Psykologit! Onko teiltä udeltu vastaavaa?
Eli jos jonkun asiasta tietämättömän kanssa tulee puhetta ammatistani, niin melko pian kuulee kysymyksen: "Aiotko joskus sitten kouluttautua korkeammalle, psykiatriksi?" Eli he luulevat, että psykologi on joku psykiatrin pikku apuri, joka ei ole kuitenkaan osannut/jaksanut kouluttautua lääkäriksi! Hauskinta on, että monet näistä kyselijöistä ovat sairaanhoitajia, joiden tulisi kyllä tietää psykologin ja psykiatrin ero. Olenkin kysynyt heiltä takaisin, että koskas aiot kouluttautua itse lääkäriksi :) On mennyt moni hiljaiseksi...
Kommentit (6)
mutta olen kyllä törmännyt tietämättömyyteen psykologin ja psykiatrin välisestä erosta, esim. ystäväni varasi avio-ongelmissaan ajan Mehiläisen psykiatrille ja haukkui sitten koko ammattikunnan, kun ei saanut odottamaansa apua.
Suurella osalla ihmisistä menee psykologit ja psykiatrit sekaisin. Monesti olen kuullut olevani psykiatri, vaikka olen psykologi. Saman virheen tekevät niin sukulaiset kuin asiakkaatkin. Töissä minulta pyydetään lääkereseptiä (jonka saa sitten tarvittaessa työkaveriltani, siltä psykiatrilta).
ja multa on kyselty miks en kouluttaudu lääkäriks. En mä haluu ottaa sellasta vastuuta mikä niillä on!
kertoisitteko jonkinlaisen nyrkkisäännön siihen, millaisia asioita psykologit hoitavat ja millaisia psykiatrit?
Tiedän kyllä ammattien peruseron, mutta olen hyvin hiljaa aina heistä keskusteltaessa, sillä en todellakaan tiedä, mitä eroa on heidän hoitamissaan asioissa. Psykiatri on erikoislääkäri ja voi määrätä lääkkeitä, sen tiedän. Mitä muuta eroa?
hoitaa mielenterveyshäiriöistä kärsiviä ihmisiä. Psykologit taas ovat ihmisen käyttäytymisen asiantuntijoita, muutenkin kuin vain mielenterveydellisten seikkojen suhteen. Esim. miksi ihmiset käyttäytyvät niin kuin käyttäytyvät, miten muisti toimii, miten ärsykkeet havaitaan, miten ihminen kehittyy kognitiivisesti, sosiaalisesti, emotionaalisesti jne. Esim. jos haluaisit selvittää onko lapsesi koulukypsä, niin tutkimuksen tekisi psykologi, ei psykiatri.
ap