Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Petra Paasilinna sanoo osaavansa 9 kieltä

Vierailija
07.06.2009 |

mukaan lukien venäjä, japani ja luxemburg. Hän oli vuoden vaihtarina lukioaikaan Japanissa ja toisen opiskeluaikaan Moskovassa.

Voiko vuoden opiskelun aikana todella oppia vaikkapa japanin ja venäjän niin, että voi sanoa hallitsevansa kielen, vielä 10 vuoden päästäkin?

Heräsi myös kysymys, onko luxemburgilla tosiaan oma kieli, taitaa olla joku ranskan murre, vai -?

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
07.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehdokkaita näin eurovaalien alla... Jossakin ajankohtaisohjelmassa kysyttiin ranskaksi ja englanniksi joidenkin ehdokkaiden mielipiteitä sioihin ja täytyypä sanoa, että ei ollut paljon hurraamista kielitaidossa! Ylioppilas Kankikin sönkkäsi ranskaksi, että puhun vain vähän ranskaa, joten eikun kielitaitolistalle sekin kieli!

Vierailija
2/29 |
07.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ymmärtää varmaan 5 kieltä, siis lukee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
07.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

t. kannattaja myös

Vierailija
4/29 |
07.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen tuntenut vuonna yksi ja kaksi hänen siskosa Siljan. Hän osasi kanssa vaikka mitä, ja on yksi lahjakkaimmista ihmisistä, joita olen ikinä tavannut. Silja oli tuolloin 18-vuotias ja kymmenen vuotta ikäistään kypsemmän oloinen.

Vierailija
5/29 |
07.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihtarivuoden aikana on ihan mahdollista oppia esim. japanin tai venäjän kieli hyvin ja hallita se vielä 10-vuoden kuluttua.

Vierailija
6/29 |
07.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

osaan sanoo kymmenellä kielellä kiitos, osaan hyvää uutta vuotta toivottaa ;).

Vierailija
7/29 |
07.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se, että sinä opit 7-10 vuoden aikana ymmärtämään välttävästi englantia, tarkoita sitä etteikö joku toinen voisi omaksua vieraita kieliä hyvinkin helposti ja nopeasti ja oikeasti osata niitä! Ymmärrätkös?!:)

Vierailija
8/29 |
07.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

oppilasvuotensa aikana erinomaista suomea. Varmaan oppii päinvastoinkin.

Vaihtaisi puoluetta. Vaikutti aika fiksulta ja demariksi suorastaan älyköltä.

Vierailija
9/29 |
07.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi oli hyvä:).

Vierailija
10/29 |
07.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun tädin mies osaa suomee, ruotsii, englantia, ranskaa, saksaa, italiaa ja retoromaania. Eikä työnsä puolesta tarvitse kieliä. Joillakin vaan on hyvä kielipää.

Vierailija
11/29 |
07.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei diplomaatin tarvitse osata yhdeksää kieltä. Usein monikielisyys toki ennakoi ja edistää hakeutumista ulkoasiainministeriöön töihin. Viran pätevyysvaatimuksissa puhutaan kotimaisten sekä kahden vieraan kielen hyvästä hallitsemisesta.

terkuin diplomaatti myöskin :)

Ja kuuden kielen taitaja (joista osa hyvin auttavalla tasolla)

Vierailija
12/29 |
08.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse osaan kuutta kieltä niin, että jokaisella osaisin tehdä töitä, hoitaa virallisia asioita ja hoitaa elämäni ko. maassa. Ja tämä ihan normaalilla koulutustaustalla - onpahan tullut Euroopassa vaan hommailtua eri puolilla kaikenlaista. Eli yhdeksän kieltä on ihan mahdollista, ihan normaalille ihmiselle.

Vierailija
13/29 |
08.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

...vaikka kieltämättä japani ja venäjä on aika raskaita oppia eikä siihen ihan vuodessa välttämättä pääse...

Vierailija
14/29 |
08.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

yhdeksää kieltä?

Vierailija
15/29 |
08.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että mitenköhän sujuvaa on Soinin englanti... En tiedä Soinista juurikaan mutta on jotenkin tosi juntin oloinen...

Vierailija
16/29 |
08.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillain on ihan käsittämätön kielipää. Mä olen tuntenut joskus brittiläisen punkkaritytön (ajalla, jolloin nuoret reissasivat ympäri eurooppaa ja jäivät vain eri maihin hengailemaan muiden samanhenkisten kanssa, vallattuihin taloihin jne) joka oli viettänyt Suomessa 3 kuukautta, ja puhui loistavaa Suomea, sekä myös ymmärsi todella hyvin. Ja oli tullut tänne festareille, tietämättä mitään Suomesta ja jäänyt pyörimään. Hän sanoi, että oppii kielet todella nopeasti, osasi mm. saksaa ja ranskaa vietettyään sielläkin aikaa. Suomi oli kuulemma helppo.

Vierailija
17/29 |
08.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kahdesta kielestä mainitsee, että osaa alkeet eli kunnolla osattavia kieliä 7 joista yksi on äidinkieli.

Lukioajan vaihtarivuosi on kielitaidon kannalta merkittävä: siinä iässä on vielä tietynlainen herkkyys oppia kieli nimenomaan myös ääntäminen tasolla. Moni lukiokaverini lähti vaihtoon ja toi mukanaan lähes natiivitasoisen kielitaidon. Itse olin myös vaihdossa vuoden lukioaikana ja edelleen 20 vuotta sen jälkeen minua luullaan natiiviksi kun puhun kyseistä kieltä.

Vierailija
18/29 |
08.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reino Paasilinna toiminut diplomaattina sekä USAssa että Neuvostoliitossa kun lapset olivat pieniä? Jos kielikoulut täällä Suomessa vielä päälle, kotona "kansainvälinen ilmapiiri", hyvä kielipää pohjalla ja halu oppia, niin ei ole mikään ihme.

Opin taas palstalla uutta - en tiennyt että luxemburg on kieli; luulin, että Luxemburgissa puhutaan vain ranskaa ja saksaa. Tietääkö joku millainen kieli se on? Mihin kieliryhmään kuuluu?

Vierailija
19/29 |
08.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
20/29 |
08.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://fi.wikipedia.org/wiki/Luxemburgin_kieli

Luxemburgin kieli

Wikipedia

Loikkaa: valikkoon, hakuun

Luxemburg

Omakielinen nimi Lëtzebuergesch

Englanninkielinen nimi Luxembourgish

Ranskankielinen nimi luxembourgeois

Tiedot

Alue Luxemburg, Belgia, Ranska, Saksa

Virallinen kieli Luxemburg Luxemburg

Puhujia 300 000

Sija ei sadan suurimman joukossa

Kirjaimisto latinalainen

Kielitieteellinen luokitus

Kielikunta indoeurooppalaiset kielet

Kieliryhmä germaaniset kielet

Kielikoodit

ISO 639-1 lb

ISO 639-2 ltz

SIL LUX

Ohje

Luxemburg on indoeurooppalaiseen kielikuntaan kuuluva germaaninen kieli, jota puhutaan Luxemburgissa ja osassa Belgiaa, Ranskaa ja Saksaa. Luxemburg on ollut vuodesta 1984 lähtien Luxemburgin virallinen kieli. Kieltä puhuu äidinkielenään noin 300 000 ihmistä.

Kieli kuuluu saksan läntisiin keskimurteisiin (Westmitteldeutsch) ja muistuttaa paljon muun muassa Kölnissä puhuttua niin sanottua ripuaarin murretta. Luxemburgin kielessä käytetään paljon ranskasta omaksuttuja lainasanoja, koska ranskalla on Luxemburgin valtiossa vahva asema muun muassa lainsäädännössä ainoana kielenä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi neljä