G: Ostatko lapsellesi mopon?
Meillä on miehen kanssa näkemyseroja asiasta vaikka vauva ei ole vielä edes syntynyt.
Mies haluaisi ostaa mopon (jos siis lapsi vain tahtoo) ja minä taas olen sitä mieltä että lapsi menee itse vaikka jakamaan lehtiä tai poimimaan mansikoita jos haluaa mopon. Niin tein minäkin aikoinani. En todellakaan ala tarjoilla kaikkea valmiina kultalautaselta.
Kommentit (25)
Niin moni mielipide muuttuu lapsen kasvaessa, ettei kannattais riidellä 10-15 vuoden päässä edessä olevasta asiasta ;)
Mutta kakkosen ehdotus on hyvä. Mopon hankinta nielee ison summan, joten siitä riittää maksettavaa sekä lapselle, että vanhemmille.
Meillä taas kiistellään mopolla ajoiästä. Täällä maalla, kun monet kaverit ajaa pitkin peltoja jo 8-9v, enkä haluais vielä lapselle mopoa ostaa (nyt 9v). Ehkä kuitenkin tingin hiukan tiukasta 15 vuoden iästä...
ja tulen ostamaan autonkin kun sellaisen tarvitsee. Omat vanhempani ostivat minulle myös aikoinaan ja kun taloudellinen tilanteemme on sellainen että rahasta ei ole tiukkaan, niin miksi en jatkaisi tätä perinnettä ?
Poikani on nyt 13 v.
Tyttö täyttää vuoden lopulla 15-vuotta ja olisi halunnut skootterin jo tänä kesänä, siihen en suostunut koska ikä ei riitä korttiin. Ensi keväänä saa skoban.
Täytyy myöntää että kyllä se tietty vähän hirvittää, mutta ainahan tää tulee olemaan tälläistä. Varmaan hirvittää silloinkin kun tulee saamaan ajokortin?
Mihinkään virityksiin en tule suostumaan ja sitä aion todella vahtia. Mutta näillä näkymin se on tytölle ihan ok, kunhan nyt vaan saa sen skootterin itselleen millä liikkua.
rippilahjana, sekä poika laittaa omia rahojaan.
se pentu alkaa jo marjoja pomimaan.
Tota menoa sun pentus ei edes halua syntyä, hei halooo ei ees syntyny vielä ja teillä melkein avioero käynnissä :D
hyvää jussii vaa teillekkin
se pentu alkaa jo marjoja pomimaan. Tota menoa sun pentus ei edes halua syntyä, hei halooo ei ees syntyny vielä ja teillä melkein avioero käynnissä :D hyvää jussii vaa teillekkin
poikia jotka ei halua mopoa ollenkaan. Omani osti itselleen mökkimopon omilla rahoillaan (on jakanut lehtiä).Aikoo ostaa "kunnon" mopon kun täyttää 15v on siis pari kuukautta aikaa ja siihen saa rahaa kun on ollut kesätöissä,tämä ei tietenkään riitä,mutta rippijuhlat on tulossa,niistä ehkä nettoaa jotakin ja sitten me sponssataan loput jos pystytään
Nyt on ensimmäinen kesä kun saa sillä ajella, täytti 15-vuotta alkuvuodesta. On kesätöissä isänsä firmassa ja näillä rahoilla sitten taas kustantaa bensansa ja itse myös maksoi moponsa vakuutukset. Jos mopossa menee osia rikki, niin ollaan sovittu että myös nämä kustantaa itse, toki mä olen ajatellut että voin tarpeen vaatiessa vähän auttaa jos on tarve, mutta pääsääntöisesti niin että itse maksaa viulunsa.
Jonka olemme myös maksaneet. Autamme lapsia kun kerran voimme. Ja kyllä lapsetkin ovat työteliäitä, kaksi kolmesta on kesätöissä ja kolmaskin haluaisi, mutta on vielä liian nuori.
Asumme Helsingissä eikä mopoilulle ole täällä mitään käytännön syytä (matkat taittuu ihan hyvin julkisilla tai pyörällä), mopo on täällä vaan turhaa pärinää ja bensankulutusta. Jos lapsi haluaa mopon, niin itse saa sen kustantaa alusta loppuun.
Tämä ei sitten tarkoita etteikö lapsen muita kiinnostuksenkohteita/harrastuksia tmv. tuettaisi, mutta mopoilun tukemiselle en näe meidän olosuhteissa mitään syytä.
omilla säästöillään.
Eli emme maksaneet sitä itse. Bensarahoja saa ruveta itse tienaamaan hankkimalla kevyttä työtä.
Esim milloin saa ajaa kevyenliikentten väylällä ja milloin ei (liikennemerkit) ja mitä tarkoittaa kielletty ajosuunta. Ja että ne nuolet liikenneympyrässä tarkoittaa pakollista ajosuuntaan, ne ei ole SUOSITUKSIA.
Esim milloin saa ajaa kevyenliikentten väylällä ja milloin ei (liikennemerkit) ja mitä tarkoittaa kielletty ajosuunta. Ja että ne nuolet liikenneympyrässä tarkoittaa pakollista ajosuuntaan, ne ei ole SUOSITUKSIA.
Mutta noita samoja oppeja voisi moni opettaa myös pyöräileville lapsilleen. Pyöräilevät lapset on välillä ihan kaistapäitä, näin autoilevankin kannalta.
Mistä se rahat niihinm muuten sais? alle 15-vuotias ei saa tehdä töitäkään. Ja mitä järkeä on lapsen pistää tienestejään johonkin mopoon, kun 16-vuotiaana voi ajaa jo kevari kortin, parempi säästö se on.
molemmille pojille.. sellaset plaston muoviset potkumopot ja innoissaan ajavat, kuulu 2v juttelevan akvaariokaloille: "kala sanoo, ootko ajanu mopolla, ootko.." ja muuten tietää, että punainen on hänen ja sininen on pikkuveljen...
saa kyllä itse ansaita moponsa ja kaikki sen kulut. poikkeuksena kypärä - sen voisin ostaa lahjaksi jos mopon hankkii, tulee ainakin kunnollinen eikä tarvitse pihistellä väärästä paikasta. turvallisuuteeen kannattaa panostaa!
kontakt eest 3% of the turvallinen laina and tagamata laina.
laenama sum pärit 5000 kuni MAKSIMAALNE the sum of Section 5000.000.
kontakt kaudu email.
Muthoot Finance.
Ollaan ostettu, kaikille kolmelle mopoiän ylittäneelle. Mopokortti maksettiin rippilahjaksi, ja mopo sitten 15v synttärilahjaksi. Käytettynä tietty, mutta kuitenkin.. Ja kypärä on tullut kummeilta tms synttärilahjaksi.
Ei olla mitään rikkaita, mies kausittain työttömänä ja minä matalapalkka-alalla/ hoitovapaalla. Autokortti ollaan maksett ulasten kanna noin puoliski, itse säästävät kesätöistään ja me ollaan sponsoroitu. Ei meillä lapset ole esim kesätöitä kauheasti saaneet, ei niistä rahoist aoikeasti mitään mopoja ja kortteja maksella- kun alle 15v ei ylipäätään pääse (meilläpäin) mihinkään töihin, ei ilman suhteita ainakaan. Lisäksi ollaan mopoilla ja korteilla helpotettu omaa elämäämme, asutaan maalla ja välimatkat jokapaikkaan on pitkät. Meidän kuljetusrumba on pienentynyt huomattavasti..
Miehen päätös, minä komppaan.