Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ei iltistä ekaluokkalaisille :(

Vierailija
15.06.2009 |

Asumme suuressa kaupungissa mutta niin syrjässä että kolussa ei ole montaa oppilasta. Niin vähän oli iltikseen hakijoita ettei sitä järjestetä.

Itseä hieman pelottaa tuo mitä tuleva syksy tuo tullessaan. Lapsemme on loppuvuodesta syntynyt joten on vielä melko "pieni".

Meillä molemmilla vanhemmilla on vaihtelevat työajat joten pelottaa sellainen mahdollisuus että lapsi saattaisi joutua olemaan oman onnensa nojassa tuntikaupalla.

Ensimmäisen kuukauden ajan kaikki sujunee ok sillä minulla on silloin kesäloma, mutta miten sitten sen jälkeen.

Millaisia kokemuksia löytyy ekaluokkalaisten yksinolosta? Hyvät ja pahat tervetulleita.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
16.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen aina siis "virka-aikana" töissä. Mies taas tekee vuorotyötä jolloin toisinaan tulee montakin päivää jolloin ei iltistä tms. tarvittaisi mutta enemmän tulee niitä jolloin sitä kipeästi tarvittaisiin.

Ei täällä kotona olevia ole paljoa mutta monella on sellainen työ jossa voi sumplia työaikojaan. Ehkäpä tuota perhepäivähoitajaa tarvitsee tosissaan miettiä.

ap

Vierailija
2/14 |
16.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

saattaa se silti kestää kuuteen saakka illalla.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
15.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja useissa kunnissa on niin, että elokuussa ei saa enää päiväkotiin, jossa vaikka on ollut eskariajan ja samassa iltapäivähoidon. Siis heinäkuun viimeisenä päivänä (tai vaikka joskus kesäkuussa) ennen elokuun puolivälissä alkavaa koulua,lapsi on kokopäivähoidossa, hän ei saa tulla eikä kulkea kotiin hoitomatkoja ilman yli 18v seuraa. Varsinkin jos eskari kuuluu sosiaalitoimen piiriin; tuojan/hakijan oltava 18v ja meidän kunnassa ei annettu edes sisaruksen kuljettaa matkoja, sisarus sentään oli 17,5-vuotias. Mutta ei, ei..päiväkoti noudatti tarkoin ohjeita. Sitten hoitosuhteen loppuessa yks´kaks`lapsi "onkin" jo iso, ollen ulkona iltapäivähoidosta, jätetään yksin kotiin koulun jälkeen lailisesti, sillä kunnat eivät järjestä niin vaan iltistä. 4-H järjestää kunnan avustuksella, mutta ei alle 10 lapsen. Aika harppaus noin pienellä ajalla, heinäkuussa hoidetaan ja seuraavana päivänä ei muka tarvitse enää hoitoa, saa olla yksin koton elokuussa, kun ei hoitoa katsota tarpeelliseksi. Vaikka jossain saa perhepäivähoitajalle sen pari viikkoa ennen koulun alkua.

Noista matkoista huvittaa vieläkin, jos eskari kuuluu koulutoimen alaisuuteen, niin silloin lapsi saa kulkea aamulla yksin eskariin ja palata eskarin jälkeen kotiin risteyksenkin yli. Moni lapsi aloittaa koulun 6-vuotiaana, täyttäessään loppuvuoden aikana 7v, ehkä vasta joulukuussa.

Eskarilainen 5-vuotiaana on aika nuori kulkemaan kadun ylityksiä jne. Tottakai on vanhemmilla mahdollisuus kuljettaa lapsi mennen tullen, mutta jos ei olisi kuljetusta niin hän ei saa samoilla ikävuosina kulkea sosiaalitoimen alaisesta ja koulutoimen alaisesta saa...

Vierailija
4/14 |
15.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvitä siis alueen kotäidit ja perhepäivähoitajat, josko joku ottais teidän lapsen joukon jatkeeksi.

Vierailija
5/14 |
15.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä suuressa kaupungissa oli niin suuri kysyntä, että ensi syksyksi järjestettiin lisä iltis johon pääsi meidän tokaluokkalainen.

En halua pelotella, mutta sen verran oli viime talven aamut tahmeita vaikka joutui olemaan yksin reilun puolituntia, että hain iltikseen myös ensi syksyksi.

Täällä taisi olla järjestys niin, että koulun tiloissa olevaan iltikseen pääsi nämä pienemmät ja isommat siis tokaluokkalaiset menevät vähän kauemmas viettämään iltapäivänsä.

Vierailija
6/14 |
15.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä esikoinen menee kouluun, enkä todellakaan jättäisi häntä iltapäiviksi yksin. Aion hakea kerhopaikan vielä 2. luokallekin. Sitäpaitsi lapsi haluaa olla kaveriensa kanssa!

Vierailija
7/14 |
15.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanhempien kesken sitä iltapäivähoitoa? Palkkaisitte yhdessä hoitajan ja yritätte saada ilmaiset tilat käyttöön vaikkapa koululta? Kannattaa olla aktiivinen, eikä vaan tyytyä kohtaloonsa.

Vierailija
8/14 |
15.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatii kyllä vanhempien ponnisteluja.

Vierailija
9/14 |
15.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kolmasluokkalainen ja silti, vieläkin, haluan jonkinnäköistä iltistä edes parina päivänä viikossa.

Meilläkin vanhempainyhdistys organisoi toimintaa.

Vierailija
10/14 |
15.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä niitä kyllä kaivattukaan. Mä lähdin ns. 6-vuotiaana kouluun, olen siis syntynyt tammikuun alussa ja lähdin edellisenä syksynä ekalle. Äiti ja isä pääsi töistä neljän-viiden aikoihin, niin kuin kaikkien muidenkin kavereiden vanhemmat. Eikä ollu kännyköitä. Aluks oli välipala jääkaapissa valmiina, joulun aikaan jo sekin piti itse hommailla. Tehtiin eka läksyt ja mentiin sit kavereiden kanssa ulos tai jonkun luokse leikkimään. Kukaan ei kuollu.

Vierailija
11/14 |
15.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

eipä ollut kavereitakaan, jotka pelasivat k-18 -pelejä, etsisivät netistä kaikkea skitsoa tai näyttävät nauhalta k-15 -leffoja.

Minä en epäile, etteikö lapsi selviä. En vain halua hänen enempää tekevän yllämainittuja asioita. Nämä riittävät.

t. tuon kolmennelle menevän pojan äiti.

Vierailija
12/14 |
15.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaverini tosin kävi iltapäiväkerhossa jonnekin kuudennelle luokalle asti, itse menin ja tulin koulusta aivan yksin ekalta luokalta lähtien. En myöskään kuollut tai saanut traumoja.

Vierailija
13/14 |
15.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja aattele, että kun mun mies on mennyt 6-vuotiaana kouluun, niin koulu oli niin kaukana, että lapset asuivat viikot asuntolassa! Eikä hänen kotonaan ollut silloin edes sähköä, eikä lankapuhelinta. Aattele! Ja silti hänen lapsensa nyt menee ip-kerhoon, eikä roiku niitä iltapäiviä yksin kotona. Aattele.

Vierailija
14/14 |
15.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vanhemmat eivät ole hakeneet lapsille ip-kerhopaikkoja, heitä on ilmeisesti aika paljon kotona? Ettekö voi neuvotella, jos jonkun luokkakaverin kotona oleva äiti suostuisi katsomaan koululaisia iltapäivisin?

Tai onko lähellä perhepäivähoitajaa, joka ottaisi ehkä mielelläänkin ylimääräisen lapsen iltapäiviksi?

Missään nimessä en pakottaisi ekaluokkalaista olemaan tuntitolkulla yksin. Se on suoranaista heitteillejättöä.

Suomessa on kyllä nykyään kumma kulttuuri: ensin lapsi pitäisi suurin piirtein imettää 3-vuotiaaksi ja pitää kotona äidin helmoissa, ja sitten yhtäkkiä, vain kolmen-neljän vuoden kuluttua lapsen pitäisikin jo olla täysin kypsä selviytymään liikenteessä ja kotona yksikseen.