Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysymys asumistuesta

Vierailija
26.06.2026 |

Ja säästöistä. Säästöt pitää ilmoittaa kun  hakee asumistukea, mutta miten toimii asumistuki jos säästöjä tupsahtaa hakemuksen tai säästöt vähenee reippaasti hakemuksen jälkeen. 

Vähän ihmetyttää muutenkin tuo säästöjen huomioonottaminen, sillä eiväthän  ne ole mikään vakio, eikä niitä voida pitää sellaisena eli miten toimitaan tilanteessa: Muuttuva säästösumma ja asumistuki? 
Onko systeemi siis niin  älytön, että lasketaan vain sen mukasn mitä hakemishetkellä on vuodeksi eteenpäin? Ei tukien laatijat noin pöllöjä voi olla? ? 
Tuohan olisi sama kun tuloja arvioitaessa lasketaan  sen hetkinen tulo vuodeksi eteenpäin. Ei niin  tehdä tietenkään.

Joku ei nyt  stemmaa tuossa säästöjen huomioon ottamisessa. 
 

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumistuki tarkistetaan Kelassa säännöllisesti määräajoin sekä aina silloin, kun tuloissasi tai asumistilanteessasi tapahtuu merkittäviä muutoksia.

Vierailija
2/16 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asumistuki tarkistetaan Kelassa säännöllisesti määräajoin sekä aina silloin, kun tuloissasi tai asumistilanteessasi tapahtuu merkittäviä muutoksia.

Juuri näin. Kun asumistuesta saa päätöksen, tämän jälkeen tuen saajalla on ilmoituvelvollisuuskin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä huoli ap. Kelan äm.mät on ottamassa itselleen oikeuden päästä kurkkimaan pankkitilillesi, niin kohta ne näkee suoraan paljonko rahaa tililläsi milloinkin on. Seuraavaksi livekamerat kaikkien vessoihin, niin Kelan ja KEHA-keskuksen pervot pääsee nostamaan tirkistelyn ihan uudelle tasolle.

Vierailija
4/16 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asumistuki tarkistetaan Kelassa säännöllisesti määräajoin sekä aina silloin, kun tuloissasi tai asumistilanteessasi tapahtuu merkittäviä muutoksia.

Juuri näin. Kun asumistuesta saa päätöksen, tämän jälkeen tuen saajalla on ilmoituvelvollisuuskin. 

Kun pitää tilillä olevan rahamäärän alle 10'000 euron, niin ei ongelmia. Nostaa käteiseksi tietyn osan aina riittävän ajoissa. Näin varmistetaan se, ettei nuo rahat ole rahastoissa tuottamassa, vaan sukanvarressa, ja Suomi ampuu itseään jalkaan viemällä huono-osaisilta mahdollisuuden parantaa ostovoimaansa. Lopulta tuo on pois suomalaisilta pienyrittäjiltä, kun pienituloiset eivät voi käyttää kahviloiden, kampaajien yms. palveluita, joita olisivat voineet käyttää, jos olisivat saaneet pitää tileillään ja rahastossa enemmän kuin 10'000 euroa. Niitä rahastotuottaja olisi voinut käyttää pienyrittäjien tuotteiden ja palveluiden ostamiseen.

Vierailija
5/16 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos asumistuki toimii kun TT tuki säästöjen suhteen, pitää se myös laskea sitten kuukausittain. 
Juu juu voihan sitä järjestää niin, että hakemishetkellä ei ole liikaa säästöjä, mutta hieman  ihmetyttää taas epämääräiset ohjeistukset. 

Ja miksi rajaa piti laskea reippaasti juuri muiden kun eläkkeensaajien kohdalta? 
Jemmaa  rahat, et menetä tukia. Älä jemmaa, niin menetät.  Jos et voi jemmaa, niin kuluta nopeasti. Tuossa suhteessa onnekkaita ne, keillä sukulaisia tai tosi hyviä kavereita. 

Ulkomaiset pankkitilit oiva apu tuossa tilanteessa, mutta eipä tavis suomalainen oikein sellaisiin voi luottaa. . 

Vierailija
6/16 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos asumistuki toimii kun TT tuki säästöjen suhteen, pitää se myös laskea sitten kuukausittain. 
Juu juu voihan sitä järjestää niin, että hakemishetkellä ei ole liikaa säästöjä, mutta hieman  ihmetyttää taas epämääräiset ohjeistukset. 

Ja miksi rajaa piti laskea reippaasti juuri muiden kun eläkkeensaajien kohdalta? 
Jemmaa  rahat, et menetä tukia. Älä jemmaa, niin menetät.  Jos et voi jemmaa, niin kuluta nopeasti. Tuossa suhteessa onnekkaita ne, keillä sukulaisia tai tosi hyviä kavereita. 

Ulkomaiset pankkitilit oiva apu tuossa tilanteessa, mutta eipä tavis suomalainen oikein sellaisiin voi luottaa. . 

Jep, on se hel*etin vaikeaa olla "köyhä" Kela-elätti, kun joutuu miettimään miten JEMMATA "oikein" rahoja. /s

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/16 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käteisvaroissa on 2 000 euron liikkumavara. Eli käytännössä, kun pitää säästöt alle 12 000 eurossa niin ne eivät vaikuta yhtään mihinkään.

Vierailija
8/16 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käteisvaroissa on 2 000 euron liikkumavara. Eli käytännössä, kun pitää säästöt alle 12 000 eurossa niin ne eivät vaikuta yhtään mihinkään.

Siis eikö se ole se 10'000 euroa, joka saa olla tileillä, ja yli menevä osa vaikuuttaa tukiin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/16 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanottiin että uutta hakemusta ei tarvitse tehdä, vain jos ostaa tai myy, saa voittoa.  

Vierailija
10/16 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käteisvaroissa on 2 000 euron liikkumavara. Eli käytännössä, kun pitää säästöt alle 12 000 eurossa niin ne eivät vaikuta yhtään mihinkään.

Siis eikö se ole se 10'000 euroa, joka saa olla tileillä, ja yli menevä osa vaikuuttaa tukiin?

"Tilillä olevista talletuksista tehdään kuitenkin 2 000 euron käyttövaravähennys, joka ei vaikuta yleiseen asumistukeen."

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/16 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käteisvaroissa on 2 000 euron liikkumavara. Eli käytännössä, kun pitää säästöt alle 12 000 eurossa niin ne eivät vaikuta yhtään mihinkään.

Siis eikö se ole se 10'000 euroa, joka saa olla tileillä, ja yli menevä osa vaikuuttaa tukiin?

Säästöihin tehdään ensin 2000 euron vähennys, jos sen jälkeen jää summaksi yli 10000 euroa, se alkaa vaikuttamaan. Eli tilillä voi huoletta pitää 11999 euroa.

Vierailija
12/16 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa kysyä suoraan Kelalta. Tässäkin viestiketjussa suurin osa vastaajista kertoo totuudenvastaista "faktaa".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/16 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässäpä vinkki. Kun voit, ota automaatilta käteistä hätävaraksi ja tiliote näyttää alempaa kuin varallisuutesi. Tällöin voit varautua kelan oikkuihin ja päätösten hitauteen.

Maksa käteisellä kun tili on tyhjä ja elä siirrä takaisin tilille rahaa ellei ole pakko koska kela katsoo että se on tuloa ja vähentää sen tulevista tuista.

Ja jos vaikka myyt jotain, pyydä raha käteisenä. Jos kela huomaa tilillä tuloa, se myymäsi tuote on sinulle ilmainen koska kela ottaa sen tulona. Eli annoit ilmaiseksi pois sen asian minkä myit.

Tervetuloa Suomen köyhien potkimis systeemiin.

Vierailija
14/16 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sullako on säästöjä yli 10 000 euroa...? Ja jos on, niin mihin tarvit asumistukea?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/16 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko systeemi siis niin  älytön, että lasketaan vain sen mukasn mitä hakemishetkellä on vuodeksi eteenpäin? Ei tukien laatijat noin pöllöjä voi olla? ? 

Eivät ole niin älyttömiä ja pöllöjä, vaan sinä olet semmoinen. 

Asumistuki pitää tarkistaa eli tehdä uusi hakemus, jos tilanne muuttuu vuoden aikana. Ja summat, mistä pitä- tehdä tarkistus, mainitaan siinä asumistukipäätöksessä, kun se aikanaan saapuu. Tiedot näkee myös Kelan sivuilta, milloin tarkistus tarvitaan.

Vierailija
16/16 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käteisvaroissa on 2 000 euron liikkumavara. Eli käytännössä, kun pitää säästöt alle 12 000 eurossa niin ne eivät vaikuta yhtään mihinkään.

Käteisvarat ei todellisuudessa vaikuta mihinkään, koska ei ne tule sun kaappeja tutkimaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kahdeksan