Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Km jälkeen pitäisi odottaa vähintään 3-4kk ?? Eikö saa ottaa kipulääkettä keskeytyksen aikana??

Vierailija
07.06.2009 |

Tarvitsen kättä pidempää huomiselle lääkärinkäynnille! Siis neuvoja ja tietoa :)

Asun ja olen naimisissa Välimerta reunustavassa valtiossa. Täällä näyttää olevan raskautta ja keskenmenoa koskevat hoito-ohjeet todella raskaasti jälkijunassa esim Suomeen verrattuna :(

Koin keskenmenon 7. raskausviikolla 3 kuukautta sitten. Keskeytynyt keskenmeno löytettiin sattumalta varhaisultrassa. Minut otettiin samantien sisään sairaalaan ja aloitettiin lääkkeellinen tyhjennys ja seuraavana aamuna kaavinta. Kauheinta oli kun lääkäri ei suostunut antamaan minkäänlaista kipulääkitystä aivan hirvittäviin kipuihini, koska olisivat muka hidastaneet prosessia :( Kipuni olivat pahemmat kuin synnytyskivut (2 tervettä lasta olen Suomessa synnyttänyt) ja kestivät tuntikausia. Kaavinnan yhteyssä sain sitten vihdoin kipupiikin nukutuksessa, mutta pistos oli niin tökerösti laitettu että pistoskohtaa särki kovasti usean viikon enkä useampaan päivään pystynyt kunnolla istumaan tuon pistos kivun takia :(

1. Kysymys: Onko mitään syytä miksei lääkkeellisen tyhjennyksen aikana saisi ottaa kipulääkitystä? Kaivamieni tietojen mukaan kipulääkitys on Suomessa tavallista ja tiettyjen viikkojen jälkeen jopa 98% kokee suuria kipuja ja usein joudutaan turvautumaan jopa vahvoihin kipulääkkeisiin (opiaatit). Kokemani kivut olivat helvetilliset enkä haluaisi joutua kokemaan uudelleen samaa kidutusta :( Minulla ei siis mitään perustauteja tms.

2. Kysymys: Täällä lääkäri sanoi että yleensä keskenmenon jälkeen suosittavat pitämään VUODEN tauon ennen uutta raskautta tai edes sen yritystä :(!!! Nähdessään järkyttyneen ilmeeni ja reaktioni lyhensi sen 6 kk:een ja lopulta 3-4 kuukauteen :( Kaikki suomalaiset lähteet ja sivustot (jopa Käypä Hoito) kuitenkin järjestään suosittelevat että hyvä jos edes yhdet kuukautiset välissä ennen uutta yritystä, mutta ei mahdoton ajatus yrittää raskaaksi vaikka samantienkin jos km tyhjentynyt ja parantunut hyvin. Nyt olen 3kk km jälkeen uudelleen raskaana taas 7. viikolla (2 kuukautiset oli välissä). Pari päivää sitten tuli yllättäen runsasta verenvuotoa ja hakeuduttiin samalle lekurille. Lekuri oli tosi nyreissään kun ei oltu odotettu 3-4 kk ennen raskauden yritystä :( Olen harmissani kun näyttää että joudun uudelleen kouluttamaan täällä lääkäreitäkin :( Kuinka kertoisin hänelle ammattitaitoaan loukkaamatta ja kera faktojen että tietonsa ovat pahasti jälkijunassa??

Kohdallani ehkä nyt tuulimunaraskaus, sillä UÄ-kuvassa ei näkynyt (vielä) sikiötä vaan pelkkä pussi. Huomenna katsotaan josko jotain näkyy vaiko edessä taas keskenmeno...

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
08.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi paljon voimia sinulle, kun joudut tuollaista kokemaan!

1.Mulla oli keskeytynyt keskenmeno ja lääkkeellinen tyhjennys, johon sain nimenomaan jo ETUKÄTEEN särkylääkettä (burana 600 ja panadol 400) sekä sain ohjeen ottaa vielä lisää jos kipuja paljon..

2.Mulle lääkäri suositteli odottamaan yhdet kuukautiset ennen uutta yritystä, mutta ei sen sanonut olevan "pakollista" vaan lähinnä oman mielen takia, henkisen toipumisen..

Toivotaan, ettei sulla ole km nyt kyseessä - peukkuja!!

fantasy

Vierailija
2/14 |
09.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksesta!

Jos joudun uudelleen lääkkeelliseen tyhjennykseen, niin otan heti puheeksi tuon kipulääkityksen, jotta varmasti saisin sitä ja tosiaan jo ETUKATEEN. Kivut olivat viimeksi aivan kamalat, kuin joku olisi vääntänyt puukkoa vatsassa tuntikausia :( Ja jos joudun kaavintaan niin pyydän että saisin sen kipulääkkeen tipan kautta eikä piikkinä lihakseen.

Olin eilen aika järkyttynyt, kun utraspesialisti löysikin kohdustani elämää - sain nähdä ja kuullakin tuon ihmeellisen odottamattoman sydämensykkeen!! :D Kyllä itku pääsi siinä vaiheessa kun pieni asukas löytyikin, sillä olin täysin valmistautunut tuulimunan löytymiseen. Hedelmöittyminen olikin tapahtunut viikkoa myöhemmin ja viikkoja kasassa vasta 5+6, siksi sitä oli vaikea havaita vielä eilenkin.

Nyt on kuitenkin koko ajan pelko persuuksissa että meneekö tämäkin kesken, en uskalla vielä tarkemmin mielessäni kiintymään. Perjantaisen verenvuodon takia otettava nyt tosi rennosti ja rauhallisesti koko kesä. Lisäksi syön Progestan lääkettä 6 kapselia päivässä. Foolihappoa olen nauttinut päivittäin jo ennen raskautumistani.

Jos synnytykseen asti pääsen, niin vähän kauhistuttaa etukäteen täkäläinen kivunlievitys ja toimenpiteet synnytyksessä. Täytyy ottaa hyvissä ajoin selvää niistä, kun tuo km tyhjennys jo oli hirvittävän kivuliasta täällä...

Hirveästi voimia kaikille keskenmenon kokeneille ja onnea uusiin yrityksiin!!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
10.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa hirveältä tuo kertomasi. Sekä kivunlievityksen, että palautumisajan osalta! Itselläni oli keskenmeno tammikuussa ja nyt olen rv13. Kamalasti tietty pelottaa, miten tässä tulee käymään, mutta ehkä vähän helpottaa, kun kohta vatsa on jo iso ja liikkeetkin alkavat tuntumaan.

Mutta sinulle siis tehtiin sekä lääkkeellinen tyhjennys että kaavinta? Eikä se lääkkkeellinen onnistunut vai miksi jouduttiin kaapimaan? Mun kohdalla keskenmeno tapahtui ihan spontaanisti, mutta jouduin sairaalaan kamalien kipujen takia... minä sain niihin kipupiikin, mikä auttoi välittömästi, mutta ennen sitä kerkesin kitua kotona noin 4 tuntia...

Vierailija
4/14 |
10.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sykkeestä, voi ihanaa =))

ja Tintti myös, onnea sinullekin =)

Fantasy - toivoo seuraavansa teitä pian ;)

Vierailija
5/14 |
10.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi Tintti, milloinkahan se keskenmenon pelko helpottaa? Ehkä vasta sitten jos ja kun pitelee sylissä elävää vastasyntynyttään? Toivotaan että meillä menee hyvin loppuun asti ja Fantasykin seuraa pian perässä :)

Täällä missä asun, on hieman erilaiset hoitokäytännöt näemmä. Km johtanut raskauteni oli kyllä alusta asti itseäni huolestuttava, sillä veristä tuhrua alkoi tulla jo ennen positiivisen testin tekemistäni. Sitä tuli sitten säännöllisen epäsäännöllisesti niin että olin aika varma ettei kaikki ollut hyvin. Alkio oli kuitenkin ultran mittauksen mukaan kasvanut ihan hyvin, kunnes oli menehtynyt vain pari päivää ennen ultrausta. Jouduin silloin ultraan ihan yllättäen 7.rv lopulla, sillä mun piti todistaa olevani raskaana jotta en olisi joutunut röntgeniin. Olikin hirveä shokki kun lekuri totesi ettei sykettä ollutkaan :( Mut otettiin samantien sisään, eikä miestäni helpolla päästetty mukaani osastolle. En osaa vielä tarpeeksi paikallista kieltä (eikä täällä juuri englantia), joten tarvitsin häntä kipeästi tulkiksi. Noh, tää menee jo pitkäksi, joten yritän tiivistää jatkossa :)

Olin ihan kauhuissani kun lekuri sanoi, että odotetaan että lääkkeet vaikuttaa ja alkaa itsestään kohtu tyhjenemään. Kauhistuttavaa oli siis kun sanoi että välillä voi joutua odottamaan jopa 3 vrk, ennenkuin kaavitaan!! Jos kohtu ei siis ole 3vrk aikana tyhjentynyt tarpeeksi lääkkeiden avulla niin sitten kaavitaan :O Kaikki odottavat siis tarvittaessa vaikka sen 3vrk sairaalassa - ilman kipulääkitystä, koska se muka pidentää tyhjenemistä :O Ehkä hän oli vakuuttunut vihdoin seuraavana aamuna kipujeni vakavuudesta, että päätti kaapia silloin eikä enää odotella. Tosin vuotokin oli jo alkanut yöllä.

Sairaalakäytännöt on täällä kyllä ihan toiset ku Suomessa - terveydenhuolto on suomessa aivan huippuluokkaa!! Esim. sairaanhoitajaa en nähny kuin pari kertaa sen vuorokauden aikana - sairaan omaiset tulevat sairaalaan omaistaan hoitamaan :O!! Onneksi mun miehen perhe on aivan ihana ja anoppi hoiti mua esimerkillisesti :)

Tsemppiä kaikille!

Vierailija
6/14 |
11.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli mulla km:n hoidossa.. Yksityisellä ensin todettiin keskeytynyt km.. Seuraavana aamuna soitin lääkäriin, sain HETI ajan, lääkärissä ultrattiin uudelleen ja oltiin TODELLA ymmärtäväisiä (vaikka tekevät tätä päivittäin).. Lääkärin jälkeen vielä hoitaja kertoi PERUSTEELLISESTI lääkkeellisestä tyhjennyksestä ja sen seurauksista, tyhjennykseen sain ajan myös heti seuraavalle päivälle.. Siellä vasta ystävällisiä oltiinkin, ensin juteltiin lääkärin kanssa ( kertoi uudelleen kaikki mitä tuleman pitää) sitten sain tabletit. Kolme tuntia olin sairaalassa (komplikaatioiden varalta) ja tänä aikana kaksi kertaa lääkäri tuli kysymään vointiani..

Mulle siis jäi hyvä mieli hoidosta ja se on auttanut mua selviytymään henkisesti, koska mulle ( niinkuin varmaan kaikille) km oli hyvin raskas asia.. Perfektionisti kun olen ;)

fantasy

Vierailija
7/14 |
12.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni oli lääkkeellinen tyhjennys tammikuussa rv 11+6, alkio oli kuollun noin rv 8. Kipulääkitystä kyllä tarjottiin, mutta en sitä juurikaan tarvinnut. Supistelukipuun en viitsinyt Buranaa ottaa. Lääkealalla työskentelevänä selvittelin silloin tuota kipulääkeasiaa.

Teoriassa tulehduskipulääkkeet voivat hidastaa tyhjenemistä. Tyhjennyslääke perustuu siihen, että sen prostaglandiinit (eräänlaisia kudoshormoneja) supistavat kohtua. Tulehduskipulääkkeiden mekanismi taas on estää prostaglandiinien eritystä ja sitä kautta kipuaistimusta. Eli Cytotec ja Burana ovat jossain määrin vastavaikuttajia, en tosin tiedä kuinka suuri merkitys sillä loppujen lopuksi on käytännössä.

Opiaatit ja esimerkiksi Panacod tai Panadol eivät toimi samalla mekanismilla kuin tulehduskipulääkkeet.

Vierailija
8/14 |
12.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla takana pienten kaksosteni synnytys tammikuun lopussa. Viikkoja oli tuolloin 16+. Ja ihan piti vain tulla toteamaan, että huh huh tuo lääkkettömyys... Minulla kun hoitajat niitä TYRKYTTÄMÄLLÄ TYRKYTTI. Siis oikeasti oltiin otsa huolesta sykkyrällä, kun sinnikkäästi kieltäydyin. Että maassa maan tavalla...? =D

Tärkein kuitenkin - IHANA, ettei tarvinnut alkaa sinun mitään vaatimaan, vaan saat alkaa pikkuhiljaa asettumaan pyhään rauhalliseen tilaan. =)

Vierailija
9/14 |
18.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä taas tämän viestiketjun aloittaja.

Tänään oli mulla kontrolli lekurilla. Järkyttäviä uutisia sain, sillä alkio oli taas menehtynyt kohtuuni :( Sydämen sykettä ei enää ollut, ja kokokaan ei juuri ollut kasvanut 10 päivässä :( Kuinka näistä keskenmenoista oikein selviää :(?? Uskallammeko enää edes yrittää :(?? Nyt tuntuu että olen semmoisissa synkissä syvyyksissä etten tiedä pääsenkö täältä enää ylös :( Miksi tämä tapahtuu taas mulle... :(?

Nyt ollaan kotona ja odotellaan viikonlopun yli josko vuoto alkaisi itsekseen. Mitään fyysisiä merkkejä keskenmenosta ei vielä ole ilmaantunut. Tulee rankka viikonloppu ainakin henkisesti :(

Vierailija
10/14 |
22.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaus viestin aloittaneelle tuohon että uskaltaako yrittää. Isani yksi tuttu on saanut viisikin keskenmenoa ja sen jälkeen tullutkin sitten useampi lapsi että aina on toivoa kun vaan jaksaa yrittää. *halaa*

Minulta löydettiin noin kuukausi sitten 7 viikkonen alkio ilman sydän ääniä. Tämä oli torsai joten jäätiin odottelemaan viikonlopun yli jos se tulisi omia aikojaan ulos. Menin sitten maanantaina sairaalaan osastolle kun ei ollut kuulunut. Olen parasetamolille allerginen niin sain suoraan tramalia (melko voimakas kipulääke). Kaikki sujui itselläni hyvin muuten että itkin varmaan viikon. Minulle sannottiin ultrassa että saa yrittää heti vaan uutta jos kaikki menee ok lääkkeiden avulla ja ei tarvitse kaapia.

Keskeytys päivänä ei juurikaan ollut kipuja sain vielä kotiin toisen lääkkeen. Seuraavana päivänä oli jonkun verran mutta se mikä ei tapa niin vahvistaa :) Nyt kovasti ovulaatiotestejä tehnyt ja uutta yritystä vaan. Peukut on pystyssä että kaikki menee hyvin.

Voimia kaikille keskenmenon kokeneille ja onnea uuteen yritykseen.

Vierailija
11/14 |
06.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytännöt vaikuttavat olevan kyllä kovin erilaisia myös Suomessa keskenmenojen hoidon osalta. Itselläni on ensimmäisen lapsen jälkeen ollut 3 keskenmenoa. Kaikki ennen 10 rv. Ensimmäisellä kerralla lääkäri laittoi heti lähetteen kaavintaan ja se tehtiin ilman sen kummempia tutkimuksia siitä, oliko sille edes tarvetta, vaikka hakeuduin sairaalaan jo edellisenä yönä valtavan vuodon ja kamalien kipujen vuoksi. No, kyllä siellä tavaraa oli sitten ollut, mutta uskon, että olisi tullut ulos ilman kaavintaakin. Toinen raskaus lähti käyntiin hoitojen avulla ja seuranta oli tiivistä. Vuodon alkaessa lääkäri meinasi, että näyttää tulevan sieltä omin voimin. En siis saanut edes mitään nopeuttavaa lääkettä ja ulos tuli. Tosin vuoto kesti 5 viikkoa. Kolmannella kerralla en enää mennyt edes lääkäriin vuodon alkaessa, koska kahdella kokemuksella osasin jo nähdä, että menetetty peli on. Kaikki tuli ulos viikossa, jälkitarkastuksessa kävin tämän vahvistamassa.

Näiden kokemusten perusteella en oikein edes ymmärrä miksi ensimmäisellä kerralla kaavinta määrättiin heti. Silloin koin kyllä asian kaikkein raskaimmin ja halusinkin kaiken äkkiä heti pois. Nyt tilanteeseen osasi jo varautua. Mutta kivun määrä voi siis samallakin henkilöllä olla kovin eri eri kerroilla. Ekalla kerralla olin tosi kipee ja näillä toisilla kerroilla en niin kauheen. Tai sitten kipukynnykseni on vain noussut...

Mutta samaa sanoivat myös nämä lääkärit, että yhdet menkat olisi hyvä olla välissä, mutta ei välttämätöntä.

Nimim. "Ehkä neljäs kerta toden sanoisi.."

Vierailija
12/14 |
07.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun Espanjassa ja olen jo reilusti yli 40 v. Sain keskenmenon toukokuussa, viikkoja oli 7. Minulla ei ollut muita oireita kuin, että vuodin vähän muutamina päivinä ruskehtavaa vuotoa, joka on usein aika tavallista alkuraskaudessa. En ollut siitä juurikaan huolissani. Olimme mieheni kanssa lähdössä Suomeen lomalle, joten varasin varmuuden vuoksi ajan ultraan ennen matkaa. Samana aamuna, kun olin menossa ultaraan kaikki raskausoireet oli hävinneet ja niin siellä kontrollissa todettiin keskenmeno. Suomessa sain lääkkeellisen kohdun tyhjennyksen ja kävin viime viikolla kontrollissa ja kohdussa oli edelleen vähän "tavaraa" jäljellä. Gynekologi sanoi, että joudutaan tekemään kaavinta, mutta ensin hän haluaa tarkastaan istukkahormonin määrän verestäni. Hcg oli 36, joten kaavintaa ei tehty ja tänään kävin kontrolli Hcg:ssä, jonka vastauksen saan vasta perjantaina. Keskenmenosta on jo kohta 7 viikkoa ja halu tulla raskaaksi on valtava, ikäni vuoksi aikaa ei ole enää kauan. Eli minulla ei ole tullut vielä kuukautisia keskenmenon jälkeen ja emme ole käyttäneet ehkäisyä. Espanjalainen gynekologini sanoi, että kannattaa odottaa yhdet kuukautiset ennen kuin yritämme tulla uudelleen raskaaksi. Onko kenelläkään kokemusta sieltä Suomesta. Tarviiko varmasti odottaa niitä kuukautisia, onko teillä kommentteja lääkäreiltä??

Vierailija
13/14 |
07.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

minulla keskeytynyt keskenmeno (rv 20 huomattiin). Lääkkeellinen tyhjennys ja kaavinta toukokuun alkupuolella (kaavinta tehtiin, koska istukka ei syntynyt viiden tunnin odottelun jälkeen).

Sairaalasta lähtiessämme sanottiin, että olisi hyvä yhdet kuukautiset odottaa. Kävin jälkitarkastuksessa reilu viikko sitten, ja siellä lääkäri antoi luvan alkaa yrittää uudestaan, vaikka kuukautisia ei ole vielä ollutkaan. Luulen ymmärtäneeni, että tärkeintä ennen uuden raskauden yrittämistä/alkamista on varmistua siitä, ettei mitään raskausmateriaalia ole jäänyt kohtuun ja että muutenkin paikat ovat parantuneet kunnolla. Vaan toisaalta luulen, että tuskin se raskaus lähtisi, jos ei elimistö olisi edes jollain tavalla toipunut edellisestä.

Itselläni ei ole vieläkään tullut kuukautisia, joten tuskin raskaus on edes mahdollista omalla kohdallani. Lisäksi jälkitarkastuksessa munasarjoissa oli aika hiljaista ja kohdun limakalvot edelleen ohuet (varmaankin juuri kaavinnan takia). Yritän siis varautua henkisesti siihen, että aikaa tässä taas menee :-(

Itsekään en aivan nuori enää ole ja tämä oli ensimmäinen raskaus, jonka yrittäminen kesti puolitoista vuotta...

Tsemppiä kaikille keskenmenon kokeneille!

Pola

Vierailija
14/14 |
20.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle km jälkitarkastuksessa rv10 , kun kysyin tarvitsenko 1kk ajaksi ehkäisyn km jälkeen (kun olin näin kuullut) oli, etten, koska ovulaatio ei joka tapauksessa useimmiten tule ennen ensimmäisiä kuukautisia km jälkeen. Itselläni ainakin piti paikkansa. Ensimmäiset kk tulivat n.6vkoa km jälkeen, jonka jälkeen kuun puolivälissä ilmeisesti ovulaatio, koska uusi raskaus alkoi heti seuraavalta eheältä kierrolta.

Aivan käsittämätöntä kuulla, ettei kipulääkitystä oltu hoidettu kuntoon!! Perusasioita....