Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

+++ SYYSKUUN SYDÄMET vko 25 +++

16.06.2009 |

En löytänyt vielä tälle viikolle uutta pinoa joten tässä se nyt on.

Pakko tulla avautumaan näin keskellä yötä kun nyt on mennyt jo viikon päivät niin että nukun vain 5 tuntia yössä ja sen jälkeen menee aika vaan sängyssä pyöriessä. Nytkin heräsin kolmelta ja päätin nousta ylös klo 4.20. Tää on niin rasittavaa, onko muilla samaa ongelmaa? Kai tää on luonnon tapa valmistautua tuleviin yövalvomisiin, mut ei sen nyt vielä olis tarvinnu alkaa.

Mitenkä paljon teillä muilla tuntuu vauvan liikkeet? Itse olen ollut muutaman päivän tässä huolestunut, kun tuntuu että liikkeet on vähentyneet. Mutta onneksi sentään aika ajoin jotain tuntuu. Voihan se tietysti olla että vauva on sellaisessa asennossa että siksi ei tunnu, mutta näin ensisynnyttäjänä tuntuu et stressaan ihan kaikesta.

Sokerirasituksessakin kävin eilen, toivottavasti on arvot kohdillaan. Ens viikolla pääsen jälleen ultraan ja siellä pitäisi nyt sitten selvitä missä minä synnytän. Ja sehän kuulemma riippuu sokrurasituksen tuloksista ja siitä miten on paino pysynyt kurissa. No, pari kiloa on tullut mutta ei sen enempää, olen enemmän kuin tyytyväinen tähän.

Taidanpa lähteä katsomaan olisiko aamun lehti jo laatikossa, jos lukis sen ja menis sitten taas sänkyyn katsomaan josko sais unen päästä kiinni.

Meli 28+4

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
16.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä onnistunut. Kirjautumaan en myöskään ole päässyt. Mutta Unnika09 siis tässä kirjuuttellee! :)

KYllä mullakin on unet vähentyneet. Illalla, vaikka väsyttäisi (alkuillasta), menen silti tosi myöhään nukkumaan, enkä sittenkään tahdo saada heti unta. Ja aamuyöstä/aamusta nukun tosi katkonaisesti, pätkittäin. Monesti herään siihen, kun mies tekee töihinlähtöä ennen kuutta tai vähän jälkeen ja siinäpä ne yöunet sitten ovatkin..! Ja päivällä kuitenkin tarvisi virtaa näiden neljän lapsen kanssa. Päiväunia en ole ottanut aikoihin, mutta ainakin kerran päivässä oikaisen sohvalle tai sänkyyn toviksi - en nukkumaan, mutta vähän huilimaan kuitenkin.

Vauvan liikkeitä tuntuu paljon ja ne ovat selkeitä ja vatsanahkaa heiluttavia. :) Tuntuvat siis hyvin. Vilkasliikkeinen lapsi tuntuu olevan. Sykekin laukkaa aina neuvolan mittauksissa välillä 148-156. Millaisia sykkeitä teidän maha-asukeilla on ollut viimeaikoina?

Olen nyt vajaan viikon noudattanut raskausdiabeetikon ruokavaliota (viime torstaista asti, kun paino oli noussut taas niin rutkasti neuvolan vaakalla!) ja paino on laskusuunnassa onneksi. Noudatan tätä nyt ainakin seuraavaan neuvolaan asti ja katsotaan, auttaako asiaa. Muuten voipi olla edessä sokerirasitus. Se tehtiin viime raskaudessakin, mutta kaikki arvot olivat silloin ok. Ajattelen kyllä nyt, että jos tällä ruokavaliolla pystyn painoon vaikuttamaan, noudatan sitä koko loppuajan. Pahin makeantuska on jo oikeastaan mennyt ohi! En siis aio syösä karkkia/jätskiä/leivonnaisia ollenkaan. Ehkä kotipullan silloin tällöin kuitenkin esim. kylässä. Näillä nyt mennään. :)

Olotila on kohentunut parissa viikossa huomattavasti! Rauta varmaan edesauttaa asiaa. Jaksan taas käydä vähän käveleskelemässäkin. Sitä se nimenomaan on : käveleskelyä. :) Olen tehnyt ekat vaatehankinnat (ja ylipäätään hankinnat) vauvalle, pääasiassa huutonetistä : uutta ja käytettyä. Vaunut ja turvakaukalo pitäisi vielä hankkia - ainakin vaunut käytettynä. Niin paljon on loistokuntoisia kiesejä tarjolla!

Mahdollisimman kivutonta ja leppoisaa juhannusviikon jatkoa teille kaikille! Ei anneta edes kylmän ja harmaan sään hidastaa! :)

Unnika 27+0

Vierailija
2/9 |
16.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ole mullakaan tuo uusi kirjautuminen sivuille onnistunut, enkä myöskään ole saanut uusia salasanoja.. jäi siis vähän toi kirjottelu.

Mulla myös yöunet aamusta katkonaiset, mutta toisaalta tulee edelleen vedettyä sellasia 10h yöunia (nyt lomalla kun ehtii) ja päivisinkin väsyttää, täytyy tällä viikolla neuvolassa katsoa, onko hemoglobiini taas laskenu. Oon syöny rautaa jostai raskausviikosta 16, mut nyt tää väsymys on kyllä pahentunu, vaikka oon lomalla..

Meli kyseli liikkeistä. Meillä tuntuu ihan selkeästi liikkeitä (vatsakin heiluu) lähes päivittäin. Välillä on ollut muutama hiljasempi päivä, mut ilmeisesti vauva oli sillon eri asennossa niin ei tuntunut. Huomasin myös, että kun oli tuossa sellanen piikki masun kasvussa, vauva liikkui paljon vähemmän. Oliskohan keskittänyt kaikki voimansa kasvuun liikkumisen sijaan. Jos oot huolissas niin käy ihmeessä neuvolassa. Mä kävin yhden ylimääräsen kerran, kun tuntu, että liikkeet lopahti. Kaikki oli hyvin, mutta saipahan itelleen mielenrauhan ja nukuttua yöt paremmin..

Viime viikolla oli keskustelua painonnoususta, mulla on tullut n. 2,5 kiloa. Oon tosi ilonen ja yllättynyt, koska oon syöny aika murheetta kaikkea ja niin paljon ku maistuu. Tosin liikun vielä aika paljon, se varmaan vaikuttaa..

Äippä09 & Viljo 28+3

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
17.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan samansuuntaista on täälläkin. Ollaan aika lailla samassa vaiheessa raskautta, mulla tänään viikkoja 28+4. (la siis 5.9.) Yöunista voin allekirjoittaa viestisi. Heräilen usein aamuyöstä ja saattaa olla, etten enää saakaan unta ollenkaan. Tänäänkin nousin vähän jälkeen viiden ylös ja silittelin hetken pyykkiä. Pesin eilen varastosta vauvan vaatteita ja niitä laitoin nyt kaappiin hoitopaikan oheen odottamaan.

Liikeet on minustakin hieman vähentyneet. Aika vilkas vauva on ollut kyllä pitkin matkaa - nyt varmaan tila käy ahtaammaksi tai jotain, kun ei pyöri ihan niin vinhasti. On niitä liikkeitä silti edelleen, joten en ole huolissani.

Mulle iski eilen (varmaan pikkuvaatteiden pesun myötä) hirmu into lähetä ostelemaan jotain uutta tulevalle pienelle. Ehkä tänään kauppareissun yhteydessä ostankin jotain. Sopivasti alennusmyynnit alkaneet. :) Osa vanhoista vaatteista oli jo niin venyneitä ja kauluksistaan kellastuneita (pahoja pulauttelijoita on olleet kaksi aiempaa vauvelia), että mukava ostaa jotain ihan uutta.

Oma olo varsin vaihteleva edelleen. Pari päivää ollut nyt nihkeämpiä, enkä ole jaksanut kamalasti tehdä mitään hyödyllistä. Eilen varsinkin alkoi selkä juilia ikävästi, kun hetken aikaa silitin vaatteita. Täytyy tehdä sitä hommaa pienissä erissä. Mikään asento ei ole pidemmän päälle mukava. Jos istuu pitkään, ei hyvä. Jos seisoo pitkään, ei hyvä. Makuullaan ok, mutta eihän sitäkään koko päivää jaksa. Tuntemusten mukaan vaihdellen siis.

Nyt sinne kauppareissulle ja samalla jotain lounasta. Nälkä on taas.

HYVÄÄ JUHANNUSTA KAIKILLE!

Nurmeliini 28+4

Vierailija
4/9 |
17.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain vihdoin kirjauduttua uusin tunnuksin - no nikki pysyi kutakuinkin samana (kai).

Noista ÖISTÄ pitää heti mainita, että kovin samanlaista on täälläkin! Eli herään n. neljän maissa ja saatan valvoa tunninkin, ennenkuin nukahdan uudestaan. Ärsyttävää! Ja jos satun nukkumaan puoli kuuteen, niin sitten ei enää tule unikaan silmään...Vauva herää aina potkimaan, kun käyn vessassa, joten sekin pitää hereillä. Muuten herään yleensä joko vessahätään tai siihen että pikkupoitsu tulee viereen tai sit siihen, että lonkkaa jomottaa :/ Ei ole helppoa, päivisin valitan lisäksi kovista potkuista ja liitoskivuista ja isosta mahasta!

Vointi on muutoin ihan mainio, kun siitepölyt ei enää vaivaa. Toisekseen rautakuuri on tainnut auttaa väsymykseen. Huomenna on seuraava nla, sit taas tiedetään uudet arvot.

Yksi selkeä vaihe tällä hetkellä on herkkyys: esikoisen tulevasta eskarista soitettiin ja oli hankala jutella itkemättä, samoin mua alkoi nyyhkytyttää kun katselin/kuuntelin Teharin lopputunnaria. Tylsää olla näin herkkis!

Huomenna olis vielä töitä, sit ensi viikko lomaa, jonka jälkeen 12 työpäivää jäljellä. Vähiin käy...

Hyvää juhannusta kaikille & jaksamista masujen kanssa!

Kerttukasperi rv 29+1

Vierailija
5/9 |
17.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on sitten nukuttu teidän kaikkien muidenkin puolesta... Unta riittää, mutta onneksi päivisin ei enää väsytä yhtään niin paljon kuin pari viikkoa sitten. Olisiko minullakin rauta tehonnut?? Kesäloman alkuun on enää vajaat neljä viikkoa, voisi jopa jaksaa sinne asti ilman saikkua, vaikka hetki sitten vannoin hakevani juhannuksen jälkeen loppu ajan lepolomaa.

Vauveli on tosi vilkas kaveri - viimeisen parin viikon aikana se on liikkunut ihan tosi paljon, välillä on kyljet arkana kun se muksii kumpaankin samaan aikaan. Hassua seurata kun maha heiluu vaan :)

Saatiin tänään kutsu uuteen ultraan heinäkuun loppuun. Katsotaan onko istukka noussut alhaalta. Itsestä tuntuu että olis voinut noustakin, ainakin liikkeet tuntuu nyt myös alamahassa missä ne ei alkuun tuntuneet. Ja Kelan paperit tuli kanssa - jessus että musta tulee köyhä ens talvena! En tajunnut että tulot tippuu noinkin paljon... Mikäs se laskentakaava niissä on? Onko se jokin prosenttiosuus aiemmista tuloista vai miten? tuntuu että tarvis varmaan tarkastaa pitääkö se oikeasti paikkansa...

Vaa'assa en ole käynyt sitten viime neuvolan, eli nelisen viikkoa sitten. On sitä painoa varmaan vähän tullut lisää mutten usko että paljoa. Töiden takia (!) jouduin siirtämään tämän viikon neuvolalääkäriajan vasta ens viikolle, että sitten sen taas näkee mitä on tapahtunut tässä välillä.

Mukavaa juhannusta kaikille ja palataan taas ensi viikolla!!

Terkuin, Elina ja Kuuno - laskettuun aikaan tasan 3kk!

Vierailija
6/9 |
17.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen pyoriny ja kieppunu muutaman yon enka millaan saa nukuttua. Millon on liian kuuma, liian kylma, pissittaa, vauva pyorii vakkarana, mies kuorsaa.... on myos aika hankalaa loytaa asentoa jossa ei alkaisi masua kolottaa ja nipistella. Puoliksi istuallaan torkuin viimeyon lapi. Ja vasyneena sitten kaiket paivat vollottaa kuinka vasyttaa ja kolottaa joka paikkaa ja plaah plaah... Mieliala ihan maassa, tuli nukuttua tai ei. Ihme viikko ollu, toivottavasti tasta nyt tokenee viela! Tulee muuten pitkat 3kk... ainakin tuolle paremmalle puoliskolle, heh! Kiltisti se on toistaseks kuunnellu.

Nuista liikkeista... tuntuu etta pari paivaa vauva liikkuu tosi vilkkaana, ja sitten pari paivaa on hiljakseen. Mita lie touhuilee omiaan siella, mutta kylla sitten aina ilmottelee itsestaan just kun alkaa mietityttaa.

Vierailija
7/9 |
17.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jeps, kyllä herkistää. Pienikin asia saa kyyneleet silmiin, ei oo kivaa! Mä en muuten oo näin herkkä! Ihmeelliset, nuo hormoonit...

Liikket on vaihtelevia. Jotkut päivät ovat tosi hiljaisia, toiset taas käy hirvee vilske mahassa. Multa irtos eilen paikka hampaasta, ja tänään kävin h-lääkärissä, oli aika vaikeeta maata paikoillaan, kun vauva potki niin pirusti! Ehkä sekään ei tykkää h-lääkäreistä =)

Liitoskivut on ihan hirveet. Mummo-vauhtia mennään eteenpäin, ei meinaa päästä ylös tuoleista jotka ovat vähän matalia. Rollaattori kai on se seuraava hankinta...

Epätoivoinen olo tuli myös, kun vanhimpaa poikaa oli taas kiusattu mummolan pihassa, ja yritin käydä juttelemassa toisen pojan isän kanssa, eikä se isä ottanut asiaa tosissaan. Poika olis pitäny vaan puolustaa itteensä... Sitten sain kuulla että se toinen poika oli heittäny hiekkaa mun pojan silmiin, niin että äitini joutui käyttämään poikaa terkkarissa ja sai antibioottisalvaa silmään, kun sieltä vielä oli hiekkaa löytynyt. Asia olis hieman eri tavalla vainabbut, jos tietäis että toiset vanhemmat olisivat ottanut asian tosissaan, eteenkin kun heille on selitetty että mun pojalla on Aspergerin oireyhtymä. Nyt sitten mietin seuraavaa askelta, mitä pitäis tehdä. Mutta osasin olla asiallinen, vaikka liitoskipu tekee kiukkusaks, ja mutenkin herkistää kaikki asiat =)

Hyvää juhannusta teille kaikille!

Zoya 26+1

Vierailija
8/9 |
17.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa ihana kuulla että muillakin on samanlaisia "ongelmia" kuin minulla. Minäkin valvon yössä tunnin tai pari!! Herään siinä kolmen aikoihin ja joskus katon vieä viideltäkin kelloo ja ei uni tuu, TODELLA ÄRSYTÄVÄÄ!!Ja kun ei viitti mennä kukkumaan, kun pienenpi lapsi on herkkäuninen et hän sit heräis, et pakko vaan keppuroida ja oottaa josko uni tulis!! Nooo sit ukko herää 6-7 aikaan ja unethan siinä karkaa, ei muuta kun ylös. Otan kyllä hyvällä omallatunnolla päikkärit jos siehen vaan on mahdollisuus!! Kaverit vaan sanoo naureskellen et se on luontoäiti joka opetaa yövalvomiseen!! HeHe! Joo en kyllä tarttis siehen enään opetusta!!!!!!!

Vaan vauveli liikku tosi paljon, aina kun istahtaa tai laitaa pitkäkseen niin eiköhän jylmääminen ala!! Lupaavalta vaikuttaa... Painoa on tullu omasta mielestä aika lailla jotain 7-8 kiloo ällöttää!! Viimeksi kun kävin lääkärillä oli sf- mittta noussu kuudells sentillä!! siis kuukaudessa APUA! Vaan onneksi se riippuu niin mitaajasta, nythän mittas lääkäri ja edellisen mittas neuvolatäti. Mut silti, minkähän lainen tankki sitä on syyskuussa jos tätä menoa jatkuu ??

Vaan oikein ihanaa juhannusta kaikille!!

lippo

Vierailija
9/9 |
17.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä oon lukenut ihan äimänä teän juttuja, että joko teillä on alkanut noin viheliäiset valvomiset - nyt jo!!! Oi ei!! Ei yhtään kivaa, ei!! Meikäläinen nukkuu kyllä niin kiitettävästi, ettei oo tosikaan ja päikkärit otan aina joskus meän nuorimmaisten kans samaan aikaan. Eli toistaiseksi unet on vielä tallella. Veskissä pitää joskus jonain yönä käyä. Yleensä mulla noi valvomiset tulee loppuajasta eli niitä sitten ootellessa. Ja onneksi mulla ei oo mitään liitoskipuja eikä muitakaan remppoja kropassa - VIELÄ! Paitsi joskus närästää, kuten nyt tekee :(

Unnika kyseli sykkeistä - mulla viime nlassa mitattiin se vasta ekan kerran ja oli 144. Ei oo koskaan aikasemmin ollu noin matalat, mutta kerta se on ensimmäinenkin :) Ja mulla on muuten kans se pahin makeanhimo mennyt jo ohitte ja suklaata ei oo tullu syötyä nyt päiviin, vau!

Ai joo ja mulla on kans Nurmeliinin tavoin tullut sellasia päiviä, ettei huvita/jaksa tehä yhtään mitään. Tosin oonkin kyllä melko kiitettävästi maalannu meän taloa ja muutenkin touhuillu "liikoja", joten saahan sitä välistä lorviakkin, eiks jeh ;)

Zoya: Voi ei - jaksamista tohon poikasi tilanteeseen. Se on niin inhottavaa, ko jotkut vanhemmat eivät ota tosissaan tota, jos tullaan asiasta sanomaan. Joskus tekisi mieli kalauttaa halolla ottaan tollasia ihmisiä ;)

Nyt painun saunaan ja toivottelen jokaiselle oikein hyvää ja leppoisaa juhannusta :)