Onko kasvot menosuuntaan matkustaminen oikeasti vaarallista pienelle lapselle?
Olen joutunut vähän hankalaan tilanteeseen. Ystäväni on kääntänyt n. 1,5-vuotiaan lapsensa turvaistuimen kasvot menosuuntaan. Lapsi on kuulemma niin iso, että ei muuten mahdu istuimeen. Lapsi on aivan normaalikokoinen, ehkä 85 cm pitkä. En ole koskaan sanonut mitään heidän valinnoistaan, ovat ne sitten mielestäni miten älyttömiä hyvänsä. Nyt pohdin, pitäisikö tuosta sanoa jotain. Kaipaisin kuitenkin faktatietoa mahdollisista riskeistä.
Omat lapset olen suositusten mukaan kuljettanut selkä menosuuntaan reilu kolmevuotiaiksi. Olen olettanut, että pää on niin raskas suhteessa vartaloon ja etenkin niskaan, että onnettomuustilanteessa kaula ei jaksa pään liikkeen voimaa, jos istuin ei ole vastassa. Olisiko kellään vaikka linkkiä sivulle, jossa noista syistä olisi kerrottu. En halua mennä mutua heille esittämään.
Tässä on vielä se ongelma, että ystävälläni on ilmeisesti kuvitelma, että iso lapsi on parempi kuin pieni. Se, että hän voi kertoa lapsen olevan istuimeen liian iso, tuntuu jotenkin itsetunnon kohotukselta. Lapsi esimerkiksi käyttää pari kolme numeroa liian isoja vaatteita. Vaikea uskoa, että noin pieni lapsi ei turvaistuimeen mahdu, kun vasta on turvakaukalosta päässyt eroon. Paitsi tietysti tässä perheessä, jossa lapsi siirtyi aikaa sitten turvaistuimeen, koska ei kuulemma mahtunut kaukaloon.
Puuttuisitko itse tuohon turvaistuinasiaan vai antaisitko olla? Tuntuu niin vaikealta sotkeutua toisen perheen asioihin, mutta toisaalta tässä on lapsen turvallisuuskin kyseessä.
Kommentit (40)
Kiitos hyvistä kommenteista ja linkeistä. Liikenneturvan sivuja olen tässä hetken katsellut ja siellä on vaikka mitä muutakin tietoa. Edellisen kirjoittajan linkin ja lainauksen katson myös.
Tilanpuutteen toki ymmärtäisin. Lapsen istuin kuitenkin mahtui ihan hyvin aluksi selkä menosuuntaan eli sen takia ei voi olla kyse siitä. Heillä on myös tilava auto. Tämä lapsen suuri koko ja se, että hän ei muka istuimeen mahdu, ovat ainoat syyt. Minä taas en usko, että mikään turvaistuin olisi niin pieni, että 85 cm pitkä lapsi ei siihen mahtuisi.
Taidan kuitenkin pitää suuni kiinni. Kuten muistaakseni #2 sanoi, itse he ovat päätöksestään vastuussa. Toisaalta jos kyse on itsetunnon kohotuksesta, niin sanani todennäköisesti kaikuisivat kuuroille korville. Miksi suotta ärsyttää toista, jos sillä ei ole vaikutus. Tosin voin aina vaivihkaa puhua esim. noista Autoliiton faktoista. Ehkä sen voi tehdä arvostelematta heidän päätöstään ja asia saattaa mennä perille.
ap
Edelliselle: lapsi on kiinni turvaistuimessa, joskin turvaistuin on joku 90-luvun suoraan sanottuna romu. Mutta hän kuitenkin on kiinni ihan asianmukaisesti. Satunnaisesti kyllä kulkee ilman turvaistuinta vöissä tyyny pepun alla, mutta se on kuulemma vain poikkeustapauksissa ja lyhyillä matkoilla.
ap
Edelliselle: lapsi on kiinni turvaistuimessa, joskin turvaistuin on joku 90-luvun suoraan sanottuna romu. Mutta hän kuitenkin on kiinni ihan asianmukaisesti. Satunnaisesti kyllä kulkee ilman turvaistuinta vöissä tyyny pepun alla, mutta se on kuulemma vain poikkeustapauksissa ja lyhyillä matkoilla. ap
Typerää ja vaarallista tuo tietenkin on kulkea vain vöissä, enkä omia lapsiani koskaan niin kuljettaisi. Tuossa he kuitenkin toivottavasti tiedostavat riskit eikä kyse ole siitä, että lapsi on muka liian iso kulkemaan oikein. Siksi en siitä heille ole kommentoinut.
lapsen kannalta. Pieni lapsi aika usein nukahtaa autonkyytiin ja kyllä (yleensä) selkä menosuuntaan asennettu penkki on nukkujan kannalta mukavammassa asennossa kuin naama menosuuntaan.
On muuten jännää, kuinka esikoisen vanhemmat usein haluavat tehdä lapsestaan isompaa kuin hän onkaan, me monen lapsen äidit taas haluttaisiin, että voi kun se kuopus olisi vielä vähän aikaa vauva!
Mutta istuttaa nyt lasta melkein 4 vuotiaaksi selkä menosuuntaan on minusta jo hätävarjelun liiottelua.
Meillä lapsi 3v9kk mahtuu vielä varsin mainiosti istumaan selkämenosuuntaanpäin, miksi siis kääntäisin sitä vielä?
Se että jalat putoavat polven korkeudelta maahan. Eikö niin? Kuinka kiva lapselle on istua istuimessa pitkänkin matkan ajan jalat suorina tököttäen ehkä ottaen kiinni jo auton penkin selkänojaan?
Jos näet heidän lähtevän liikkeelle niin, ole kiltti ja soita poliisit perään, josko siten oppisivat.
Edelliselle: lapsi on kiinni turvaistuimessa, joskin turvaistuin on joku 90-luvun suoraan sanottuna romu. Mutta hän kuitenkin on kiinni ihan asianmukaisesti. Satunnaisesti kyllä kulkee ilman turvaistuinta vöissä tyyny pepun alla, mutta se on kuulemma vain poikkeustapauksissa ja lyhyillä matkoilla.
ap
Kyllä minä ainakin haluan lapselleni vain ja ainoastaan parasta. Jos ihan tarkkoja ollaan, niin selkä menosuuntaan olisi kyllä ihan aikuisellekin (Suomessa) se turvallisin tapa matkustaa autossa. Ja teitenkin 5-pistevöillä.
MIKSI minä siirtäisin oman 3v 8kk ikäiseni kasvot menosuuntaan - pahimmassa tapauksessa pelkälle "turva"korokkeelle! - kun hän aivan mainiosti mahtuu autoomme turvallisemminkin? Mikä tähän oikein on perusteluna?
Tyttäremme on lisäksi ikäisekseen PITKÄ (105cm) ja vallan mainiosti mahtuu.
Ohi aiheen, myös kuopuksemme 8kk mahtuu vielä oikein kivasti turvakaukaloonsa vaikka hänkin menee +2-käyrällä ja oli puolivuotiaana 73cm. Tässä voi vaan ihmetellä kun niin monen vauva "ei mahdu enää tässä iässä kaukaloon" vaikka suurin osa onpaljon pienempiä...
Mutta istuttaa nyt lasta melkein 4 vuotiaaksi selkä menosuuntaan on minusta jo hätävarjelun liiottelua.
lapset käännetään kasvot menosuuntaan kun vauvakaukalo vaihtuu istuimeksi, eikä onnettomuudet tai niistä johtuvat vammat ole sen yleisempiä kuin suomessakaan.
on vielä turvallisempaa.
Jos ihan tarkkoja ollaan, niin selkä menosuuntaan olisi kyllä ihan aikuisellekin (Suomessa) se turvallisin tapa matkustaa autossa. Ja teitenkin 5-pistevöillä.
Aionkin vaatia mun mieheltä, että käännetään repsikan paikka ympäri ja laitetaan siihen 5-pistevyö, näin on matkustaminen siinä istuvalle turvallisempaa. Buhahaa! :D Miksi se on suomessa turvallisempaa ja ei muualla?
Esim. Jenkkiläisillä keskustelupalstoilla käydään ihan samaa vääntöä kuin täälläkin.
lasta selkä menosuuntaan, koska se on siellä laitonta =)
Mutta siitäkin huolimatta: siellä oli ihan tosi ihmisiä, jotka oli jääneet henkiin vaikka kasvot menosuuntaan olivatkin lapsena matkustaneet. Ymmärrän, ymmärrän, se ei voisi koskaan olla mahdollista Suomessa.
itse raskausajan lopulla istuin bussissa aina mieluiten selkä menosuuntaan. Ei kai vatsalihakset enää tukeneet. Eli vaikka ei tulisi törmäystä, niin auton jarrutukset ja kiihdytykset tuntuu ja em. enemmän, jos istuu kasvot menosuuntaan.
Minun 2,5v 102cm ja 15kg poika istuu selkämenosuuntaa Britax hi way istuimessa ja hyvin mahtuu vielä. Tuskin on ainakaan pidempi lapsi ystäväsi 1,5v.
takapenkit ettei istuinta saa selkä menosuuntaan hyvään asentoon.ja meidän istuimessa luki että 9kg lapsi matkustaa kasvot menosuuntaan ja meidän tyttö oli 6kk ikäisenä jo yli 11kg... 7,5kk vaihdettiin istuimeen kasvot menosuuntaan.
Meillä on isokokoinen, pitkä lapsi.
Turvaistuinten kanssa oli ongelmia. Vauva-aikana oli semmonen auto, jossa oli tosi lyhyet vyöt ja ainoa kaukalo, mikä niihin vöihin meni, oli huippukallis Recaro. Ja talvivauvalle, isolle vauvalle se kävi tosi nopeaan pieneksi.
Automme oli niin vanha ettei isofixiä ollut enkä halunnut telakkaa, siksi hankittiin tuo recaro. Muuten siis hyvä, mutta kävi isolle talvivauvalle niin nopeaan pienesi.
Ostettiin Britaxin istuin, joka asennetaan vain selkä menosuuntaan. Tosi hyvä, en valita ollenkaan, mutta nyt kun lapsi on 1 v 9 kk, jalkatila alkaa loppua. Johtuu ihan autosta, toisessa autossa tilaa on enemmän, kerran siirrettiin laina-autoon tuo oma istuin..
Jalat kippurassa tuo lapsi istuu. Ja kun nukahtaa, niin kyllä se pää roikkuu ja retkototta miten vaan..
Yritellään sinnitellä 2 ikävuoteen asti selk ämenosuunnassa, saa nähdä milloin on pakko lattaa 5-pistevöihin kasvot menosuuntaan.
Lapsella oli 1,5 v neuvolassa pituutta 87 cm, nyt on varmaankin kasvanut taas.
Eli ei se kyse ole vain siitä, että miten pitkä lapsi, vaan myös autosta.
Ja tuo, miten ap.n ystävä kehuu isoa lastaan: sallikaa vanhempien olla ylpeitä lapsistaan, vaikka he ovatkin "väärän kokoisia". Minua inhottaa se, että pienien ja sirojen lasten vanhemmat kuvittelevat että isokokoinen pitkä pullukka lapsi olisi typerys!
että eihän tuonkokoinen lapsi varmaan mihinkään vauvakaukaloon enää mitenkään mahtuisi.
terveisin: se hemmo joka rehaa niitä tenavan raatoja sieltä autonrusinasta sitten jälkeenpäin.
sanomattakin selvää että omat tenavat ovat olleet selkä menosuuntaan vähintään 3vksi. jalat on ollu kippurassa ja pitkillä matkoilla on joutunut pysähtelemään tosi usein, mutta kun on omakohtaisesti todistanut sitä toista vaihtoehtoa riittävän monta kertaa niin tauot matkassa ja tai tenavan valitus on niin pientä.
kumpikos se olikaan tärkeämpää, lasten turvallisuus vai aikuisten mukavuus?
ja muuten ihan vaan tiedoksi että suomen laissa on kiellettyä laittaa alle 135cm pitkää henkilöä (iästä riippumatta!) autoon ilman turvaistuinta.
turvaistuimen ohjeissa sanotaan, että yli 9kg lapsi matkustaa kasvot menosuuntaan. poika painoi tuon verran jo alle 1-vuotiaana, kun istuimen ostimme, siksipä asensimme sen heti kasvot menosuuntaan. olin kyllä kuullut, että selkä menosuuntaan on suositeltavaa, mutta ajattelin että se koskee erilaisia isuimia?!?
Silloin lapsi on asianmukaisesti istutettu autoon. Jos selkä menosuuntaan olisi kaikista turvallisin muoto lapselle, siitä varmasti olisi säädetty jo laki, jota rikkomalla saa vähintään sakot. Kuten ilman turvavyötä matkustettaessa.
Ymmärtäisin ihmisten huolen, mikäli lapsi istuisi ilman mitään turvaistuinta pelkän turvavyön varassa (mikä sekin on ok isommilla lapsilla väliaikaisesti).