Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten aikuiset kehtaa? 7v tyttöni halusi pitkän harkinnan jälkeen leikkautta

Vierailija
05.06.2009 |

vyötärölle ulottuneet hiuksensa polkkamallisiksi. Aikuisilta on tullut tälläistä palautetta: "Voi ei, kuka on pätkäissyt sun hiukses, kamalaa", "Ootko sä mennyt leikkaamaan hiuksesi, ne entiset oli niiin hienot, voi että...", "mitä sä oot mennyt tekemään sun upeille hiuksilles?"

Mielestäni asiatonta. Vaikka olisi sitä mieltä niin miksi pitää sanoa pienelle iloiselle tytölle noin? Tytölle joka itse oli niin innoissaan uusista hiuksistaan, mutta joka nyt on alkanut miettimään että onko ne sittenkin ihan tyhmät ja peittelemään niitä kun tulee vieraita / menemme kylään.

Onko teistä yhtä törppöä kuin minusta?

Mainittakoon vielä, että hiukset on ohuet ja vaaleat suomalaishiukset, joten nyt esim. tosi paksut vrt aiempaan "liirulettiin".

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
05.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vähintään ajattelemattomia ja typeriä.

Kuvitellaan, että lapsille voi puhua miten vain, ylhäältä alaspäin ja kasvatusintoisesti.

Lapsia ei tarvitse kohdella kuten kanssaihmisiä, noudattaa käytöstapoja tai muuta. Eikö lapsuutta ja lapsia arvosteta kuten aikuisuutta ja aikuisia?

Ei kukaan sano aikuiselle naisellekaan - kait - että hui kamala, oletpas leikkauttanut kamalan tukan!

Samaa mieltä olen, tyttönne on joutunut kuuntelemaan ajattelemattomia kommentteja.

Vierailija
2/29 |
05.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensi kerralla sanot, että minusta nuo hiukset on tosi kauniit.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
05.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa idioottimaista käytöstä. Kerro terveisiä tytöllesi, että äidin "nettikaverin" mielestä hiukset on tosi hienot :)

Vierailija
4/29 |
05.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti kiva tytöllä olla niissä lyhyissä hiuksissa. Pää on kevyempi ja ei haittaa pukiessa hiukset ja hiustenpeusta pääsee helpommalla ja jne. On se kumma että pitää mennä lapselle päin naamaan haukkumaan sen uusia hiuksia. Jokainen kuitenkin tietää, että ei niitä takaisin saa. Olisivat hiljaa jos ei ole mitään hyvää sanottavaa.

Itse varmaan huomauttaisin suoraan aikuiselle joka sanoo noin. Eivät varmaan tule ajatelleeksi, että tyttö pahoittaa mielensä ja alkaa häpeämään hiuksiaan.

Vierailija
5/29 |
05.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

näistä kauhistelijoista asiasta. Sanottua ei siltikään saa enää sanomattomaksi. Tosi ankeaa.

ap

Vierailija
6/29 |
05.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi, kun leikkasit pitkän kauniin tukkasi. Jopa kampaajan kerran kuulin jollekin niin sanovan.

Vierailija
7/29 |
05.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella ajattelemattomia kommentteja aikuisilta - joillain ei kyllä ole mitään tilannetajua vaan möläyttelevät mitä sattuu. Itselläni on 7-vuotias tyttö myös ja voin kuvitella, että hänkin tulisi surulliseksi vastaavassa tilanteessa.

Toivottavasti nyt edes joku tuttava tai sukulainen hoksaisi kehua tyttösi uutta kampausta!

Vierailija
8/29 |
05.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tytöillä on valtavan paksut hiukset, joita kampaajatkin kilvan kehuvat, mutta silti he ovat halunneet leikkauttaa hiuksensa lyhyiksi. Yksi jo kasvatti takaisin pitkät, kun ei viihtynyt lyhyissä, mutta kaikkein paksuhiuksisin leikkautti hiljattain oikein superlyhyet hiukset. Ja kyllä he totisesti ovat saaneet kuulla negatiivista kommentointia, etenkin mummoltaan (siis mun anopilta). Tyttöjen opettajat ovat kehuneet uusia hiusmalleja.

Vierailija
9/29 |
05.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mielestäni muutenkin ylipitkän tukan ihannointi on ihan tyhmää, vaikka olisi kuinka ohuet ja mitättömät hiukset, niin silti pitää aina olla piiiiitkä tukka. pyh!

siisti ja reipas polkka on paljon kauniimpi ja tuo ihmisen kasvonpiirteet paremmin esiin.

Vierailija
10/29 |
05.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leikkasin pitkät hiukseni lyhyiksi 8-vuotiaana ja suurin osa aikuisista kauhisteli, mitä olin mennyt tekemään. Ärsyttävää se oli.

Vierailija
11/29 |
05.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan samallalailla mulle huomauteltiin kun leikkasin harteille ulottuvat hiukset lyhyiksi.

Onneksi puolet ihmisistä oli sitä mieltä että oikein tehty. Toinen puoli oli näitä taivastelijoita voi miten sä raaskit. Ja mulle todella sopii lyhyet paremmin.

Vierailija
12/29 |
05.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

pienestä pitäen ollu välillä pitkä tukka ja välillä lyhyt. annan kasvaa ja kun kyllästyn niin leikkaan lyhyeksi. ja joo, joka kerta suurin osa kommentoi, että miksi leikkasin. no, leikkasin koska halusin ja aina se kasvaa takas, jos pitkän taas haluaa. en oo koskaan, en siis edes pienenä, ajatellut, että tuosta pitäisi jotenkin loukkaantua??? siis että joku kommentoi, että miksi leikkasit. mulle riittää, et teen niin kuin haluan, muut saa olla mun tukasta ihan mitä mieltä haluaa.

Vierailija
13/29 |
05.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle sanoi jokainen kampaaja 25-vuotiaaksi asti, että tätä tukkaa en suostu lyhyeksi leikkaamaan! Kyllähän siinä itsekin aika araksi kävi muutoksille, kun se Tukka oli kaikkien mielestä hyvä sellaisenaan eikä sille saanut mitään tehdä. Vihdoin löysin kampaajan, jonka mielestä tukkaa saa ja pitää leikata. Kerralla lähtikin sitten kolmekymmentä senttiä, tykkäsin tosi paljon. :) Sen jälkeen olen sen ehtinyt kasvattaa taas pitkäksikin, kun kyllästyin polkkaan.

Tukka on uusiutuva luonnonvara, eikä se ole mikään maailmanloppu, vaikka joskus huonon päätöksen tekisikin (eikä nyt ilmeisesti niin ollut?). Toivottavasti saat tyttösi tämän ymmärtämään.

Vierailija
14/29 |
05.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

huomauteltiin pienelle lapselle! Aikuinen kestää tälläiset huomauttelut huomattavasti paremmin kuin lapsi tai nuori jonka minä on vielä ns. hakusessa. Tietysti on epäkohteliasta aikuisellekaan huomautella, mutta vielä törkeämpää on huomautella lapselle. Vähän kuin löisi heikompaa tms.

Vierailija
15/29 |
05.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun itse oli lapsi:

Jäikö asiasta "trauma" eli tuntuiko pahalta vielä pidemmän aikaa? Vaikuttiko siihen, halusitteko enää lyhyitä hiuksia?

Entäs jos lapsellesi on huomauteltu asiasta, niin kommentoitko itse jotain takaisin lapsen puolesta?

Vierailija
16/29 |
05.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tässä on laajemman tutkiskelun paikka. Olisiko pojalle sanottu samalla tavalla? Vai olisiko pojan tukka ollut mallia reipas kesätukka? Musta tässä on ihan normi, kiinnostavaa kyllä. tytöt ei kato voi olla reippaita eikä ainkaan lyhythiuksisia, sehän on epänaisellista ;)

Tsemppiä tytölle, paskoja aikuisia.

Vierailija
17/29 |
05.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enkä minä ymmärrä yhtään minkä takia tytöillä pitäisi automaattisesti olla pitkät hiukset!! Minä henkilökohtaisesti tykkään jos tytöillä on lyhyemmät hiukset, nätti polkka esim. tai puolipitkä, monesti tämä suomalainen ohut hiustyyppi näyttää melkeinpä rumalle, kun se on tosi pitkä. Lapsilla hiukset vielä monesti ovat vähän sekaisin, ei pysy kunnolla kiinni, ja tekee olemuksesta jotenkin hmm...miten nyt sanoisin..epäsiistin tms.

Terveiset vaan täältäkin tytölle, että erään tätin mielestä lyhyet on tosi sievät, ja toisaalta, hiukset on uusiutuva luonnonvara, miksi ihmeessä niiden pitäisi aina olla samalla tavalla ja saman pituiset??!!

Vierailija
18/29 |
05.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämäntyyppiset kommentoijat vaan ovat idiootteja, jotka laukovat asioita vauvasta vaariin. heillä vain puuttuu joku helkkarin tunneäly ja tilannetaju. Monet selittävät käytöstään sillä, että minulla on tapana "puhua suoraan". Todellisuudessä kyse on lapsellisesta, typerästä, tunneköyhästä käytöksestä sekä ajattelemattomuudesta ja empatiakyvyn puutteesta.

Minusta tuollaiselle tapaukselle pitää vääntää rautalangasta, miksi hänen puheensa on ajattelematonta ja epäsopivaa.

Vierailija
19/29 |
05.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

se on vaan sellainen Hyvää päivää - Kirvesvartta juttu. Ei liity ollenkaan siihen millaiset hiukset on ennen olleet (=hiirenhäntä) ja millaiset ne ovat nyt (=tyylikäs kampau)

Vierailija
20/29 |
05.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

... ja kinasin sen kanssa ainakin 5 minuuttia, että kyllä, haluan että ihana paksu pitkä tukkani leikataan nyt näin lyhyeksi ...

ihan sama juttu mulla, ekan kerran leikkasin peppuun ulottuvat hiukset kuudennella luokalla ja sen jälkeen kanssa aika ajoin kasvattanut ja sitten taas pätkässyt, ja aina ihmiset voivottelee kuinka raaskin leikata ne pitkät hiukseni... ei mulle ole ikinä jäänyt traumoja tai mitään siitä, nauran vaan ja sanon, että kyllä ne pian kasvaa taas jos päätän haluta kasvattaa...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi viisi