Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko yleistä että mies antaa rahansa vaimon käytettäväksi

Vierailija
12.06.2009 |

ja vaimo maksaa miehelle vähän "viikkorahaa"?

olisiko sinustä tämä hyvä järjestely?

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
12.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

avioliitoissani:) Hyvin toimii, näin saadaan rahat riittämään ja jotain jää vielä plakkariinkin.

Vierailija
2/26 |
12.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

etenkin, jos miehellä raha polttaa näpeissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
12.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perustelut:

* molemmilla pitää olla omat rahat, pakolliset menot hoidetaan siten että ne suhteutetaan tuloihin. Käytännössä siis kumpikin maksaa pakollisia menoja suhteessa tuloihinsa, ja jos toinen on lasten kanssa kotona/opiskelee, se joka tienaa maksaa "kaiken", sllä em. tuloista ei paljon kuluja maksella.

* minä en itse koskaan suostuisi siihen että palkkani menee 100% yhteiselle/miehen tilille, ja hän maksaa siitä minulle "viikkorahaa" kuten lapselle, siksi en sitä koskaan voisi puolisoltani vaatia.

* AIKUINEN ihminen osaa kyllä itse hallita tulonsa ja menonsa, ja jos ei pysty, niin pitää OPETELLA, ei antaa tiliä toisella joka sitten huolehtii "kaikesta". Paha juttu jo senkin takia, että se talousvastaava suhteessa voi kuolla ja se "tuhlari" jää yksin lasten kanssa ---> "k*sessa ollaan" vert. se että osaa huolhetiaihan itse taloudestaan ilman vaimon/miehen apua.

Vierailija
4/26 |
12.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että miehellä "peräseinä vuotaa" ja vaimo taas hallitsee taloudenpidon. Muuten ei. Meillä on tällainen järjestely, sanoisinko valitettavasti. En nimittäin välttämättä tykkäisi olla vastuussa perheen raha-asioista mutta muuten homma ei toimi. Enkä uskalla antaa miehen alkaa "opettelemaan" koska pelkään että perhe on konkurssissa ennenkuin oppii...

Vierailija
5/26 |
12.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä suotavaa. Jokainen aikuinen huolehtii itse rahoistaan ja perheen yhteiset menot jaetaan aina tilanteen mukaan

Vierailija
6/26 |
12.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta minulla on ollut aina rinkkaispankkikortti mieheni tililleni ja olen saanut käyttää sitä niinkuin omaani:) Koskaan ei mies ole valittanut rahankäytöstäni, mutta en minä nyt hirveä ttuhlari olekaan!:)

Vierailija
7/26 |
12.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sain muutenkin exältä vain vähän rahaa

Vierailija
8/26 |
12.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni rahat ovat vapaasti käytettävissäni milloin vain. Toki itsekin niitä käyttää, mutta voin vapaasti käyttää hänenkin palkkaansa ja niin teenkin. Meidän yhteinen perhehän tämä on. Emme ole ikinä maksaneet esim. laskuja tyyliin maksa sinä tuo, minä maksan tuon. Minusta sellainen ei kuulu perheellisten ihmisten elämään.

Minä ostan melkein kaikki mieheni vaatteet, lasten vaatteet, huonekalutkin useimmiten. Niistä tosin kysyn ensin mieheltäni, mutta yleensä se on hänelle ok. Samoin hän kysyy minulta elektroniikka ostoksista. Saattaa myös soittaa minulle ja kysyä tarvitaanko/ostetaanko tällainen, kun näkee jotain mielenkiintoista tarjouksessa, tai muutenkin.

Molemmat ostamme myös omia juttuja, minä lähinnä sisustus juttuja, vaatteita, meikkejä, sun muuta. Mieheni harrastukseensa liittyviä juttuja, pelejä (useimmiten myös lapsille samalla), ja kaikkea muuta mielenkiintoista. Viimeksi mieheni osti kolme hajuvettä, kaksi miesten ja yhden minulle. Oli vielä onnistunut valinta, vaikkei minulla ks. merkkiä (Jean Paul Gaultter) aiemmin ole ollutkaan. Mieheni suosikki merkki miesten hajusteissa.

Meillä toimii oikein hyvin näin.

Vierailija
9/26 |
12.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis eikö aikuinen osta itse vaatteensa, täytyyhän ne sovittaakin.

Vierailija
10/26 |
13.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis eikö aikuinen osta itse vaatteensa, täytyyhän ne sovittaakin.

Vierailija
11/26 |
13.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

piirteen myös itse. Minä hallinnoin tilejä, laskuja yms. raha-asioita. Jos mies aikoo ostaa jotain isompaa niin juttelee ensin kanssani siitä, mikä on rahatilanne.

Mulla taas on tarve olla selvillä tarkalleen raha-asioista ja tilin saldosta.

Meillä toiminut hyvin 12 vuotta.

Vierailija
12/26 |
13.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos mies (tai vaimo) on täysin holtiton rahankäytössä, peliriippuvainen tms. Silloin varmaan ainoa mahdollisuus.

Vierailija
13/26 |
13.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ole ongelmaa rahankäytössä, hän ei vaan ole kiinnostunut siitä eikä jaksa miettiä mikä lasku milloinkin tulee. Mulla taas on ne takaraivossa koko ajan joten on helpompi kun vain yksi hoitaa raha-asiat. Vaikka ollaan keskituloisia niin kaikki menee mikä tuleekin joten yhteinen "kulutili" on ihan turha. Esim molempien taloprojektien sadat tuhannet eurot (2. yli 550k€) on kulkeneet vain mun käsien kautta - mies ei edes tiedä mitä mikäkin vaihe on lopulta maksanut. Hän teki talon - minä "maksoin" sen:) Meille tämä on helpompaa kuin kysellä aina toiselta jäiskö sulta satanen säästöön kesän matkaa varten jne. Nyt voin itse ottaa rahaa jemmaan yhteisiä lomia ja hankintoja varten ja mitoittaa loput kk menoihin sopiviksi. Kummankin rahat on tietty omilla tileillään mutta mulla on käyttöoikeus molempiin.

2

Vierailija
14/26 |
13.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Exän kanssa oli moinen, hän oli juuri tuommoinen "peräseinä vuotaa" tyyppinen. Nykyisen miehen kanssa ei ole moista käytäntöä.

On hyvä järjestely, jos muussa tapauksessa huomataan, että miehellä menis rahat veneeseen ja nainen maksaa ruuat ja vaatteet ja muut juoksevat kulut.

Vierailija
15/26 |
13.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuo nyt kovin olennainen asia ole, mutta pisti silmään, että rahat jotenkin muka pitää olla omilla tileillä. Miksi? Eikö olisi yksinkertaisempaa hallinnoida vain yhtä tiliä, kun rahat kuitenkin ovat vain yhden ihmisen hallinnassa.

Vierailija
16/26 |
13.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mä hoitelen rahaliikenteen. Käytäntö sai alkunsa, kun jäin äitiyslomalle, kun oli aikaa hoitaa maksuasiat netissä ja pitää perheen raha-asiat käsissään. Mies ei käytä viittä euroa isompaa summa (ruokaa ja bensaa lukuunottamatta) puhumatta asiasta mun kanssa. Olen jo töissä, mutta edelleen hoitelen meidän maksut kummankin tileiltä.

Vierailija
17/26 |
13.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

nettipankin kautta joten 2 tilin katsominen ei ole mikään rasite.

14

Vierailija
18/26 |
13.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies ei ole vuosiin maksanut ainuttakaan laskua, minä olen hoitanut kaiken. Maksaa vain aina pankkikortilla ja jos rahat loppu visalla. Nyt olen reilu puoli vuotta katsellut kun mies on "vähän shoppaillut". On pistänyt menemään 4000 e tosta noin vaan! Olen ollut täysin tietoinen hänen tekemisistään ja ostoksistaan mutta en ole viitsinyt puuttua asiaan sillä pitäisihän nyt aikuisen miehen itsekin ymmärtää ilman että vaimo asiasta jatkuvasti nalkuttaa.

Nyt tili alkaa olla tyhjä ja samoin ymmärtämykseni loppu. Helppo näyttää miehelle mitä saanut aikaan kun puskuritili lähes nollilla.

Tänä aamuna ilmoitin että jatkossa kun hän saa tilin otan rahat haltuuni ja maksan hänelle vähän "viikkorahaa". Mikä olisi sopiva viikkoraha?

Onhan tämä halventavaa aikuista ihmistä kohtaan. Mutta meno ei voi jatkua entisenlaisena. En myöskään pidä siitä että mies saa olla vailla rahahuolia tai vastuuta perheen taloudesta.

Ap

Vierailija
19/26 |
13.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

...tuollaisella systeemillä tulee ongelmia. Toinen kun ei koskaan hoida "oikeita" laskuja jotka vaimo maksaa kaikessa hiljaisuudessa. Eli miehellä ei ole varmaan ollut mitään ideaa siitä, mitä elämä maksaa. Ja kun rahan kulutus (valitettavasti) kuuluu ihmiselämään, niin tyyppi laittaa sitä sitten kaikkeen järjettömään. Varsinkaan kun rouva laskunmaksaja ei reagoi asiaan mitenkään... On jo aikakin vähän keskustella rahan käytöstä!

Meillä mies ei ole vuosiin maksanut ainuttakaan laskua, minä olen hoitanut kaiken. Maksaa vain aina pankkikortilla ja jos rahat loppu visalla. Nyt olen reilu puoli vuotta katsellut kun mies on "vähän shoppaillut". On pistänyt menemään 4000 e tosta noin vaan! Olen ollut täysin tietoinen hänen tekemisistään ja ostoksistaan mutta en ole viitsinyt puuttua asiaan sillä pitäisihän nyt aikuisen miehen itsekin ymmärtää ilman että vaimo asiasta jatkuvasti nalkuttaa.

Nyt tili alkaa olla tyhjä ja samoin ymmärtämykseni loppu. Helppo näyttää miehelle mitä saanut aikaan kun puskuritili lähes nollilla.

Tänä aamuna ilmoitin että jatkossa kun hän saa tilin otan rahat haltuuni ja maksan hänelle vähän "viikkorahaa". Mikä olisi sopiva viikkoraha?

Onhan tämä halventavaa aikuista ihmistä kohtaan. Mutta meno ei voi jatkua entisenlaisena. En myöskään pidä siitä että mies saa olla vailla rahahuolia tai vastuuta perheen taloudesta.

Ap

Vierailija
20/26 |
13.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap

Jos olet kotiäiti, niin aika huvittavaa väittää että miehesi on vailla vastuuta perheen taloudesta. Hänhän sen vastuun kantaa (vaikka tuhlailisikin) jos kerran tienaa rahan elämiseen ja sinä et yhtään.