Miten te karppaajat/vähähiilihydraattiset
järjestätte koko perheen ruokailun? Mua kiinnostaisi lähinnä tuo pastat/riisi/peruna/valk.sokeri/valk.jauhot vähemmälle, täysjyvätuotteita, kasviksia ja juureksia enemmän, hedelmiä kohtuudella -tyyli. Mihinkään henki-ja hiki-haisee-pää-hajoaa -tyyliseen kananmuna-pekonikarppaukseen en aio ruveta, en usko että se on terveellistä eikä mulla ole tarvetta mihinkään varsinaiseen painonpudotukseen (162/55), lähinnä läskiä ja selluliittia pois ja lihaksia tilalle.
Eli kertokaapa joku vähä/hyvä-karppaaja (vai miten ne termit menee), miten teillä lapset syö? Olisiko jotain linkkejä tai vinkkejä?
Kommentit (34)
toisin kuin kasviöljyt jotka ovat lisäksi hydratoituja.. (HUOM: MYÖS NE "TERVEELLISET" juoksevat on oikeasti hydratoituja koska eivät säily muuten ja silloin ne ovatkin myrkkyä elimistölle....)
Mutta karppipalstalta löydätte uusimmat tutkimukset linkkeineen aiheesta.... Tänne on turha vaiva nähdä niitä linkitellä.....
hydratoitu tarkoittaa ? olen varma ettet edes tiedä mistä on kysymys, luet vaan suu vaahdossa sitä karppipalstaa kuin raamattua.
Vai ettekö urheile? Käykö kukaan juoksemassa lenkkejä tms? Mikä korvaa hitaat hiilihydraatit energialähteenä kestävyystyyppisessä urheilusuorituksessa? Proteiini/rasva kuitenkin on rasituksenalaiselle elimistölle hankalampaa käytettävää ja kasviksissa tilavuus/enrgiamääräsuhde on optimi vain pahoinvointiin.
Voisiko joku ystävällinen vastata, olen miettinyt tätä pääni puhki... :)
Vai ettekö urheile? Käykö kukaan juoksemassa lenkkejä tms? Mikä korvaa hitaat hiilihydraatit energialähteenä kestävyystyyppisessä urheilusuorituksessa? Proteiini/rasva kuitenkin on rasituksenalaiselle elimistölle hankalampaa käytettävää ja kasviksissa tilavuus/enrgiamääräsuhde on optimi vain pahoinvointiin.
Voisiko joku ystävällinen vastata, olen miettinyt tätä pääni puhki... :)
Minä saan tarpeeksi hiilihydraatteja kasviksista. Ja mainiosti jaksan urheilla, joskus lenkillä tuntuu että lähden lentoon. Ei leipä ole ihmiselle mikään välttämättömyys vaikka elintarviketeollisuus mielellään niin väittääkin...
kun aloin karpata. Jumppaan, lenkkeilen ja vesijuoksen säännöllisesti, eikä koskaan ole tuntunut oireita "hiilihydraattien puutteesta". Päin vastoin, joskus tuntuu, että energiaa vaan tulee ja tulee jostain. Reisistä ja takapuolesta luultavasti! : ) On muuten kyseiset alueet hoikistunut.
Mutta käsittääkseni useilla, jotka karppaamisen aloittavat, on aluksi vaikeuksia liikunnassa, juurikin niin, että sitä voimaa ei tahdo löytyä ennen kuin kroppa oppii käyttämään rasvaa ja vararasvaa energiavarastona. Minun oppi samantien.
Mulla kroppa oppi ekan vhh-viikon jälkeen käyttämään rasvoja energialähteenä. Tai näin ajattelin, koska ekalla viikolla tuntui lenkki tai jumppa hiukan takkuiselta, sen jälkeen ei mitään ongelmia. Pitkät, yli tunnin pituiset,juoksulenkit sujuu ihan kuin tyhjää ja palaudun hyvin. Syön alle 100g hiilareita päivässä, yleenä noin 60-70 grammaa.
#28, kiitos vinkistä, foorumeilta löytyi kiinostavaa keskustelua!
#29, Kasviksista saa kyllä hiilareita, mutta niitä on suhteessa vähemmän kuin viljatuotteissa. Jos suoritus on tehokas ja pitkäkestoinen, joutuu siis syömään isomman paketin saadakseen riittävät hiilarit -> kovassa treenissä tulee ykä (ei ole kivaa, vaikka helpottaakin oloa).
#30&31 Olen kyllä harjoitellut paastopäivinä ja vähähiilihydraattisella lähdollä, ja osittain se onnistuukin. Tyhjällä vatsalla pystyy hyvin tekemään kovatempoisia lyhyitä vetoja ja alhaisilla hh:lla on hyvä ja miellyttävä juosta pitkiä aerobisia lenkkejä. Pitkällä lenkillä, johon on syönyt hiilihydraatteja myöskään rasvavaraston kulutukseen siirtyminen kolmen vartin jälkeen ei tunnu pahalta.
Mietin kuitenkin myös pidempiä vetoja tai rivakkaa lenkkiä, eli pitkän keston ja kovan temmon yhdistelmää. Onko tätä mahdollista tehdä karppaamalla, eli voiko kestävyysurheilua harrastava (ei-ultrajuoksija) karpata? Onko kokemuksia vauhtijuoksusta ja karppaamisesta - miltä tuntuu tehdä suorituskyvyn ylärajoilla anaerobista ilman hiilihydraatteja, onnistuuko? Vai pitääkö anaerobista vauhtijuoksua varten tehdä poikkeuksia ruokavalioon? Infon foorumeilla aihetta ei ihan hirveästi käsitelty, mutta ne, jotka siitä puhuivat, sanoivat suoraan, että esim. hyvä aika tai ennätys puolimaratonilla edellyttää hiilaritankkausta.
Kiitos jo etukäteen!
#27 :)
joka hyväkarppaa, vaikkei tiedä niin tekevänsä.
Hän alkoi muutama vuosi sitten hakea tietoa ruokavaliosta lähinnä ulkomaisista alan julkaisuista ja päätyi kokeilemaan proteiinien ja rasvan lisäämistä ruokavaliossaan ja jätti kaikki nopeat hiilarit pois.
Hän on kertonut, miten paljon tulokset paranivat ja miten paljon paremmin hän nyt voi.
Kasviksissa ja marjoissa, joita hän syö paljon, on kuitenkin tarpeeksi hiilihydraatteja aivojen ja lihasten toiminnan kannalta. Ja siinä hän poikkeaa karppaajista että hän juo rasvatonta maitoa muutamia desejä päivässä.
Mutta tämän tarkemmin tässä selittämättä - ilmeisesti tuo ruokavalio toimii myös urheilijoilla, vaikka monesti toisin luullaan. Eiköhän se kokeilemalla selviä. Olemme kuitenkin aineenvaihdunnaltamme kaikki kovin erilaisia.
Itse jätin valkoiset jauhot ja sokerin, enkä syö juurikaan perunaa (ehkä kerran kuussa). Huomasin että minulle se on oikea tapa syödä: painoa lähti reippaasti ja olo on mainio. Luulen että mulla olisi joku alttius kakkostyypin diabetekseen tms. koska verensokerini oli entisellä ruokavaliolla todella ailahtelevainen. Nyt olo on koko päivän hyvä ja virkeä. Itse juoksen joka toinen päivä 7-10 km lenkkejä, mutta kuntoilumielessä pelkästään.
Ultrajuoksu on pitkäkestoisuudessaan poikkeuksellinen urheilulaji, joka asettaa aivan omanlaisensa haasteet ravitsemukselisesti. Hiilihydraatit kun eivät ikuisuuksia kanna, jolloin muut energialähteet korostuvat ihan eri tavalla kuin esimerkiksi kympin juoksussa.
virallisterveellistä ruokavaliota. Jonkun piti vain keksiä sille uusi nimi, jotta karppihörhöt jättäisivät huonojen hiilareiden syönnin.
Lanttua ja jauhelihaa uunissa, nam!
en olis uskonu, et voi olla hyvää, koska inhoan lanttulaatikkoa!!!!
Hyväkarppaus ei ole virallisterveellistä ruokavaliota lähelläkään. Rasvan osuus hyväkarpillakin on reilusti yli vt suositusten.
Lanttua ja jauhelihaa uunissa, nam!