Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kertoako raskaudesta ekana työpäivänä vai vasta parin viikon päästä?

Vierailija
19.06.2009 |

Ou jea, vauva tulossa ja uusi työ alkamassa lomien jälkeen. En ole tätä näin suunnitellut, vaikka siltä näyttääkin, joten mikä olisi työnantajan kannalta paras aika kertoa: heti ekana työpäivänä vai esim kuukauden päästä. Työssä ehdin olla ennen äitiyslomaa noin puoli vuotta. Työkin on määräaikainen mutta sen verran pitkä, että ehdin palata siihen.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
19.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska en halua pelotella mutta keskenkin voi mennä.

Vierailija
2/14 |
19.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain potkut kun kerroin koeaikana raskaudestani. Syytettä ei voinut nostaa koska virallisesti irtisanominen oli koeajan puitteissa mutta päin naamaa sanottiin että he ei halua raskaana olevia tänne kun ei ne kuulemma jaksa tehdä töitä :o( Ja ihan kaupassa olin töissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
19.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten tuskin on koeaikaa. En silti heti kertoisi.

Vierailija
4/14 |
19.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja itsekin tiedostan hyvin, että pahimmassa tapauksessa riennän heti "tunnustamaan" raskauteni ja sitten jonkun ajan päästä perumaan sen. Otan turhaa syyllisyyttä tästä niskoilleni, ja siksi tuntuisi reilummalta sanoa heti. Vai olisiko työnantajan hermoille parempi alkaa miettiä uutta rekrytointia vasta esim 4 kk kuluttua. Työni on sellaista, johon saa sijaisen heittämällä, eli ei vaikeita rekrytointeja tiedossa.

Vierailija
5/14 |
19.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulla ainakin oli 3kk hommassa koeaika, mutta oli vain pariviikkoa tai kuukauden

Vierailija
6/14 |
19.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

työsopimuksessa ei ole mainintaa koeajasta, eikä siitä ole ollut mitään puhettakaan. Karmee tilanne. Että kaikki hyvä sitten sattuu yhtä aikaa. Työpaikkakin oli tässä taantumassa tosi lottovoitto. Nytköhän alkaa töissä heti puheet, etten sitten ollutkaan niin motivoitunut kuten sanoin.

Vierailija
7/14 |
19.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ole rehellinen ja kerro koko tilanteen laita.

Minä ainakin peräänkuulutan ehdotonta rehellisyyttä työntekijöiltäni ja arvostan sitä että asioista uskalletaan sanoa suoraan!

Eli mielestäni si nun pitäisi ehdottomasti kertoa, kukaan työnanataja ei katso pahalla työntekijää joka on rehellinen.

Vierailija
8/14 |
19.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun työnantajan kanssa samaa mieltä, että rehellisyys on arvokasta ja niin haluaisin siitä itse toimia.

Tosin olen nähnyt vaan niin monesti, miten rehellisyydestä saa maksaa kovan hinnan, ja työnelämän keplottelijat ja selittelijät sen kun porskuttaa.

Työsopimus on tosiaan tehty määräajaksi ilman koeaikaa, joten sen epäasialliseen purkamiseen ei ole mahdollisuutta. En tiedä, lohduttaako työnantajaa, mutta minun on tarkoitus palata töihin heti kun se vauvalle sopii, sillä mies jää mielellään kotiin.

ap

Vierailija
9/14 |
19.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan siitä ettei tarvi selitellä jos jotakin toisin käy.

t: rv 18 ja siihen jäi... Yksi työkavereista tiesi ja työnantajalle kerroin sitten vasta pitkän sairasloman syyn.

Vierailija
10/14 |
19.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan odottaisin että raskaus on ohittanut eka kolmanneksen. Mitä se työnantaja sillä tiedolla nyt muutenkaan tekee? Eihän vielä voi alkaa rekrytoimaan uutta työntekijääkään.

Vierailija
11/14 |
19.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kävi siten et sain työpaikan, määräaikaisen, kerroin heti ekana päivänä lähimmälle esimiehelle olevani raskaana. Sitten 3 päivän jälkeen sain keskenmenon, ja tietty sairaslomalle, oli mielestäni reilua et hän tiesi missä mennään.

Voisit mielestäni kertoa esimiehellesi, ei sitä tarvi heti kaikille työkavereille kuuluttaa.

Vierailija
12/14 |
19.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tulee keskenmeno ja sairasloma, niin sitten vaan ilmotetaan pomolle että olen sairaslomalla ja palaan sillon ja tällön. Voihan sitä syynkin sanoa, mutta ei välttämätöntä.

Vierailija
13/14 |
19.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja olen kertonutkin, pomo oli todella tyytyväinen rehellisyydestä! Palkkioksi sain hänen täyden luottamuksensa, josta on myöhemmin ollut hyötyä minulle :-)

Vierailija
14/14 |
19.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

meneekö juhannus näiden moraalipohdintojen parissa... Olen vielä yksin himassa, joten aikaa on vatvoa.

Kun unohdetaan nämä periaatteelliset jutut, minustakaan työnantaja ei tee tiedolla tässä vaiheessa yhtään mitään, ja minustakin olisi tosi pöljää pitää yleinen tiedotustilaisuus asiasta, jossa voi käydä vielä miten vaan ja sitten jos kävisi keskenmeno ja pitkä sairausloma, sanoisin syyn ehkä vasta jos pomoa suuremmin asia kiinnostaisi ja huolettaisi.

Miettiikö kukaan muu sellaista, että työnantaja pitäisi epärehellisenä (kuten yksi ketjuun kirjoittanut työnantaja), jos ei kertoisi heti. Jos olisin jo ollut töissä, en miettisi koko asiaa, mutta nyt uutena on jotenkin eri fiilis...

Tajusikohan kukaan mun mielenmyllerrystä...