Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko aclovir herpesrasvaa käyttää ihan huoletta vaikka on raskaana?

20.06.2009 |

eilen sitten paukas huuleen kivan rakkulan. Mulla on vaan se tuubi, ei enää ohjeita että en tiedä mitä siinä sanotaan. Ootteko laittanu sitä tai zoviraxia?

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
20.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asikloviirin käytöstä ei raskauden aikana ole tarpeeksi tutkittua tietoa. Näin ollen ainakaan lääkkeen valmistaja tuskin suosittelee sen käyttöä. Sinuna jättäisin käyttämättä.

zovirax:

"Zoviraxin eri valmistemuodoille raskauden aikana altistuneiden naisten raskauksien tuloksia on koottu rekisteriksi. Rekisteri ei osoita Zoviraxia saaneilla naisilla muuta väestöä enempää vammaisina syntyneitä eivätkä havaitut vammaisuudet olleet keskenään samanlaisia tai noudattaneet mitään mallia, joka viittaisi yhteiseen syyhyn. Zovirax emulsiovoiteen käyttö aiheuttaa erittäin vähäisen systeemisen altistuksen asikloviirille.

Systeemisesti annostellulla asikloviirilla ei ollut kansainvälisesti hyväksytyissä standarditutkimuksissa sikiötoksisia tai teratogeenisia vaikutuksia kaneilla, rotilla tai hiirillä. Yhdessä ei-standarditutkimuksessa havaittiin sikiöissä poikkeavuuksia, mutta vasta sellaisilla ihonalaisilla annoksilla, jotka olivat emälle toksisia. Näiden havaintojen kliinistä merkitystä ei tiedetä." Edellämainittu tieto löydetty lääkelaitoksen sivuilta.

Periaatteessa kummassakin lääkkeessä on sama vaikuttava aine, eli asikloviiri. Jos ovat samanvahvuisia lääkkeitä keskenään ja kumpikin on emulsio (rasva), uskaltaisin ainakin itse käyttää acloviriäkin. Tosin varovaisuushan ei koskaan ole pahitteeksi, turhia lääkkeitä ei raskauden aikana kannata syödä tai käyttää ulkoisesti.

Vierailija
2/2 |
20.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyseessä on kuitenkin suht paikallinen hoito. Pahempi se olisi ollut, jos olis jättänyt hoitamatta ja olisi levinnyt esim. silmään tai alapäähän.

Apteekista, jos kysyy he kieltävät käytön varmasti, minä kysyin lääkäriltäni.

t. herpes huulessa synnyttänyt

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kaksi