lääkäri totesi:kohdunsuu todella kaukana, mitä tarkoittaa?
Kommentit (9)
kyllä lääkärin piti tosissaan koittaa ylettää sinne, ja sanoikin ettei oikein yletä!
ap
Ap, millä viikoilla olet? Jos kyse loppuraskaudesta, lääkäri saattoi tarkoittaa ettei vauva ole vielä yhtään laskeutunut synnytyskanavaan.
Itselläni vauva oli "korkealla" (ja siis kohdunsuu myös) vielä synnytyssalissa, ei meinannut kätilö ylettää tutkimaan tilannetta! Laskeutui sitten n. 30 min ennen ponnistusvaihetta joka kesti alle 10 min ja oli kivuton!
sekä raskaudessa että esim. papa-kokeen yhteydessä. Anatomiat vaihtelee.
Ponnistusvaiheeseen tuolla ei ole ollut vaikutusta.
Ei mitään merkitystä, meidän anatomiamme vaan ovat erilaisia ja samoin lääkäreiden kädet :)
mutta ei ylhäällä, vaan aivan tuolla takana. vauvan päähän ulottuu aivan hyvin, mutta kohdun suulle ei ole millään ylettää. esikoista ollessani synnyttämässä kohdunsuun tilannetta ei pystynyt toteamaan kuin vasta kun olin jo 10cm auki, siihen asti pysyi jotenkin tuonne taakse päin kääntyneenä. eli vauvan laskeutumisesta ei minun kohdallani ollut kyse. eikä hidastanut synnytystä, kaikkiaan kesti 5 tuntia, joista 15min ponnistusvaihetta.
nyt odotan toista loppuviikoilla ja vauva on ollut laskeutuneena pitkään. kohdunkaula on kadonnut, eikä sinne taaskaan ulotu, on tuonne minun selkääni päin.
kohdunsuu myös "kaukana" ja lapsi laskeutunut aina vasta synnytyksessä. JA ponnistusvaihe ei ole pitkä eikä varmaankaa sen kivuliaampi mitä muillakaa, ainut mitä kätilö sano oli se et poltot tai ne supistukset mitä avautumisvaiheessa tulee ovat voimakkaampia ja kivuliaampia kun lapsi ei ole laskeutunut.
JA toisekseen olisit voinut sanoa lääkärillesi että näytäppäs sormiasi ja siihen sit tokassut et onpas lyhyet et ei ihmekää ku et yletä sinne.;)
kestää pitempään ja sattuu enemmän.