Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En keksi miten tästä eteenpäin

Vierailija
14.06.2009 |

Keksisikö joku mitä ihminen toi tehdä tämmöisessä tilanteessa. Olen sairauden takia työkyvytön, mutta en ole sairaseläkkeellä (pitkä tarina). Joten taloudellinen tilanteemme on huono, pitää elää miehen palkalla. Toivottavasti tämä tilanne korjaantuu joskus, mutta on mahdoton sanoa miten kauan siihen menee. Vuosi? Viisi vuotta?

Meillä on myös piilevä homeongelma. Todella voimakas kummallinen haju, jonka huomaa erityisesti jos on pari päivää pois kotoa. Meillä on myös koko perheellä jatkuvasti nenä tukossa, aamulla saa räkiä ensitöikseen puoli tuntia. Lapest ovat talvella koko ajan flunssassa. Hygienia on kunnossa, joten ei se siitäkään johdu.

Kaikki tämä vielä menettelisi, jollei ongelmana olisi miehen haluttomuus tehdä sisäilmaongelmalle mitään. Hän ei ole masentunut eikä mitään, ja hän myöntää että ongelma on olemassa, ja että sille tarvitsisi tehdä jotain. Häntä ei vaan huvita! Aina jos yritän järjestää jotain, tuntuu siltä kuin joutuisin syytetyn penkille. Viimeksi tänä aamuna otin nätisti ja asiallisesti esiin, että meidän talon ilmanvaihto ei ole riittävä, ja että ensitöiksemme meidän pitäisi saada lisää tuloilmaventtiilejä. Ja sama tilanne, kohta huomasin puolustelevani TAAS itseäni hyökkäävää miestä kohtaan. Olen tänään ekaa kertaa itkenyt sydämeni pohjasta tätä toivotonta tilannetta. Miten ihmeessä pärjään tämän talon kanssa yksin?!! En millään jaksaisi ikään kuin taistella miestä vastaan, että jotain tapahtuisi! Ja sen päälle vielä rahapula ja taistelu terveyden ja työn kanssa. Loppuu toivo että tästä elämästä koskaan tulisi mitään, ja hirveä pelko lasten terveyden takia :'((.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
14.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

järjestäisin ensimmäisenä ne lapset pois siitä talosta! Tuo on vaarallista ja sillä voi olla lopuniän seuraukset kun altistaa lapset homeelle. Eli ilmoittaisin miehelle että vaimo ja lapset hankkivat välittömästi vuokra-asunnon muualta ja mies saa luvan järjestää talon asumiskelpoiseksi.

Vierailija
2/18 |
14.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okt vai jokin muu? Kauanko olette asuneet tuolla?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
14.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pystyisitkö töihin jos asuisitte muualla?

Vierailija
4/18 |
14.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kauan on jo asuttu, ettei edelliseltä omistajalta saisi mitään. Hän on lisäksi kuollutkin jo pari vuotta sitten.

Äh. En jaksaisi edes kirjoittaa mitään. Muuttaa vuokralle? Millä rahalla? Rahat riittää juuri ja juuri elämiseen, käteen jää hyvänä kuuna max sata euroa ylimääräistä, yleensä kyllä ei. Ei minulla ole rahaa edes takuuvuokraan. Ja niin edelleen.

Helpotti kun sai edes vähän avautua. Koetan nukkua yön yli ja jaksaa vaan hammasta purren selvitä tästä elämästä. ap

:''''''((((.

Vierailija
5/18 |
14.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaksaisitko alkaa itse hoitaa asiaa sen sijaan että patistat miestäsi? Soita alkuun asumisterveysliittoon (Aste Ry), löytyy googlella, ja Hengitysilmaliiton (Heli) korjausneuvojille.

Onko teillä lainaa vai onko talo maksettu? Sattuuko tontilla olemaan mitään talousrakennusta tms, jossa voisi tilapäisesti asua? Entä sukulaisilla? Voisiko tontille tuoda pienen jalasmökin?

Vierailija
6/18 |
14.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silti moni on selvinnyt tuollaisesta ja pahemmastakin (tämä rohkaisuksi, ei pahan olosi vähättelyksi). Nyt vaan lusikka kauniiseen käteen ja yhtä asiaa kerrallaan niillä jäljelläolevilla voimilla selvittämään.

Minkä ikäinen talo ja miten rakennettu? Tiedättekö jo missä se ongelma piilee? Vakuutus on varmaan jo tsekattu ettei korvaa mitään (yleensä näissä tapauksissa tosiaan valitettavasti ei)..?

Kunnan terveystarkastaja paikalle ja kun talo menee asumiskieltoon, sossusta asuntoa anomaan?

Saako kysyä, mistä syystä olet työkyvytön?

Tämä kirjoittaja pääsee seuraavan kerran kehiin vasta huomisiltana, mutta älä luovuta, täällä ollaan ja jatketaan huomenna.

Vierailija
7/18 |
14.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaksaisitko alkaa itse hoitaa asiaa sen sijaan että patistat miestäsi?

- Sitä olen koko ajan yrittänyt mutta taidot loppuu. Ostin esim. kaupasta parhaan kykyni mukaan tiivisteainetta, jolla voisi paikata katon vuotokohtia, mutta se on nyt sitten miehen mukaan vääränlaista :'(. Lisäksi en yllä kuistin katolla tuolilla tasapainoillen siihen kohtaan mihin sitä mm. pitäisi laittaa, mies yltää. Nyt pitäisi vaan tehdä uusin yritys ja jaksaa ottaa vastaan aggressio ja ylenkatse, kun ehdotan että mies auttaisi laittamaan sitä kattoon, kun kerran minä hommasin sen valmiiksi. Oli sitten miten väärää tavaraa tahansa. Kai sekin on parempi kuin se että vesi menee suoraan katosta sisään!!!

Soita alkuun asumisterveysliittoon (Aste Ry), löytyy googlella, ja Hengitysilmaliiton (Heli) korjausneuvojille.

- Miten he voisivat auttaa, kun ei ole rahaa korjata mitään? Kun nyt saatais edes näitä selvimpiä ja hinnaltaan halpoja asioita käytyä läpi, mutta kun en saa miestä kaveriksi! Eikä ole rahaa palkata ketään. Omia vanhempia on vaikea pyytää miehen ohi. Siis että voisitteko tulla auttamaan kun mies ei halua... Lisäksi molemmat on jo niin vanhojakin.

Onko teillä lainaa vai onko talo maksettu?

- On lainaa.

Sattuuko tontilla olemaan mitään talousrakennusta tms, jossa voisi tilapäisesti asua?

- Ei.

Voisiko tontille tuoda pienen jalasmökin?

- Millä rahalla?

Sukulaisille voisi mennä periaattessa, mutta miten kauaksi aikaa? Vuosiksi? Tuskin...

Kiitos kun viitsit yrittää auttaa. Olen nyt vähän rauhoittunut paniikissani ja tajuan että mun on vaan pakko yrittää tehdä itse mitä voin ja yrittää saada miestä mukaan, kovettaa itseäni sietämään sen vastarinta ja hyökkäävyys.

Vierailija
8/18 |
15.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi se mies on niin vastahankaan? Onko sitä mieltä ettei ongelmaa ole? Vai mikä kiikastaa?

Sitä kiinnostaa tehdä muita asioita kuin koluta jotain tylsiä kattoja. Kun tänään en pystynyt yhtäkkiä hillitsemään itseäni vaan purskahdin itkuun suurin piirtein kesken lauseen tajutessani että tässä taas puolustaudun kun menin ehdottamaan jotain, niin myöhemmin mies sitten pyysi anteeksi kun on niin "laiska vätys". Noh, hän on työssä arvostettu ja teknisesti taitava kaikenlaisessa eikä hän oikeasti edes varmaan ajattele olevansa mikään vätys. Häntä ei vaan vapaa-ajalla kiinnosta mitkään tylsät valumavedet välikatossa. Hän haluaa asua tässä talossa mutta ei halua tehdä mitään sen eteen. Piste.

En voi käsittää sitä. Olen sanonut hänelle että katossa on kohta jossa vesi valuu sisälle. Siinä on oikein rako mistä olen henkeni kaupaulla kurkannut sisään ja puu siellä on ihan mustaa. Myös räystään alapuolella siinä kohtaa maali kupruilee irti. Mutta jotenkin tässä vaan on käynyt niin, ettei mies ole edes käynyt katsomassa siellä. Katto on aivan hemmetin korkealla, joten eihän sinne ole kiva mennä. Mutta kun minä olen puoli metriä lyhempi ja mulle se vasta hankalaa onkin!

No niin. Taas tuli kirjoitettua puoli kilometriä valitusta. Tämmöstä tämä on. Ja sairaudestani en halua puhua, koska sitten olisin ihan liian tunnistettava. ap

Vierailija
9/18 |
15.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

meette sukulaisille, sillä aikaa kun mies on töissä, illalla soittaa huolestuneena (kai?) missä olette sano sille ette tuu takaisin ennenkuin talon asiat on kunossa. tai tulee ero.. saa ainakin kunnalta rahaa...

Vierailija
10/18 |
15.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

saat toimeentulotukea vuokran yms. kattamiseen, jos ero on vireillä. ota yhteyttä lastenvalvojaan elatusmaksun saamiseksi (sitä ei makseta takautuvasti, joten yhteys on otettava nopeasti). hae asumistukea kelalta.

jos et jaksa tehdä noita itse, niin ota yhteyttä sosiaalitoimistoon. auttavat kyllä. tuo talo kuulostoaa täydeltä pommilta ja siitä on päästävä pois! älä leiki lasten terveydellä!

todennäköisesti joko mies tajuaa vihdoin ryhtyä korjaamaan talon asumiskelpoiseksi tai sitten teille tulee ero. siinä on ainakin se hyvä puoli, että lasten ei tarvitse asua tuollaisessa talossa!

Vierailija
11/18 |
15.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska et ole töissä, etkä tuo tuloja talouteen.

Vierailija
12/18 |
15.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

on ihan oikeasti vaarallista asua tuossa kunnossa olevassa talossa. sun pitää nyt saada miehesi heräämään tähän asiaan. tuo on mielestäni hyvä ehdotus, että lähdette lastenne kanssa pois. ilmoitat miehelle, ettette kotiin palaa ennenkuin mies on korjannut katon.

lapsille voit sanoa että lähdette lomalle siksi aikaa kun isä remppaa. menette jonnekin sukulaisiin tms.

jos miehesi ei ota sinua tosissaan, teet eropaperit. jos ei vieläkään usko sinua, haet eroa. se mies ei ole teidän arvoisenne jos laiskuuttaan ja viitsimättömyyttään altistaa lastenne terveyden uhan alle.

ja tuon yhden kirjoittajan voit jättää mielipiteineen yksin: olet sairas etkä tuo rahaa perheeseen, so what. ei se ole mikään syy sun miehelle olla itsekäs vätys tämän asian suhteen.

Vierailija
13/18 |
15.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis voisin kuvitella viestiesi perusteella että mies ei halua ajatella /tehdä ongelmalle mitään koska sen jälkeen siitä tulee jotenkin todempi hänelle itselleen. On helpompaa vain olla tekemättä mitään ja "toivoa" että tilanne ratkeaa itsestään. Siis jos miehesi alkaa tekemään jotain asialle niin häntä pelottaa mitä kaikkea siitä seuraa. Kuinka iso remontti, mistä rahat siihen jne. On vain helpompi leikkiä ettei ongelmaa ole. Tai sitten miehesi on vain toivottoman laiska ?

Jos miestäsi pelottaa niin ehkä tarvii jonkun konkreettisen asian joka herättää ymmärtämään tilannetta.

Tsemppiä ja jaksamista tilanteeseen.

Miten asian saisi ratkeamaan on tosi vaikea kysymys. Tsemppiä tilanteeseen ja kannattaa ottaa noihin eritahoihin yhteyttä mitä on ehdotettu. Niistä saa tietoa lisää ja sitten voi

Vierailija
14/18 |
15.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumisterveysliittoon ja Heliin voisit saada uusia argumentteja, joita käyttää kun puhut miehen kanssa asiasta.

Luulisi miestäskin häiritsevän kun aamut menee yskiessä ja kotona haisee homeelta.

Vierailija
15/18 |
15.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talon ongelmat kuulostaa kyllä niin laajoilta, että tuskin katon paikkaus auttaa. Pyydä vanhempiasi avuksi, vaikka sitten miehen ohi. Miehesi loukkaantuu, mutta mitä sitten: lastesi terveydestähän tässä on kyse.

Vierailija
16/18 |
15.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli asunnossa on hometta, jonka on ihan terveysviranomaiset todenneet. Mies ei silti tee asialle mitään. Mulle on jo puhjennut astma homeen takia ja mieskin oireilee, mutta silti vähättelee asiaa. =(

Vierailija
17/18 |
15.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ongelma ei poistu jos sisäpuolelta estät valumisen.

Vesi virtaa edelleen rakenteisiin. Katto on avattava, poistettava huonoksi menneet rakenteet ja eristeet on vaihdettava. Mikään paikka ei korjaa tilannetta.

Olemme asuneet kosteus- ja homevaurioisessa asunnossa ja seuraksena on astma kahdella meidän perheessä. Meillä oli jatkuva sairastelukierre. Ongelmien vakavuus paljastui myöhemmin. Muutimme pois ja sairastelukierre katkesi.

Meillä ehti jopa tulla iho-oireita yhdelle perheenjäsenelle. Älä anna teidän ongelmien mennä näin pitkälle. Lapsen tulevaan ammatinvalintaan vaikuttaa astma ja homeallergia.

Teidän on otettava remonttia varten laina jos haluatte kotinne kuntoon. Toinen vaihtoehto on muuttaa sieltä pois terveeseen asuinympäristöön.

Vierailija
18/18 |
15.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

miehesi on vastuuton kun ei ajattele perheensä parasta.

Ongelma kuulostaa vakavalle. Muista että sinä olet oikeassa että tarttis tehrä jotain.

Voi olla niin ettei talosta tule koskaan millään remontilla kunnollista. Talo tulisi tutkia perusteellisesti.

En jaksa käsittää miksi ihmiset ei elämänsä suurinta kauppaa tehtäessä selvitä rakennuksen kuntoa perusteellisesti. Onko syynä tietämättömyys vai tyhmyys.

Tiedän tapauksen jossa hometaloa on korjattu jo kolme kertaa mutta oireet jatkuu edelleen asukkailla.

Eräs korjausasiantuntija on sanonut että kannattaa muuttaa pois ja se on ainut varma keino päästä ongelmista eroon.

Ne jotka ovat saaneet oireita saa jatkossa oireita herkemmin kuin terveet.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän seitsemän