Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Loistava juttu! 1-2v ja sosiaalinen elämä

Vierailija
14.06.2009 |

Hehe. Kuulinpas mahtavan jutun paikallisessa leikkipuistossa.

Olen 1,5v pojan kotiäiti eikä lapseni käy kerhoissa. Tänään sitten minut haukuttiin pystyyn leikkipuistossa - jossa käymme päivittäin - kun niin julmasti rajoitan lapseni sosiaalista elämää. Eräs äiti selitti lähes hurmostilassa, kuinka hänen tyttärensä meni vuoden vanhana päiväkerhoon ja 2v virikehoitoon päiväkotiin. "Kyllähän lapsella on oikeus sosiaaliseen elämään ja kaveripiiriin silloinkin, kun äiti tahtoo olla kotona!" kuulemma.

Haittaan pahasti lapseni kehitystä ja olen itserakas omiessani lapsen tällä tavoin itselleni. Oli kyllä hymy herkässä, kun tätä paasausta kuunteli. Eikös sitä yleensä haukuta kaikki virikeäidit? Tässä nyt hiukan takaisin päin :)

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
14.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei pysty kommentoimaan.. :)

Vierailija
2/8 |
14.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai se kyseinen äiti uskoo asiaansa ja haluaa perustella itselleen sen, että on tehnyt oikean ratkaisun.

Oikeasti se menee niin, että alle kolmivuotiaat pääsääntöisesti vain leikkivät rinnakkain, ja sellainen sosiaalinen leikki vastavuoroisuuksineen kehittyy vasta NOIN kolmevuotiaana.

Missä muuten VUODEN vanha muka pääsee päiväkerhoon? Eihän ainakaan seurakuntien tai kuntien järjestämään kerhotoimintaan oteta alle 3-vuotiaita.

Sinänsä lapsi tarvitsee myös alle kolmevuotiaana leikkiseuraa, mutta ei sitä varten tarvita päivähoitoa tai kerhoja. Naapurustosta löytyy lapsia, puistostakin...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
14.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

..meidän kohta 2-vuotias kyllä leikkii muiden kanssa, muutenkin kuin ns. rinnakkain. Heittää palloa minulle, sitten juoksee kauemmas ja odottaa että se heitetään hänelle, sen jälkeen homma alkaa alusta. Samoin tykkää "auttaa" sisaruksiaan, esim. syöttää pienempää (lusikka suun eteen ja sanoo "AAA") ja osallistuu 4-vuotiaan touhuihin. Minusta ei mitenkään kummallista, mutta AV:n mukaan alle 3-vuotias on suunnilleen sylivauva joka ei välitä seurasta eikä muusta kuin äidin jaloissa nyhjäämisestä...

Vierailija
4/8 |
14.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä muuten VUODEN vanha muka pääsee päiväkerhoon? Eihän ainakaan seurakuntien tai kuntien järjestämään kerhotoimintaan oteta alle 3-vuotiaita.

Enpä tuota edes ajatellut, kun tämä nainen minulle tätä kerhoasiaa paasasi. Tosiaan, ei meilläkään kunta ota alle 3v kerhoon. Seurakunnasta en tiedä, mutta uskon kyllä ettei ota hekään. Olisiko yksityinen? Onko sellaisia?

Tulee myös mieleen, josko olisi sitten pitänyt päiväkodissa vain pari tuntia päivässä ja kutsui tätä kerhoiluksi?

ap

Vierailija
5/8 |
14.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tietää mitä juuri se oma lapsi tarvitsee. Oma kaksivuotiaani selkeästi kaipaa leikkiseuraa ja hakeutuu toisten lasten seuraan. Ja pyrkii kyllä ihan yhteisleikkeihin heidän kanssaan. Siispä lapsi saa lähteä päiväkotiin, oli minulla sitten töitä tai ei. Tosin en joka päivä häntä sinne vie. Isommat lapset taas ovat olleet erilaisia. Heille on riittänyt kotiympyrät vielä ylikin kolmivuotiaina.

Vierailija
6/8 |
14.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kahdesta lapsestani toinen (tyttö) on ollut tosi sosiaalinen jo tosi pienestä, kun taas toinen (poika) olisi varmaan aivan tyytyväinen vaikkei näkisi ketään muita kuin äidin kunnes menee armeijaan...

Vierailija
7/8 |
14.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

..meidän kohta 2-vuotias kyllä leikkii muiden kanssa, muutenkin kuin ns. rinnakkain. Heittää palloa minulle, sitten juoksee kauemmas ja odottaa että se heitetään hänelle, sen jälkeen homma alkaa alusta. Samoin tykkää "auttaa" sisaruksiaan, esim. syöttää pienempää (lusikka suun eteen ja sanoo "AAA") ja osallistuu 4-vuotiaan touhuihin. Minusta ei mitenkään kummallista, mutta AV:n mukaan alle 3-vuotias on suunnilleen sylivauva joka ei välitä seurasta eikä muusta kuin äidin jaloissa nyhjäämisestä...

Meillä tuo 1,5v osaa oikein hienosti leikkiä palloleikkejä, syöttää äitiä (koska pikkusisaruksia ei vielä ole) jne. Mutta enpä kyllä katsoisi näitä taitoja sellaisiksi, että hän tarvitsisi päiväkerhoa tai -hoitoa. Kyllä minä katson nuo edelleen rinnakkain leikkimiseksi.

Kuinka paljon vastavuoroisuutta ja roolien hallintaa tarvitaan pallon vierittämiseen/heittämiseen edestakaisin? Meillä tämä esikoinen vieritteli palloa äidille ja otti kiinni jo ollessaan puoli vuotias. Onko hän nyt sosiaalisesti lahjakas? Pah. Se on hänestä yksivuoroinen leikki, jossa hänen kanssaan leikitään - ei hän leiki minun kanssani sitä.

ap

Vierailija
8/8 |
14.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta aika harvoin kaksi alle 2-vuotiasta keskenään, siis omien ikätovereidensa kanssa, saa aikaan muunalista kuin rinnakkaista leikkiä. Tuo pallon heittely aikuisen ohjaamana tai isosisaruksen kanssa leikkiminen on vähän eri asia.