En vaan tajua, ettei "lyödetä" mitään töitä. Esimerkkini:
Mua lähinnä ihmetyttää että miksi ihmiset ei löydä työpaikkoja? Juuri nämä täällä kerrotut kaksikieliset, jotka haluaa töitä ja osaa siis sitä ruotsia ja jopa kaikenlainen työ kävisi.
Niin minkä takia ne ei löydä isoja laivoja useista eri satamista, jotka seilaa suomen ja ruotsin väliä, ja joissa tarvitaan lasten leikkitädeistä tiskariin ja siivoojaan ihmisiä kahteen eri vuoroon töihin? Ja kesäsesongilla triplataan miehistö.
Itse arvelin aikoinaan, että laivoilla voisi olla hommia.Ihan itse tuumailin näin. Soitin ihan puhelinluettelon mukaan, sanotaan nyt vaikka että viking line. Sieltä vastattiin ihan asiallisesti, että viking line on markkinointinimi ja jos laivalle haluat niin pitää ottaa yhteyttä varustamoon. En ollut ikinä kuullutkaan mistään varustamoista, ja koko laiva-ala oli ihan tuntematonta.
Mutta ihme: niin vaan sain HETI koko kesäksi hyvinpalkattua kesäduunia. Työt jatkui syksyllä viikonloppuextrana, joulut ja pääsiäiset. Pitkät kesäsijaisuudet, viikko töissä ja viikko lomilla.
Kyllä pitää vähän itse osata olla aktiivinen, pitää ottaa yhteyttä työnantajiin ja kysyä että tarvitaanko. Tiedän ihan varmasti etta laivolla on koko ajan pula hyvistä sijaisista.
"Hyvä sijainen" tarkoittaa sellaista joka tulee töihin silloin kun pitää tulla. Selvinpäin ja pysyy töissä selvänä. Tekee mitä käsketään tehdä. Ei ala nyrpistelemään että "en mä voi tehä tota kun se haisee/näyttää oudolta/ei sovi mulle".
- Pystyy olemaan koko viikon/ 2 viikon työtörnin töissä. Eikä ala 3 päivän jälkeen vinkumaan, että mun pitää päästä kotiin/frendien luo/poikkis pääsee intistä lomalle.
-Löytää messistä itselleen jotain syötäväksi kelpaavaa eli pystyy syömään ruokaa ja siten jaksaa tehdä töitä. Normaali lämmin ruoka sekä messin jääkaapeissa olevat voileipä-leikkele-tarvikkeet ovat siis hänestä syömäkelpoisia.
- Ei siis yritä pärjätä jollain mehulasillisella ja kevytupakoilla jotain 6 tunnin blokkausrupeamaa täydessä cafeteriassa.
-Pystyy nukkumaan hytissä, jonka jakaa työkaverin kanssa. Pystyy myös käyttämää vessaa, vaikka hytissä on joku toinen, samoin peseytymään.
-Pukeutuu niihin työnantajan antamiin työvaatteisiin joita ko. toimessa pitää käyttää. EI ala itse lyhentelemään hameita minipituiseksi. Ei vaadi itkunsekaiseti että pitää saada käyttää omia housuja, jotka on niin matalat että sekä alushousut että kororantu näkyy salin perälle saakka joka kerta kun ko. työntekijä kumartuu nostamaan kärryltä tavaraa.. Sama puseroissa: käyttää rintaliivejä sen alla sekä pitää sen puseron sillain ovelasti niinku alaslaskettuna sillain jännästi ettei se napaläväri näy.
Ja kyllä tosiaan työnantajalla on oikeus vaatia, että työntekijä osaa ruotsia. Siellähän on puolet matkustajista ruotsalaisia, siinähän munaa vaan itsensä ja muutkin jos alkaa jotain englantia solkkaamaan. Asiakkaita pitää pystyä palvelemaan heidän kielellään.
Olin norjassa töissä enkä todellakaan alkanut mitään englantia siellä tarjoomaan, pakko oli alkaa norskia vääntämään samoin tein.
Aktiivisuudella kyllä pitäis töitä löytyä.
Viimeksi eilen lueskelin sitä kolmikymppistä, joka ei tästä maailmasta keksi enää mitään muuta vaihtoehtoa kuin alkaa hakee eläkettä. Ei vaan putkinäkö ja täydellinen näköalattomuus mene mulla jakeluun, ei mene, det går inte.
Kommentit (76)
[quote author="Vierailija" time="13.06.2015 klo 22:18"][quote author="Vierailija" time="13.06.2015 klo 22:16"]Lyödetään, lyödetään. Ihan vitsillä, hyvä kusetus.
[/quote]
Opettelisit kirjoittamaan ennen koomikon uraa.
[/quote]
Ap voisi opetella kirjoittamaan edes otsikon oikein.
[quote author="Vierailija" time="13.06.2015 klo 22:21"]jos ei ole halua tehdä työtä, sitten opiskelemaan sellaista alaa jota haluaa ammatikseen. Onko liian vaikeaa sekin?
[/quote]
Kävin pääsykokeessa ja siellä oli 600 muuta minun lisäkseni hakemassa yhtä 20:stä tradenomin opiskelupaikasta. Aika pieni pääsyprosentti eli kyllä, on vaikeaa.
Suomessa on 280000 työtöntä juuri tällä hetkelllä. Kuinka monta voit työllistää?
[quote author="Vierailija" time="13.06.2015 klo 22:21"]
jos ei ole halua tehdä työtä, sitten opiskelemaan sellaista alaa jota haluaa ammatikseen. Onko liian vaikeaa sekin?
[/quote]
Ei. Minä tein sen. Olen onnekas ja sain alan töitä. Kurssikavereistani arvioilta 70 % on työllistynyt, tosin osa vanhoille aloilleen ja osa ihan johonkin muuhun kuin alan hommaan. Kaikkien tilannetta en tiedä, mutta arvelin sen perusteella, mitä olen kuullut.
[quote author="Vierailija" time="13.06.2015 klo 22:25"]
Suomessa on 280000 työtöntä juuri tällä hetkelllä. Kuinka monta voit työllistää?
[/quote]
Kaikki työnhakijat eivät ole työttömiä. En ymmärrä, miten tämä perusasia unohtuu.
Mullakin on kyllä käsitys, että laivat on juuri haluttuja kesätyöpaikkoja ja hakijamäärä sen verran iso, että varmasti normaaleja nuoria löytyy porukasta paljon.
[quote author="Vierailija" time="13.06.2015 klo 22:24"]
[quote author="Vierailija" time="13.06.2015 klo 22:21"]jos ei ole halua tehdä työtä, sitten opiskelemaan sellaista alaa jota haluaa ammatikseen. Onko liian vaikeaa sekin? [/quote] Kävin pääsykokeessa ja siellä oli 600 muuta minun lisäkseni hakemassa yhtä 20:stä tradenomin opiskelupaikasta. Aika pieni pääsyprosentti eli kyllä, on vaikeaa.
[/quote]
ei varmaan ollut suomen ainoa koulu se kuitenkaan?
[quote author="Vierailija" time="13.06.2015 klo 21:22"]
------En jaksanut lukea kokonaan mutta itse en voisi mennä laivalle töihin koska minulla on päiväkoti-ikäinen lapsi------
Ai meinaatko että merimiehissä on vain lapsettomia vanhopoikia ja --piikoja? Etteikö siellä olisi töissä ihmisiä joilla on lapsi/lapsia jopa päiväkoti-ikäisinä, pienempinä ja jopa vanhempia?
Voin kertoa sulle että olet väärässä. Laivalla voi olla vaikka olisi päiväkoti-ikäinen lapsi.
[/quote]
No ei se kyllä mikään ihanneratkaisu ole että on itse laivalla ja lapsi vieraala hoidossa. Onneksi ei ole tuollaista onlmaa itsellä, vaan 3600€ plus lisät tulee tillee joka kuukausi, eikä tarvi olla pois kotoa.
[quote author="Vierailija" time="13.06.2015 klo 20:49"]Työttömiä on suomessa tällä hetkellä noin 280 000. Työpaikkoja taas mol.fi:ssä auki 12 200, että laskeppa siitä riittääkö töitä kaikille. Päälle tulee vielä iso määrä hanttihommahalukkaita korkeakouluopiskelijoita (yht. n. 300 000) jatka tarvitsisivat töitä kattaakseen elämisensä koska opintotuki on riittämätön. Tai no, osa näistä nostaa lainaa mutta enenevissä määrin sitä yritetään vältellä ja haetaa töitä.
[/quote]
Työttömiä on SuoMaassa noin 0,5 miljoonaa. Päivitä tietosi.
[quote author="Vierailija" time="13.06.2015 klo 22:37"][quote author="Vierailija" time="13.06.2015 klo 22:24"]
[quote author="Vierailija" time="13.06.2015 klo 22:21"]jos ei ole halua tehdä työtä, sitten opiskelemaan sellaista alaa jota haluaa ammatikseen. Onko liian vaikeaa sekin? [/quote] Kävin pääsykokeessa ja siellä oli 600 muuta minun lisäkseni hakemassa yhtä 20:stä tradenomin opiskelupaikasta. Aika pieni pääsyprosentti eli kyllä, on vaikeaa.
[/quote]
ei varmaan ollut suomen ainoa koulu se kuitenkaan?
[/quote]
Yhteishaussa pystyy kerralla hakemaan kuutta paikkaa. Toivotaan, että johonkin noista pääsen. Suuri osa yliopiston ja amk:n opiskelupaikoista on suosittuja ja niihin ei pääse kuin murto-osa hakijoista.
[quote author="Vierailija" time="13.06.2015 klo 22:32"]
[/quote]
Kaikki työnhakijat eivät ole työttömiä. En ymmärrä, miten tämä perusasia unohtuu.
Mullakin on kyllä käsitys, että laivat on juuri haluttuja kesätyöpaikkoja ja hakijamäärä sen verran iso, että varmasti normaaleja nuoria löytyy porukasta paljon.
[/quote]
Ja vastaavasti kaikki työttömät eivät ole työkkärin luvuissa mukana, eipä unohdeta tätäkään perusasiaa.
Minä olen lopettanut työnhaun enkä näy tilastoissa, vaikka työtön olenkin. Vastaavia tapauksia tunnen täältä pieneltä paikkakunnalta todella suppealla lähipiirilläkin kolme, joten ihan ainutlaatuinen en ole Suomen mittakaavassa. Ja olihan näistä/meistä juttua lehdessäkin jokin aika sitten.
Lisäksi monet kotihoidontuella olevat äidit eivät näy tilastoissa, vaikka todellisuudessa heilläkään ei ole työtä mihin palata.
[quote author="Vierailija" time="13.06.2015 klo 22:32"]
[/quote]
[/quote]
280000 on TYÖTTÖMÄT työnhakijat. Tämän liksäksi on opiskeliat, työpaikain vaihtajat ja ne joita ei lasketa edes työttömiksi, eli esim, opiskelupaikkaa vaiille jääneet nuoret. Hakijoita on siis todellisuudessa paljon enemmän kuin tuo 280000.
[quote author="Vierailija" time="13.06.2015 klo 23:40"]
[quote author="Vierailija" time="13.06.2015 klo 22:58"]
no mitenkäs olisi, jos työtön työnhakija, katsoisit nyt peiliin ja kertoisit meille, miksi juuri sinä et saa töitä?
kun kuitenkin niitä työpaikkoja on saatavaksi, niin miksi sinua ei siihen palkata. Siinä luettelossasi saattaa olla juuri ne top3 syytä, joita sinun pitää muuttaa jotta saisit sen työpaikan
[/quote]
1. Oppimisvaikeudet ja terveydentila. Minun on todella vaikea opiskella, en pärjännyt nuorena enkä todellakaan pärjäisi nytkään kun muisti on vielä entisestään huonontunut. En pysty tekemään koulutustani vastaavaa työtä, koska jalat ja selkä eivät kestä, mutta en myöskään saa muita töitä koska ei ole koulutusta.
2. Sosiaaliset vaikeudet. Työpaikasta riippumatta töihin halutaan supliikki ja myyvä moniosaaja, joka häikäisee sekä asiakkaat että työkaverit. Itse olen super-ujo introvertti, en pysty soittamaan puhelimella, takeltelen puheessa, olen kömpelö, en uskalla puhua tai keksi sanottavaa, punastelen ja jännitän.
3. Liikaa ikää, liikaa painoa, liian ruma, liikaa lapsia... En ole miltään osin ihanteellinen työnhakija, ja kun hakijoita on jokaiseen paikkaan 100+, aina löytyy joku kivempi, nätimpi, hoikempi, parempi, lapsettomampi, nuorempi, tehokkaampi, koulutetumpi, hauskempi, fiksumpi ja filmaattisempi.
[/quote]
Voisitko kertoa, miten esim. noita yllämainittuja asioita voisi muuttaa, että pääsee töihin?
[quote author="Vierailija" time="13.06.2015 klo 23:51"][quote author="Vierailija" time="13.06.2015 klo 22:45"]
[quote author="Vierailija" time="13.06.2015 klo 22:37"][quote author="Vierailija" time="13.06.2015 klo 22:24"] [quote author="Vierailija" time="13.06.2015 klo 22:21"]jos ei ole halua tehdä työtä, sitten opiskelemaan sellaista alaa jota haluaa ammatikseen. Onko liian vaikeaa sekin? [/quote] Kävin pääsykokeessa ja siellä oli 600 muuta minun lisäkseni hakemassa yhtä 20:stä tradenomin opiskelupaikasta. Aika pieni pääsyprosentti eli kyllä, on vaikeaa. [/quote] ei varmaan ollut suomen ainoa koulu se kuitenkaan? [/quote] Yhteishaussa pystyy kerralla hakemaan kuutta paikkaa. Toivotaan, että johonkin noista pääsen. Suuri osa yliopiston ja amk:n opiskelupaikoista on suosittuja ja niihin ei pääse kuin murto-osa hakijoista.
[/quote]
hyvä lukea kuuteen eri pääsykokeeseen samaan aikaa..
[/quote]
Tradenomiksi hakiessa ainakin oli kansallinen sama pääsykoe kaikkiin kouluihin.
Oikeistohallitus lopetti sellaisen ohjelman jolla yritettiin auttaa työelämään ja työpaikoilla meitä joilla on vaikeuksia työpaikan saamisessa ja työelämässä pärjäämisessä. Menisin mielelläni töihin jos saisin tarvitsemaani apua.
jos ei ole halua tehdä työtä, sitten opiskelemaan sellaista alaa jota haluaa ammatikseen. Onko liian vaikeaa sekin?