Kerro mielipiteesi, rehellisesti.
Olen kirjoittanut tänne muutaman aloituksen erilaisista raskausoireista. Kysellyt lähinnä muiden oieita, kun tuntuu, että tämä pelko ei jätä minua rauhaan ja asia vaivaa mieltäni todella.
Minulla on takana kaksi normaalia raskautta, kolmas oli kohdunulkopuolinen. Se alkoi oireilla rv 4+5 niukalla vuodolla ja alavatsakivulla, joka myöhemmin riistäytyi käsistä, sain sisäisen verenvuodon, munajohdin repesi ja minulta poistettiin leikkauksessa toinen munajohdin.
Asiaan. Tästä kokmuksesta jäi trauma. Olen nyt uudelleen raskaana rv 5+3, eikä minulla ole mitään oireita liittyen kohdunulkopuoliseen raskauteen. Lääkäri tähysti leikkauksessa toisen (ehjän) munajohtimeni ja sanoi sen olevan priimakunnossa, eikä mitään ylimääräistä pelkoa ole siitä, että kohdunulkopuolinen uusiutuisi. Ainahan voi toki käydä huono tuuri.
Minulla on ultra 12 päivän kuluttua, mutta tuntuu, että pää hajoaa siihen mennessä. Asia on koko ajan mielessäni.
Menisittekö tässä tapauksessa päivystykseen ja sanoisitten kärsivänne joistain oireista, jotta kohtu ultrattaisiin aikaisemmin? Vai kärvistelisittekö?
Viimeksi munajohdin repesi jo 5+6 viikolla, onko tavallista, että samalla ihmisellä oireet tulevat suht samoihin aikoihin, jos saa kaksi kohdunulkopuolista elämänsä aikana?
Kommentit (18)
oireita kohdunulkoiseen ei ole niin odottelisin sinne Kättärin ultraan pääsyä.
mutta varmaan menisin jos tuntuisi että pää repeää, lähes pari viikkoa tuntuu tosi pitkältä pelätä.
Ja olen itseasiassa aina mennytkin alkuraskauden ultraan juuri tuon takia, että haluan varmistaa että sikiö on oikeassa paikassa. Odottaisin kuitenkin sen verran, että viikkoja on 6, eikö silloin näy jo sydän? Vai mites se meni : ) ?
Maksaa ehkä noin 80e, josta kela korvaa osan. Taksa riippuu lääkäristä. Kannattaa tehdä vähän vertailua.
Olen vain muuttunut normaalista poiketen vainoharhaiseksi. En muista kahdesta raskaudestani mitään, siis ovatko nämä tuntemukset normaaleja vai eivät. Mielessä on vain viime kerran kivut.
Oireita mulla on normaaliin raskauteen viitaten voimakas kuvotus ja lievä huimaus (verenpaineeni laskee aina todella alas jo heti alkuraskaudessa).
Sitten on ollut menkkamaista polttoa alavatsassa ja alaselässä, ihan lievää. Se tosin on ilmeisesti loppunut, koska tänään sitä ei ole ollut. Plussasta saakka oli eiliseen asti. Tuskin se olisi loppunut, jos olisi ollut kohdunulkoiseen liittyvää?
Välillä juilii pienesti niveliin lonkanseudulla, mutta sekin on ajoittaista, eikä mitenkään voimakasta.
T: Ap
Sanoivat kättärillä, että tule heti näytille, jos mitään oireita.
Ymmärrän kyllä, että moisesta voi jäädä aikamoisia pelkoja. Eihän kuitenkaan ole mitään syytä, miksi se toistuisi tässä raskaudessa.
Sitten: Vaikka sinut ultrattaisiin tänään, lääkäri ei välttämättä pystyisi näkemään yhtään mitään, minkä perusteella rauhoittaa mielesi. Oikeastaan päinvastoin: Noilla viikoilla ei näy sykettä, ainoastaan alkiopussi saattaa näkyä - tai jos hedelmöittyminen onkin tapahtunut oletettua myöhemmin, ei välttämättä sitäkään. Sitten olisit kahta kamalammassa paniikissa, kun ei näkyisi mitään varmaa.
Ja vielä: Siellä päivystyksessä on ihmisiä, joilla on oikeasti hätä ja oikeasti tapahtuu jotain. Ajattelepa vaikka jos paikalla sattuisi olemaan joku, joka on tullut tutkittavaksi kivun takia, ja sillä välin, kun sinua tutkittaisiin ja veisit siis lääkärin ajan, tällä jonottavalla repeäisi munajohdin. Älä keksi tekaistuja oireita ja vie lääkärien ja hoitajien aikaa niltä, jotka oikeasti sen tarvitsevat.
Odota siis ne 12 päivää, niin on jotain järkeä käydä ultrassa. Varmaankin piinallisia päiviä, mutta jos tulee sinä aikana oikeasti oireita niin menet sitten tietenkin heti päivystykseen.
Yritä kestää ja toivottavasti kaikki menee hyvin!
En ehtinyt lukea oireistasi kun kirjoitin tekstiäni. Ne kuulostavat siis ihan normaaleilta alkuraskauden oireilta.
t. klö
Rv6+3 olisi jo mahdollista näkyä sydämensyke.
oma 5. raskauteni oli ensimmäiset 20 vkoa ihan hirvittävä pelkojen vuoksi, kun olin kokenut 4.:ssä raskaudessa todella myöhäisen keskenmenon. Mutta sinuna odottaisin sinne Kättärin ultraan, silloin viikkoja tarpeeksi, että jotain voidaan nähdä. "Epäselvä" ultratulos näillä viikoilla lisäisi vain paniikkia ja pahaamieltä.
ihan normaaleja alkuraskaustuntemuksia!
T. 13
Jos tuntuu ettet kestä niin varaa aika yksityiselle ja nimenomaan erikoislääkärille. Ehkä hän näkee onko kohdussa jotain noilla viikoilla. Elämää tai sykettä ei vielä näy, eli varaudu siihen. Mutta ruskuaispussi näkyy, että onko kohdussa. Jos olet menossa Kättärille, niin päättelen että olet pääkaupunkiseudulta. Varhaisraskauden ultra maksaa yksityisellä erikoislääkärin tekemänä Kelan osuuden jälkeen 150- reilu 200€ riippuen lääkäriasemasta.
Päätin laittaa jäitä hattuun. Ne on nämä sadepäivät, jotka saavat ajatukset kiertämään kehää ja silloin mieli tarttuu pakkomielteisesti tähän pelkoon.
Kiitos erityisesti sinulle kätilö siitä, että annoit minulle ajattelemisen aihetta. Munajohtimen repeämistä en soisi pahimmalle vihollisellenikaan, se oli kamalaa kun ei tiennyt selviääkö hengissä.
Maltan siis mieleni :) Ja kiitos vielä siitä, että vakuutitte minulle tuntemusteni olevan täysin normaaleita alkuraskauden oireita!
PS Onko normaalia, ettei minulla ole vielä repäisykipuja? Viikkoja siis 5+3. Eikö ne viittaa juuri kohdun kasvuun? Kohdunulkopuolisessa kun se kohtu ei kasva, niin siksi tätäkin mietin.
Jos lompakko kestää, niin ilman muuta yksityiselle! Tiedän entuudestaan, että kun jotain päähänsä saa, se vaivaa taustalla koko ajan. Ei kun Mehiläiseen vaan ja kerrot aikaa tilatessasi että missä mennään.
Mitäpä sitä ei mielenrauhasta maksaisi.....
Siksihän ne siellä kättärillä laittoivat aikani vasta viikolle 7+0, että silloin voidaan olla täysin varmoja missä sikiö on.
"normeeliselämässä" sehän ei ole 2 viikkoakaan.
Minulla itselläni oli vaikea tämä raskauteni alkuvaihe, koska edellisellä kerralla oli keseytynyt keskenmeno, siksi ymmärrän pelkotilaasi.
Mulla tilanne helpotti vasta np-ultrassa, jolloin näin että kohdussa on elämään.
Harkitsin kovasti meneväni yksityiselle ultraan aikaisemmin, mutta koska edellisellä kerralla syke nähtin ja silti sikiö kuoli, ajattelin maksavani turhasta, se ei olisi taannut mitään.
Samalla tavalla ajattelen sinun tilanteestasi. 12 päivän päästä näet miltä kohdussa näyttää. Silloin viikkoja on jo sen verran, että on jotain nähtävääkin.
Jos sinulla ei nyt ole oireita, niin sitten vaan odottelet. Itsehän tilanteellesi et voi mitään. Se joko on kohdunulkoinen tai sitten ei, selviää aikaisemmin.
Mutta tietenkin oikeesti on tosi epätodennäköistä, että toista kertaa kävisi samalla tavalla.
Päivät ovat pitkiä, mutta yritä olla ajattelematta (tiedän kyllä, että helpommin sanottu kun tehty).
Toivon, että kaikk on hyvin!
Jos olisi vielä 112 päivää, niin sitten olisi pakko taipua sinne Mehiläiseen :D
Olisiko ihan tyhmää mennä yksityiselle ultraan, jos pääsemässä kättärille 12 päivän kuluttua?