Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En vaan tajua, ettei "lyödetä" mitään töitä. Esimerkkini:

Vierailija
13.06.2015 |

Mua lähinnä ihmetyttää että miksi ihmiset ei löydä työpaikkoja? Juuri nämä täällä kerrotut kaksikieliset, jotka haluaa töitä ja osaa siis sitä ruotsia ja jopa kaikenlainen työ kävisi.

Niin minkä takia ne ei löydä isoja laivoja useista eri satamista, jotka seilaa suomen ja ruotsin väliä, ja joissa tarvitaan lasten leikkitädeistä tiskariin ja siivoojaan ihmisiä kahteen eri vuoroon töihin? Ja kesäsesongilla triplataan miehistö.

Itse arvelin aikoinaan, että laivoilla voisi olla hommia.Ihan itse tuumailin näin. Soitin ihan puhelinluettelon mukaan, sanotaan nyt vaikka että viking line. Sieltä vastattiin ihan asiallisesti, että viking line on markkinointinimi ja jos laivalle haluat niin pitää ottaa yhteyttä varustamoon. En ollut ikinä kuullutkaan mistään varustamoista, ja koko laiva-ala oli ihan tuntematonta.

Mutta ihme: niin vaan sain HETI koko kesäksi hyvinpalkattua kesäduunia. Työt jatkui syksyllä viikonloppuextrana, joulut ja pääsiäiset. Pitkät kesäsijaisuudet, viikko töissä ja viikko lomilla.

Kyllä pitää vähän itse osata olla aktiivinen, pitää ottaa yhteyttä työnantajiin ja kysyä että tarvitaanko. Tiedän ihan varmasti etta laivolla on koko ajan pula hyvistä sijaisista.

"Hyvä sijainen" tarkoittaa sellaista joka tulee töihin silloin kun pitää tulla. Selvinpäin ja pysyy töissä selvänä. Tekee mitä käsketään tehdä. Ei ala nyrpistelemään että "en mä voi tehä tota kun se haisee/näyttää oudolta/ei sovi mulle".

- Pystyy olemaan koko viikon/ 2 viikon työtörnin töissä. Eikä ala 3 päivän jälkeen vinkumaan, että mun pitää päästä kotiin/frendien luo/poikkis pääsee intistä lomalle.

-Löytää messistä itselleen jotain syötäväksi kelpaavaa eli pystyy syömään ruokaa ja siten jaksaa tehdä töitä. Normaali lämmin ruoka sekä messin jääkaapeissa olevat voileipä-leikkele-tarvikkeet ovat siis hänestä syömäkelpoisia.

- Ei siis yritä pärjätä jollain mehulasillisella ja kevytupakoilla jotain 6 tunnin blokkausrupeamaa täydessä cafeteriassa.

-Pystyy nukkumaan hytissä, jonka jakaa työkaverin kanssa. Pystyy myös käyttämää vessaa, vaikka hytissä on joku toinen, samoin peseytymään.

-Pukeutuu niihin työnantajan antamiin työvaatteisiin joita ko. toimessa pitää käyttää. EI ala itse lyhentelemään hameita minipituiseksi. Ei vaadi itkunsekaiseti että pitää saada käyttää omia housuja, jotka on niin matalat että sekä alushousut että kororantu näkyy salin perälle saakka joka kerta kun ko. työntekijä kumartuu nostamaan kärryltä tavaraa.. Sama puseroissa: käyttää rintaliivejä sen alla sekä pitää sen puseron sillain ovelasti niinku alaslaskettuna sillain jännästi ettei se napaläväri näy.

Ja kyllä tosiaan työnantajalla on oikeus vaatia, että työntekijä osaa ruotsia. Siellähän on puolet matkustajista ruotsalaisia, siinähän munaa vaan itsensä ja muutkin jos alkaa jotain englantia solkkaamaan. Asiakkaita pitää pystyä palvelemaan heidän kielellään.

Olin norjassa töissä enkä todellakaan alkanut mitään englantia siellä tarjoomaan, pakko oli alkaa norskia vääntämään samoin tein.

Aktiivisuudella kyllä pitäis töitä löytyä.

Viimeksi eilen lueskelin sitä kolmikymppistä, joka ei tästä maailmasta keksi enää mitään muuta vaihtoehtoa kuin alkaa hakee eläkettä. Ei vaan putkinäkö ja täydellinen näköalattomuus mene mulla jakeluun, ei mene, det går inte.

Kommentit (76)

Vierailija
41/76 |
13.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttu hakenut 5 paikkaan ja 3 päässyt haastatteluun melkein heti miten. 

Vierailija
42/76 |
13.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

------En jaksanut lukea kokonaan mutta itse en voisi mennä laivalle töihin koska minulla on päiväkoti-ikäinen lapsi------

Ai meinaatko että merimiehissä on vain lapsettomia vanhopoikia ja --piikoja? Etteikö siellä olisi töissä ihmisiä joilla on lapsi/lapsia jopa päiväkoti-ikäisinä, pienempinä ja jopa vanhempia?

Voin kertoa sulle että olet väärässä. Laivalla voi olla vaikka olisi päiväkoti-ikäinen lapsi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/76 |
13.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.06.2015 klo 21:22"]

------En jaksanut lukea kokonaan mutta itse en voisi mennä laivalle töihin koska minulla on päiväkoti-ikäinen lapsi------

Ai meinaatko että merimiehissä on vain lapsettomia vanhopoikia ja --piikoja? Etteikö siellä olisi töissä ihmisiä joilla on lapsi/lapsia jopa päiväkoti-ikäisinä, pienempinä ja jopa vanhempia?

Voin kertoa sulle että olet väärässä. Laivalla voi olla vaikka olisi päiväkoti-ikäinen lapsi.

[/quote]

Ehkä tässä "en löydä työtä koska minulla on päiväkoti-ikäinen lapsi" onkin pohjimmiltaan kyse siitä, ettei jaksa lukea (ammattia itselleen, tai edes niitä työpaikkailmoituksia) eikä siitä että lasta pitää hoitaa.

Tulee ihan mieleen se vitsi, jossa kerrotaan työpaikoilla uhkaillun ihmisiä. Niinpä, jos ei halua töihin, niin silloin kannattaa olla lukematta vinkkejä miten niitä töitä voisi saada.

Vierailija
44/76 |
13.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.06.2015 klo 20:31"]
Mua lähinnä ihmetyttää että miksi ihmiset ei löydä työpaikkoja? Juuri nämä täällä kerrotut kaksikieliset, jotka haluaa töitä ja osaa siis sitä ruotsia ja jopa kaikenlainen työ kävisi.

Niin minkä takia ne ei löydä isoja laivoja useista eri satamista, jotka seilaa suomen ja ruotsin väliä, ja joissa tarvitaan lasten leikkitädeistä tiskariin ja siivoojaan ihmisiä kahteen eri vuoroon töihin? Ja kesäsesongilla triplataan miehistö.

Itse arvelin aikoinaan, että laivoilla voisi olla hommia.Ihan itse tuumailin näin. Soitin ihan puhelinluettelon mukaan, sanotaan nyt vaikka että viking line. Sieltä vastattiin ihan asiallisesti, että viking line on markkinointinimi ja jos laivalle haluat niin pitää ottaa yhteyttä varustamoon. En ollut ikinä kuullutkaan mistään varustamoista, ja koko laiva-ala oli ihan tuntematonta.

Mutta ihme: niin vaan sain HETI koko kesäksi hyvinpalkattua kesäduunia. Työt jatkui syksyllä viikonloppuextrana, joulut ja pääsiäiset. Pitkät kesäsijaisuudet, viikko töissä ja viikko lomilla.

Kyllä pitää vähän itse osata olla aktiivinen, pitää ottaa yhteyttä työnantajiin ja kysyä että tarvitaanko. Tiedän ihan varmasti etta laivolla on koko ajan pula hyvistä sijaisista.

"Hyvä sijainen" tarkoittaa sellaista joka tulee töihin silloin kun pitää tulla. Selvinpäin ja pysyy töissä selvänä. Tekee mitä käsketään tehdä. Ei ala nyrpistelemään että "en mä voi tehä tota kun se haisee/näyttää oudolta/ei sovi mulle".

- Pystyy olemaan koko viikon/ 2 viikon työtörnin töissä. Eikä ala 3 päivän jälkeen vinkumaan, että mun pitää päästä kotiin/frendien luo/poikkis pääsee intistä lomalle.

-Löytää messistä itselleen jotain syötäväksi kelpaavaa eli pystyy syömään ruokaa ja siten jaksaa tehdä töitä. Normaali lämmin ruoka sekä messin jääkaapeissa olevat voileipä-leikkele-tarvikkeet ovat siis hänestä syömäkelpoisia.

- Ei siis yritä pärjätä jollain mehulasillisella ja kevytupakoilla jotain 6 tunnin blokkausrupeamaa täydessä cafeteriassa.

-Pystyy nukkumaan hytissä, jonka jakaa työkaverin kanssa. Pystyy myös käyttämää vessaa, vaikka hytissä on joku toinen, samoin peseytymään.

-Pukeutuu niihin työnantajan antamiin työvaatteisiin joita ko. toimessa pitää käyttää. EI ala itse lyhentelemään hameita minipituiseksi. Ei vaadi itkunsekaiseti että pitää saada käyttää omia housuja, jotka on niin matalat että sekä alushousut että kororantu näkyy salin perälle saakka joka kerta kun ko. työntekijä kumartuu nostamaan kärryltä tavaraa.. Sama puseroissa: käyttää rintaliivejä sen alla sekä pitää sen puseron sillain ovelasti niinku alaslaskettuna sillain jännästi ettei se napaläväri näy.

Ja kyllä tosiaan työnantajalla on oikeus vaatia, että työntekijä osaa ruotsia. Siellähän on puolet matkustajista ruotsalaisia, siinähän munaa vaan itsensä ja muutkin jos alkaa jotain englantia solkkaamaan. Asiakkaita pitää pystyä palvelemaan heidän kielellään.

Olin norjassa töissä enkä todellakaan alkanut mitään englantia siellä tarjoomaan, pakko oli alkaa norskia vääntämään samoin tein.

Aktiivisuudella kyllä pitäis töitä löytyä.

Viimeksi eilen lueskelin sitä kolmikymppistä, joka ei tästä maailmasta keksi enää mitään muuta vaihtoehtoa kuin alkaa hakee eläkettä. Ei vaan putkinäkö ja täydellinen näköalattomuus mene mulla jakeluun, ei mene, det går inte.

[/quote]

Miten ajattelit hoitaa lasten hoitamisen, päiväkotiin ja kouluun viemisen, ruoanlaiton sun muun sieltä Ruotsinlaivadta käsin?

Vierailija
45/76 |
13.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.06.2015 klo 20:46"][quote author="Vierailija" time="13.06.2015 klo 20:40"]

Tota ööh, mihinkäs ajattelit lapset siksi aikaa laittaa, kun itse olet töissä viikon?

[/quote]

No mitä nyt tässä olen 20 vuoden aikana seurannut, niin lapset jää toisen vanhemman kanssa kotiin. Lisäksi on viety sukulaisiin mummoille tai tädeille, yksi asui pph:n kotona joka toisen viikon kunnes 15 vuotiaana  jatkoi itsekseen viikot kotonaan. Yksi pariskunta tekee vaidhot lennossa, eli tekvät vastavuoroja ja toinen on aina töissä ja toinen lasten kanssa kotona. Onhan noita vuoropäiväkotejakin. Ei ole tietääkseni ollut ongelma.
[/quote]

Tuollainen hajottaa perheen. Vieraannuttaa lapset äidistään ja rikkoo helposti avioliiton. Monta olen nähnyt, rikkoontunutta liittoa, jossa vuorot vaihdettiin lennossa... lopulta, kjmpk on arvokkaampi, siivojantyö laivalla vaiko perhe ja lapset? Kumman menetys harmittais enemmän?

Vierailija
46/76 |
13.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.06.2015 klo 20:45"][quote author="Vierailija" time="13.06.2015 klo 20:40"]

Tota ööh, mihinkäs ajattelit lapset siksi aikaa laittaa, kun itse olet töissä viikon?

[/quote]

Ap varmaankin piilottaisi ne pallomereen ruotsin kielen oppikirjan kanssa. Järjestelykysymys.
[/quote]
Repesin ihan täysin :D Mies tuli viereisestä huoneesta kattomaan että mitä v....a :D

Vierailija
47/76 |
13.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.06.2015 klo 21:19"]

Tuttu hakenut 5 paikkaan ja 3 päässyt haastatteluun melkein heti miten. 

[/quote] Ja ala oli? 

Vierailija
48/76 |
13.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.06.2015 klo 20:46"]

[quote author="Vierailija" time="13.06.2015 klo 20:40"]

[/quote]

No mitä nyt tässä olen 20 vuoden aikana seurannut, niin lapset jää toisen vanhemman kanssa kotiin. Lisäksi on viety sukulaisiin mummoille tai tädeille, yksi asui pph:n kotona joka toisen viikon kunnes 15 vuotiaana  jatkoi itsekseen viikot kotonaan. Yksi pariskunta tekee vaidhot lennossa, eli tekvät vastavuoroja ja toinen on aina töissä ja toinen lasten kanssa kotona. Onhan noita vuoropäiväkotejakin. Ei ole tietääkseni ollut ongelma.

[/quote]

80-luvulla sai helposti töitä ihan sisämaastakin, jos oli edes vähän normaalin oloinen. 

Mulla ei vaan homma toiminut. Korjaan vähän äskeistä, tein satunnaisia pikkuhommia, joten en ollut ilman tuloja, mutta muuten ei niitä sukulaisia nyt vaan ollut, kenelle olisi voinut lapset laittaa. Äitinikin kuoli yllättäen lasteni ollessa pieniä. Mies vielä teki sen tyyppisiä reissuhommia siihen aikaan, että saattoi joutua huoltokeikalle jonnekin pöpelikköön nopealla varoitusajalla ja reissumatkat ulottuivat parhaimmillaan 500 km päähän. Hän myös oli paljon ulkomailla. Ei siis voinut laskea sen varaan, että puoliso hoitaa. Minä kerran itkin, kun olisin saanut töitä kauempaa, mutta mies ei antanut lähteä, vaikka olisin ottanut lapset mukaan. Se olisi sentään ollut päivätyö. Olin liian nyhverö. Laivatyö tai muu vastaavantyyppinen vaatii hyvät tukiverkot ja/tai puolison, joka on valmis joustamaan ja hoitamaan. Muuten se ei ole lapsiperheellisen hommaa. 

Mutta nykyään työhaku on netissä. Myös laivoille voi täyttä hakemuksen netissä. Paitsi vikinglinen sivut eivät ole toimineet pitkään aikaan.

Eikös laivoilla siivouksenkin nykyään hoida ulkoistetut firmat? Ainakin siljalla oli keväällä solin porukka, kun siellä olin. Miten nuo kahviot, eikös nekin ole yksityisyrityksiä? Ainakin Siljan kuiteissa on eri yrityksiä. 

Vierailija
49/76 |
13.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.06.2015 klo 20:46"][quote author="Vierailija" time="13.06.2015 klo 20:40"]

[/quote]

[/quote]
No mites minä jonka lapsella ei ole toista vanhempaa? Sukulaisiakaan ei oikein ole muita kun mun sisko. 400km:n päässä ja vuorotyössä.

Vierailija
50/76 |
13.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.06.2015 klo 21:36"]

[quote author="Vierailija" time="13.06.2015 klo 20:46"]

[quote author="Vierailija" time="13.06.2015 klo 20:40"]

[/quote]

[/quote]

80-luvulla sai helposti töitä ihan sisämaastakin, jos oli edes vähän normaalin oloinen. 

Mulla ei vaan homma toiminut. Korjaan vähän äskeistä, tein satunnaisia pikkuhommia, joten en ollut ilman tuloja, mutta muuten ei niitä sukulaisia nyt vaan ollut, kenelle olisi voinut lapset laittaa. Äitinikin kuoli yllättäen lasteni ollessa pieniä. Mies vielä teki sen tyyppisiä reissuhommia siihen aikaan, että saattoi joutua huoltokeikalle jonnekin pöpelikköön nopealla varoitusajalla ja reissumatkat ulottuivat parhaimmillaan 500 km päähän. Hän myös oli paljon ulkomailla. Ei siis voinut laskea sen varaan, että puoliso hoitaa. Minä kerran itkin, kun olisin saanut töitä kauempaa, mutta mies ei antanut lähteä, vaikka olisin ottanut lapset mukaan. Se olisi sentään ollut päivätyö. Olin liian nyhverö. Laivatyö tai muu vastaavantyyppinen vaatii hyvät tukiverkot ja/tai puolison, joka on valmis joustamaan ja hoitamaan. Muuten se ei ole lapsiperheellisen hommaa. 

Mutta nykyään työhaku on netissä. Myös laivoille voi täyttä hakemuksen netissä. Paitsi vikinglinen sivut eivät ole toimineet pitkään aikaan.

Eikös laivoilla siivouksenkin nykyään hoida ulkoistetut firmat? Ainakin siljalla oli keväällä solin porukka, kun siellä olin. Miten nuo kahviot, eikös nekin ole yksityisyrityksiä? Ainakin Siljan kuiteissa on eri yrityksiä. 

[/quote]

Korjaan, Vikingin sivut toimivat tänään, mutta joitakin päiviä sitten oli pitempi tauko. 

Vierailija
51/76 |
13.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

27:llä on nykyään työ ja pitkä työmatka. 

Vierailija
52/76 |
13.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.06.2015 klo 21:10"]

[quote author="Vierailija" time="13.06.2015 klo 20:49"]

Ei taida enää pelkästään noilla kriteereillä päästä viikkarille leikkitädiksi.. Pitää olla basic safety- training käytynä, turvatoimipätevyydet ja matkustaja-alus lisäpätevyydet kunnossa..

[/quote]

Ja mitäs jos vaikka hankkisi ne pätevyydet jotta pääsisi töihin? Eihän kukaan osaa johtotason tehtäviäkään, ellei ole aloittanut alempaa ja opetellut. Onko ongelma, että tekisi ensin niitä huonoja vuoroja ja pienempää pätevyyttä vaativia hommia. Jos työnantaja vaatii jonkun pätevöitymisen, niin niitähän sitten suoritetaan jossain, ei se mikään yksisarvisenkoulutustutkinto ole.

ja sekin edellinen vastaaja "en voi tehdä työtä kun mulla on päiväkoti-ikäinen lapsi". Mitäs teit ennenkun lapsen sait - millä ajattelit lapsesi elättää?

[/quote]

Aika naurettavaa mustavalkoistamista. Jos ei voi lähteä viikoksi laivalle, niin ei se estä päivätyön tekoa. 

Nyt kaikki heti hommaamaan kaikki mahdolliset pätevyydet, hinta on vissiin vähän päälle 100 €/ kortti, ainakin niissä on mitä itse oikeasti tarvitsen.

Sinulla ilmeisesti on lainamassasi viestissä mainitut tulityökortti, kattotulityökortti, tieturvakortti, sähköturvallisuuskortti, hygienipassi, työturvallisuuskortti, anniskelupassi ja mitä hittoja niitä nyt yleensä onkaan. Tuossa ei takuulla ole kaikki. Noita kortteja yleensä vaaditaan olettaen, että on jo kokemusta. Meillä tekniikan alan ihmisillä työturvallisuuskortin hankinta kuuluu jo koulutukseen automaattisesti. 

Oletan että sinulla on nämä kaikki, siltä varalta, että joskus jää työttömäksi..Kyllä se yleensä työnantaja maksaa pätevyydet, esim. oma työturvallisuuskorttini on mennyt vanhaksi ja en kyllä uutta omalla kustannuksellani enää hommaisi. Hygieniapassi on sen verran monikäyttöinen, että se kannatti hommata, se kun pitää olla silloinkin jos yleisötapahtumissa paistaa makkaraa. Tulityökortti minulla on ollut, seki mennyt vanhaksi, ja työnantajan homma on maksaa koulutus, jos sitä tarttee. Tosielämässä tarvitsin sitä kerran työharjoittelussa, tapahtuma kesti puolisen tuntia. Maksoi tosiaan sillon 80 euroa, mutta saimme ryhmäalennuksen muun koulutuksen yhteydessä. 

Vierailija
53/76 |
13.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai palkkaavatko varustamot taas uusia? Juurihan on on ollut irtisanomisia ja ulkoistamisia. Millaiseen työhön pääsisi viisikymppinen tradenomi, joka potee matkapahoinvointia bussissakin ja uimataito on harjoittelusta huolimatta melkoisen kehno? Mielellään lähtisin laivalle töihin.

Vierailija
54/76 |
13.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on 600 000 ihmistä joilla ei ole tarpeeksi töitä, ja jos mollissa on 20 000 työpaikkaa, niin onko Suomessa todellakin piilotyöpaikkoja kaikille lopuille työttömille? Myös niille joiden työkyky tai taidot tai kokemus tai koulutus ei ole kovin häävi? Kyllä nuorelle friksevälle ulospäinsuuntautuneelle kielitaitoiselle perheettömälle miehelle löytyy hyvällä tuurilla tai suhteilla töitä, mutta entä fläski viisikymppinen tai pikkulasten äiti? Ja muutenkin, eikö voi käsittää, että ei kaikista ihmisistä vain ole kaikkiin töihin? Ei se ole laiskuutta jos ei hae niitä töitä joita ei pysty tekemään, ihmisillä on sekä fyysisiä että psyykkisiä eroja koulutuksen ja työkokemuksen lisäksi jotka rajoittavat työllistymistä, ja usein se rajoittuminen tulee siinä kohtaa vastaan kun työnantaja tekee valintaa, aina löytyy hyväkuntoisempi, kielitaitoisempi, koulutetumpi, kokeneenpi, nätimpi...

Vierailija
55/76 |
13.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen oli ennen ja nyt on nyt. Sainhan minäkin 17 vuotta sitten työpaikan soittamalla erään paikan pomolle. Mutta nyt työpaikan saaminen (vaihtaminen) on todella työn ja tuskan takana.

Vierailija
56/76 |
13.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieno esimerkki. Hain Viking Linelle kesätöihin, en kelvannut. Meitä hakijoita oli kolmisen tuhatta ja töihin otettiin muutama sata.

Vierailija
57/76 |
13.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuo laivalla työskentely olisi mulle sopivaa, kun mulla on ruoka-aineallergioita. :( 

Vierailija
58/76 |
13.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.06.2015 klo 20:37"]Tekstissä mainitaan "aikoinaan" ja "puhelinluettelo". Tuntuu olevan ensikäden tietoa tämän päivän työmarkkinoista.
[/quote]

Alkoi heti naurattaa tämä märssyäminen asiasta, joka ei tosiaan toimi tänä päivänä samoin kuin kultaisella 80-luvulla.

Vierailija
59/76 |
13.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lyödetään, lyödetään. Ihan vitsillä, hyvä kusetus.

Vierailija
60/76 |
13.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.06.2015 klo 22:16"]Lyödetään, lyödetään. Ihan vitsillä, hyvä kusetus.
[/quote]

Opettelisit kirjoittamaan ennen koomikon uraa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi neljä