Onko laillista, että työtodistuksessa lukee
työsuhteen päättymiskohdassa 5.5.2009 koeajalla??
Siis nimenomaan toi sana koeajalla.
Olin 4 viikkoa yhdessä paikassa ja sitten työsuhteeni katkaistiin koeajan nimissä.
Mälsää, kun en kehtaa todistusta näyttää, kun siinä lukee toi koeajalla, kun itse en siis lähtenyt...
Kommentit (8)
oletko tietoinen miksi sait fudut koeajalla?
siihenhän on aina painava syy, ts eivät ole silloin tyytyväisiä työntekijään.
Koeajalla työsuhde puretaan ja silloin ei tarvitse eritellä työsuhteen purkamisen syitä ILMAN, että TYÖNTEKIJÄ niin kirjallisesti haluaa. Jos työntekijä ei ole pyytänyt mainittua syytä, työsuhteen päättymisen syyksi pitää laittaa koeaika.
olen saanut ohjeistuksen, että irtisanomissyytä ei saa laittaa ilman työntekijän pyyntöä! En nyt ole tarkistanut missä lainkohtaan noin sanotaan, mutta uskoisin että näin on. Tosin työkkäriin vietäviin todistuksiin olen sen automaattisesti laittanut, muuten ne tulee bumerangina takaisin. Arvostelunkin saa ja pitää laittaa vain työntekijän pyynnöstä
perusteeksi riittää koeajan purku mutta en tiedä tarvitseeko sen lukea tyätodistuksessa
ellei työntekijä ole sitä pyytänyt kirjattavaksi! Ja tämä on fakta.
Voit siis pyytää uuuden työtodistuksen, ilman tuota mainintaa.
kertomatta siihen syytä. Yleensä kyllä työtodistukseen kirjoitetaan työsuhteen päättymisen syy: Erosi omasta pyynnostään tai työsuhde päättyi määräaikaisuuden vuoksi jne. Jos tuo maininta koeaika on, pitäisi olla kyllä se syy ihan kirjallisena erillisenä todistuksena.
# Työtodistuksesta on säädetty työsopimuslain (55/2001) 6. luvun 7 §:ssä. Sen mukaan työntekijällä on työsuhteen päättyessä aina oikeus pyytäessään saada työtodistus
# työtodistuksessa on mainittava työsuhteen kestoaika ja työtehtävien laatu
# työntekijän nimenomaisesta pyynnöstä työtodistuksessa on lisäksi mainittava työsuhteen päättymisen syy sekä arvio työntekijän työtaidosta ja käytöksestä
# työtodistuksesta ei saa ilmetä muuta kuin mitä sen sanamuodosta käy ilmi, "koodeja" tai muita merkintöjä ei saa tehdä
esim lähti omasta tahdosta.
Voit kysyä saatko uuden ilman tuota klausuumia.