Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En vaan tajua, ettei "lyödetä" mitään töitä. Esimerkkini:

Vierailija
13.06.2015 |

Mua lähinnä ihmetyttää että miksi ihmiset ei löydä työpaikkoja? Juuri nämä täällä kerrotut kaksikieliset, jotka haluaa töitä ja osaa siis sitä ruotsia ja jopa kaikenlainen työ kävisi.

Niin minkä takia ne ei löydä isoja laivoja useista eri satamista, jotka seilaa suomen ja ruotsin väliä, ja joissa tarvitaan lasten leikkitädeistä tiskariin ja siivoojaan ihmisiä kahteen eri vuoroon töihin? Ja kesäsesongilla triplataan miehistö.

Itse arvelin aikoinaan, että laivoilla voisi olla hommia.Ihan itse tuumailin näin. Soitin ihan puhelinluettelon mukaan, sanotaan nyt vaikka että viking line. Sieltä vastattiin ihan asiallisesti, että viking line on markkinointinimi ja jos laivalle haluat niin pitää ottaa yhteyttä varustamoon. En ollut ikinä kuullutkaan mistään varustamoista, ja koko laiva-ala oli ihan tuntematonta.

Mutta ihme: niin vaan sain HETI koko kesäksi hyvinpalkattua kesäduunia. Työt jatkui syksyllä viikonloppuextrana, joulut ja pääsiäiset. Pitkät kesäsijaisuudet, viikko töissä ja viikko lomilla.

Kyllä pitää vähän itse osata olla aktiivinen, pitää ottaa yhteyttä työnantajiin ja kysyä että tarvitaanko. Tiedän ihan varmasti etta laivolla on koko ajan pula hyvistä sijaisista.

"Hyvä sijainen" tarkoittaa sellaista joka tulee töihin silloin kun pitää tulla. Selvinpäin ja pysyy töissä selvänä. Tekee mitä käsketään tehdä. Ei ala nyrpistelemään että "en mä voi tehä tota kun se haisee/näyttää oudolta/ei sovi mulle".

- Pystyy olemaan koko viikon/ 2 viikon työtörnin töissä. Eikä ala 3 päivän jälkeen vinkumaan, että mun pitää päästä kotiin/frendien luo/poikkis pääsee intistä lomalle.

-Löytää messistä itselleen jotain syötäväksi kelpaavaa eli pystyy syömään ruokaa ja siten jaksaa tehdä töitä. Normaali lämmin ruoka sekä messin jääkaapeissa olevat voileipä-leikkele-tarvikkeet ovat siis hänestä syömäkelpoisia.

- Ei siis yritä pärjätä jollain mehulasillisella ja kevytupakoilla jotain 6 tunnin blokkausrupeamaa täydessä cafeteriassa.

-Pystyy nukkumaan hytissä, jonka jakaa työkaverin kanssa. Pystyy myös käyttämää vessaa, vaikka hytissä on joku toinen, samoin peseytymään.

-Pukeutuu niihin työnantajan antamiin työvaatteisiin joita ko. toimessa pitää käyttää. EI ala itse lyhentelemään hameita minipituiseksi. Ei vaadi itkunsekaiseti että pitää saada käyttää omia housuja, jotka on niin matalat että sekä alushousut että kororantu näkyy salin perälle saakka joka kerta kun ko. työntekijä kumartuu nostamaan kärryltä tavaraa.. Sama puseroissa: käyttää rintaliivejä sen alla sekä pitää sen puseron sillain ovelasti niinku alaslaskettuna sillain jännästi ettei se napaläväri näy.

Ja kyllä tosiaan työnantajalla on oikeus vaatia, että työntekijä osaa ruotsia. Siellähän on puolet matkustajista ruotsalaisia, siinähän munaa vaan itsensä ja muutkin jos alkaa jotain englantia solkkaamaan. Asiakkaita pitää pystyä palvelemaan heidän kielellään.

Olin norjassa töissä enkä todellakaan alkanut mitään englantia siellä tarjoomaan, pakko oli alkaa norskia vääntämään samoin tein.

Aktiivisuudella kyllä pitäis töitä löytyä.

Viimeksi eilen lueskelin sitä kolmikymppistä, joka ei tästä maailmasta keksi enää mitään muuta vaihtoehtoa kuin alkaa hakee eläkettä. Ei vaan putkinäkö ja täydellinen näköalattomuus mene mulla jakeluun, ei mene, det går inte.

Kommentit (76)

Vierailija
21/76 |
14.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miltäs vuosikymmeneltä nää ap:n ja muiden pikatyöllistyneiden kokemukset olikaan? Jos olette olleet viimeaikoina työnhakijoina, niin tiedätte varmaan millainen tilanne on nyt, toki ala ja paikkakunta vaikuttaa tähän.. 

Vierailija
22/76 |
14.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Lidliin haki töihin tänä vuonna yhteensä noin 22 000 kesätyöntekijää. Yrityksen 141 myymälään ja Janakkalan sekä Laukaan jakelukeskuksiin haki yhteensä 18 000 kesätyön etsijää. Tutustu ja tienaa -ohjelmaan työhakemuksia tuli yli 4 000 kappaletta."

Siitä vähän perspektiiviä millaista se työnhaku nykyään on ja kuinka paljon hakijoita on ihan tuollaiseen perusduuniin. Okei kesätyöpaikkoja mutta silti. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/76 |
13.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekstissä mainitaan "aikoinaan" ja "puhelinluettelo". Tuntuu olevan ensikäden tietoa tämän päivän työmarkkinoista.

Vierailija
24/76 |
13.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja harvemmin sitä pääsee suorilta unelmiensa vakityöpaikkaan. Minäkin aloitin tekemällä keikkatöitä, joihin ei vaadittu mitään koulutusta. Olin tunnollinen ja kiinnostunut työstä, vaikka tiesin ettei siitä minulle uraa tule. Näistä töistä sain työkokemusta (opin työelämän pelisääntöjä, opin mikä on verokortti, opin miten _ei_ kannata toimia ja opin omista vahvuuksistani ja kehittämistarpeista) ja työtodistukset. Seuraavaksi sainkin vähän pidempiä pestejä, sitten minua jo kysyttiin töihin ja lopulta pääsin koulutusta vastaavaan ei-nyt-ihan-täysin-unelma -työpaikkaan, mutta sen verran hyvään, että pääsin joka päivä oppimaan lisää ja sain enemmän vastuuta. Nyt minulla on työkokemusta, ihan helvetin hyvät suositukset ja voin jopa valikoida mihin hommaan tartun seuraavaksi.

En ole enää see sama ihminen joka 17-18- vuotiaana harjoitteli työvuorotaulukon täyttämistä, nolosteli asiakastilanteissa ja pelkäsi tarttua toimeen, koska ei halunnut mokata. Tekemällä oppii ja asenne ratkaisee. Jokaiseta työstä voi löytää jotain hyvää, jos ei muuta niin sen että saa työtodistuksen ja voi näyttää olevansa fiksu tyyppi, jolla on halua tehdä töitä. Silti jostain piti aloittaa, piti kokeilla yhtä sun toista, piti oppia itsestään ja samalla myös hoitaa ne minuakin vaivanneet mielenterveys- ja perhesuhdeongelmat kuntoon. Kotona istumalla olisin edennyt - no, en yhtään mihinkään, vaan istuisin yhä kotona ja elämäni olisi kaksin verroin paskempaa. 

Vierailija
25/76 |
13.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pk-seudulla tilanne on vähän toinen kuin jossain maakuntakaupungissa, jossa on sekä yliopisto että amk täyttämässä kaupunkia hanttihommahalukkailla nuorilla.

Vierailija
26/76 |
13.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tota ööh, mihinkäs ajattelit lapset siksi aikaa laittaa, kun itse olet töissä viikon?

Vierailija
27/76 |
13.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.06.2015 klo 20:40"]

Tota ööh, mihinkäs ajattelit lapset siksi aikaa laittaa, kun itse olet töissä viikon?

[/quote]

Ap varmaankin piilottaisi ne pallomereen ruotsin kielen oppikirjan kanssa. Järjestelykysymys.

Vierailija
28/76 |
13.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Tämä. Itse lähdin kauemmaksi sitten kun nuoret olivat jo niin omatoimisia, että saattoi jättää yksin, mutta ei se toimi avioliitossakaan, jos toinen tekee reissutöitä. Ei kaikilla ole sukua lähistöllä, joka voisi ottaa välillä, kun päiväkotiinkaan tuskin voi viikoksi jättää. Pienen kouluikäisen kanssa laskin, että hoitajan palkkaaminen kotiin maksaisi niin paljon, että kannattavampaa on olla ilman mitään tuloja kuin jäädä työssä käynnissä miinukselle. Olin sitten ilman tuloja, en saanut päivärahaakaan, kun kertymää ei ollut ja sen ajan laki oli toinen kuin nyt. 

Vierailija
29/76 |
13.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

No mitä nyt tässä olen 20 vuoden aikana seurannut, niin lapset jää toisen vanhemman kanssa kotiin. Lisäksi on viety sukulaisiin mummoille tai tädeille, yksi asui pph:n kotona joka toisen viikon kunnes 15 vuotiaana  jatkoi itsekseen viikot kotonaan. Yksi pariskunta tekee vaidhot lennossa, eli tekvät vastavuoroja ja toinen on aina töissä ja toinen lasten kanssa kotona. Onhan noita vuoropäiväkotejakin. Ei ole tietääkseni ollut ongelma.

Vierailija
30/76 |
13.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun äiti oli laivalla töissä. Olimme isän kanssa kotona. Tai siis päiväkodissa/koulussa päivät ja isä tuli viideltä töistä.
Ihan mukava lapsuus minulla oli :)

Vierailija
31/76 |
13.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.06.2015 klo 20:31"]
Mua lähinnä ihmetyttää että miksi ihmiset ei löydä työpaikkoja? Juuri nämä täällä kerrotut kaksikieliset, jotka haluaa töitä ja osaa siis sitä ruotsia ja jopa kaikenlainen työ kävisi.

Niin minkä takia ne ei löydä isoja laivoja useista eri satamista, jotka seilaa suomen ja ruotsin väliä, ja joissa tarvitaan lasten leikkitädeistä tiskariin ja siivoojaan ihmisiä kahteen eri vuoroon töihin? Ja kesäsesongilla triplataan miehistö.

Itse arvelin aikoinaan, että laivoilla voisi olla hommia.Ihan itse tuumailin näin. Soitin ihan puhelinluettelon mukaan, sanotaan nyt vaikka että viking line. Sieltä vastattiin ihan asiallisesti, että viking line on markkinointinimi ja jos laivalle haluat niin pitää ottaa yhteyttä varustamoon. En ollut ikinä kuullutkaan mistään varustamoista, ja koko laiva-ala oli ihan tuntematonta.

Mutta ihme: niin vaan sain HETI koko kesäksi hyvinpalkattua kesäduunia. Työt jatkui syksyllä viikonloppuextrana, joulut ja pääsiäiset. Pitkät kesäsijaisuudet, viikko töissä ja viikko lomilla.

Kyllä pitää vähän itse osata olla aktiivinen, pitää ottaa yhteyttä työnantajiin ja kysyä että tarvitaanko. Tiedän ihan varmasti etta laivolla on koko ajan pula hyvistä sijaisista.

"Hyvä sijainen" tarkoittaa sellaista joka tulee töihin silloin kun pitää tulla. Selvinpäin ja pysyy töissä selvänä. Tekee mitä käsketään tehdä. Ei ala nyrpistelemään että "en mä voi tehä tota kun se haisee/näyttää oudolta/ei sovi mulle".

- Pystyy olemaan koko viikon/ 2 viikon työtörnin töissä. Eikä ala 3 päivän jälkeen vinkumaan, että mun pitää päästä kotiin/frendien luo/poikkis pääsee intistä lomalle.

-Löytää messistä itselleen jotain syötäväksi kelpaavaa eli pystyy syömään ruokaa ja siten jaksaa tehdä töitä. Normaali lämmin ruoka sekä messin jääkaapeissa olevat voileipä-leikkele-tarvikkeet ovat siis hänestä syömäkelpoisia.

- Ei siis yritä pärjätä jollain mehulasillisella ja kevytupakoilla jotain 6 tunnin blokkausrupeamaa täydessä cafeteriassa.

-Pystyy nukkumaan hytissä, jonka jakaa työkaverin kanssa. Pystyy myös käyttämää vessaa, vaikka hytissä on joku toinen, samoin peseytymään.

-Pukeutuu niihin työnantajan antamiin työvaatteisiin joita ko. toimessa pitää käyttää. EI ala itse lyhentelemään hameita minipituiseksi. Ei vaadi itkunsekaiseti että pitää saada käyttää omia housuja, jotka on niin matalat että sekä alushousut että kororantu näkyy salin perälle saakka joka kerta kun ko. työntekijä kumartuu nostamaan kärryltä tavaraa.. Sama puseroissa: käyttää rintaliivejä sen alla sekä pitää sen puseron sillain ovelasti niinku alaslaskettuna sillain jännästi ettei se napaläväri näy.

Ja kyllä tosiaan työnantajalla on oikeus vaatia, että työntekijä osaa ruotsia. Siellähän on puolet matkustajista ruotsalaisia, siinähän munaa vaan itsensä ja muutkin jos alkaa jotain englantia solkkaamaan. Asiakkaita pitää pystyä palvelemaan heidän kielellään.

Olin norjassa töissä enkä todellakaan alkanut mitään englantia siellä tarjoomaan, pakko oli alkaa norskia vääntämään samoin tein.

Aktiivisuudella kyllä pitäis töitä löytyä.

Viimeksi eilen lueskelin sitä kolmikymppistä, joka ei tästä maailmasta keksi enää mitään muuta vaihtoehtoa kuin alkaa hakee eläkettä. Ei vaan putkinäkö ja täydellinen näköalattomuus mene mulla jakeluun, ei mene, det går inte.

[/quote]

En jaksanut lukea kokonaan mutta itse en voisi mennä laivalle töihin koska minulla on päiväkoti-ikäinen lapsi

Vierailija
32/76 |
13.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömiä on suomessa tällä hetkellä noin 280 000. Työpaikkoja taas mol.fi:ssä auki 12 200, että laskeppa siitä riittääkö töitä kaikille. Päälle tulee vielä iso määrä hanttihommahalukkaita korkeakouluopiskelijoita (yht. n. 300 000) jatka tarvitsisivat töitä kattaakseen elämisensä koska opintotuki on riittämätön. Tai no, osa näistä nostaa lainaa mutta enenevissä määrin sitä yritetään vältellä ja haetaa töitä.

Vierailija
33/76 |
13.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei taida enää pelkästään noilla kriteereillä päästä viikkarille leikkitädiksi.. Pitää olla basic safety- training käytynä, turvatoimipätevyydet ja matkustaja-alus lisäpätevyydet kunnossa..

Vierailija
34/76 |
13.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olis kyllä kiva olla laivalla töissä, JOS ei olis onneton ruotsissa, omistais lemmikkejä, asuis muualla kun keskellä Suomea ja ei kärsis niin hirveestä meripahoinvoinnista kun mää

Vierailija
35/76 |
13.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.06.2015 klo 20:49"]

Ei taida enää pelkästään noilla kriteereillä päästä viikkarille leikkitädiksi.. Pitää olla basic safety- training käytynä, turvatoimipätevyydet ja matkustaja-alus lisäpätevyydet kunnossa..

[/quote]

Ja mitäs jos vaikka hankkisi ne pätevyydet jotta pääsisi töihin? Eihän kukaan osaa johtotason tehtäviäkään, ellei ole aloittanut alempaa ja opetellut. Onko ongelma, että tekisi ensin niitä huonoja vuoroja ja pienempää pätevyyttä vaativia hommia. Jos työnantaja vaatii jonkun pätevöitymisen, niin niitähän sitten suoritetaan jossain, ei se mikään yksisarvisenkoulutustutkinto ole.

ja sekin edellinen vastaaja "en voi tehdä työtä kun mulla on päiväkoti-ikäinen lapsi". Mitäs teit ennenkun lapsen sait - millä ajattelit lapsesi elättää?

Vierailija
36/76 |
13.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin on tarina 80-luvun Suomesta, jossa oli työvoimatoimisto johon voi marssia ja sieltä sanottiin menetkö tännä  vai tuonne töihin, jos en olisi 90-luvun alussa lähtenyt miehen matkaan toiselle puolen Suomen, voisin olla samassa tilanteessa kuin ap ja ihmettelisin miten niin ei töitä löydy. 

Tuo laivalle meno tosiaan ei ole ihan noin helppoa, en muista mitä kaikkia kursseja entisen työkaverin piti suorittaa ennen kuin meni TAKAISIN laivahommiin.

Vierailija
37/76 |
13.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi tuli tuo veronumeropakko, onneksi. 10-15 vuotta liian myöhään mutta onneksi saivat tuon edes ny tehtyä. Nyt jää niin moni verokeplottelu ainakin osittain tekemättä. 

Vierailija
38/76 |
13.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totuus on vaan se että joillekkin ei mikä tahansa työ kelpaa. Itsellä tuli yllättävä alanvaihto fyysiseltä alalta sairauden takia. Ei ollut mitään muun alan koulutusta. Hain aivan kaikkea mikä nyt vähänkin kuulosti siltä että saattaisi onnistua ilman koulutusta alalle. No pääsin sitten kaikkien parjaamaksi puhelinmyyjäksi ja tili on parempi kun aikaisemmissa hommissa. Hyvä kun olin avoimin mielin enkä lähtenyt karsimaan mitään vaihtoehtoja pois. Nyt teen töitä ja opiskelen uutta alaa.

Vierailija
39/76 |
13.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.06.2015 klo 20:49"]

Työttömiä on suomessa tällä hetkellä noin 280 000. Työpaikkoja taas mol.fi:ssä auki 12 200, että laskeppa siitä riittääkö töitä kaikille. Päälle tulee vielä iso määrä hanttihommahalukkaita korkeakouluopiskelijoita (yht. n. 300 000) jatka tarvitsisivat töitä kattaakseen elämisensä koska opintotuki on riittämätön. Tai no, osa näistä nostaa lainaa mutta enenevissä määrin sitä yritetään vältellä ja haetaa töitä.

Eksä osaa lukea, vai jääkö ymmärryksestä vajaaksi muuten vaan? Tässähän puhutaan semmoista työpaikoista joita haetaan ja löydetään ihan itse ja omatoimisesti. Nykyään niitä sanotaan kait piilotyöpaikoiksi.

Mol.ia tartte tähän taaskaan tähän sekoittaa ollenkaan. Se ei tämän alkuperäisen viestin kanssa ole mitään tekemistä.

Työpaikkoja on, kun niitä alkaa etsimään. Siitä tässä on kysymys.

Ja mol.fi.n tilastot kertoo vain niistä jotka ovat sinne itsensä rekisteröineet. Kaikki ei sitä tee, jotakut ei ikinä ja jotekut ei edes silloin kun ovat työttömiä. Että ihan turha siitä jankata.

[/quote]

Vierailija
40/76 |
13.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai ne laivasiivoojat siellä mukana risteile? Eikö ne siivoa sillä aikaa kun laiva on satamassa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan neljä