LIDLIN kaljamainos!?
Ei ole ensimmäinen kerta kun Lidlistä täällä puhutaan, mutta törmäsinpä "mielenkiintoiseen" kaljamainoslakanaan Lidlin seinällä.
Mainostavat kaljaa vekkulillä lauseella, "Se parempi kesäkeitto!".
Juu, tiedän, että olen tiukkapipo, mutta eikö toi nyt ole lapsille/nuorille, jotka eivät lauseen "vitsiä" ymmärrä, niin hieman arveluttavaa mainontaa. Vai peräti alkoholilainsäädännönkin vastainen?
Kommentit (22)
tämä keskustelu täällä.
Olen itse mainosalan ammattilainen - kyseinen mainos voisi olla minun keksimä/suunnittelema, mutta EI kuitenkaan ole.
Mutta, ei tuossa ole mitään lainvastaista. Huvittavaa että joku edes voisi luulla näin. Mitä lainvastaista on liittää sana "kesäkeitto" mietoon alkoholiin? Ymmärrän kyllä, että jonkun lapsi voi haluta kaupasta sitä "parempaa kesäkeittoa", mutta epäilen ymmärtääkö lapsi (varsinkaan kovin pieni) että kyseessä on olut mainos. Kesällä pyörii mietojen alkoholijuomien mainoksia muutenkin pilvin pimein joka paikassa, eivätkä ne ole yhtään sen "parempia" kuin tämä Lidlinkään mainos. Enemmän maailmalla kulkee laittomia mainoksia termistöltään, eikä kuluttajat reagoi tähän mitenkään, koska ihmisillä ei tunnu olevan mitään hajua mikä on mainonnassa laillista ja mikä ei. Esimerkiksi mitään kylkiäistä tai muuta tuotetta ei saa mainostaa ilmaisena.
Enemmän olisin huolissani keskellä päivää tulevista radiomainoksista. Tänään töihin ajaessani kuulin Kaalimadon mainoksen, jossa puhuttiin liukuvoiteista ja ties mistä. Lisäksi viime viikolla kuulin noin klo 14 aikoihin radiomainoksen, missä mainittiin tekopimpero ja meisseli - kyseessä oli myöskin Kaalimadon mainos.
Siinä olisi OIKEASTI teille vauhkottavaa, minä en ainakaan halua lasten kuullen soittaa radiota, koska en halua lapsieni huutelevan pihalla kaalimadoista ja meisseleistä, tekopimperoista puhumattakaan.
Mutta asiaan, itse pidän Lidlin mainosta hauskana ja onnistuneena. Kuten myös monet muutkin ystäväni ja tuttavani. Nämä kuitenkin on makuasioita. Sellaista mainosta ei ole tehtykään mistä jokainen ihminen pitäisi, joten antaa ihmisten vapaasti olla eri mieltä.
Siinä Lidl on kuitenkin onnistunut, että mainos on herättänyt huomiota.
Eli myös se "Vatuttako?" -vattusiiderimainos on laiton, eikö niin?
Tuleeko tuollaisen lain rikkomisesta joku rangaistus? Muutenhan se on vain ilmaista mainosta kun näitä ihmiset pähkäilee ja tekee valituksia.