Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaveri (7 v.) oli puristanut linkkuveitsellä poikani kurkkua!!!!

Vierailija
18.06.2009 |

Pojat ovat ns. "parhaita kavereita" ja tottahan olen tiennyt, että tämä nykyinen kaveri osaa olla aika villi, mutta osaavat myös leikkiä rauhallisemminkin. Poikani ei itse kertonut tapauksesta, vaan pikkuveli tuli kertomaan. Isompi oli selvästi kieltänyt pienempää kertomasta, mutta sain kuitenkin kaiveltua totuuden.

Puhuminen kaverin vanhemmille tuskin auttaa, koska eivät muutenkaan piittaa pojastaan. Mitä teen? Erotanko pojat, enkä anna enää leikkiä vai mitä?! Ovat olleet ihan bestiksiä jo kolmisen vuotta.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
18.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin on ymmärtänyt tekonsa vakavuutta, joten kunnon puhuttelu on paikallaan. Ja jos vanhempansa eivät välitä, niin puhu suoraan tälle pjall.e

Vierailija
2/16 |
18.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tuossa on minusta jo aihetta ihan lastensuojeluilmoitukseenkin. Mitä kummallista tekee 7vuotias teräaseella ilman jatkuvaa aikuisten valvontaa? Ja mitä ilmeisimmin valvontaa ei ollut, jos moista oli päässyt tapahtumaan eikä kukaan aikuinen tullut sitä sinulle kertomaan.

Kai muuten muistit kehua pikkuista, joka uskalsi kiellosta huolimatta kertoa sinulle totuuden? Vaikkakin jouduit hiukan kaivelemaan :)

Minusta teräase lapsella on aina ls-ilmoituksen paikka, koska välittömästi herää huoli lapsesta ja hänen muusta valvomisestaan. Millä kaikella sellainen lapsi saakaan leikkiä, jonka käsissä nähdään teräase? Huh!

Jos vielä tiedät, ettei vanhemmat välitä niin heti välittömästi lapsen tilannetta valvomaan viranomaiset. Muuten ehkä antaisin asian olla. Lapsi ei usko sinua vaikka kuinka puhuttelisit ja saattaisit vain provosoida tekemään lisää "jäynää" sinun pojallesi.

Omalle lapselleni sanoisin tuossa vaiheessa, että ei saa enää mokoman lapsen kanssa leikkiä ilman, että minä valvon. Mitä jos seuraavalla kerralla kesken "puukkoleikin" toinen lapsista kaatuu ja jotakin sattuu?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
18.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsella kun kaksikin ihan omaa puukkoa ja saattaa niillä joskus veistellä pihalla. Lapsi on 7v ja ensimmäisen puukon sai jo pari vuotta sitten.

Ennen kuin nyt alat hysterisoimaan asialla niin selvitä, oliko kyse teräaseesta vaiko jostain muusta.

Mitä tarkoittaa puristaminen? Mitä tilanteessa oli oikeasti tapahtunut? Otathan huomioon, että asia saattaa näyttää pikkuveljen silmissä ihan erilaiselta kuin mitä totuus on.

Miksi poika ei itse kertonut asiasta? Oliko kokenut tilanteen pelottavaksi ja uhkaavaksi vai kokiko asian leikiksi?

Aina löytyy kolmosen kaltaisia hysteerikkoja, ei kannata ottaa liian vakavasti noita kirjoituksia.

Itse ottaisin asiasta (ja totuudesta) selvää, ja jos kyseessä on ollut oikea likkuveitsi ja oikea uhkaustilanne niin juttelin kaverin vanhempien kanssa asiasta.

Jos lapset ovat olleet bestiksiä jo kolme vuotta niin yhteisten leikkien kieltäminen on lähinnä naurettavaa ylireagointia.

Ja ei, lapsemme ei liiku puukkonsa kanssa yksin eikä saa ottaa sitä ulos mukaan. Kun kolmonen tai joku muu kuitenkin alkaa hysterisoimaan, että tuonkin kirjoittajan poika heiluu ulkona teräaseen kanssa kavereitaan uhaten ja vanhemmat eivät välitä :)

Vierailija
4/16 |
18.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hysteerinen kolmonen täällä, hei :)

En minä tarkoita, etteikö lapsi saisi veistellä puukolla. Olen itsekin niin tehnyt. Ja kannatan puutöiden palauttamista päiväkoteihin. Mutta silloin puhutaan valvotusta toiminnasta.

Te olette mitä ilmeisimmin opettaneet lapsellenne puukon käsittelyä ja hän osaa sen kanssa toimia. Pieniä viiltohaavoja tulee jo paperin taittelusta; en missään nimessä ole kieltämässä lapsilta kaikkia teräviä esineitä.

Mutta että lapsi pääsee linkkuveitsen (teräaseen) kanssa valvomatta tilanteeseen, jossa on mahdollista uhkailla (edes leikillään) toista lasta... Kyllä siinä menee minusta raja. Jos sinä tiedät, että lapsesi veistelee puukolla pihalla, se on okei. (itse tosin hysteerisenä olen aina vieressä :D) Mutta jos sinä huomaat, että poika ja puukko ovat kadonneet pihalta etkä tee mitään, se ei ole okei.

Vastuullinen vanhemmuus ei tarkoita, että lapselta tulisi kieltää kaikki kehittävä, mitä puukolla veistely on. Vastuullinen vanhemmuus tarkoittaa, että vanhempi rehellisesti tietää, mitä ja missä lapsi sen puukon kanssa touhuaa.

Koska aloittajan viestissä sanottiin, että vanhempien kanssa on turha puhua ja he eivät välitä lapsestaa, on minusta aiheellista tehdä ls-ilmoitus vaikkakin tapahtuman silminnäkijänä on ollut "epäluotettava todistaja" eli pieni lapsi. Eivät ne sitä lasta kuitenkaan huostaanota välittömästi vaan _tarkastavat_ tilanteen, mikä minusta edelleen olisi tarpeen.

Vierailija
5/16 |
18.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin a) puhuttelisin sitä lasta

b) puhuttelisin niitä vanhempia

c) kieltäisin lastani ehdottomasti liikkumasta ko. tyypin kanssa (kylään voisi toki meille tulla... ihan vain että voisin pitää tyyppiä silmällä) ja

d) ottaisin yhteyttä lastensuojeluun. Kuka vanhempi antaa lapsensa liikuskella LINKKARIN kanssa???

Vierailija
6/16 |
18.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhden linkkuveitsiepisodin takia ei vielä kannata tehdä lastensuojeluilmoitusta, lastensuojeluviranomaisilla kun on kädet täynnä töitä ihan oikeiden tapausten kanssa.

Lastensuojeluilmoitus lienee paikallaan siinä vaiheessa jos kaveri heiluu puukon kanssa pihalla toistuvasti toisia uhkaillen eikä parannusta tapahdu vaikka vanhempien/ lapsen kanssa asiasta puhuu.

Edelleenkään ei ole tiedossa, mitä pihalla itseasiassa on tapahtunut. Emme tiedä edes sitä, oliko kyseessä teräase vai joku leikkikalu. Uhkasiko kaveri toista, kokiko ap:n poika itsensä uhatuksi.

Ja vaikka kyseessä olisi ollut ihan oikea linkkuveitsi ja poika olisi sillä leikillään toista uhannut niin en siltikään lähtisi asiasta lastensuojeluilmoitusta tekemään. 7v on kuitenkin vielä pieni ja saavat välillä idiootteja ideioita - silloin he tarvitsevat aikuisen ohjausta. Jos tapaus paljastuu juuri sellaiseksi mitä ap on kuvannut niin asiallinen juttelu pojan kanssa auttanee.

Kaveruuden rajoittamiset, vahtimiset ym. ovat suorastaan ylihysterisointia ja luultavimmin vahingollisempia kuin yksittäinen linkkuveitsileikki. Ihan pienestä en lähtisi monivuotista kaveruutta rajoittamaan jos lapsi itse ei näe asiassa ongelmaa eikä veitsileikit tule ongelmaksi (toistuviksi).

Joskus vanhemman kannattaa hengittää syvään, laskea kymmeneen, miettiä mitä tekee, laskea uudelleen kymmeneen ja sitten vasta toimia - silloin usein jäävät pahimmat ylilyönnin tekemättä.

Vierailija
7/16 |
18.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että linkkuveitsiäkin on moneen lähtöön: on aikuisille tarkoitettua, stiletin kaltaisin joilla oikeasti saisikin pahaa jälkea aikaan. On olemassa n. markettilinkkuveitsiä, joilla saa hyvällä tuurilla nirhattua makkarapaketin auki. Ja on olemassa lapsille tarkoitettuja, joilla ei saa edes sitä makkarapakettia auki.

Ikävä kyllä poikalapset usein keksivät kaikenlaista, kokeilevat isommiltaan kuultuja juttuja sen sijaan, että istuisivat söpösti kotisohvalla virkkaamassa pannulappuja.

Vierailija
8/16 |
18.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla, että vanhemmat eivät ole tietoisia edes asiasta.

Kaikkia työkaluja, muuta vaarallista ei edes pysty piilottamaan.

Puhuisin asiasta pojalle ja selvittäisin tilanteen ja vasta sen jälkeen pojan vanhemmille.

Muista kysyä pojalta, että mistä on saanut teräaseen?

Muista se, että aina vanhemmat pahastuvat, jos joku tulee lapsesta valittamaan ja nousevat takajaloillensa oman lapsensa puolesta.

Vierailija
9/16 |
18.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista se, että aina vanhemmat pahastuvat, jos joku tulee lapsesta valittamaan ja nousevat takajaloillensa oman lapsensa puolesta.

tästä juuri puhuttiin naapureiden kanssa.

Onko oikeasti niin ettei teidän lasten edesottamuksista saa tulla kertomaan, jos jotain vaarallista tai pahaa tekevät? Ainakin täällä pahimpien vandaalien aidit ovat juuri näitä "ei meidän lapsi" -tyyppejä, jotka käyvät viestintujojan kimppuun, jos tuhotöistä heille kerrotaan.

Kyllä minä ainakin TODELLA haluaisin tietää, jos oma piltti heiluisi pihalla puukon kanssa. Ja olisin TODELLA kiitollinen, siitä minulle tietämättömälle tultaisiin kertomaan.

Vierailija
10/16 |
18.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että sellaisia vanhempia tosiaan on olemassa, joita ei voisi vähempää kiinnostaa heiluuko poika linkkarin kanssa vai ei.

Sad but true.

Vierailija
11/16 |
18.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

toinen samanikäinen tyttö teki vastaavan tempun koulumatkalla (luokkakaveri oli). En muista pyysikö vielä rahaa tms.

Äitini otti opeen yhteyttä, asiaa selviteltiin openkin kanssa. Veitsitytön vanhempien mielestä kyse oli vaan pikkulasten leikistä (vaikka mun sisko oli kauhusta kankeana ja itkuinen) eikä siitä tarvinnut olla huolissaan. Veitsitytöstä kasvoi aikamoinen, vastuuton hulttio.

Vierailija
12/16 |
18.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mää tajuan että tomppelitkin saa lapsia; luonto kyllä pitää huolen että tyhmät ja tyhmien lapset kuolee.. :D

Mutta kato kun kaikki ei oo välinpitäämättömiä. Ja vaikka olis, niin pitää niille sanoa että sielä se sun lapsi tappeli tai potkii, hajottaa paikkoja.. Jos ei itse puutu vanhempana, niin silloin soitetaan sinne lastensuojeluun.

Muistutan että alle 15- vuotiaan vanhempi on rahallisestikin vastuussa jos jotain sattuu.

Kuten vaikka jos joutuukin lähteen paikattavaksi!

Itselläni on 3 ihanan vilkasta poikaa, eikä ne kyllä ketään saa osotella veittellä; vaikkakin omistaa linkkarin!

Kyllä lapselle voi antaa linkkarin, mutta jos sillä ei käyttäydy oikein vaan jopa tekee jotain tollasta -se otetaan pois ja vaikka laitetaan lisänä arestiin. Ei tietokonetta, kännykkää, kaverit ei tule ja lapsi ei kaverille mene.

Musta on todella surullista että ajattelet heti ystävyyden katkasua!

Sehän on kuin elinkautisen langettaminen. Eikä Suomessa elinkautinenkaan ole kuin max 20 vuotta.. Ei lapselle saa olla liian raju. Mutta lapselle pitää sanoa ettei niin saa tehdä!

Vierailija
13/16 |
18.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidänin 7v:llä on linkkari. Sillä erotuksella, että se on työkalukaapissa ja lapsi saa käyttää sitä aikuisen läsnäollessa. Jonka jälkeen laitetaan takaisin.

Puukolla uhkailu ei ole mitään "teit kultanuppuseniväärin"-tyyppistä puuhastelua vaan siinä voi toinen vaikka kuolla.

Eikä kukaan ole sanonut että suoraan lastensuojeluun vaan silloin jos vahemmat ei puutu ja sama toistuu.

Teräaseita ei saa edes aikuiset kantaa julkisilla paikoilla. Ni.

Vierailija
14/16 |
18.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tuollaiset asiat voi ja on järkevämpää hoitaa itse, ei nyt IHAN kaikesta tarvitse ilmoittaa ja soittaa viranomaisia paikalle.

Oikeasti, jotkut suomalaiset ovat käsittämättömän avuttomia, eivätkä osaa hoitaa mitään asioita tai yllättäviä tilanteita, normaalia kanssakäymistä, soittelematta poliisia paikalle tms. Tämä "soita heti lastensuojeluun" ovat samaa osastoa, kuin joskus tilanne, jossa kerrostalon pihalla istuskeli asiallisia nuoria miehiä, joiden henkilöllisyyttä EI TIEDETTY. Kauheaa. Sensijaan, että olisi menty kysymään, asuuko joku täällä ja kertomaan, että tämä on yksityinen piha, soitti asukas POLIISIT paikalle. Jotka sitten tulivat selvittämään, ketä miehet odottavat tms. Tosi hienoa resurssien tuhlausta, kun mitään ei voi muka tehdä itse.

Aloittaja osaa varmaan aikuisena ottaa asian puheeksi pojan kanssa ja mainita hänen vanhemmilleen asiasta, ei tämän asian käsittelyyn mitään lastensuojelua tarvita..

Esimerkkinä olkoon tapaus, jossa lapsella oli päiväkodissa lelupäivänä mukanaan pienten lasten rakentelusarjan osa, eli suuri, muovinen ja paksu "mattoveitsi", selvä 3v lasten lelu. Äiti meni hakemaan lasta päiväkodista, ja siellä oli tädit vastassa vakavan näköisenä. Hoitaja alkoi selittää, kuinka aamulla lapsella oli mattoveitsi mukana, se takavarikoitiin heti, että onneksi hoitajat olivat saaneet sen pois kun lapsi oli ottanut sen taskustaan! No, veitsi tuotiin mulle, ja näytin, että se on pilkkulasten "remonttisarjan" osa, muovinen iso, kirkkaan värinen mötikkä. Tädit vähän nolostuivat, että oisihan heidän pitänyt huomata, ja että lapsi on varmaan ihmetellyt, miksi häntä kovisteltiin tästä lelusta...

No, aloittajan tapauksessa, vaikka veitsi olisikin oikea, kannattaa selvittää mitä tapahtui ja miksi, tilanne on oikeasti voinut olla mikä vain. "Puristaa linkkuveitsellä" on myös aika outo ilmaus. Tuossa esimerkkitapauskessakin, oli aika hienoa, että päiväkodista ei soitettu samantien lastensuojeluun, ja jos olisi soitettu, olisi se antanut melko oudon kuvan hysterioinnista asiassa, joka on ihan helposti ITSE selvittettävä, kuten alkuperäinenkin tapaus.

Ihan kaikkeen ei tarvitse aina soitella muita ja "viranomaisia" apuun, joskus terve järki ja itsenäinen toimintakyky ovat ihan paikallaan...

Vierailija
15/16 |
19.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monesti se tapa tulla kertomaan on asiaton ja syyttelevä.

Tullaan vihaisena ja ei harkita puheitaan. Syytetään huonosta kasvatuksesta ja uhkaillaan.

Meidän oven takana juuri käytiin ja syynä oli se, että meidän pojat heittivät kivillä.

Hyvä kun tuli sanomaan, mutta uhkailu on jo liikaa.

Itse en vastaa tällaisille ihmisille mitään, vaan haen lapseni pois siitä tilanteesta.

Vika on nimenomaan siinä, että kenenkään kotiovelle ei voi mennä uhkailemaan tai syyttelemään huonoksi vanhemmaksi.

Niin metsä vastaa, kun sinne huudetaan.

Vierailija
16/16 |
19.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

lasten ja aikuisten kanssa yhdessä.

En jättäisi selvittämättä. Jatkossa voi olla hengelle hupaa jos linkkarileikkien annetaan jatkua.

Ensimmäiseksi kysyt pojaltasi asiasta miten tilanne meni ja jos asia on totta menette linkkarisankarin kotiovelle yhdessä selvittämään asiaa.

Vaikka vanhemmat olisi kuinka välinpitämättömiä lapsensa suhteen on tilanteesta tiedotettava heille. Asiallinen keskustelu faktoilla ilman äänenkorotusta ja haukkumista. Keskustelussa tulee käydä ilmi ettei tuollainen toimintatapa ole oikein ja jatkossa veitset pidetään kotona ja niitä käytetään aikusen valvonnassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän seitsemän