Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tekoäly syrjäyttää muutamassa vuodessa 90% työvoimasta IT-alalla

Vierailija
23.06.2026 |

Suuri murros on menossa ja lisää työttömiä tulossa todella paljon, jatkossa IT-alalla tarvitaan vain fyysisen työn tekijöitä konttoreilla ja etätyö tulee sellaisenaan loppumaan kokonaan. Tekoäly tulee korvaamaan suuren osan nykyisestä ihmisen tekemästä työstä, sanovat koodaajat mitä tahansa. Tekoäly pystyy ratkaisemaan ongelmia 24/7 ja tähän ei koodaaja kykene. Jännää pohtia mille alalle jatkossa koodaajien kannattaisi työllistyä, tuleeko kaikista lähihoitajia tai siivoojia?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytännössä melkein kaikki alat on nykyisin it-aloja. Kaikilla aloilla on jonkin verran kysyntää ohjelmointitaitoiselle tekniikasta ymmärtävälle henkilölle. Perinteinen IT-ala pienenee ja on näiden superkorporaatioiden ja heidän kätyriyritysten hallussa.

Vierailija
2/15 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melko alakanttiin on arviosi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti Suomi ekonomit ovat listalla ensimmäisenä, eilen aamulla kertoivat että Iranin sota ei nosta ruuan hintaa koska kesti vain hetken, iltapäivällä kanta olikin jo toinen eli ruoan hinta nouseekin. Herää kysymys miltä kirjekurssilta Suomi ekonomit valmistuvat.

Vierailija
4/15 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen graafinen suunnitelija ja muistan kun 2022 kun olin vihainen tekoälystä (joka varastaa taiteilijoiden työn), minulle sanottiin että "opettele koodaamaan". Entäs jos ei ole mitään taipumuksia koodaamiseen? Toivon kaikesta sydämestäni että IT-miehet menettää työnsä, pääsen sitten sanomaan vaikka että "opettele pyyhkimään mummojen perseitä"

Vierailija
5/15 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse It-alalla ja olen valjastanut työssäni tekoälyn tekemään kaikenlaista. Se, että se veisi meiltä muutamassa vuodessa työt, on ihan huuhaata ja kertoo siitä, että näitä kertoileva henkilö ei ole päivääkään ollut alalla hommissa

Vierailija
6/15 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti Suomi ekonomit ovat listalla ensimmäisenä, eilen aamulla kertoivat että Iranin sota ei nosta ruuan hintaa koska kesti vain hetken, iltapäivällä kanta olikin jo toinen eli ruoan hinta nouseekin. Herää kysymys miltä kirjekurssilta Suomi ekonomit valmistuvat.

Ekonomistit, ei ekonomit.


Ekonomistit ovat makrotalouden asiantuntijoita, ekonomit mikrotalouden kuten yritysten.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/15 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin tähän mennessä huomannut sen että tarvitsee jonkun "ei tekoälyllisen" tyypin korjaamaan tekoälyn tekemiä mokia. Se ei oikein toimi ilman että joku vahtii.

Vierailija
8/15 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkästään apinan ottaminen  päätöksen tekoon kohentaisi Suomen taloutta huomattavasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/15 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me just tänään täällä etäkonttorissamme tehdään kumpainenkin tekoälyllä hommia.

Toinen tekee sellaista, mitä osaisi itsekin, mutta ei ehdi tehdä. Nyt tekee, kun se on nopeampaa.

Toinen tekee sellaista, mikä ei oikeastaan itselle kuuluisi, mutta ei sitä kukaan muukaan ole tehnyt.

Nämä molemmat tekemistyypit tulevat lisääntymään. Eikä se tekoäly näitä yksinään tee. Sillä on myös hyvin ikävä taipumus korjausta pyytäessä korjata joku jo aiemmin oikein mennyt asia vääräksi.

Pitää tietää, mitä tekee.

Vierailija
10/15 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti saadaan se tekoäly ostamaan kaikki Playstation ja tietokonepelitkin, sillä työttömillä koodaajilla ei ole niihin enää varaa, vaikka pelien hinnat laskisivat 75%. 

😂🤣😂

Tekoälyn käyttöönoton jälkeen moni business tullee myös menettämään arvonsa, kun ei ole kuluttajia. 

😆

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/15 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti saadaan se tekoäly ostamaan kaikki Playstation ja tietokonepelitkin, sillä työttömillä koodaajilla ei ole niihin enää varaa, vaikka pelien hinnat laskisivat 75%. 

😂🤣😂

Tekoälyn käyttöönoton jälkeen moni business tullee myös menettämään arvonsa, kun ei ole kuluttajia. 

😆

Tämähän se dilemma on. Miten tehdä rahaa kun kuluttajilla ei enää ole rahaa.

Vierailija
12/15 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko että tekoäly tekee niin hyvää ohjelmakoodia, etteikö ihmistä tarvittaisi. Ainakin vielä tekee ihan hirveästi virheitä, eikä osaa ottaa huomioon tuhatta ja yhtä asiaa ilman että ne on kaikki rautalangasta väännetty ja speksattu. Data  massa-analysointiin kylläkin hyvä apu

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/15 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutamassa vuodessa ei kellään ole enää varaa tekoälyn käyttöön kun se loputon miljardien kaato pohjattomaan kaivoon vain pitääkseen palvelimet pyörimässä loppuu ja käyttäjiltä veloitetaan palvelun käytössä sen oikeat kustannukset.

Vierailija
14/15 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekoäly la la laa.

Sulta tekoälyä sain, vain pyytettömästi apua sain.

Ei ehtinyt edes promptia kirjoittaa

kun tekoäly alkoi vastausta huudattaa.

Hän kertoi mulle mua ei enää tarvi,

hän istuu tuolillain' ja on mun harmi.

Te saatte nauttia kesäpäivästä

kun tekoäly farmi huudattaa 

mikroääntänsä..

La la laaa

googlee vai openai?

kunpi on älykkäänpi vai chatgpt.

 

ne mun työt tekeepi voin vaan runoilla ja istua aidalla..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/15 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Njoo.
Tuon jälkeen suurimmalla osalla suomalaisista elintaso on sama tai heikompi kuin neuvostoliitossa.
Taisi olla aika turha ideologioiden taistelu.