Suosittele vitamiinivalmistetta foolihapon saannin turvaamiseksi. Lapsen yritys alkaa pian!
Tarvitsisin jonkin vitamiinivalmisteen, sillä en aina voi mennä takuuseen omasta syömisestäni. Lisäksi olen laihduttanut hitaasti normaalipainon sisällä puolisen vuotta (ja painoa pudonnutkin n. 5 kiloa). Olen edelleen normaalipainoinen.
Alamme muutaman kuukauden päästä yrittämään lasta ja olen huolissani vitamiinitarpeista. Foolihappoa olisi ainakin hyvä saada. Netti kertoo, että etenkin jos sairastaa vaikka laktoosi-intoleranssia (joka mulla on).. Se kai lisää foolihapon tarvetta, lisäksi laihdutus lisää..
Suositelkaahan siis hyvää valmistetta.. Mitä itse olette käyttäneet ja miksi juuri sitä?
Kommentit (22)
kaksi kpl päivässä, on helposti kaikki olennainen samassa paketissa. Lisäksi syön joka päivä yhden omega3 kalaöljytabun (huom ei kalanmaksaöljy) kun en oikein syö kalaa. Neuvola kuitannut nämä hyviksi, myöhemmillä viikoilla tuli vielä rauta erikseen.
Foolihappo vaatii imeytyäkseen B6:tta ja B12:a joten jos ottaa pelkkää foolihappoa (B9) mutta kropassa on puutetta B6:sta tai B9:stä niin ei se foolihappo imeydy.
Suosittelisin esim. Befolia. Siinä on kaikki B:t sopivassa suhteessa ja on aika pieni pilleri. ;)
siinä on foolihappoa,e-vitamiinia ja myös erittäin tärkeitä omega 3-rasvahappoja,joita myös raskauden aikana tarvitaan, etenkään mikäli et syö kalaa 2-3 krt/vkossa.
ja syö tosi laihasti (varsinkin aamiaisella).
Syöt niitä kasviksia,hedelmiä ja marjoja sen 0,5 kg päivässä ja täysjyvätuotteita,ni saat tarpeeks foolihappoa jo ihan ravinnosta.Jos haluat vielä varmistuksen varmistuksen ni syöt maitohappobakteereita(myös koko rask.ajan),omega 3,ja jokin vitamiinivalmiste,jossa on kaikkia muitakin b-vitamiineja.
vaikuttaa hedelmöittyessä lapsen sukupuoleen, X tai Y kromosomin tullessa isältä?
Ehdottomasti huolehtikaa vitamiinien hyvästä saannista, B9:ä (foolihappo) tarvitaan heti solujen jakautumisessa sekä vauvan verihiutaleiden muodostuksessa. B9 ehkäisee epämuodostumia.
Ei kannata leikkiä tällä asialla, minä olin ollut raskaana ja laihduttanut ennen raskautta, foolihappovarastot ihan minimissä ja huonostihan siinä kävi, keskeytettävä oli puolessa välissä raskautta kun solut eivät olleet jakautuneet oikein ja selkäranka oli halki ja auki.
vaikuttaa hedelmöittyessä lapsen sukupuoleen, X tai Y kromosomin tullessa isältä? Ehdottomasti huolehtikaa vitamiinien hyvästä saannista, B9:ä (foolihappo) tarvitaan heti solujen jakautumisessa sekä vauvan verihiutaleiden muodostuksessa. B9 ehkäisee epämuodostumia. Ei kannata leikkiä tällä asialla, minä olin ollut raskaana ja laihduttanut ennen raskautta, foolihappovarastot ihan minimissä ja huonostihan siinä kävi, keskeytettävä oli puolessa välissä raskautta kun solut eivät olleet jakautuneet oikein ja selkäranka oli halki ja auki.
Minulla sama juttu. Olin laihduttanut ihannepainooni juuri ennen raskautta (en millään sikadieetillä mutta -7kg puolessa vuodessa). Sikiöllä todettiin anenkefalia np-ultrassa. Johtuu samasta foolihappopuutteesta kuin spina bifida.
Miksi ihmeessä tästä ei puhuta??? Miksi??? Aina vaan sanotaan että kannattaa laihduttaa itsensä normaalipainoiseksi ennen raskauden yritystä. Että se helpottaa raskaaksituloa. Tiedän sinun lisäksesi aikaisempi vastaaja kolme muutakin ennen raskauttalaiharilla ollutta jolla todettiin raskaudessa joko anenkefalia, spina bifida tai enchefalocele. :(
Miten mulle nyt käy? Olen raskaana viikolla 8 ja olen juuri laihduttanut helmikuusta asti, 8kg on lähtenyt. :( Tarkoituksena oli juurikin saada näitä läskejä pois jotta raskaus olisi helpompi jne. :(
Miten mulle nyt käy? Olen raskaana viikolla 8 ja olen juuri laihduttanut helmikuusta asti, 8kg on lähtenyt. :( Tarkoituksena oli juurikin saada näitä läskejä pois jotta raskaus olisi helpompi jne. :(
Sehän ei ole laisinkaan suositeltavaa. Mutta toivotaan silti että kaikki on hyvin! Oletko kuitenkin syönyt vitamiineja tmv?
Olen kyllä pyrkinyt syömään edelleen terveellisesti (siis sen 0,5kg kasviksia jne), kuten myös silloin laihduttaessa. En ole syönyt vitamiineja.
Mua itkettää tää asia nyt. En kestä jos mun vauvalla on joku vialla, taas! Näkyykö nuo jutut jo np-ultrassa?
varhaisultraan,jos raskit maksaa sen n. 100 e siitä.Samalla kuulet vauvan sydänäänet ja saattaa jopa varmistua että alkiolla olis kaikki hyvin.Juu ja kyllä näkyy jo ainaskin np-ultrassa tollaiset viat.
monivitamiinivalmiste jo nyt. Sillä tavalla huolehdit myös muista tärkeistä vitamiineista kuin vain foolihaposta.
Mutta tuo foolihappo on kyllä aivan välttämätöntä raskauden alkuaikana. Jotkut lääkärit jo suosittelee foolihappolisää KAIKILLE raskautta suunnitteleville naisille.
Yksityisellä on paremmat laitteet...
Tuota aikaisemmin viat eivät näy. Ei ainakaan meillä näkynyt anenkefalia rv8+6 (näkyi sitten selvästi rv10+3).
Multivita (vai tabs) Raskaus-vitamiinia.
paketin kyljessä suositellaan jo raskautta yrittävälle.
Siinä on foolihappoa ja kaikkia muitakin tarpeellisia vitamiineja.
vihreitä kasviksia)ja täysjyväjuttuja laihduttanut ns. normaalila ruokavaliolla herkkuja karsien,( ei mitään sikatiukkaa linjaa jolloin tingit _kaikesta_ mitä suuhusi laitat, vaan lähinnä epäterveellisistä asioista, niin eiköhän kaikki ole sinulla hyvin!) Elä huolehdi!
Ei kannata käydä yksityisellä ja maksaa itseään kipeeksi. Myös näiden vauvojen sydämet hakkaa, niin kauan kun kohdussa elävät. Odotan vain omaa neuvolan ultraasi ihan rauhallisin mielin!
folaatin tarve raskauden myötä kaksinkertaistuu, ja foolihapon saanniksi suositellaan 0,4 mg vuorokaudessa. Useat tutkimukset ovat osoittaneet, että äidin foolihapon puutteella on yhteys sikiön hermostoputken sulkeutumishäiriöihin. Ne ovat vaikeita synnynnäisiä epämuodostumia, joista tavallisimmat ovat selkärankahalkio (spina bifida) ja aivottomuus (anenkefalia). Niiden tarkkaa syntymekanismia ei tunneta, mutta ilmeisesti taustalla on foolihapon vähäinen saanti tai foolihappoaineenvaihdunnan geneettinen poikkeavuus.
Monipuolinen ravinto yleensä riittää takaamaan riittävän foolihapon saannin. Jos sitä haluaa vielä varmistaa, niin lähes kaikissa monivitamiinivalmisteissa, jotka on tarkoitettu raskaanaoleville tai imettäville foolihappoa on juuri tuo 0,4mg.
Yksityisellä on paremmat laitteet... Tuota aikaisemmin viat eivät näy. Ei ainakaan meillä näkynyt anenkefalia rv8+6 (näkyi sitten selvästi rv10+3).
ihoa kun pitäs siinä tarkastella. Mutta veriseulassa (rv 16 tehtävällä) voi jo saada viitteitä, ettei kaikki ole kunnossa.
Tsemppiä anenkefalia-enkelin äidille
foolihappovarastot ovat pienet,eikä foolihappoa syntetisoidu elimistöstä,joten saanti ravinnosta on tärkeää. Tärkeimpiä folaattien lähteitä ovat kasvikset, hedelmät, palkokasvit, maksa, hiiva ja täysjyvävilja (etenkin ruisvalmisteet). Ruisleivällä
lieneekin merkittävä osuus suomalaisten
foolihapon saannista.
Foliren:ia, se on ihan pelkkä foolihappo-valmiste. Perustelut: edullinen ja pienikokoinen, itse kammoan isoja nappeja :)