Kylässä saunaan - Ongelmia
Kun menee kylässä saunaan ja saunan lauteella on yksi iso laudeliina, onko tarkoitus, että sen päälle voi istua, vai laitetaanko vielä oma istuinalusta se päälle? Ja kun saunominen loppuu, pitääkö se iso liina jättää sinne lauteille vai kääriä pois?
Miten sitten toimia kun ei ole lainkaan istuinalustoja tarjolla?
Kommentit (14)
saunvieraita varten pitkän (ja tietysti puhtaan) laudeliinan valmiiksi. Eikä ole niin väliä kääriikö vieraat sen pois vai jättävät saunaan.
ja sitten saunotaan omien perheiden kanssa! Siis ei kuitenkaan vietetä aikaa yhdessä...
Meillä on usein saunavieraita mutta silloin saunomme tietenkin naisten- ja miestenvuoroissa. Lapset saavat valita kenen kanssa menevät.
ja laudeliinat, siitä saavat sitten ottaa. En laita valmiiksi saunan lauteille, koska mistä vieras voi tietää,onko ne ollut jo meidän käytössä jos ei tule kysymään..
niin että saunotaan oman perheen kesken?
kaipa sitä joskus yökylässä ollessa lämmitetään myös sauna, ihan vain siksi, että siellä voi saunoa. Usein kai perheet saunovat mielellään omiensa kanssa.
niin että saunotaan oman perheen kesken?
Ei ole monellakaan omaa saunaa ja saunaan kun päästään, on mukava saunoa omalla porukalla. Sitä ette ehkä Suomesta käsin ymmärrä :)
Tosin välillä pidetään mies/nais-saunailtoja =)
mutta tuo ulkomailla asuminen tietysti muuttaa tilannetta. Meillä kun on saunavieraita, mennään naisten kesken saunaan ja puhutaan kaikki naisten jutut + juorut sitten siellä keskenään. =)
ja vietan kylla ihan yhta paljon aikaa perheeni kanssa kuin jos asuisin vaikka Suomessa - ei olisi mikaan pakko paasta saunaan oman perheeni kanssa vaan tosiaan olis ihan hauska kayda naisporukalla ja jutella siina samalla. ehka kyseisella ulkosuomalaisella ei ole hirmu hyvia naiskavereita joiden kanssa saunoa ja menee sitten mieluummin oman perheen kanssa.
mina en paase koskaan saunaan, ainoastaan suomi-lomilla. talloin mulle on sama meneko oman perheen kanssa tai sitten esim. aitini tai siskon tai ystavien, sekin on tosi kivaa.
istun ihan heidän liinansa päälle.
Jos liina on valmiiksi lauteilla ja siisti, voitte istua sen päälle. Kysytte sitten saunottuanne, minne voitte liinan laittaa :)
Jos liina on levitetty saunaan, niin se jätetään sinne. Jos taas se on otettu esille meitä varten, niin sitten tuodaan pois saunasta. Näin sen itse hahmotan. Ja ison laudeliinan päällä on tarkoitus istua.
Laudeliinan tarkoitus on suojata LAUTEITA hieltä. Eli jos liinaa ei ole tarjolla, ei isäntäväkeä haittaa vaikka istut suoraan lauteella.
aina pullon tolua mukana jos mut on kutsuttu kylään saunomaan - sillä desinfioin ennen saunomista, voi ruiskutella laudeliinojenkin päälle jos niiden hygieenisyys epäilyttää.
- eli vien jokaiselle oman pyyhkeen ja laudeliinan; mankeloitu ja sävy sävyyn tietenkin.Etukäteen desinfioin saunatilan ja kun vuoromme tulee, heitän kloriittia lauteille ja niiden alle sekä kiukaalle. Sitten käärin isäntäväen liinat pois, ja laitan jätesäkin alle, teippaan sen seinään jeesusteipillä että suojaa sitten selkänojaakin. Sitten levitän laudeliinan ja saunomme.
Itse tekisin varmaan niin, että jos mulla ois oma alusta mukana, rullaisin kyläpaikan laudeliinan pois.