Anopin mökille töihin juhannukseksi
Olin jo vähällä jättää väliin koko juhannuksen joka vuosi jatkuvan ongelman takia. Asumme 500km päässä anopista ja hänen mökistään. Joka kesä meidän on mieheni kanssa mentävä sinne "rentoutumaan".
Todellisuudessa menemme viikonlopun kestävälle työleirille jonka ohjelma on suunniteltu jo viikkoja etukäteen. Ulkovessa pitää tyhjentää, halot pitää hakata, nurmikko leikata, pensas siirtää, kasvimaa kääntää, marjat poimia jne. jne. Yleensä hän jo soittelee edellisen viikon aikana mitä töitä on tiedossa. Kaikista pahinta on että ruoka loppuu aina kesken koska anoppi sanoo hoitavansa ruokahuollon eikä osaa arvioida lainkaan määriä. Viime vuosina olemme ottaneet omia eväitä mukaan.
Älyttömintä on se ettei mieheni edes peri mökkiä vaan anoppi on vuokrannut sen. Jos hänellä on rahaa vuokrata mökki niin luulisi että on rahaa palkata mökkitalkkari.
Ymmärrän kyllä että hän haluaa viettää aikaa poikansa kanssa mutta minulla on jo muutenkin stressaava työ enkä haluaisi ajaa viikonlopun takia toiselle puolelle Suomea tekemään lisää töitä.
Aiemmin olen aina ollut juhannuksen töissä, nyt joudun lähtemään neljäksi päiväksi sinne työleirille. Mieheni auttaa äitiään mielellään, minulle konsepti on outo koska kyseessä ei ole vanhus vaan normaalikuntoinen 55-vuotias töissäkäyvä nainen. Yleensä mökillä ollessamme ja töitä tehdessämme anoppi istuu tuvassa ja lukee naistenlehtiä. Viime vuonna saimme palkaksi pari kiloa sipulia jotka olimme anopille keväällä istuttaneet.
Parasta oli että hän pyysi että viettäisin koko kaksi viikkoa kestävän kesälomani siellä koska "Sinusta olisi niin paljon apua". Aivan kuin minulla ei olisi omiakin vanhempia.
Voinko vain jättää menemättä, lapset tosin viihtyvät siellä ja mieheni loukkaantuu jos en lähde mukaan. Hän on joskus ollut siellä ilman minuakin ja palaa sieltä aina rättiväsyneenä ja nälkäisenä.
"Kyllähän mökille pitää kesällä päästä" hän sanoo jos koitan keksiä jotain tekosyitä. Minulla ei ole mitään hinkua päästä mökille kesällä, olen maaseudulta kotoisin, vanhempani eivät koskaan ole omistaneet mökkiä ja pärjään aivan hyvin ilman jokavuotista työleiriä alkeellisissa olosuhteissa.
Raivostuttaa. Kiitos.
Kommentit (25)
Tästä oli joskus jotain juttuakin. Jos kesänviettopaikkaa kutsutaan mökiksi, niin se on sama kuin työleiri. Riippumatta asumuksen koosta ja varustuksesta. Jos se on huvila, niin siellä lomaillaan.
Meitä vanhempi sukupolvi on kai vielä niin kiinni turpeessa, että on pakko heilua joka hetki haravan varressa tai vesurin kanssa pusikossa. Oli siihen tarvetta tai ei.
Ihankuin minun kirjoittamaniini. Otan osaa ja voimia sinulle.
T: 14?
ja ilmoita pahoitellen, että toki voit tulla mökille, mutta et pysty auttamaan töissä. Ruokahuollon voit hoitaa.
Ymmärrän nämä tietyt kevät- kesä- ja syystyöt, mutta kun eivät kerenneet joulukuisille pojanpojan synttäreille, kun mökillä oli niin paljon hommia. Ööhh... niinku mitä NIIN tärkeetä?
Minä en enää nykyisin lähde anopin ja apen mökille lomaani pilaamaan. Mökillä tehdään mitä appi määrää ja osaakin sitten määrätä kovasti. Enkä tarkoita työntekoa vaikka sitäkin pitää tehdä niinkuin työleirillä. Muuten vaan alkoi vituttamaan kun ei tiennyt miten päin olisi että appea diktaattoria, miellyttäisi. Suurinpiirtein joka askeleelle pitäisi kysyä lupa ja auta armias jos yritti sanoa, että me ajateltiin kyllä nyt käydä paikassa x eikä paikassa y niinkuin appi ehdottaa. Otan osaa ap! Se ei lopu muuten kuin sillä että et mene sinne enää.