Opettajat! Hyväksyttekö oppilaidenne facebook- kaveripyynnöt??
Minusta tilanne on hankala ja ainakin toistaiseksi olen päättänyt, että en hyväksy. Mutta nyt on tullut pyyntöjä myös ex-oppilailta ja niiden kohdalla asiaa voisi harkita (mutta toisaalta sitten nykyiset oppilaat huomaisia asian ja pyyntöjä tulisi taas lisää ja kyselyitä koulussa, että miksi en hyväksy...)
Mites muut?
Tai muillakin vast aloilla, jossa vastaava suhde "asiakkaaseen"?
Kommentit (31)
Jatkan vielä. Oppilaita on ollut kavereinani nyt vähän alle vuoden, ja kenenkään kohdalla siitä ei ole ollut haittaa, vaan on saattanut jopa parantaa "otetta" oppilaaseen.
Olen hyväksynyt. Tietenkin sitten pidän sivuni sellaisena, ettei siellä ole esim. valokuviani tai mitään sellaista tietoa, mitä en muutenkin voisi oppilaille kertoa. Olen järkeillyt niin, ettei siitä haittaakaan minulle ole, jos on oppilaita kavereina. En kuitenkaan mitenkään hirveästi edes Facebookia käytä, joten senkään takia ei haittaa.
Ja en haluaisi alkaa omaa profiiliani sensuroimaan sen takia, että on oppilaskavereita. Tietysti voi hyväksyä, mutta laittaisi sitten niin rajatun profiilin oppilaille, että ne ei käytännössä näe kuitenkaan mitään, mutta mitä järkeä on sit hyväksyä edes kaveriksi... :)
Pohdiskelee ap
Facebook on yksityiselämääni, sinne eivät oppilaat (myöskään entiset) kuulu. Olen vastannut pyyntöihin ystävällisesti, että olen tehnyt periaatepäätöksen olla ottamatta (entisiäkään) oppilaita ystäviksi opettajan yksityisyyden vuoksi, mutta että Facebookin kautta voimme kyllä joskus viestitellä kuulumisia.
Nyt on alkanut tulemaan myös ex-oppilaiden vanhempia kavereiksi. Enpä kehtaa kieltäytyäkään. Olen mielelläni heidän kaverinsa, mutta toki en kirjoita baarijuttuja tms. sivuilleni.
enkä myöskään ex-oppilaita. Facebook on omaa elämääni, ei julkista opettajan elämää. En myöskään hyväksynyt sukulaislapsia jotka tuntevat oman kouluni oppilaita ja kas - teinit ymmärsi yskän.
Kannattaa erottaa työaika ja vapaa-aika.
Nyt on alkanut tulemaan myös ex-oppilaiden vanhempia kavereiksi. Enpä kehtaa kieltäytyäkään. Olen mielelläni heidän kaverinsa, mutta toki en kirjoita baarijuttuja tms. sivuilleni.
Ei mullakaan siellä mitkään baarijutut ole keskiössä (miten voisikaan, jos suunnilleen 4 x vuodessa käyn baarissa :) ) Mutta en halua jakaa oppilaille tietoa esim mun lasten asioista ja niitä tulee usein kommentoitua omalla sivulla. Samoin vaikka oma terveys tai työhön liittyvät kommentit ei tietenkään kuulu oppilaille.
Jos siellä voisi kommentoida vain säätä tai jotain kulissit-pystyssä-kamaa niin kokisin aika turhana koko fb:n
sivut Facebookissa?????
Mun lähipiirissä sivut on vain n. 17v ja ylöspäin.
sivut Facebookissa?????
Mun lähipiirissä sivut on vain n. 17v ja ylöspäin.
ja silloin alkoi myös tämä ongelma. Meidän koulussa niitä tuntuu olevan lähinnä 9-luokkalaisilla, mutta jokusella 8-luokkalaisellakin on...
Kummasti kirjoittamista on kuitenkin riittänyt. Yleensä kirjoitan vain mukavia asioita, kuten mitä olen lukenut, mihin olen menossa matkalle, ostin uuden polkupyörän yms. Yksityisviesteinä lähetän sitten kaikki sellaiset jutut kavereille, joita en halua satojen ihmisten silmille.
Kummasti kirjoittamista on kuitenkin riittänyt. Yleensä kirjoitan vain mukavia asioita, kuten mitä olen lukenut, mihin olen menossa matkalle, ostin uuden polkupyörän yms. Yksityisviesteinä lähetän sitten kaikki sellaiset jutut kavereille, joita en halua satojen ihmisten silmille.
"Ope on aina iloinen ja matkustaa kivoissa paikoissa ja ajelee kivalla polkupyörällä iltaisin ja lukee kivoja ja sivistäviä kirjoja"
Just tälle linjalle en itse halua lähteä...
olen tosin hyväksynyt yhden jo 24v täyttäneen vanhan oppilaan kaveriksi, johon törmäilen muissa yhteyksissä usein (on kantapaikkani poke), olen teineille ilmoittanut, että heidät hyväksytään, kun ovat aikuisia, yli 20v ja kestävät opetädin yksityiselämää ;) kovasti ovat uteliaita ja pyyntöjä tulee koko ajan..
"Ope on aina iloinen ja matkustaa kivoissa paikoissa ja ajelee kivalla polkupyörällä iltaisin ja lukee kivoja ja sivistäviä kirjoja" Just tälle linjalle en itse halua lähteä...
En minä sukulaisillekaan kirjoittelisi sen kummempia.
joten voin hyväksyä kenet hyvänsä. Lasten asioita ja kuvia en sinne kirjoittele, enkä hirveän paljon muutakaan. Tilapäivityksiä en ole koskaan tehnyt, joitakin yksittäisiä testejä olen tehnyt, ja joitain viestejä lähetellyt.
Toisaalta ei minun elämässäni hirveästi ole sellaista, mistä oppilaat eivät saisi tietää.
mutta muuten työni puolesta tekemisissä nuorten kanssa.
En ole hyväksynyt yhtään heistä kaveriksi FB:ssa. Käytän FB:a aktiivisesti erilaiseen yhteydenpitoon, enkä halua työelämääni siihen liittää (hyviä työkavereita lukuunottamatta).
Mä ole alakoulussa opena, joten en missään tapauksessa omia oppilaita ota kavereiksi, en nyt edes tiedä ovatko fbssä. Joitakin entisiä oppilaita olen ottanut, ovat jo aikuisia ja heillä omia lapsia ja ammatteja jo.
Yhden oppilaan äidin olen hyväksynyt kaveriksi.
hyväksy nykyisiä, enkä entisiä.
Mulla on oppilaita varten profiili irc-galleriassa, ja sitä kautta voivat pitää yhteyttä ja kysellä monen monenlaisista asioista, jos kokevat sen tarpeelliseksi.
ja mietin tätä asiaa. Minusta on tylyä hylätä pyyntöjä, mutta en halua myöskään oppilaiden lukevan kaikkia juttujani. En osaa ottaa kaveriksi niin, että voisi esim. vain kirjoitella omia viestejä - miten se tapahtuu?
sivujen ylläpitäjällä ole oikeus sivuilla käytettyyn aineistoon? Siis se mitä sinne laitetaan, saattaa löytyä julkisuudesta iltapäivälehtien palstoilta ym.
Siis kannattaa pitää aina sivut sellaisena, että KUKA TAHANSA TUTTU voi niitä lukea. Meillä paljon ystäviä, jotka tämän vuoksi eivät edes avaa omaa sivustoa.
Minulla 3 kuvaa omilla sivuilla ja mietin aina tasan tarkkaan mitä kirjoitan tai kommentoin sivulle.
Ja kun sivut pitää tälläisenä "yhteystietokirjana", voi niihin hyväksyä asiakkaat ja työkaverit ja vaikka oppilaat. En kyllä itse haluaisi opettajia ottaa ystäkseni sivuille - näkehään nittä kuulumisia kouluryhmissä.
Olen hyväksynyt. Tietenkin sitten pidän sivuni sellaisena, ettei siellä ole esim. valokuviani tai mitään sellaista tietoa, mitä en muutenkin voisi oppilaille kertoa. Olen järkeillyt niin, ettei siitä haittaakaan minulle ole, jos on oppilaita kavereina. En kuitenkaan mitenkään hirveästi edes Facebookia käytä, joten senkään takia ei haittaa.