Täytyy kyllä sanoa, että ekoa/luomua arvostetaan
vain sanojen, mutta ei tekojen tasolla!
Suurin osa kuluttajista arvostaa alhaista hintaa ja helppoa materiaalia (esim. vaatteissa) - jos luomu/eko on yhtään erilaisen näköistä tai vaikka käsin pestävää, niin juu ei osteta.
Ja valkoisen pitää tietysti olla vitivalkoiseksi värjättyä (esim. vauvan harsot) eikä villa saa missään nimessä vanuttua, kun sen pitää olla superwash-pestyä, värjättyä ja konepesun kestävää.
Kommentit (6)
Onko sekään ekologista loppujen lopuksi? Ja jos 4 omenaa maksaa 4 euroa, en varmasti osta.
mutta kun nytkin pitää joka sentti laskea, että riittä edes perusruokaan. Ei vaan ole varaa kalliisiin eko/luomutuotteisiin. Ja ei kyllä aikaakaan juosta noissa luomukaupoissa. Jos lähimarketista ei saa, niin jää ostamatta.
nyt olisi varaa, mutta en näe järkeä laittaa rahojani luomuun.
Meni viimeisetkin halut kulkea julkisilla sen jälkeen, kun Intia lanseerasi keväällä 2000 dollarin auton, jotta jokaisella intialaisella olisi varaaa omaan autoon. Kahdessa kuukaudessa näitä autoja on myyty jo 20 000 kpl. Mitä h***tin väliä sillä on, kuljenko bussilla vai omalla autolla?
Siis mulla kyllä tuo hinta ratkaisee ihan siksi ettei ole aina varaa ostaa luomua/ekoa. Ostaisin kyllä muuten enemmänkin! Väreillä jne. ei mulle väliä.
koko opiskeluajan eli kädestä suuhun ja silti ostin vain luomuruokaa (kaiken mahdollisen) ja vaatteet pääosin käytettynä, itse tehden. Aika monella on kuitenkin varaa luomuun, mutta ei sitä silti osta. Pahinta on se, että nykymammat ostavat hulluna kestovaippoja, mutta sitten jollain ihmeellisellä verukkeella jättävät ne kaappiin pölyttymään. Omaatuntoa lievennetään hetkeksi, mutta lapsi on kuitenkin kertisvaipoissa koko ajan! Esimerkkejä lähipiirissäni useita.
Hirveää on mielestäni nykyaikana myös se, että noita H&M vaatteita ostetaan koko ajan (kun halvalla saa), ja ostamista perustellaan sillä, että myöhemmin kyllä laitetaan ne kierrätykseen. Eli se onkin itseasiassa olevinaan tosi ekologista, hei. Kuka niitä huonolaatuisia narutoppeja käytettynä haluaa? Kirppareilla on paljon laadukkaampaa tavaraa menneiltä vuosikymmeniltäkin. Sääliksi käy kehitysmaiden ihmiset, jotka UFF:n kautta joutuvat pukeutumaan H&M kamaan.
olen kääntänyt kiven ja kolon sitä varten, että olen saanut otettua myyntiin kauppaani myös ekoa ja luontoystävällistä ties mitä lasten vaatetta ja kestovaippaa kohtuulliseen hintaan.
Mutta täytyy nyt vain sanoa, että onneksi olen ottanut vain ihan marginaalisen määrän myyntiin, eipä asiakkaat arvosta, edes täällä pk-seudulla. Puheet ja teot ovast keskenään ihan erilaisia.
Ostaisin kyllä muuten enemmänkin! Väreillä jne. ei mulle väliä.