Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

IL: yhdeksänlapsinen perhe elää minimituloilla

Vierailija
10.08.2025 |

https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/2622bfb8-8bc8-49b1-85a9-4514…

Tuossa artikkelissa kerrotaan 9-lapsisen perheen tilanteesta. Isä on hierojayrittäjä ja äidillä oli aiemmin oma ravintola, mutta teki konkurssin viime vuoden lopulla ja siitä tullut velat maksettavaksi. Koko porukka kuulemma elää 70 eurolla/kk.

Esikoinen on 19v ja kuopus 1v

Ensin tuli mieleen, että he ovat lestadiolaisia, mutta tuskin, kun naisella on tatuointeja, niin ei sitten voi olla.

Vähän kyllä ihmettelen, että miten keskituloisilla ihmisillä on varaa hankkia 9 lasta!!! Miksi? Miksei vaikka neljä lasta riitä?

Kommentit (951)

Vierailija
941/951 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

10.lapsi tulossa eroiskän kanssa, mitä ihmettä, no huhhu. Selvää on ettei ainakaan kovin riitaisa ero😆

Tämä on kuin kolmio kuudelle Päivi, somessa esitetään yh:ta, lisää lapsia tulee, "ex" pyörii koko kesän nurkissa ja samalla kupataan Kelan yh-tuet vaikka nytkin ollaan yhdessä laivaristeilyllä.

Ei hemmetti, onko muka näin? Luulin että on oikeasti yh. 

On. 

Vierailija
942/951 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taisi saadaJanina uuden kodin. Ärsyttävää. Olisi joutunut lastensa kanssa kadulle. Niin se muilla, ei somejulkkiksilla menee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
943/951 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taisi saadaJanina uuden kodin. Ärsyttävää. Olisi joutunut lastensa kanssa kadulle. Niin se muilla, ei somejulkkiksilla menee.

Saiko uuden kodin? Minä käsitin, että nykyinen vuokranantaja jatkoi vuokrasopimusta ja otti talon pois myynnistä. Vai ostiko joku tuon talon ja antoi Janinan perheineen jäädä siihen vuokralle? 

Vierailija
944/951 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asia ei kuulu sulle millään lailla!

"miten keskituloisilla ihmisillä on varaa hankkia 9 lasta!" Sanassakin sanotaan:" Lapsi tuo leivän tullessaan"

Olen aina ihmetellyt tätä sanontaa. Mistä ihmeestä tuo tulee? Joo, tietysti ollaan lapsilisät saatu mutta ne eivät riitä alkuunkaan kattamaan kuluja joita lapsista koituu, ei sinne päinkään. Ikimaailmassa ei olisi varaa hankkia yli kahta lasta ja tällä hetkellä kahdenkin elatus tuottaa vaikeuksia. 

Ehkä sulla on liian suuret vaatimukset siihen, mitä pitää olla  

Viittaan siis tähän että tuottaa vaikeuksia .

Vierailija
945/951 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taisi saadaJanina uuden kodin. Ärsyttävää. Olisi joutunut lastensa kanssa kadulle. Niin se muilla, ei somejulkkiksilla menee.

Mistä tieto, että sai uuden kodin?

Vierailija
946/951 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffebulla kirjoitti:

Menettikö tämän naisen vanhemmat tosiaan talonsa tämän tyttärensä rahasotkujen vuoksi? 

Mökkiään myyvät nyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
947/951 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on yksi syy, miksi en koskaan halunnut itse lähteä yrittäjäksi, enkä antanut puolisonkaan kun siitä haaveili. 

Palkollisena on varmat ja vakaat tulot. Rakastumaan ei perus duunari pääse, mutta sukanvarteenkin jotain jää

-neljän äiti 

Myös Kela vihaa yrittäjiä: Kela Goldilta on yrittäjän turha haaveilla...

No mitä Kelan pitäisi siis tehdä? Antaa kaikkien "harrastaa" yrittämistä ja kattaa viulut vai mitä oikein ehdotat? Ymmärrätkö mitä tarkoittaa YRITTÄÄ?

Yrittäjyys on kyllä mielenkiintoinen asia. Voi alkaa yrittäjäksi vaikka mihin ja sitten odotetaan yhteiskunnalta apua, kun on yrittäjänä sellaisessa, joka ei elätä. 

Vierailija
948/951 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaffebulla kirjoitti:

Menettikö tämän naisen vanhemmat tosiaan talonsa tämän tyttärensä rahasotkujen vuoksi? 

Mökkiään myyvät nyt.

Todella törkeää juoruilua. Janina ei ikinä voisi toimia noin. Olen seurannut häntä instagramissa viime syksystä lähtien ja hän on mitä empaattisin ihminen ja hyvä äiti. Ei voisi ikinä tehdä tuollaista vanhemmilleen että nämä muka joutuisivat luopumaan Janinan takia asunnosta. Olisin TODELLA PETTYNYT jos juoru pitäisi paikkansa. Eikös hänen vanhempansa ole myymässä omakotitaloaan siksi, koska ovat jo vanhoja ja heidän on helpompi asua muualla kuin isossa omakotitalossa eivätkä tarvitse niin paljon tilaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
949/951 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaffebulla kirjoitti:

Menettikö tämän naisen vanhemmat tosiaan talonsa tämän tyttärensä rahasotkujen vuoksi? 

Mökkiään myyvät nyt.

Todella törkeää juoruilua. Janina ei ikinä voisi toimia noin. Olen seurannut häntä instagramissa viime syksystä lähtien ja hän on mitä empaattisin ihminen ja hyvä äiti. Ei voisi ikinä tehdä tuollaista vanhemmilleen että nämä muka joutuisivat luopumaan Janinan takia asunnosta. Olisin TODELLA PETTYNYT jos juoru pitäisi paikkansa. Eikös hänen vanhempansa ole myymässä omakotitaloaan siksi, koska ovat jo vanhoja ja heidän on helpompi asua muualla kuin isossa omakotitalossa eivätkä tarvitse niin paljon tilaa.

Ei se mikään juoru ole vaan taivaan tosi. Janinako empaattinen? Sulla on tainnut jäädä näkemättä kuinka rumasti janina haukkuu julkisesti ihmisiä.

Vierailija
950/951 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Janina on ilkeä ja valehtelija.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
951/951 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmi kun saivat jäädä vuokralle vanhaan kotiin.