Ekat lapseni kaverisynttärit tulossa! Help!
Emme ole ikinä käyneet "kaverisynttäreillä" , mutta nyt olisi sellaiset siis itse järjestettävä...
Poika täyttää 5 v ja kaipailen kipeästi vinkkejä,jotta säästyttäisiin suuremmilta katastrofeilta.
Montako lasta on jo liikaa kutsuttavaksi?
Kauanko kutsut "saisivat" kestää?
Antavatko kaikki kaverilahjat lähtiessä?
Mitä ohjelmaa...?
Mitä tarjottavaa...tai mitä ei kannata tarjota=)
Voi kun ne olisivat jo ohi!
Kommentit (8)
10 lasta on jo liikaa minusta. Sopiva voisi olla 6.
Meillä ollut ohjelmassa ongintaa, josta jokainen saa pienen muiston itselleen, tarrat+ tikkari/purkka riittänee. 2 tuntia on sopiva aika ja kannattaa mainita kutsussa. Tarjottavaksi: mokkapaloja, poppareita, sipsejä, suolatikkuja, nakki-lihapulla-juusto-kurkku-viinirypäle-tikkuja, karkkeja, mehua, jätskiä, ehkä kakku, mansikka-vaahtokarkkivartaita, pikkupitsoja. Valitse noista vaikka 4-5 tarjottavaa.
tarvitsee yhden aikuisen ns. tarjoilemaan, kaatamaan juomaa, ojentelemaan tarjottavia, kyselemään mitä kukin haluaisi, lapset voi olla ujoja!
lapsia ku meillä on viisi. joten alle kouluikäsille olen kutsuja järjestänyt.
Tällä määrällä kaverisynttäreitä olen tullut siihen tulokseen, että vieraita max 5+ sankari. Kutsujen kesto 2 tuntia (on yleinen kaikilla ainakin meilläpäin) Kaverilahjat annoimme ekaa kertaa eskarilaisen kavereille, pienemmille ei olla sellaisia vielä annettu. Kaikki eivät anna, eikä mielestäni ole mikään pakko.
Tarjottavaksi sipsejä, karkkeja, limua/mehua, piparia ja vaikka coctailtikkuja (ovat aina olleet kestosuosikki). Kakkua ei kannata tarjota missään nimessä. Ennemmin tekee vaikka jäätelöstä kakun. Kakku on jäänyt aina koskematta, joten itse jätin sen täysin pois. Ja mitä olen muiden lasten vanhempien kanssa keskustellut, kakku on se mitä ei kannata väsätä.
Meillä ei myöskään lapset jaksa ohjelmasta kiinostua, ennemmin leikkivät ja touhuavat omiaan. Onginta on hyvä ohjelma juhlien päätteksi. Muuten mielestäni parempi ilman turhaa ohjelmaa.
jollet halua koko kotia täyteen suklaisia sormenjälkiä.
Rajoita kutsuttujen määrä mahdollisimman pieneksi, mutta esim. päiväkoti/kerhoryhmästä on kutsuttava kaikki pojat tai selkeästi vain osa. Ei saa jättää kutsumatta vain yhtä tai kahta ryhmästä.
Kaksi tuntia on hyvä kesto ja varaudu, että joku äiti saattaa halutakin olla paikalla. Juhlat ei ole äideille, mutta tottakai jotain heille pitää tarjota. Jos tunnet jonkun äidin hyvin, niin pyydä häntä vaikka avuksi jos poikia paljon.
Riippuen missä asutte, niin kaverilahjat taitavat olla aika yleisiä, mutta se voi olla jotain tosi pientä.
minäkin varaamaan yhden lisäaikuisen itsesi lisäksi, tarjoilussa (lapsilta pitää tosiaan kysyä, haluatko sitä ja tätä, käyttäytyvät osa aika ujosti pöydässä) ja silmällä pidossa ;) Ja varaa jotain ohjelmaa, meillä ekat synttärit meinas kaatua päälle, kun en ollut älynnyt mitään ohjelmaa miettiä ;) Isompien kanssa ei taas enää niin tarvi, vaikka meillä 6v synttäreillä hitti olikin se onginta ;) Ja hauskaa onginnassa oli, kun onkeen tarttui välillä kenkiä ja pesuainepurkkeja :D
Mutta siis älä stressaa, ei yli 10 kaveria ja joku aikuinen kaveriksi, ja paljon huumoria!
mutta on hyvä selvittää etukäteen mahdolliset allergiat et jos jollain on joku allergia niin silti löytyy myös hänelle jotain tarjottavaa.
Ja samoin jos on kyse esim. tarharyhmästä niin joko kutsutaan kaikki tai selkeesti vain osa ettei jää vain yksi/kaksi kutsumatta ja muut saisivat kutsun.
1 lapsi/ikävuosi eli teillä 5 lasta.
kesto yleensä 2 tuntia.
voit järjestää vaikka aarteenetsintää, jolloin jokainen löytää jonkin pienen lahjan.
Ohjelmaa voi olla vaikka pinjata, ongintaa. Älä suunnittele liikaa vaan anna lapsien leikkiä vapaasti ja jos näyttää että kaipaavat virkikkeitä tai ideoita leikkeihin, niin sit keksit leikkejä.
Osta melonin puolikas ja koverra se. Käännä kuori ylöspäin ja tee hammastikkuin erilaisia naposteltavia, esim. melonia+lihapulla, nakki+kirsikkatomaatti, viinirypäle+juusto jne.
Jäätelö menee myös yleensä. Muista kysyä mahdolliset allergiat ja varaa myös allergikolle jotakin. Ota lasten vanhempien pujelinnumerot ylös, jos jotain odottamatonta tapahtuu.
itse kutsuisin ekoille kaverisynttäreille max.4 läheisintä kaveria, riippuu tietysti miten paljon on tilaa, kuinka paljon jaksat ääntä ja kykenetkö vahtimaan veijareita, osa kun on aika vauhdikkaita.
max.2 tuntia on minutsa sopiva aika
tämä kaverilahja on kyllä ihan hoopoilua minusta, sinä kustannat jo tarjoilut vieraille, eikö se riitä?!?
ohjelmaa kannattaa kysyä lapsilta itseltään: meillä 7v tahtoi avata lahjat pullonpyöritys leikillä, eli kukaan ei antanut lahjaa heti tullessa vaan kun kaikki olivat paikalla, asetuttiin piiriin ja se, jota pullo pyörityksen jälkeen osoitti sai antaa lahjan. pienellä porukalla säästyy äiti myös ylimääräiseltä ohjelman järjestämiseltä, yleensä leikitkin sujuvat paremmin kun porukkaa ei ole liikaa. Meillä myös ulkoillaan sään salliessa. Mulla ei ainakaan ole rahkeita lähteä leikittämään ketään kun on kolme pienempääkin talossa.
nakit, lihapullat, viinirypäleet, vesimeloni, porkkanatikut, kurkkutikut menee takuuvarmasti kaupaksi, kakkua saattaa joku tykäyä syödä, ei kaikki, jäätelö uppoaa kaikkiin, useimmiten myös pulla. karkit, suolatikut ja sipsit myös, suklaiset keksit...juomaksi mehua tai limsaa oman valinnan mukaan.