APUA! Anna takuuhyvä kinkku-voileipäkakun ohje!
Pliiiisss, kiltit. Auttakaa naista pulassa. Haussa siis voileipäkakun ohje, mikä olis varmasti maistuvaa.
Kommentit (21)
Leiväksi käytän ruispaahtoleipää.
Täyte 1: kinkkua, paprikaa, persiljaa tai ruohosipulia, jotain maustettua tuorejuustoa, tarvittaessa majoneesia tai kermaviiliä notkistamaan
Täyte 2: emmentaljuustoraastetta, majoneesia/kermaviiliä ja viherpippuria
Täyte 3: sinappikurkkusalaattia, majoneesia/kermaviiliä
Ja jokaista täytettä pitää tietysti maistella niin että se maistuu hyvältä pelkältäänkin, toimii! Kakun kostutan lihaliemellä
että voileipäkakku kannattaa kostuttaa vichyllä.. Sit kevyen täytteen saa tuorekurkusta ja sitä voi käyttää myös kalakakkuun..
eli raasta tuorekurkku, lisää prk tuorejuustoa, pari tl sinappia, ripaus mustapippuria, vähän suolaa ja yrttimausteita esim. persilja, tilli, ruohosipuli..
niin ja kannattaa huolehtia, että kostuttaa riittävästi, sellainen kakku on raivostuttava, jonka leikkaamiseen tarvii leipäveistä..
Kuorrutteena kannattaa käyttää kermaa ja rahkaa maustettuna esim. suolalla ja pippurilla, on huomattavasti helpompi leikata, kuin sulatejuusto!
ja lisään sekaan majoneesia ja maustekurkkua pieninä kuutioina. Halutessaan voi laittaa joukkoon hieman sinappia. Jos pitää paprikasta sitä voi kuutioida mukaan. Täytettä pitää olla reilusti joka välissä.
Kostutus lihaliemellä. Voileipäkakku ei saa olla kuivaa muttei myöskään märkää suota.
Päälle laitan majoneesia johon vähän liivatetta ja lopuksi kermavaahtoa. Päälle kinkkua ja naudanpaistia ruusukkeina, tuorekurkkua, tomaattia, maustekurkkua, persiljaa silputtuna reunoille.
voileipäkakun täytteitä kannattaa testata myös lettujen suolaisena täytteenä.. ainakin tuo tuorekurkkutäyte on hyvää letun välissä :)
1. täyte:
- ohuenohutta saunapalvikinkkua tms. pilkottuna
- tuorekurkkua raastettuna (puristele / valuta liika neste pois)
- tomaattia ilman siemeniä pilkottuna oikein pieneksi
- voileipäpikkelssiä (tuubista) ja nämä kaikki sekaisin. Siinä täyte yhteen väliin. :)
2. täyte
- maksapasteijaa (Snellman tai mikä vaan maistuu, yleensä oon itte laittanu ihan perusmaksapasteijaa)
- herkku- / tai suolakurkkua pieninä kuutioina (voi myös käyttää kurkkusalaattia)
Nämä sekaisin ja jos tuntuu liian "tykyltä" tahnalta, niin hieman sitä herkku-/suolakurkun lientä sekaan -> saa notkeampaa.
Näitä sit laitetaan vuoroväleihin ja kakku kostutetaan fondi-vedellä.
Kuorrutukseksi sulatettua sulatejuustoa (onnistuu helposti mikrossa) ja sit koristeeksi persiljaa, tomaattia, kurkkua ja sitä ohuenohutta kinkkua "ruusukkeina".
Hyvää on!! :)
ja ei todellakaan sovi kahvin kanssa tarjottavaksi.
Jättäkää maksatäytteet laittamatta - kiitos.
kulinaristi
ja mustaa vetistä ripulia roiskit väleihin, ei tule kuivakkaa kakkua
Kuorrutteena kannattaa käyttää kermaa ja rahkaa maustettuna esim. suolalla ja pippurilla, on huomattavasti helpompi leikata, kuin sulatejuusto!
ja ei todellakaan sovi kahvin kanssa tarjottavaksi. Jättäkää maksatäytteet laittamatta - kiitos. kulinaristi
...meillä ainakin tykätään (on siis laitettu isollekin porukalle) kahvinkin kanssa.
- Tavallinen pulliainen :)
Kaikki tuntuu olevan yksimielisiä, että kinkkua ja kurkkua ja tuorejuustoa voi laittaa väliin, mutta mitä päälle, jos sulatejuusto ei käy eikä kerma/rahkaseos?
1. täyte:
- ohuenohutta saunapalvikinkkua tms. pilkottuna
- tuorekurkkua raastettuna (puristele / valuta liika neste pois)
- tomaattia ilman siemeniä pilkottuna oikein pieneksi
- voileipäpikkelssiä (tuubista) ja nämä kaikki sekaisin. Siinä täyte yhteen väliin. :)2. täyte
- maksapasteijaa (Snellman tai mikä vaan maistuu, yleensä oon itte laittanu ihan perusmaksapasteijaa)
- herkku- / tai suolakurkkua pieninä kuutioina (voi myös käyttää kurkkusalaattia)
Nämä sekaisin ja jos tuntuu liian "tykyltä" tahnalta, niin hieman sitä herkku-/suolakurkun lientä sekaan -> saa notkeampaa.Näitä sit laitetaan vuoroväleihin ja kakku kostutetaan fondi-vedellä.
Kuorrutukseksi sulatettua sulatejuustoa (onnistuu helposti mikrossa) ja sit koristeeksi persiljaa, tomaattia, kurkkua ja sitä ohuenohutta kinkkua "ruusukkeina".
Hyvää on!! :)
"Päälle laitan majoneesia johon vähän liivatetta ja lopuksi kermavaahtoa."
Rahkaa en laittaisi on liian hapokasta ja toden totta kuulen ensimmäistä kertaa että sitä käytetään päällysteenä.
Joskus täytettä käytetään myös pinnoitteena, tällöin täytteen on oltava sileää eli ei sisällä maustekurkkua kuutioina yms.
Tuorejuustoja käytetään pinnoitteena.
kondiittori joka on tehnyt satoja maukkaita voileipäkakkuja
"Päälle laitan majoneesia johon vähän liivatetta ja lopuksi kermavaahtoa."
Rahkaa en laittaisi on liian hapokasta ja toden totta kuulen ensimmäistä kertaa että sitä käytetään päällysteenä.
Joskus täytettä käytetään myös pinnoitteena, tällöin täytteen on oltava sileää eli ei sisällä maustekurkkua kuutioina yms.
Tuorejuustoja käytetään pinnoitteena.
kondiittori joka on tehnyt satoja maukkaita voileipäkakkuja
-kermavaahto, majoneesi & maustamaton sulatejuusto -sekoitus, jota myös mähmäksi kutsutaan... Mahtavan makuista, sopivan suolaista.
välit täytetään seuraavilla, jokaiseen alle tota mähmää (en muista järjestystä, tuorekurkku muistaakseni alimmaisena):
1. väli: keitettyä kanamunaa pieneksi haarukalal tilsittynä
2. väli: kinkkua hituksiksi leikattuna (savupalvia yleensä) tai lohta purkista haarukalla tilsittynä
3. väli: tuorekurkkua pieneksi silputtuna, lisäksi pistetään persiljaa/tilliä
Tehdään VAIN valkoiseen leipään, esim. paahtoleivän palat,j oista pois se reuna käy tosi hyvin. Ja kostutetaan tosi miedolla kasvisliemellä (sivellään pullasudilla, ei holvata). TÄMÄ ON ihan mielettömän hyvä ohje.
Hei,
kokeilepa joskus Lahden leipälevitettä ja siihen lisäät kinkut ym. täytteet. On herkullista.
-palvikinkkua (itse ostan ison palan jonka hienonnan tehosekoittimessa)
-omenaa
-suolakurkkua
-yrtti-pippuri tuorejuustoa
-maustamatonta tuorejuustoa
-ranskankermaa (notkistamaan, joskus saatan laittaa myös majoneesia)
Isoon kakkuun olen käyttäny n. 500g kinkkua, 2 isoa omenaa ja 2 isoa suolakurkkua, paketilliset molempia tuorejuustoja ja ½prk-1prk ranskankermaa.
Päällistä oon vaihellu, mutta yleensä laitan maustamatonta tuorejuustoa ja majoneesia. Olen sitte koristellu pursottamalla tuota yrtti-pippuri tuorejuustoa ja tietenki muut koristelut päälle, yleensä kinkkua ja tummia viinirypäleitä, koska ne sopii tuon tuorejuuston kanssa yhteen, reunoille juustoraastetta.
Tästä olen aina kehuja saanut joten uskallan mainostaa;) kostutukseen olen käyttäny tavallista lihalientä tai fondia. Paras kehu tuli papilta, joka sanoi että tuhansia kakkuja olen maistanu, mutta tämä oli parasta :o) Mutta siis makuasioitahan nämä on.