MInkä ROTUISIA koiria pelkäät?
Itse olen saanut todella pahat traumat yhdestä tuttavaperheen rotikasta, kun olin lapsi (koira olisi pitänyt lopettaa nykyajan "sääntöjen" mukaan, koira nimittäin näykkäisi pahasti pari kertaa käteeni. Enkä edes tehnyt mitään muuta kuin istuin paikallani "paskat housuissa", koska pelkäsin tuota rakkia liikaa).
Vieläkin jos kadulla tulee rotikka vastaan, yritän vaihtaa puolta tai kiertää koiran kaukaa. Ei auta, vaikka koira näyttäisi kuinka ystävälliseltä..
Sama juttu belggareitten kanssa. Meidän kylällä oli yks hullu akka, jolla oli belggari + lassie ja tuo belggari oli ihan kaheli. Kävi kiinni lenkillä ym. ja ämmä ei tehnyt mitään. Lassie oli ihan ok, vaikka sekin oli aika vauhko. Ämmä piti siis rakkeja irrallaan.
Itse VIHAAN ja KAMMOAN belggareita, en ehkä niin paljon kuin rotikoita, mutta kuitenkin.
Kommentit (25)
Mutta semmoset rotan kokoiset ja näköiset on Inhottavia,yäk! Koira on koira!
Meillä on ollut lapsuuden kodissa 5 suurta koiraa mm. mastiffi ja nyt meillä on miheni kanssa 1v amerikan akita, ja 1,5 v lapsi. Osaan käsitellä koiria ja tiedän paljon koirista. Kuintenkin myös minä pelkään joitakin vieraita koiria. Myös oman koirani ja lapseni kanssakäymisestä olen erittäin tarkka. Mielestäni pelko ei ole turhaa, koira on aina koira. On paljon ihmisiä jotka eivät hallitse koiriaan lenkillä tai kotonaankaan. Moni ottaa suuren koirarodun vain siksi että se on hieno, eikä perehdy rodun ominaisuuksiin lainkaan. Meidän koiran rodulle on ominaista että se ei välttämättä hyväksy vieraita, se on voimakas ja pakko kouluttaa. Tunnen kuitenkin dobermanneja ja rotikoita jotka ovat varsinaisia sohvaperunoita. Kaikkiin vieraisiin koiriin pitää mielestäni suhtautua kunnioituksella ja varoen. Ikinä en menisi itse tai päästäisi lapsiani silittelemään vierasta koiraa ilman lupaa, olipa rotu mikä tahansa. Jos näen henkilön ulkoiluttavan koiraa hallitsematta tätä, käännyn mieluummin takaisin päin. Yritän olla itse kohdistamatta pelkoani vain tietyn tyyppisiin koiriin, pieni villakoirakin voi saada pahaa jälkeä aikaan. Ja muistakaa että myös se kaikkein kiltein koira voi reagoida odottamattomasti johonkin yllättävään ärsykkeeseen.. Vaikka koiria pelkäisikin, kannattaa aina koiran läsnä ollessa yrittää tämä peittää ja käyttäytyä itsevarmasti huomioimatta koiraa, koira aistii kyllä pelon ja osaa usein hyvinkin taitavasti käyttää tätä hyväkseen pelottelemalla?
varauksella suhtaudin dobermanneihn (sellainen puri lapsena). En kuitenkaan pelkää vanhoja englanninlammaskoiria, vaikka sellainenkin on minua purrut (omaa tyhmyyttä oli, kun änkesin liian lähelle), enkä sakemanneja vaikka oman perheen sakemanni lapsena näykkäsi. Dobermannit ovat jotenkin olemukseltaan minusta epäluotettavan oloisia, eikä siihen pelkoon tosiaankaan järki paljon vaikuta. Ja olen aina ollut koirallinen itse, on ollut sakemanneja ja nyt on kultsu.
Mutta ennen kaikkea niiden omistajia. Koiran kuin koiran saa pilattua.
Meillä on ollut lapsuuden kodissa 5 suurta koiraa mm. mastiffi ja nyt meillä on miheni kanssa 1v amerikan akita, ja 1,5 v lapsi. Osaan käsitellä koiria ja tiedän paljon koirista. Kuintenkin myös minä pelkään joitakin vieraita koiria. Myös oman koirani ja lapseni kanssakäymisestä olen erittäin tarkka. Mielestäni pelko ei ole turhaa, koira on aina koira. On paljon ihmisiä jotka eivät hallitse koiriaan lenkillä tai kotonaankaan. Moni ottaa suuren koirarodun vain siksi että se on hieno, eikä perehdy rodun ominaisuuksiin lainkaan. Meidän koiran rodulle on ominaista että se ei välttämättä hyväksy vieraita, se on voimakas ja pakko kouluttaa. Tunnen kuitenkin dobermanneja ja rotikoita jotka ovat varsinaisia sohvaperunoita. Kaikkiin vieraisiin koiriin pitää mielestäni suhtautua kunnioituksella ja varoen. Ikinä en menisi itse tai päästäisi lapsiani silittelemään vierasta koiraa ilman lupaa, olipa rotu mikä tahansa. Jos näen henkilön ulkoiluttavan koiraa hallitsematta tätä, käännyn mieluummin takaisin päin. Yritän olla itse kohdistamatta pelkoani vain tietyn tyyppisiin koiriin, pieni villakoirakin voi saada pahaa jälkeä aikaan. Ja muistakaa että myös se kaikkein kiltein koira voi reagoida odottamattomasti johonkin yllättävään ärsykkeeseen.. Vaikka koiria pelkäisikin, kannattaa aina koiran läsnä ollessa yrittää tämä peittää ja käyttäytyä itsevarmasti huomioimatta koiraa, koira aistii kyllä pelon ja osaa usein hyvinkin taitavasti käyttää tätä hyväkseen pelottelemalla:) Ja jos irtonaiset koirat häiritsevät, rohkeasti vain poliisiin yhteys, koiran irti pitäminen on ei ole kaupunkialueilla sallittua.