Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päikkärit pätkivät

08.06.2009 |

Tämmöinen ongelma: neiti 3,5 kk, nukkunut aiemmin pomminvarmasti 3-4 tunnin päikkäreitä yhtäjaksoisesti, nyt itkee vähän väliä vaunuissa ja joutuu käydä hyssyttämässä kymmenenkin kertaa - ei joka päivä, mutta ehkä joka toinen. Hän on siis aivan unessa ja hyssyttämistarpeen väli on 10-20 minuuttia, jos ei mene niin herää varmasti. Näin nukkuu sen saman 3 tuntia kuin ennenkin. Olen koittanut sitäkin etten hyssytä vaan annan herätä ja otan sisään, mutta selkeästi on jääneet unet kesken ja väsynyt tyttö. Ei ole kuuma eikä kylmä, ei todettu allergioita millekään (siskolla eikä vanhemmilla ole ainakaan eikä iho-oireita tmv (on siis täysimetyksellä)) - ilmavaivaa on jonkin verran ja olen koittanut tarkkailla mitä syön, mutta ruokavalioni on (aamuisin ennen unia) miltei samanlainen joka pv mutta silti joskus tarvitsee hyssyttää ja joskus ei. Olen kokeillut antaa myös cuplaton-tippoja, samoin relatippoja on saanut pienestä pitäen. Mikä neuvoksi ja mistä tämä voisi johtua? Nyrkkiä toki syö kovin ja kuolaakin tulee, hampaatko vaivaa? Tosin ikenet eivät ole lainkaan turvoksissa, esikoisella ekat hampaat tuli viisikuisena.

Vai onko tämä jotain "maailmaan heräämisen" merkkejä? Isollasiskolla meinaan hävisi päiväunet samoihin aikoihin saman ikäisenä koko kesäksi.(toki siis lämpötilakin voi vaikuttaa mutta eipä tässä vielä niin kuuma ole kerennyt olla paria päivää lukuunottamatta). Tilanne on siksi hankala, että esikoinen (2,5 v) on kotihoidossa eikä ole kiva juosta ulkona koko ajan veivaamassa vaunuja + tuottaa ongelmia kun isommalle pitäisi saada lukea rauhassa päiväunisadut ym. Ja voisihan sitä itsekin hieman hengähtää keskellä päivää...

Se vielä piti sanoa, että öisin nukkuu ensimmäisen pätkän 3- jopa 5 tuntia, eli jos olisi jotain allergiaa, kai se silloinkin vaivaisi??

Vauva vaan kainaloon ja sisään, nukkuu kun on nukkuakseen?? Turha ressi pois päiväjärjestyksestä, kyllä se sieltä taas tulee, rytmi nimittäin?? Tuesta/avusta/kokemuksista/mielipiteistä kiittäen :)

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
09.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

lähdin töihin pojan ollessa 3kk ja hän jäi isänsä hoitoon. Tuolloin päiväunet muuttuivat katkonaisiksi, vaati välillä maitopullon ja hyssyttelyä, että suostui jatkamaan uniaan. Meillä tuo laitettiin pulloruokinnan aloittamisen piikkiin, eli kun poika ei halunnut juoda maitoa pullosta, ei syönyt tarpeeksi ja unet olivat nälän takia katkonaisia. Tämä tuskin teillä on syynä, mutta meillä mies jaksoi sinnikkäästi heijata ja tosiaan välillä syöttääkin unien välissä, ja ajan myötä unet taas paranivat. Nyt poika on 7kk ja nukkuu 2-3 unet päivässä, kahdet niistä ovat lyhyet ja yhdet 1-2h, ja edelleen noiden pitkien unien aikana saa käydä antamassa tuttia ja lykkimässä takaisin uneen.

Mies on kertonut, että joinain päivinä isomman nukutus oli melkoista rumbaa yläkerran ja takapihan välillä, mutta siitäkin selvisi. Meillä asiaa on helpottanut helppo esikoinen, nukahtaa itsekseen ja nukkuu pitkät unet päivälläkin.

Meillä siis tuohon heräilyyn ei ole mitään syytä keksitty, yöllä nukkuu 20-3 yleensä heräämättä, syö kerran. Vielä kuukausi sitten söi 3kertaa yössä, joten heräilijä oli sitä ennen myös öisin.

En tiedä, oliko tästä mitään apua... mutta siis sellaisia nuo vauvat vain joskus ovat, tiedän, että se on uuvuttavaa, mutta menee ohi ajan myötä - toivottavasti :)

Vierailija
2/5 |
10.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

muistelisin että noin 3-4kk välillä alkoi se päikkäreiden katkonaisuus. Saattoi nukkua tunnin ajan ihan ok, sitten itkeskeli 5-10min välein unissaan, joskus näytti olevan hieman hereilläkin. Vaunuissa heijaamalla nukahti uudelleen useimmiten. Monelta olen kuullut että näin on käynyt suunnilleen tuossa iässä ja uudelleen joskus hieman ennen 1v. Kai sitten jotain kehitykseen liittyvää, koska ei tuohon mitään ihmeempää syytä ole tuntunut olevan.

Nyt 5kk+ nukkuu päikäreitä millon nukkuu. Voi nukkua useammat 30min unet, tai niinku tänään 2h unia pariin kertaan. Jos ollaan jossain menossa, niin saattaa nukkua huonommin, mutta ollaan eletty kuitenkin sen mukaan että liikutaan ja tehdään.

Melko rasittavaahan se on ravata keikuttelemassa vaunuja koko ajan kun kaikkea muutakin pitäis keretä.. mutta eiköhän tuo ohi mee.=) Ja meillä on pelastanut aina hyvin paljon se, että poika nukkuu aina yöt tosi hyvin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
12.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin tyttö on vasta 2kk ja tätä on jatkunut jo 2-3 viikkoa.. Yöt nukkuu hyvin ja eka pätkä on jotain 3-5h.

Vaunuissa ei meinaa nukkua varttia pidempää ilman heijaamista.

Tutti mutkittaa koko hommaa selvästi. Silloin herätään 2min. välein ja juuri silloin kun tutti on tippunut. Ja kohta sitten onkin jo raivo kun ei siellä suussa ole mitään..Omat sormet on hiukan aikaa makoisat sekä rinta, mutta sieltäkin tulee koko ajan maitoa, niin joku raja sentään!

Olisi edes 1 kerta päivässä kun tyttö nukkuisi 2h putkeen, mutta ei.. Vaikuttaakohan tämä huono unisuus psyykkiseen kehitykseen? Pelottaa hieman.

Mutta stemppiä meille kaikille sinne nukuttamiseen -eiköhän ne päiväunet jossain vaiheessa tule..Hope so!

Vierailija
4/5 |
15.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

.. aika lailla olen päätynyt siihen, että ikään liittyvää lienee tämä pätkiminen. Eikä ole jokapäiväistä, nytkin taas mennään toista tuntia ilman heijaustarvetta, samoin vkloppuna. Olen varmaan rynnännyt liian nopeasti sinne heijaamaan, mies kielsi menemästä vkloppuna kun itki vähän ja unet jatkuivatkin sitten itsekseen. Itki myös toisen kerran varmaankin juuri siinä unijaksojen välissä kevyen unen vaiheessa ja jatkoi taas itse uniaan. Mutta kait nää vaiheet tulee ja menee, pitäishän se jo tietää :) mutta ei ole aina niin helppoa kun elää sitä vaihetta parhaillaan. Vaikka ei nämä mitään isoja ongelmia ole! Mäkin olen miettinyt välillä että saako vauva tarpeeksi unta, mutta mut on saatu vakuutetuksi, että kyllä ne vauvat nukkuu sen minkä tarvitsee. :) Hyvää juhannusta kaikille!

Vierailija
5/5 |
20.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi kiva tietää ettei taistele asian kaa yksin.

Meillä 3kk poika.

Mua harmittaa eniten kun miehellä menää käpy jatkuvaan heräilyyn tosi nopeasti.

Meilläkin onneksi nukutaan yöt hyvin. Nyt kaveri nukkunut kohta 2h, vain kerran olen käynyt tutin laittamassa ja hyssyttämässä. Ja olen ihan ihmeissäni. J atoivon ettei kostaudu yö unissa kun kello käy jo 20.00:aa