Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen laittanut koululaiset (12 ja 10v) tekemään pieniä kotiaskareita näin lomalla.

Vierailija
11.06.2009 |

Periaatteena on ollut, että jotakin suht pientä tehdään joka päivä ja sen jälkeen on loppupäivä vapaata aikaa, kunnes illalla tullaan kotiin syömään (ja ilta on yleensä sitten kulunutkin päiväkodissa olleiden pikkusisarusten ja työtä tehneiden aikuisten kanssa).

Tänä aamuna tytär 12v kysyi heti herättyään, mitä hommia on tänään. Eikä edes nurissut, kun annoin neljän pienen työn listan, jonka saavat velipojan kanssa jakaa. Olisiko pikku hiljaa oppimassa siihen, että kotiaskareet kuuluvat kaikille ja että lomalaisena on niiden tekemiseen enemmän aikaa kuin työssä olevalla. Jess!

Teen siis itse työtä kotona ja minusta

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
11.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis tarkoitin sanoa, että minusta on tärkeää, että vapaalla olevat koululaiset ymmärtävät, ettei työtä tekevien vanhempien tehtävänä ole pyörittää "hotellia" vaan että lastenkin asia on osallsitua kodinhoitoon.

ap

Vierailija
2/11 |
11.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt tuon ikäiset jo tekevät loman ulkopuollakin jo kotitöitä ???

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
11.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

5v poika siivoaa huoneensa = kerää lelut ja sitten itse imuroi. Muuten roinat lähtee roskikseen... meillä

Vierailija
4/11 |
11.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen kasvanut siskoni kanssa yksinhuoltajaperheessä, jossa äiti teki raskasta työtä joka päivä. Olemme myös olleet ihan pienestä koululaisesta asti keskenämme kotona suurimman osan kesälomaa.

Kesälomalla - ja ihan normaaleina koulupäivinäkin - me kävimme tarvittaessa kaupassa (äiti oli jättänyt aamulla rahaa ja listan pöydälle) ennen kuin äiti tuli töistä ja jos osasimme myös valmistimme ruoan. Meillä oli vuoropäivinä tiskausvuoro.

Kerran viikossa (perjantaisin) me teimme viikkosiivouksen aika lailla kokonaan siskoni kanssa. Tästä hyvästä saimme kuukausirahaa (100mk) kerran kuussa.

Minusta tuossa ei ole mitään outoa. Omituista olisi pikemminkin se, jos kotityöt mukamas kuuluisivat vain aikuisille tai pahimmassa tapauksessa ainoastaan äidille.

Hyvä, ap!

Vierailija
5/11 |
11.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta tuntuu, että monella omien lasten kavereilla on kesäloma ns. pelkkää lomaa eli ei tarvitse tehdä yhtään mitään! Alkuun meidän lapset hiukan kapinoivatkin ja nyt on minusta hienoa huomata, että ovat oppineet näiden askareiden kuuluvan normaalielämään, lomallakin.

ap

Vierailija
6/11 |
11.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja mulla on 6 vuotias poika, jota olen kovasti yrittänyt opettaa myös tähän että hänkin joutuu kotitöitä tekemään. Nyt kuitenkin muutamana kertana kun olen pyytänyt että laittaa tiskeistä haarukat yms laatikkoon, niin tulee vastaus: Aina mä joudun laittaa kaikki, SÄ et joudu tekee mitään!! Vaikka tosiasiassa, maksan ruuat, käyn kaupassa, ostan vaatteet, teen ruuan, laitan pyykit, ja oikeastaan kaiken, niin mitä tälle lapselle voi sanoa ettei nyt ihan katkeralta ala teksti kuulostaa?

Vierailija
7/11 |
11.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

luetellut omalle 6-vuotiaalleni ne työt mitä oikeasti olen sinä päivänä tehnyt. Mitä katkeruutta siinä nyt on? Ihan asiallisesti vaan ja sitten kysynyt että kumpi meistä hänen mielestään on oikeasti tehnyt tänään enemmän hommia.

ja mulla on 6 vuotias poika, jota olen kovasti yrittänyt opettaa myös tähän että hänkin joutuu kotitöitä tekemään. Nyt kuitenkin muutamana kertana kun olen pyytänyt että laittaa tiskeistä haarukat yms laatikkoon, niin tulee vastaus: Aina mä joudun laittaa kaikki, SÄ et joudu tekee mitään!! Vaikka tosiasiassa, maksan ruuat, käyn kaupassa, ostan vaatteet, teen ruuan, laitan pyykit, ja oikeastaan kaiken, niin mitä tälle lapselle voi sanoa ettei nyt ihan katkeralta ala teksti kuulostaa?

Vierailija
8/11 |
11.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siihen minusta auta kuin perustella, että äiti tekee jatkuvasti tämän ja tuon ja tuon, että äidin ei kuulu yksin tehdä kaikkea vaan lapsen on osallistuttava. Piste. Jos lapsellasi on viikkoraha tms. niin sano, että sen sannin edellytyksenä on päivittäinen kotiaskareisiin osallistuminen, joka tietysti vielä 6-vuotiaalla on vähäisempää kuin isommilla. Mutta nyt on oikea hetki tarttua asiaan!

ap

Vierailija
9/11 |
11.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidanpa minäkin laittaa 7-v pojan hommiin:). Tosin siivoileekin tuolla jo huonettaan ja usein imuroi talon tai tyhjentää tiskikoneen.

Jostain luin jonkun asiantuntijan mietteitä nykymenosta että monet lapset tänä päivänä asuvat täyshuollossa hotellissa! Vanhemmat hoitavat kaiken ja lapset vain olla möllöttävät, pelaavat tietokonepelejä ja käyvät harrastuksissa. Ei ihmekään että eivät keksi mitään tekemistä. Kyllähän kotityöt ovat osa elämää ja antavat sisältöä päivään.

Joten seuratkaamme ap:n esimerkkiä:)).

Vierailija
10/11 |
11.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

myös kouluaikoina. 12- ja 10-vuotiaamme jakavat tiskivuorot, vievät roskat, hoitavat omien huoneittensa siivouksen.

Vanhempi, joka ei opeta lapsilleen arkiaskareita tekee todella karhunpalveluksen. Tähän syyllistyi oma äitini aikoinaan, itse en siis osannut tehdä mitään taloustöitä tms. omilleni muuttaessani. Elämä olisi ollut paljon helpompaa, jos perustaidot olisivat olleet hanskassa...

Vierailija
11/11 |
11.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

myös kouluaikoina. 12- ja 10-vuotiaamme jakavat tiskivuorot, vievät roskat, hoitavat omien huoneittensa siivouksen. Vanhempi, joka ei opeta lapsilleen arkiaskareita tekee todella karhunpalveluksen. Tähän syyllistyi oma äitini aikoinaan, itse en siis osannut tehdä mitään taloustöitä tms. omilleni muuttaessani. Elämä olisi ollut paljon helpompaa, jos perustaidot olisivat olleet hanskassa...

Minusta tuossa on aika vähän... esim. oman huoneen kunnossapitoa en oikeastaan laske kotiaskareeksikaan, sehän on itsestäänselvyys. Ja juu, minuakaan ei ole aikoinaan opetettu kotitöihin, juuri siksi haluan omien lasteni niitä oppivan.

t. ap, jonka lasten askareisiin kuuluu mm. vessojen pesua, pölyjen pyyhkimistä, imuroimista, tiskikoneen tyhjentäminen, ruokapöydän kattaminen ja raivaaminen, sekä erilaisia pihatöitä tarpeen mukaan; kaikkea tietysti kohtuudella

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kuusi