voiki 1kk vauvalle velliä antaa illalla jotta nukkuisi pitkät yöunet??
Kommentit (39)
Sun täytyy olla harvinaisen daiju jos et tiedä, että tavallinen lehmänmaito on liian "väkevää" vauvan kehittymättömille munuaisille. Todellakin, ne voivat vaurioitua pysyvästi. Korvikkeissa proteiineja on pilkottu vauvalle sopivammaksi.
- lehmänmaitoon tai soijamaitoon.
Tottakai koostumusta muutettu... mutta kuitenkin lehmänmaitopohjainen tai soijamaito.
Herää hauska kysymys kuinka moni "luulee" että vauvan korvikemaitojauhe olisi tehty kuivatetusta äidinmaidosta!
Entä Tutteli, oliko joskus kun luin että pohjana kevytkermaa...
korvikkeet on lehmänmaito pohjasia!
Et jotkut vauvat syö, puklaa, syö, puklaa ja et se velli tasottaa tätä tilannetta!!! Se ei ole laiskuudesta kiinni.. Kahdelle Ekalle lapselle annoin velliä 3kk iässä ja pian aloitin kiinteiden kokeilun.. Tavallista maitoa kuukautta ennen kun sais ja lapseni ovat yhä hengissä!
LAPSET OVAT ERILAISIA!!!
Itse kannatan ehdottomasti imetystä, mielellään 6kk täysimetystä ja olen sitä mieltä, että imetysohjausta tulisi tehostaa niin, että ainakin kaikki halukkaat siinä onnistuisivat. Tietenkin on tilanteita, joissa se ei välttämättä onnistu, mutta suurin osa näistä "ei onnistunut, ei tullut maitoa, syitä en nyt lähde kertomaan" olisivat vältettävissä oikealla ohjauksella ja tuella.
Jos antaa lapsille korviketta, niin ei sekään maailmaa kaada, mutta kertokaahan mulle miksi nämä korviketta antavat sitten heti muutaman kuukauden päästä haluavat antaa velliä? En usko, että imettävä äiti on tunkemassa sitä velliä vauvalle, ei itselle tulisi mieleenkään. Herää kysymys, onko sittenkin vain itsekkyydestä/laiskuudesta kiinni, tai siis enempi siitä, että ei osaa ollenkaan sopeutua vauvaelämään eikä ymmärrä vauvan viestejä:( Ihan pienen vauvan ei kuulu vielä nukkua pitkiä yöunia! Jos äitiä väsyttä, niin pitää miettiä muita keinoja, esim. päiväunia jne. Imettävä äiti ei laske maitomäärää, eikä koko ajan tuputa vellejä ja kiinteitä tai ties mitä, vaan antaa vauvan rauhassa olla vauva. Unohtakaa nyt ne vellit jo, ainakin ihan pieniltä!
onko kaikki täällä kirjoittavat äitejä vai vielä itsekin kakaroita?! Miettikäähän vähän kirjoituksianne ja kurkatkaa peiliin. Tuntuu pahalta kun joku kysyy neuvoa ja vastaukset ovat 15 vuotiaan tasoa..
Itse kannatan ehdottomasti imetystä, mielellään 6kk täysimetystä ja olen sitä mieltä, että imetysohjausta tulisi tehostaa niin, että ainakin kaikki halukkaat siinä onnistuisivat. Tietenkin on tilanteita, joissa se ei välttämättä onnistu, mutta suurin osa näistä "ei onnistunut, ei tullut maitoa, syitä en nyt lähde kertomaan" olisivat vältettävissä oikealla ohjauksella ja tuella.
Jos antaa lapsille korviketta, niin ei sekään maailmaa kaada, mutta kertokaahan mulle miksi nämä korviketta antavat sitten heti muutaman kuukauden päästä haluavat antaa velliä? En usko, että imettävä äiti on tunkemassa sitä velliä vauvalle, ei itselle tulisi mieleenkään. Herää kysymys, onko sittenkin vain itsekkyydestä/laiskuudesta kiinni, tai siis enempi siitä, että ei osaa ollenkaan sopeutua vauvaelämään eikä ymmärrä vauvan viestejä:( Ihan pienen vauvan ei kuulu vielä nukkua pitkiä yöunia! Jos äitiä väsyttä, niin pitää miettiä muita keinoja, esim. päiväunia jne. Imettävä äiti ei laske maitomäärää, eikä koko ajan tuputa vellejä ja kiinteitä tai ties mitä, vaan antaa vauvan rauhassa olla vauva. Unohtakaa nyt ne vellit jo, ainakin ihan pieniltä!
poika oli syntyessään 4,5kg ja suuri ruokahaluienn heti. maitoa ei tullut tarpeeksi,joten oli alusta lisänä korvikkeetkin. Poikia joi maitoa kamalia määriä ja silti nälkäinen. Neuvoloan täti ohjeisti antamaan maissivelliä yötä vasten. Aluksi maidolla lantrattuna, sitten raakana.
pojan huuto ja itkukin loppui, kun masu täynnä vähän tuhdimpaa tavaraa, eikä tarvinnut juoda pullotolkulla yötä vasten pelkkää maitoa. Aloitti sitten 3 kk ikäisenä muut kiinteät ilman mitään vatsaongelmia.
Ja on muuten todella terve poika ollut. Paljon terveempi kuin täysimetetyt sisarukset.
10 vuotta aikaa,joten eiköhän ne suositukset ole muuttuneet taas ties mihin suuntaan.
nälkää :) joten vaikka antaisitkin muuta niin ei se auta heräilyyn....
Samaa mieltä! Tuntuu kummalliselta, että niinkin luonnollinen asia kuin imetys ei onnistuisi melkein kaikilta. Jännää, miten maito vaan loppuu... Ehkäpä, jos edettäisiin tässäkin asiassa lapsentahtisesti, näin ei kävisi. Monelta tuntuu olevan ihan imetyksen perusasiat hakusessa. Esim. äitiyspakkauksessa olisi se hyvä imetysopas, josta ainakin minä sain alussa tukea.
On surullista, että imetyksen suosio tuntuu olevan aallonpohjassa varsinkin sen kansanosan parissa, jonka ei toivoisi laittavan vähiä rahojaan kalliisiin korvikkeisiin. Myös nuoret äidit imettävät vähemmän - liekö syynä puutteellinen tuki omalta äidiltä, joka aikanaan ei ole imettänyt. Imetyshän ei ole ollut kovin suosittua pari vuosikymmentä sitten.
Kaikkein parhaita ovat nämä selitykset, miten "meidän lapsi kasvoi korvikkeella ja on ollut terve, toisin kuin naapurin imetetyt lapset, tästä johtuen korvike on yhtä hyvää kuin äidinmaito."
Meidän vauva on kohta 8 kk, eikä se iltapuuro ole pahemmin vielä vaikuttanut yösyömisiin, herää yhä usein 3 tunnin välein syömään. Ehkä se ensimmäinen syöttöväli voi olla 4 tai 5 tuntia, hyvällä säkällä.
Mutta en valita, imetys menee ihan puolinukuksissa itseltäni.
Mun koliikkivauva rauhoittui 3 kk iässä ja nukkui hyvin yöt sen jälkeen, kiinteitä aloiteltiin 5 kk iässä.
Minulla syynä kenties vahvat antibiootit leikkauksen jälkeen ja vauva ei saanut imeä useaan päivään, oli lastensairaalassa. Sitten vcauva joutui erikoismaidolle pariksi viikoksi. Ei sitä kuule rinnanimeminen enää kiinnostanut, ja minultakin maitoa tuli vähän. Lapsi kieltäytyi yrittämästä, ja kahden viikon tappelun jälkeen luovutin (siis lapsi oli jo silloin liki 6 viikkoa). Mutta oikein terve ja reipas lapsi kasvoi silti, ei allergioita, ei mitään sairauksia ekana ikävuotena...
... imetysuskovaisia.... jotka kulkee NIIN laput silmillä eikä tiedä mistään muusta yhtään mitään. Hienoa, jos imetyksesi on onnistunut, mutta kaikki eivät sitä pysty edes harkitsemaan, vaikka maitoa tulisi. Sinunlaisesi ihmiset eivät yksinkertaisesti ole tarpeeksi älykkäitä hahmottamaan, että se mikä sopii sinulle ei välttämättä sovi toiselle. Vain MINÄ ja MINUN TAPANI on ainoa oikea... voi herran jestas, säälin lapsiasi...
Ehkä sinun kannattaisi hieman miettiä, että kirjoittaja kyllä sanoi, että on tilanteita joissa imetys ei aina onnistu. Kuten lapsen/äidin sairastuminen etc. Kaikille maailma ei ole niin mustavalkoinen.
Ei kannata ottaa niin herkästi itseensä.
nykyään ei imetykseen sillä tavalla saa apua ja hoitoalan ammattilaisetkin neuvolassa ja synnärillä ja kannustaa lisämaidon antamiseen.
Itselläni kävi niin, että esikoisen kanssa "maito ei riittänyt". Todellisuudessa aloin antamaan lisämaitoa iltaisin jo heti synnäriltä tultua ja anoppi vielä ohjeisti, että vellejä kannattaa antaa jo ainakin heti kun täyttää 3kk niin pääset nukkumaan kunnon yöunet. Samalla neuvolasta sanottiin, että, jos vauva on rinnalla monta kertaa tunnissa, niin on ihan hyvä antaa korviketta. Lapsella on nykyään kaikki kuviteltavissa olevat allergiat. :( Elämä tällaisen lapsen kanssa on helv*tin uuvuttavaa. Jos oisin tän tienny, niin oisin mieluummin pitäny sitä vauvaa rinnalla vaikka kolme kuukautta yötä päivää= olisin päässyt sata kertaa helpommalla. Kuopus syntyi, kun esikoinen oli esikoulussa ja häntä varten luin tietoa, ostin tykötarpeita imetystä helpottamaan jne. Ja imetys sujuikin ihan hyvin: vauva oli tissillä yöt ja päivät. Onneksi myös neuvolatäti oli tällä kertaa sellainen, joka kannusti imettämään. Hän sanoi, että on normaalia imettää lapsentahtisesti ja niin kauan kuin paino on hienosti nousemaan päin niin lisämaitoa ei tarvita illalla eikä muulloinkaan muuta kuin hätätapauksissa. yhden vuoden ikään täysimetin kuopuksen niin, että puolen vuoden iässä otettiin ruokavalioon mukaan maidoton iltapuuro. Nukkumaan täysiä öitä hän alkoi n. 3kk:n iässä. Aluksi nukkui minun kanssa perhepedissä, kun se helpotti yöimetyksiä tosi paljon ja myöhemmin alettiin tehdä iltarutiinit (vaipanvaihto, yöpuvun laitto, iltasatu esikolle vauva sylissä) ja omaan sänkyyn nukkumaan.
Yrittäkää siis ihmiset tosissanne sitä imetystä! Aika harvoilla oikeasti maitoa tulee liian vähän! Usein se lisämaito on vain helpompi ratkaisu.
Samaa mieltä! Tuntuu kummalliselta, että niinkin luonnollinen asia kuin imetys ei onnistuisi melkein kaikilta. Jännää, miten maito vaan loppuu... Ehkäpä, jos edettäisiin tässäkin asiassa lapsentahtisesti, näin ei kävisi. Monelta tuntuu olevan ihan imetyksen perusasiat hakusessa. Esim. äitiyspakkauksessa olisi se hyvä imetysopas, josta ainakin minä sain alussa tukea. On surullista, että imetyksen suosio tuntuu olevan aallonpohjassa varsinkin sen kansanosan parissa, jonka ei toivoisi laittavan vähiä rahojaan kalliisiin korvikkeisiin. Myös nuoret äidit imettävät vähemmän - liekö syynä puutteellinen tuki omalta äidiltä, joka aikanaan ei ole imettänyt. Imetyshän ei ole ollut kovin suosittua pari vuosikymmentä sitten. Kaikkein parhaita ovat nämä selitykset, miten "meidän lapsi kasvoi korvikkeella ja on ollut terve, toisin kuin naapurin imetetyt lapset, tästä johtuen korvike on yhtä hyvää kuin äidinmaito."
Jos vauva on usein rinnalla, niin hän saattaa hakea äidin lämpöä ja turvaa ja lohdutusta tisusta. Ei siinä ole mitään pahaa eikä tuota tarvitse vieroittaa. Perusturvallisuus on tärkein asia minkä lapsillenne voitte alle vuoden iässä antaa ja opettaa. Pikkuhiljaa vauvaa tottuu ja kiinnostuu ulkomaailmasta eikä äitin luona tee enää mieli roikkua monta tuntia päivässä, joten ei tuo vaihe ole loputon.
Tässä viestissä oli jotain oleellista: lapsilla on vaiheita eikä mikään vaihe kestä loputtomiin. Tämän kun muistaa, niin yöheräämiset, imetysmaratonit yms. on helpompi jaksaa.
Itse muistan sen ahdistuksen, minkä pariviikkoisen tyttären jokailtainen kanniskelu aiheutti. Jos olisin tuolloin tiennyt, miten lyhyen aikaa kyseinen vaihe tulisi kestämään, olisin osannut olla stressaamatta niin paljoa.
miks teet lapsia jos et kestä elämää niden kanssa. vauvat heräilee öisin