Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Petra Paasilinna sanoo osaavansa 9 kieltä

Vierailija
07.06.2009 |

mukaan lukien venäjä, japani ja luxemburg. Hän oli vuoden vaihtarina lukioaikaan Japanissa ja toisen opiskeluaikaan Moskovassa.

Voiko vuoden opiskelun aikana todella oppia vaikkapa japanin ja venäjän niin, että voi sanoa hallitsevansa kielen, vielä 10 vuoden päästäkin?

Heräsi myös kysymys, onko luxemburgilla tosiaan oma kieli, taitaa olla joku ranskan murre, vai -?

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
08.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen lisäksi loistavasti englantia, saksaa, ruotsia, hyvin ranskaa, espanjaa, kohtuulliseti italiaa, portugalia ja malaijia. Lisäksi on on opiskellut latinaa cumun arvoisesti yliopistolla. lisäksi pystyy lukemaan hollantia, ja osaa hiukan venäjää.

Sen sisko osaa sujuvasti englantia, saksaa, ruotsia, ranskaa ja kohtuullisesti italiaa, ja puhuu mandariinikiinaa, osaa myös joinkun verran kijoitettua kiinaa.

Vierailija
22/29 |
08.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä osaan suomen lisäksi ruotsia, englantia, saksaa ja viittomakieltä. Noista mitään en osaa täydellisesti, mutta osaan niitä kuitenkin.

Lisäksi olen opiskellut hyvin vähän aikaa espanjaa ja italiaa, niitäkin siis osaan - tosin vain alkeiden verran. Määrästä ei ollut puhetta.

Lisäksi osaan tervehtiä japaniksi, ranskaksi, venäjäksi ja hollanniksi. En voi siis väittää etten osaisi sanaakaan noita kieliä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
08.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tuttuni puhuu sujuvasti (pystyy mm työskentelemään k.o. kielillä) suomea, englantia, ruotsia, ranskaa, espanjaa, italiaa, hepreaa ja arabiaa. Lisäksi hän on lukenut myös venäjää, latinaa ja swahilia ja osaa niistä alkeet. Ainoa "yleisesti puhuttu kieli" jota hän ei osaa eikä halua opetella on saksa. Hän on kielellisesti huippulahjakas ja oppii todella nopeasti.

Vierailija
24/29 |
08.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka oli ollu Suomessa 3kk ja osasi jopa taivuttaa suomen kielen sanat oikein!?

Ikinä en olisi uskonut, että oli tullu Suomeen ihan "ummikkona", sillä niin hyvin ja täsyin "virheettömästi" hän tuolloin 3 kk päästä suomea puhui!!

Hän osasi myös monia muita kieliä ja sanoi, että hänelle vain "väkisinkin" jää sanat mieleen;)

En tiedä mitä tuosta pojasta on tullut, mutta kielipäätä häneltä ainakin löytyi!

Joillain on ihan käsittämätön kielipää. Mä olen tuntenut joskus brittiläisen punkkaritytön (ajalla, jolloin nuoret reissasivat ympäri eurooppaa ja jäivät vain eri maihin hengailemaan muiden samanhenkisten kanssa, vallattuihin taloihin jne) joka oli viettänyt Suomessa 3 kuukautta, ja puhui loistavaa Suomea, sekä myös ymmärsi todella hyvin. Ja oli tullut tänne festareille, tietämättä mitään Suomesta ja jäänyt pyörimään. Hän sanoi, että oppii kielet todella nopeasti, osasi mm. saksaa ja ranskaa vietettyään sielläkin aikaa. Suomi oli kuulemma helppo.

Vierailija
25/29 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi. Monia kieliä taitavien on paljon helpompi omaksua uusia kieliä. Vuodessa oppii kyllä uuden kielen varsin hyvin jos asuu maassa ja lukee paljon. 

Vierailija
26/29 |
07.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin osaan varmaan lähelle 20 kieltä, jos lasketaan mukaan hyvät päivät ja kiitokset... heh heh...

Vierailija
27/29 |
07.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

millaistakohan se luxemburgi on?

Vierailija
28/29 |
07.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se, että jonkun kielen laskee mukaan, tarkoita, että sitä pitää osata natiivin tasoisesti. Usein tuollaiset vaihtariaikojenkin kielet jäävät mukaan siten, että niillä kommunikoidaan kyseisestä maasta tulevien ystävien kanssa, luetaan kirjoja jne.

Vierailija
29/29 |
07.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leikillisesti "letzeä" oppii kyllä aika nopeasti, jos osaa saksaa ja ranskaa. Näillä on paljon yhteisiä piirteitä. Mutta kyllä sitä joutuu opettelemaan. Vaikka itse osaan saksaa ja ranskaa, niin letzen kuunteleminen on samanlaista kuin suomalaisille vironkieli, jos sitä ei osaa. Luulee ymmärtävänsä ainakin osan, mutta ei ole niin varma.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kolme