ah näitä 3 v ystävyysdraamoja
3 v (lähes 4 v) tyttömme menee elokuussa päiväkotiin. Sinne tulee myös entinen ja varmaan nykyinenkin paras kaveri, joka on ollut ulkomailla tammikuun puolesta välin lähtien. Tyttö kyllä muistelee kaveriaan + tietää että pääsee samaan päiväkotiin + on saanut muutaman postikortin joista päätellen häntäkään ei oo unohdettu.
Tällä välillä hän on sitten enemmän ystävystynyt 2 puistolapsen kanssa, sanotaan vaikka Leenan ja Liisan. Ovat samanikäisiä muutaman kk:n ikäerolla (tyttöni vanhin).
Näistä toinen, sanotaan vaikka Leena, rupesi heti tammikuussa pelaamaan peliään tytölläni. Eli on joka toinen kerta kaveria, joka toinen ei vaan vie jonkun muun johonkin piiloon ja kovaan ääneen supattaa kaikkea ikävää tyyliin ei leikitä tuon kanssa ja pahempaa. Tyttöni ei tätä ymmärä ollenkaan.
Peli on vaan koventunut, ja nyt Leena on valinnut Liisan parhaimmaksi kaverikseen. Ja Liisa on suostunut peliin. Eli jos jompi kumpi ei oo paikalla puistossa, lekkivät kyllä ihan mielellään ja kiltisti tyttöni kanssa. Mutta jos kummatkin ovat, alkaa sellainen ilkeily että alkaa ottamaan aivoon kuunnella sitä. Haukutaan etteivät tykkää tytöstäni ja mee pois tyhmä. Silti Leena on kutsunut tyttöni leikkimään kotiinsa, ollaan kerran käyty ja he kerran meillä. Mutta en pidä Leenasta, koska hän on todella manipuloiva tyttö.
Leenan äiti ei puuttunut mitenkään ennen kuin nyt viime aikoina kun sekä Liisan äiti että minä ollaan puhuttu ja paheksuttu peliä.
Ketään ei voi pakottaa olemaan jonkun ystävä, mutta voi opettaa olemaan nätimmin. Olen yrittänyt saada tyttöni pois perästä roikkumasta ja hakemaan muuta kaveriseuraa. Se on niin ikävän ja surullisen näköistä.
Nyt noin viikon verran tyttö näyttää vihdoin saaneen uuden kivan ystävän Maisan, jonka kanssa leikkii mielellään, niin eiköhän Leena käy ärsyttämässä siinä pyörimässä houkuttelee tyttöä pois uuden kaverin luota hylätäkseen vaan uudestaan.
Tänään keitti ja lopetin sen. Sanoin niin kovaan ääneen, että sekä Leena, Liisa ja kummankin äidit kuulivat: "Älä mene sen Leenan luo, äläkä edes katso sinne. Sellainen ei ole mikään hyvä ystävä joka kiusaa noin, että välillä ei leiki sinun kanssa ja puhuu rumia. Leiki vaan kaikessa rauhassa tässä Maisan kanssa, joka on reilu kaveri. Kun pääset syksyllä päiväkotiin, saat paljon uusia kavereita eikä sinun tarvi enää miettiä noin kurjia kavereita kuin Leena ollenkaan."
Tyttö uskoi ja jatkoi leikkiään Maisan kanssa. Ei taida tulla leikkikutsuja Leenan luo enää.
Nää Leena & Liisa jäävät vielä puistoon vuodeksi.
Ihan helvetin hyvä että puistoäitiurani päättyy pian :-(.
Kommentit (29)
on ollut koko ajan kuuloetäisyydellä, tai ainakin osan aikaa. Mutta on kuuullut esim. tyhmäksi haukkumiset ym. Hänellä on 1 ½ v ja mulla 2 v lisänä puistossa.
Kun peli alkoi, puhuin monta kertaa ko.äidin kanssa tästä. Hän sanoi että sellaisia ne tytöt ovat, leikkivät kaksin, kolmas on liikaa.
Tää oli silloin kuin Leena ihan satunnaisesti valitsi kenet vaan jota vei pois, ihan vaan joko kokeillakseen tehoja mun tyttöön tai muuten vaan ilkeyttään. sanoin jo silloin, että voi kumminkin puuttua siihen, miten kohdellaan sitä kolmatta. Silloin alussa pelasi niin että välillä vei tyttöänikin niitä muita vastaan samalla tavalla viemällä pois ja supattaen.
Tänään näki kyllä koko homman. Ja olen puhunut kotona Leenasta tytölle, kun tyttö ihmettelee miksi ei nyt leikkinytkään hänen kanssaan, että äidistä Leena ei oo reilu kaveri ja kannattaa olla jonkun muun kaveri.
Ehkä vähän tylytin, mutta lapset tajusivat, viesti meni perille ja en kumminkaan haukkunut Leenaakaan. Onhan tuollainen kurja kaveri. Puolustin omani oikeutta muutamaan kivaan puistoviikkoon ennen päiväkotia.
Sellaisia ne tytöt ovat. Hyvää kasvatustyötä!
kunpa minunkin äitini olisi osannut toimia tuolla tavoin kun minä olin pieni ja kaikkien liisojen ja leenojen kiusattavana :(
omanikin leikki aina mieluiten sen nyt ulkomailla olevan kanssa, mutta eivät sulkeneet muita pois tuolleen. Oma tyttöni jos puhuisi noin muille, saisi kyllä kipakan komennuksen olla siivosti.
mutta säälitti niin se epätoivoinen perässä roikkuminen ja sitten vielä kun jumakauta se tuli useamman kerran siihen pyörimään tyttöni & sen Maisan leikkejä sotkemaan, niin kai joku leijonaemo mussa ärähti. Ajattelin kyllä että se on oikein, tyttöni oppii että huonojen kavereiden peliin ei tarvi suostua.
Miestäni nauratti tää illalla kun tuli kotiin. Sanoi että voi kuvitella kuinka mä oon vaan paukauttanut tuon.
Hänen mielestään ollaan tytön kanssa hyvin samanlaisia itsepäisiä ja suoria luonteeltamme ja kyllähän me ollaankin. Joten toivottavati tyttönikin oppii puolustamaan itseään ja rakkaitaan.
kunpa minunkin äitini olisi osannut toimia tuolla tavoin kun minä olin pieni ja kaikkien liisojen ja leenojen kiusattavana :(
että ihan oikein ap teki. Tytölle hyvä juttu että on leijonaäiti :-).
Mua myös harmittaa tämä tytön tai pojan kasvattajat, jotka "eivät voi mitään, kun pojilla on tuo tappelu verissä" tai "tytöllä on niin kova prinsessakausi menossa, ei voi mitään" ja ite on antanut miljoona bratzia jo ennen 2 v päivää...
Tytöt voi pariutua, mutta pitää opettaa tapoja, eikä antaa pelata noin ihmisillä.
poika ja vielä en oo huomannut suuria eroja noissa ystävyys-ihmissuhdeasioissa, enemmän yksilöeroja ja ikäkehityksen eroja kuin sukupuoleen liittyviä.
sillä ulkomailla nyt olevallakin on noin samanikäinen pikkuveli, ja ennen saattoivat leikkiä kaikki neljäkin keskenään.
ap
vajoa myös, jos potkaisee toista aikuista??? Ymmärrän sua, joka sait tarpeeksesi "Leenan" äidistä. Joskus on hyvä sanoa tiukasti, vaikka vähän lapsellisestikin.
Huomenna nähdään, tervehtivätkö Leenan & Liisan äiti mua...
Liisan äiti on kiva ihminen, mutts tyttönsä on aika hiljainen & ujo, täysin Leenan tossun alla. Liisastahan en varsinaisesti puhunut mitään.
ap
Tuosta "Leenasta" kasvaa varmaan kunnon koulukiusaaja, just sellainen salakavala, jonka porukasta pois hylkimisiä opettajienkin on vaikeaa havaita.
Mitähän Leena ajatteli, kun sanoit häntä kurjaksi kaveriksi? Sanoiko kukaan mitään?
Kukaan ei itkenyt äidin kainalossa ja Leena & Liisa leikkivät jossain kauempana. Me lähdettiin leikkimään liukumäkeen, 2-vuotiaani laski liukua isomman joukon kaa ja tytöt tekivät "ruokaa" jav tarjoilivat sitä liukumäen alla olevassa katostilassa (keittiö/kauppa).
Kukaan ei sanonut mulle mitään siitä tai esim. Leenan äiti tullut sanomaan että mitä sanoit tytölleni häh. Juttelin siinä normaalisti muiden äitien kanssa, jotka hengaili siinä liukumäen kupeessa.
ap
Meidaan luokalla 1-4 luokka oli kolme tyttoa. Senhan tietaa miten siina kavi. Mina en voinnut ymmartaa miksi kaikki emme voisi leikkia yhdessa ja olla kavereita... Yksi tytoista oli kuten tama esimerkkisi ilkio. TOisinaan tuntui, etta han vain omaa viehatysvoimaansa testatakseen otti jonkun kaverikseen ja muita sitten syrjittiin.
En ole naiden tyttojen kanssa parjannyt myohemminkaan. Olen sitten mieluummin yksin. Kiva jos voit olla tyttarellesi tukena ja auttaa loytamaan kivoja kavereita. Sellaisiakin on.
onneksi täällä on muitakin samanikäisiä tyttöjä. Ja ainakin vielä tyttöni voi kyllä leikkiä poikienkin kanssa, hänellä on 3 ihan hyvää ystävää jotka on poikia. Heidän kanssaankin leikki sujuu.
Tyttöni on vähän sellainen rämäpää poikatyttö, ottaa esim. aina jalkapallon mukaan puistoon, pyysi 3-v syntärilahjakseen ison plaston rekan jne.
Tytöille tollainen käytös normaalia, ei hyväksyttävää.
Pojat eivät tuollaisia ole.
T.Kahden pojan äiti.
ehkä ihan noin pahasti puuttunut tohon :) Olen sitä mieltä, että niin pitkälle kun vaan mahdollista lapset itse selvittää asiansa vaikka kuinka pahalta se vanhemmasta tuntuukin niin kyllä mun mielestä lapsen kuuluu opetella elämään.
Nimenomaan sillä kasvatuksella muutetaan luolamiesten tapoja hyväksi käytökseksi. Sekä tyttöjen että poikien pitää osata reilun leikin ja kohteliaan käytöksen säännöt. Nyt tyttösi sai toivottavasti itseluottamusta jättää "Leenan" vedätykset huomiotta ja keskittyä mukaviin kavereihin.
terveisin yhteistyökykyinen nainen, jolla on paljon hyviä naisystäviä ja joka mielellään tekee ryhmätöitä isossa naisporukassa, koska naisten kanssa homma hoituu
tammikuun puolestavälistä/loppupuolelta lähtien, annoion koettaa selvittää itse tai trulla siihen väistämättömään lopputulokseen, että "Leena" ei oo kiva kaveri ja toi on kiusaamista.
Fyysisen kiusaamisen tyttö kyllä osaa hoitaa itse, siis jos tönitään, otetaan leluja käsistä, etuillaan ym.
Mutta tuntui että tässä tyttö meni vain yhä syvemmälle siihen, aina vaan yritti säälittävämmin päästä mukaan + oli ihan hämmentynyt. joskus itki kotonakin .kun Leena ei ollutkasan hänen kaveri. eikä auttanut että kotona annoin ohjerita, vaan imeisesti ohjeen piti tulla juuri tilanteessa.
Luulen että osasyy sille, että antoi tuon niin vaikuttaa, oli tuon rakkaan kaverin puuttuminen. jos hän olisi ollut täällä, ei Leena olisi päässyt kokeileen valtaansa noin.
Oli pakko puuttua, ehkä antaa malli miten tuohon tyttöjen ovelampaan kiusaamiseen pitää suhtautua. Koska tuskin on viimeinen kerta kun tähän törmää..
ap (kohta sulkee miniläppärin ja lähtee puistoon)
ehkä ihan noin pahasti puuttunut tohon :) Olen sitä mieltä, että niin pitkälle kun vaan mahdollista lapset itse selvittää asiansa vaikka kuinka pahalta se vanhemmasta tuntuukin niin kyllä mun mielestä lapsen kuuluu opetella elämään.
En tykkää yhtään tuosta ajattelusta että "tytöt nyt vaan on sellaisia", ikään kuin hyväksytään että saa kohdella toista rumasti. Ei se nyt ihan niin mene,ja kyllä vain aikuisten täytyy välillä puuttua ja opettaa lapsille jotain pelisääntöjä.
Mulla 4-vuotias tyttö jonka parhaana puistokaverina on juuri tälläinen Leena ja kevät on ollut kyllä tosi vaikea, jatkuvan pompottelun ja henkisen kiusaamisen kanssa. Muutama viikko sitten puistossa "Leenan" isä katseli vierestä kun neiti määräili kuka saa leikkiä kenenkin kanssa ja totesi vain pokkana että meidän Leenahan on tosi suosittu, siitä tulee varmaan yläasteella koulun suosituin tyttö... Äiti, joka yleensä on tytön kanssa puistossa, sanoo vaan aina että voi voi kun näiden tyttöjen kanssa on tälläistä ja kyllä lasten täytyy oppia itse selvittämään riitansa... Minä olen kyllä sitämieltä että jos kakara on siinä uskossa että saa terrorisoida ja määräillä muita niin se on jo vanhempienkin asia!
Enkä ymmärrä miten vanhemmat sallii lapsiltaan tuollaisen käytökse. Sehän kääntyy omaa lasta vastaan, jos lapsi ei opi leikkimään porukalla ja jos hän pomottaa muita. Pian kukaan ei pidä hänestä eikä hän opi toimimaan usean tytön porukassa jolloin jää ulkopuoliseksi. Jos vanhemmat ei puutu, lapsi ei opi toimimaan oikein ja kärsii itse siitä eniten.
suuttumuksesi, mut olis ehkä voinut käsitellä paremmin kuin vajoamalla itse lapsen tasolle ;)
Mikä ihme siinä on, että vanhemmat ei puutu lastensa tekemisiin? Luulis, että tän "Leenan" äiti kumminkin seuraa touhuja vieressä edes jollain tasolla. Potkase sitä mammaa nilkkaan ens kerralla kun näet.