohteliaisuus kanssaihmisiä kohtaan.
Lasten pitää saada olla lapsia elikäs toimia ilman, että vaatteet rajoittavat. Ja jos muksut olisi puettu johonkin kalliisiin merkkivaatteisiin, tulisi varmaan koko ajan vahdittua, että äläpäs läikytä, katso ettet kaadu, älä istu siinä maassa... Kivoja, mutta edullisia vaatteita on onneksi kirpparit, huutis ja halpismarketit pullollaan.
Sitä paitsi, aika epäekologinen elämäntapa, jos kaikki vaatteet pitää pistää vuoden sisällä uusiksi. Onneksi mun maku on sen verran klassinen, että ostokset on vähän pitkäikäisempiä eikä tarvitse olla mikään pintamuodin uhri. Älä nyt pyörry, hyvä ap, mutta itse asiassa tällä viikolla nakkasin kiertoon pitkäikäisimmän vaatekappaleeni - yöpaidan, jonka olen ostanut 17 vuotta sitten!
tosin minulla on edelleen käytösä yöpaita, joka on 21 vuotta vanha...
Arvostan kyllä sitäkin, että joku ostaa ne vaatteet uusina, eihän niitä muuten siellä kirppareilla olisi. Mutta samalla olen sitä mieltä, etteivät ne vaatteet muuta ei-kivoiksi sinä hetkenä, kun ne käyvät sille ensimmäiselle käyttäjälle pieneksi.
...mutta silti toisaalta jonkun silmä ei ollenkaan kiinnitä huomioita vaatteiden, esineiden ym esteettisyyteen. ELi tuskinpa kukaan ajattelee tietoisesti laittavansa rumaa ja tyhmän näköistä lapselleen päälle, ovat ehkä pukijan mielestä kauniita, tai sitten ei ole mielipidettä lainkaan, vaan ovat vain vaatteita joilla on tietty funktio, esim.pitää lapsen lämpimänä. Suomessa ei ole oikein vallalla sellainen esteettisyyskulttuuri kuin esim. Ranskassa ja Italiassa ym Mutta, siis eihän hyvin ja kauniisti pukeutuminen ole rahasta aina kiinni tosiaankaan. Saa kaunitta vaatteita halvallakin, mutta kestävyys voi olla sitten toinen juttu. Yllä mainituissa Euroopan maissa on tapana pukea lapset kauniisti ja ottaa enemmän huomioon pukeutuminen, myös lapsella. Eihän sen tarvi olla muualta poissa , siis hyvin yleinen tapa ajatella Suomessa, on tällainen että kunhan ne suojaa siltä ja tältä ja mukavat päällä, siis ajatellaan ettei hyvän näköinen vaate voi "toimia" hyvin. Toki sääolosuhteemme vaatii enemmän kuin Ranskassa ja Italiassa, mutta ei tämä Suomalaisten ajattelu ihan ole sitäkään vaan. Ehkä se on vain välinpitämättömyyttä! Monet vielä luulevat saavansa jotain taivasosuuksia sillä, kun hurskastelevat tyylillä "rumat ne vaatteilla koreilee" meinigillä. Ei ole keneltäkään poissa jos pukee itsensä ja lapsensa nätisti ja kivasti ja huomioi sillä tavalla myös kanssa ihmiset. Sitäpaitsi aivan alkuperäiskansatkin köyhissä alkeellisissa oloissa "koristelevat" itseänsä eri tavoin; alkeellisilla tavoilla valmistetuilla väreillä yms. Eli eihän tämä liity sillä tavalla vain yhteiskunnan vaurastumiseen.
pukevat lapsensa vain toisilta perittyihin tai kirppisvaatteisiin ja perustelevat sitä sillä että lapsille vaatteet sopivat vain niin vähän aikaa. ap, joka on pienituloinen yh ja silti sijoittaa kaiken ylimääräisen ja vähän enemmänkin kivoihin lastenvaatteisiin.
Mulla ainakin kyse on paitsi rahasta, myös ekologisesta ajatettelusta. Mielestäni ei ole mitään järkeä tukea sitä että jatkuvasti valmistetaan ja ostetaan uutta kun hyviä käyttökelpoisia vaatteita saa tutuilta tai kirppiseltä - ja bonuksena säästää vielä rahaakin, jonka voi käyttää johonkin muuhun mukavaan tai laittaa säästöön. Haluan opettaa myös lapsille järkevämpää kuluttamista, joten tämä on myös kasvatusperiaattellinen asia.
Ja hankin kyllä itsellenikin vain sellaisia vaatteita joita voin käyttää useita vuosia, joten kyllä sillä käyttöajallakin on minulle merkitystä. Kivoja vaatteiden pitää olla, mutta kalliita niiden ei tarvitse olla, vaikka ap tuntuukin niputtavan nämä kaksi asiaa yhteen.
Ei kai vaan vaatekaupoista, joku ne on sieltä ostanut. Ei ole kirppiksillä mitään ostettavaa, jos kukaan ei osta uusia vaatteita.
..., ne ovat intohimoni. JA onhan jaloillakin mukavaa kun kenkiä vaihdellaan riittävän usein. Pikkujalat.fi on uusi löytöni lastenkenkäpuolella, olen löytänyt sen vasta.
toisilta perittyihin ja kirppikseltä hankittuihin KIVOIHIN vaatteisiin. Mihin perustuu ajatus, ettei toisilta perityt vaatteet olisi kivoja. Minä ja myös varakkaat tuttavani ajattelevat ekologisesti ja pitävät suoranaisena haaskuuna ostaa kaikki vaatteet uutena, jos naapurilta tulee säkkikaupalla käytettyjä vaatteita. Ajatteletko sinä ap koskaan sitä, että paras perintö sinunkin lapsillesi saattaisi olla maapallo missä asua ja hyvä perintö on myös opettaa lapset kierrättämään.
toinen varakas
tarvetta näyttää muille eikä itselle mitään. Pukeudutaan just niinkun halutaan, ihan sama mitä muut ajattelee.
miettinyt, että onko tyhmää vai ei. Minä rakastan lastenvaatteita ja meillä on rahaa, siis minä ostan niitä niin paljon kuin huvittaa.
kuullut kenenkään olevan ostamatta lapselleen kivoja vaatteita, koska niitä tarvitaan niin vähän aikaa. Lapsihan tarvitsee joka tapauksessa vaatteita rumia tai kauniita. Mutta ilmeisesti tarkoitit, että kaikki eivät halua maksaa juuri mitään vaatteista, koska ne menevät niin vähän aikaa ja halvat vaatteet ovat rumia??? Nykyäänhän on kuitenkin se onnellinen tilanne, että jokaisella on varaa ostaa nättejä vaatteita ruotsalaisista halpaketjuista. Omasta mielestäni niillä vanhemmilla, joiden lapsilla rumat vaatteet, on yksinkertaisesti huono maksu.
pukevat lapsensa vain toisilta perittyihin tai kirppisvaatteisiin ja perustelevat sitä sillä että lapsille vaatteet sopivat vain niin vähän aikaa.
ap, joka on pienituloinen yh ja silti sijoittaa kaiken ylimääräisen ja vähän enemmänkin kivoihin lastenvaatteisiin.
pukevat lapsensa vain toisilta perittyihin tai kirppisvaatteisiin ja perustelevat sitä sillä että lapsille vaatteet sopivat vain niin vähän aikaa.
ap, joka on pienituloinen yh ja silti sijoittaa kaiken ylimääräisen ja vähän enemmänkin kivoihin lastenvaatteisiin.
Minä en jaksa kuluttaa aikaa enää ollenkaan kirppiksillä, sillä en ole aikoihin löytänyt siistiä päällepantavaa leikki-ikäiselle pojille. On vain puhkikulunutta ja nukkaantunutta. Tytöille löytää yhtä sun toista mutta pojalle vaikeampaa.