Viikissä asuvia?
Olemme muuttamassa sinne juhannuksen jälkeen ja mietin vaan, kun on niin täynnä lapsiperheitä koko alue, että mahtuuko busseihin ikinä, vai ovatko vaunupaikat aina täynnä...? Jos siis olisi joskus vaikka keskustaan asiaa. Tai Itikseen.
Entä mitä muuta Viikistä? Asuuko kaupungin vuokra-asunnoissa epämääräistä porukkaa (kaikkien niiden ihan tavallisten perheiden lisäksi)? Mikä meininki yleensäkin?
Kommentit (10)
Itse en näe asukkaiden erilaisuutta yhtä positiivisena kuin edellinen vastaaja. Alueella on paljon maahanmuuttajia ja se toki näkyy enkä nyt tarkoita millään mukavalla tavalla, esim. käytöstapojen ja äänenkäytön erot ovat häiritseviä. Asuin korttelitalon lähellä ja siellä oli usein häiritseviä tilaisuuksia. Bussit ovat täynnä ja koin isona ongelmana juuri sen, ettei kyytiin useinkaan mahtunut. Kävelin yleensä päätepysäkille, koska sieltä usein tuli jo kahdet vaunut kyytiin. Palvelut ovat parantuneet sentään. Itse muutin pari vuotta sitten alueelta pois koska en viihtynyt lainkaan ja ongelma-asukkaita oli ihan liikaa.
ja olen viihtynyt mielettömän hyvin. En tunne mahdollisia ongelma-alueita täältä, aina on todella rauhallista ja ihanan vehreä luonto aivan vieressä. Lapsiperheitä paljon ja palvelut mielestäni riittävän hyvät, kauppoja jo kivasti.
rakentaa pientaloja kerrostalojen naapuriin. Latokartanossahan on toteutettu tätä ajatusta runsaasti, joten pientalojen takapihat ovat usein kerrostalojen parkkipaikalle jne. selittää varmaan osaltaan sitä, miksi myymättömiä rivitaloja on alueella ollut paljon.
Ikävää, ettet viihtynyt. Itse olen asunut täällä neljä vuotta ja pidän paikasta kovasti. Tosin on pakko sanoa, että mikäli olet muuttanut pois jo pari vuotta sitten, niin paikka on myös ehtinyt muuttua. Esimerkiksi juuri koulujen ja päiväkotien suhteen; Latokartanon päähän valmistuu (valmistui?) juuri uusi isohko päiväkoti ja sen lähelle valmistuu ehkä vuoden sisään (taitaa olla jo harjakorkeudessa) uusi peruskoulu. Toki päiväkodit ovat täynnä, koska lapsia on niin paljon. Et ole varmaankaan myös käynyt Latokartanon päässä viime aikoina? Päätepysäkkiä on siirretty muutama sata metriä eteenpäin, koska Latokartanoon on valmistunut niin valtavasti uusia taloja. Asukkaita on siis tuhansia enemmän, kuin silloin kun asuit alueella. Ja suurin osa näistä on kovan rahan kerros-, rivi- ja paritaloja, ei suinkaan kaupungin vuokrataloja.
Ehkä korttelitalon lähellä asuu poikkeuksellisen paljon, ööh, sinua häiritsevää porukkaa? Minusta koko Viikissä on niin paljon kovan rahan taloja, että ei todellakaan ole mikään "häiritsevä aines" pistänyt silmään. Täällä on paljon luonnontieteiden opiskelijoita, ekoasumisesta kiinnostuneita, lapsiperheitä jne. Olen asunut Helsingissä niin monessa eri kaupunginosassa, että ihan sen perusteella suosittelen Viikkiä. Toki Huvilakadulla oli vähemmän maahanmuuttajia (0 kpl), mutta en siellä olisi lapsen kanssa asunut.
No mutta, makunsa ja mieltymyksensä kullakin. Pakko puolustaa vihreää ja rauhallista asuinaluetta, kun koen tämän puolustamisen arvoiseksi ;)
Asuttu siellä 5 vuotta, ensin asumisoikeus- ja sitten omistusasunnossa. Kivoja ihmisiä, hienoa luontoa, kohtuulliset yhteydet ja palvelut.
Ja suosittelen myös, jos ei ole omistusasuntoa etsimässä. Pientalon hankkisin ihan oikealta pientaloalueelta, kuten Tapaninvainiosta.
kaupungin vuokra-asunnon? Millainen tilanteesi oli kun hait asuntoa? Me haimme nyt Viikkiin uuteen kaupungin taloon, mutta emme saaneet, vaikka meitä on 5 henkeä 65 neliön kolmiossa.
Minulla oli muuttouhka, kun asuntoa hain. Loppu oli sitten sattumaa ja onnea, ei sen kummempaa. En lähde omaa tilannettani sen tarkemmin erittelemään. Muuttouhka on, kun asukasta uhkaa asunnottomuus esim. asunnon myymisen tai mittavan remontin takia. Ja se vie hakijan kiireellisyysluokka ykköseen hakujonossa, tilanpuute ei vielä sitä tee. Tilanpuutteessakin on ne neliörajat, joita en tähän hätään muista. Toki teillä ilmiselvästi tilanpuute on, kun neliöitä on vain 13 per henki.
Moni aina kyselee, miten olen / olemme onnistuneet saamaan kaupungin asunnon. Tuurilla ja täyttämällä tietyt kriteerit. Onhan tämä omanlaisensa lottovoitto, ei meillä ole minkäänlaisia suhteita kaupungille tms. Tilanne on epätoivoinen, sillä niitä asuntoja hakee 18 000 ihmistä. Uusista taloista vielä sen verran, että niissä on kiintiöt: 2/3 uusille hakijoille ja 1/3 ennestään kaupungilla asuville.
Toivon, että teitä onnistaisi pian!
Itse ostimme keväällä rivarin Viikistä, ja silloin tarjolla oli kolme vapaata. Kaikki menivät n. kuukaudessa.
Juuri äsken muutimme, Olen viihtynyt.
Asumme Viikissä ja nimenomaan kaupungin vuokra-asunnossa. Ns. epämääräistä porukkaa olen nähnyt todella vähän, mutta joka kerrostaloon nyt aina muutama viinaanmenevä ihminen löytyy - myös omistustaloissa ;) Ainakaan tässä kaupungin kerrostalon rapussa ei asu tietääkseni yhtään rapa-alkoholistia tai elämänhallinnan menettänyttä narkkaria. Ehkäpä olisin Kurvissa asuneena tunnistanut jo rappukäytävässä.
Viikissä asuntokanta on kirjavaa ja se tekee alueesta ihanan: vierekkäin asuvat omistus-, asumisoikeus- ja vuokraihmiset ja se estää alueiden slummiutumisen tai rikkaiden keskittymisen rajatulle alueelle.
Busseissa on välillä vaunuruuhkaa, joten jos asutte kaukana päätepysäkistä, voitte joskus joutua odottamaan seuraavaa bussia. Itselle ei tosin ole tainnut vielä kertaakaan niin käydä tämän vuoden aikana (asumme 2 pysäkkiä päättäriltä). Eli jos tulette asumaan kohtuullisen lähellä päättäriä, en usko että ruuhkista tulee mitään ongelmaa.
Kaiken kaikkiaan meininki on hyvä ja rauhallinen, voin suositella lämpimästi Viikkiä lapsiperheille. Lenkkimaastot ovat mahtavat vaikkapa Latokartanosta Myllypuron ja Siilitien suuntaan, Itikseen esim. pyöräilee vartissa, ehkä nopeamminkin. Lapsille on hyvät leikkipaikat ja leikkipuistossa vauvaperhekahvila.
Jos teillä on auto, on Viikin Prisma hyvä ja edullinen lapsiperheen ostospaikka. Sieltä sitten kuskaatte niitä jättipakkauksia kaikkea mahdollista, kuten muut lapsiperheet ;)
Summa summarum: Viikki on oikeasti hyvä valinta lapsiperheelle. Täällä näkee hyvin vähän minkäänlaisia järjestyshäiriöitä tai muita sosiaalisia ongelmia ja lapselle paikka on kavereiden takia varmasti ihan unelma.