Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sinä joka tupakoit raskaana ollessasi

Vierailija
17.06.2009 |

Miten selität itsellesi, että se on ok? Ja nyt siis ihan vilpittömästi kysyn kun tätä olen pohtinut, tarkoitus ei ole haukkua. Nykyaikana varmaan neuvolassa jaetaan tietoa vaaroista, eli tiedonpuute ei voi olla syynä. Uskon myös, että varmasti välität lapsestasi. Mikä siis on selitys ettet ole lopettanut?

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
17.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

raskaaksi mutta just oli kaupan edustalla raskaana oleva nainen joka veti tupakkaa, vieressä mies joka poltti samoin. en halunnut tuijottaa tai muuta mutta kyllä se näyttää aika kauheelle ja ajattelin et voi vauva rukkaa.

Vierailija
2/20 |
17.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma äitini poltti aikoinaan odottaessaan meitä lapsia. Meitä on neljä ja olemme kaikki olleet aina todella terveitä. Ei korvatulehduksia, allergioita, adhd:ta tai muutakaan. En siis kokenut tupakointia niin vaarallisena asiana. Vähensin toki, mutten pystynyt lopettamaan kokonaan.

Molemmat lapseni syntyivät ajallaan normaalipainoisina ja terveinä. Vanhempi on teini-ikäinen ja nuorempi muutaman vuoden nuorempi ja molemmat ovat aina olleet terveitä.

En ole ylpeä siitä, että poltin silloin, mutten voi asialle enää mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
17.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

poltti koko raskausajat, kaksi lasta, he on jo kohta parikymppisiä. ainakin nuorempi oli syntymässä ennen aikojaan joten rouva makasi kuulemma sohvalla ja poltti ketjussa tupakkaa kun oli niin tylsää ja stressikin kuulemma päällä. lapset on ihan ok mutta kumpikaan ei ole menestyny koulussa, kaikenmaailman vaikeuksia ollu, ehkä osasyynä voi olla tuo tupakointi.

Vierailija
4/20 |
17.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä ajattelinkin, että saattaa olla yksi syy. Jos oma äiti on polttanut ja omasta elämästä ei löydy tukevia seikkoja valistuksen faktoille. Niin paljon kuin olenkin sitä mieltä että polttaa ei pitäisi, niin tämä selitys on kyllä inhimillinen.

ap

Vierailija
5/20 |
17.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin ennen töissä lähellä kättäriä, ja aina pyöräillessä siitä ohi näkyi joku isomahainen mamma tupakalla. Silloin paheksuin. Nyt olen miettinyt, että koskaan ei voi taustoja tietää. Jos on juuri menossa vaika synnyttämään ja on vaikka ollut koko raskauden ajan tupakoimatta, mutta siinä valtavassa jännityksessä käy yhden tupakan vetämässä, niin siitä vaan. :D Kun olin tuon ajatuksen päähän saanut, alkoi ne tupakoitsevat isomahatkin näyttää jotenkin niin sympaattisilta. :)

Eipä tässä kukaan synnitön ole. Jo raskausaikana saa syyllisyyttä kantaa kaiken maailman asioista: mitä syöt, mitä et syö, miten liikut tai olet liikkumatta, miten aktiivinen olet tai oletko liian.. Huoh. Että ehkä itse tupakoimattomana voin pitää tämän linjan ja huolehtia sitten omista asioistani ja antaa muiden huolehtia omistaan. :)

Vierailija
6/20 |
17.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari kertaa maistoin alkuaikana kaverilta röökiä ja se maistui ihan kamalalle, tuskin enää aloitan synnytyksen jälkeen. Naapurin rouva veteli röökiä koko raskausajan ja näytti aina niin syylliseltä häpelevältä tupakoidessaan. Kukaan ei tietenkään mitään hänelle sanonut, mutta silti. Lapsi on käsittääkseni ihan terve mutta pienikokoinen ja jotenkin kalpea.

Vierailija
7/20 |
17.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

raskauksien aikana. En pystynyt lopettamaan. Olin liian riippuvainen.

Oma äitini tai kukaan muu perheestäni, eikä mieheni polta.

Mies ei pitänyt siitä, mutta ymmärsi. Luulisin ainakin.

Vierailija
8/20 |
17.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ehkä vaarallistakin raskauden aikana, mutta on myös paljon muuta, joka voi aiheuttaa ongelmia. Eli jos tupakointi (vähäinen) on ainoastaan paheena, niin en pitäisi sitä vielä hälyttävänä.

Vierailija
9/20 |
17.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta esim. äitini poltti aikoinaan minua odottaessaan. Ja on aina muutenkin polttanut sisällä, vaikka pikkuvauvoja olisi ollut läsnä. Näen sen hyvin itsekkäänä. Oma nautinnonhalu menee muiden terveyden edelle.

Vierailija
10/20 |
17.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaan päinvastoin. Irti pääseminen vaan ei ollutkaan niin yksinkertaista kun alunperin kuvittelin. Lopettaminen ei käynytkään ihan noin vain sormia napsauttamalla. itse kuvittelin aikoinani, että senkun vaan lopettaa tupakoinnin, ja niin varmaan ajattelee ne jotka eivät ole koskaan tupakoineet. En ole koskaan ollut ylpeä että tupakoin esikoisen raskausaikana, vaan kadun sitä.

Tupakoinnin lopetin pitkällisen ja tuskaisan puolenvuoden vieroituksen tuloksena. Ja senkin jälkeen teki tuskaa monta kuukautta. Vieläkin joskus tekee mieli tupakkaa, vaikka lopetamisesta aikaa jo 4 vuotta. On se vaan kahlitseva tuote:(

Vierailija
11/20 |
17.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuskan. Yhteiskunnassa kyllä tuetaan alkoholiongelmaisia eroon viinasta, miksei yhtä pontevasti tupakoitsijoita? senkö takia, että tupakointi ei ole niin vaarallista eikä esim. aiheuta työssäpoissaoloja.

Vierailija
12/20 |
17.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse lopetin tupakoinnin - samoin kuin mieheni - jo ennen raskautta. Periaate oli se, että jos tekee mieli tupakkaa, ehkäisyä ei lopeteta. Tupakoinnin lopettaminen oli äärimmäisen helppoa, molemmilla kerrasta poikki eikä ole aloitettu uudestaan.

Oma äitini tupakoi minua odottaessaan 1-2 tupakkaa viikossa - eli aivan saamarin vähän - ja minä synnyin veritulppa päässäni. Tästähän ei voida vetää suoraa viivaa pisteestä toiseen, mutta kyllä lääkärit aika varmoja ovat siitä, mistä veritulppa johtui. Onneksi minulle ei koskaan tullut siitä mitään ongelmia vaan asia hoidettiin onnistuneesti.

MUTTA haluan muistuttaa teitä hyvät kanssaihmiseni eräästä äärettömän tärkeästä asiasta: Tupakoinnissa on riskinsä, mutta niin on sen äkillisellä lopettamisellakin. Jos lopettaminen aiheuttaa rajuja fyysisiä oireita kuten verenpaineen selvää nousua, on lapsi suuremmassa vaarassa kuin jos äiti vähentäisi sen, minkä pystyisi. Liian korkea verenpaine on suurempi riski kuin tupakointi, koska verenpaineiden ollessa koreat mm. istukan verenkierto häiriintyy.

Olen nähnyt monia, monia ihmisiä, joille ei mitään seurauksia äitiensä odotuksen aikaisesta tupakoinnista ole tullut. Ja olen nähnyt aikaslailla monta vauvaa, jotka ovat olleet pitkiäkin aikoja teholla, kun istukka ei korkeiden verenpaineiden vuoksi ole toiminut kuten kuuluisi.

Tätäkään asiaa ei saisi ajatella niin, että ainoa hyvä äiti lopettaa hinnalla millä hyvänsä :)

Vierailija
13/20 |
17.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tupakoinnin lopettaminen nostaa verenpainetta ?

Vierailija
14/20 |
17.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tupakoitsevalle odottajalle. Minua suorastaan ällöttää ihminen jolla ei ole mitään itsekuria vaan vaarantaa vauvan terveyden.

T: Kolminkertainen äiti, joka lopettanut odotusajaksi aina tupakoinnin (ja taas aloittanut myöhemmin imetyksen loputtua :(

Vierailija
15/20 |
17.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tupakoinnin lopettaminen nostaa verenpainetta ?

Jo pelkästään se, että lopettaa tupakalla käymistavan ja evää itseltään yhden "nautintohetken", nostaa verenpainetta. Ei kuitenkaan vielä läheskään vaaralliselle tasolle.

Mutta kaikista päihteistä luovuttaessa ilmenee normaalitilanteessa vieroitusoireita, kun keho ei selviä ilman riippuvuutta aiheuttaneita aineita kuten nikotiinia. Jos ajatellaan, että nainen on polttanut 20 tupakkaa vuorokaudessa ehkäpä kymmenen vuoden ajan, on keholle todella suuri isku menettää äkisti tämä nikotiini. Tuloksena verenpaine nousee.

Hölmöä kuvitella, että keholle se on ihan ok luopua yhtäkkisesti jostakin, jota se on saanut säännöllisesti useiden vuosien ajan.

Vierailija
16/20 |
17.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

voisi kuvitella että kun veressä ei enää ole häkää> hemoglobiini kuljettaa enemmän happea, verta ei tarvitse pumpata niin kovaa kuin tupakoinnin jälkeen > verenpaine laskee. miksi kuitenkin luulet että verenpaine nousee ?

Vierailija
17/20 |
17.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

on saatavana apteekista esim. nikotiinipurkkaa jne jotka on parempi vaihtoehto kuin tupakka (joka altistaa vauvan hapenpuutteelle). jos siis vieroitusoireiden pelossa jatkaa tupakointia kuten tuossa edellä asiaa puolustellaan.

Vierailija
18/20 |
17.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi kuitenkin luulet että verenpaine nousee ?

Vierailija
19/20 |
17.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja samalla verenpainetta.

voisi kuvitella että kun veressä ei enää ole häkää> hemoglobiini kuljettaa enemmän happea, verta ei tarvitse pumpata niin kovaa kuin tupakoinnin jälkeen > verenpaine laskee. miksi kuitenkin luulet että verenpaine nousee ?

Vierailija
20/20 |
17.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tupakoinnin lopettamispäätöksen tekemistä ja pitämistä saattavat helpottaa muutamat lopettamiseen liittyvät positiiviset asiat:

20 minuuttia lopettamisesta verenpaine laskee, sydämen syke tasoittuu ja raajojen lämpötila nousee.

24 - 48 tuntia lopettamisesta häkä on hävinnyt elimistöstä, keuhkot alkavat puhdistua tupakointijätteistä ja sydänkohtausriski alkaa laskea.

1 viikko: elimistön verenkierto paranee, miesten potenssihäiriöt vähenevät ja fyysiset vieroitusoireet helpottavat. Haju- ja makuaisti alkavat korjaantua.

1 - 3 kuukautta lopettamisen jälkeen käveleminen ja juokseminen on helpompaa, energisyys lisääntyy ja ruokahalun paranemisesta johtuva painonnousu on hallinnassa. Yskä ja limannousu lievittyvät, keuhkojen toiminta paranee.

10 vuotta: sydänkuoleman riski on merkittävästi alentunut, keuhkosyöpäriski on vähentynyt puoleen tupakoijaan verrattuna ja munuaissyöpävaara tupakoimattoman tasolle