Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Täydentävä ja ehkäisevä toimeentulotuki

Vierailija
01.04.2026 |

Iltalehdessä juttu hyvinvointialueiden myöntämistä toimeentulotuista. Nuo keskimääräiset myönnetyt kuukausittaiset summat pyörivät 300 - 400 euron välillä. Käsittämättömiä summia jaetaan siis perustoimeentulotuen päälle.

Nämä harkinnanvaraiset hyvinvointialueiden myöntämät tuet pitäisi lopettaa kokonaan. Yhtenäisiä käytäntöjä ei ole, seurantaa ja vaikuttavuuden arviointia ei ole.

Näitä tukia käyvät sossulta itkemässä ja saamassa parhaiten puhuvat ja suut, korvat täyteen valehtelevat henkilöt. He keksivät milloin mitäkin satuja hajonneista kodinkoneista, harrastustarpeista, lomien pakollisuudesta, kuolevista lähisukulaisista, vaatteiden rikkinäisyydestä, ruoan vähyydestä tms.

Kuvottavia nämä tukia väärin perustein saavat.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa mieltä, että nämä täydentävät harkinnanvaraiset tuet tulisi poistaa. Monelta taholta olen kuullut, että nämä tukien saajat myös tehokkaasti vaihtavat ja välittävät tietoa, mitenja millä syyllä ovat onnistuneet tukea saamaan.

Vierailija
2/17 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voi normaali ihminen olla kateellinen kaikkein heikoimmassa asemassa olevista? En voi ymmärtää, täysin empatiakyvyttömiä taidatte olla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän nuo sossut ole koulutettu ja osaavat myöntää tuet oikeaan tarpeeseen. Tarvittaessahan nämä ovat maksusitoumuksia, joita ei voi muuhun käyttää.

Vierailija
4/17 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten voi normaali ihminen olla kateellinen kaikkein heikoimmassa asemassa olevista? En voi ymmärtää, täysin empatiakyvyttömiä taidatte olla.

Taitavat olla noita IS:n mainitsemia "vaeltaja-insinöörejä".

Vierailija
5/17 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mikään ei mene tunnetusti silleen miten pitäisi. Kaikki päätökset ja kaikki teot sotii vastoin yleistä logiikkaa. Tuossakin järkevintä olisi lopettaa juurikin noi ja olla vähentämättä ihmisten perusosasta senttiäkään. Koska nuo eivät oikeasti ole tarpeellisia, mutta se perusosa on. Ihminen pärjää ilman telkkaria, pesukonetta, lätkämailaa jne, mutta ei ilman ruokaa. 

Vierailija
6/17 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei noita kukaan jatkuvasti saa. Itse hain pyykinpesukonetta varten täydentävää tukea, mutta sitä ei myönnetty. Vieläkin ihmettelen miksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/17 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täydentävää/ehkäisevää voidaan myöntää myös osin Kelan kanssa päällekkäisiin menoihin, esim. sähkölaskurästit, vuokrarästit. Eli ei ole välttämättä "ylellisyysmenoja" kaikki. Mutta huimia lukuja toki.

Vierailija
8/17 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tuhansia lapsiperheitä (taustan jätän mainitsematta), jotka saavat säännöllisesti satoja euroja kuukausittain ehkisevää toimeentulotukea.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/17 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet noin kateellinen, niin ei muuta kuin itse luukulle yrittämään.

Vierailija
10/17 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne kodinkoneet, vaatteet ja sängyt hajoilevat väistämättä jossain vaiheessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/17 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämässä on paikkoja, jolloin täydentävä toimeentulotuki on tarpeen. Tilanne voi olla vaikka se, että nainen pakenee lasten kanssa väkivaltasuhteesta turvakotiin ja joutuu aloittamaan oman elämänsä lasten kanssa nollasta. Ei ole vaatteita, ei huonekaluja, ei mitään. Tai pitkään pienellä sairaseläkkeellä elänyt ihminen tarvitsee vaikka ehjän sängyn. Sen sijaan ylikalliit vuokrat eivät ole sellainen asia tai joku pyykkikone enää nykyisin. Niihin ei täydentävää tipu. t: sossu

Vierailija
12/17 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös se ole tutkittu, että tänne tulleilla lapsilla sekä nuorilla on viisinkertainen määrä nepsy oireita/diagnooseja täällä syntyneisiin verrattuna.

Nämä ovat juuri niitä perheitä, jotka saavat säännöllisesti ehkäisevää toimeentulotukea.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/17 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös se ole tutkittu, että tänne tulleilla lapsilla sekä nuorilla on viisinkertainen määrä nepsy oireita/diagnooseja täällä syntyneisiin verrattuna.

Nämä ovat juuri niitä perheitä, jotka saavat säännöllisesti ehkäisevää toimeentulotukea.

Nykytietämyksen mukaan äidin raskausaikainen hätä ja stressi ja vauvavuoden kaoottisuus luo erilaisia neurologisia oireita. Onko siis mitenkään yllättävää, että kaoottisista oloista tänne tulevien lapsilla on oireilua runsaasti?

Vierailija
14/17 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin hain pesukonetta varten täydentävää sillä pesutupaa ei ole eikä edes pesulapalvelua tässä pikkukaupungissa. Minut on todettu varattomaksi. En saanut pesukonetta varten tukea. Pyysin käytettyä konetta varten 100 euroa koska torilta saa ilmaiseksi mutta kuljetus ja asennus olisi ollut 50 ja 50.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/17 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin hain pesukonetta varten täydentävää sillä pesutupaa ei ole eikä edes pesulapalvelua tässä pikkukaupungissa. Minut on todettu varattomaksi. En saanut pesukonetta varten tukea. Pyysin käytettyä konetta varten 100 euroa koska torilta saa ilmaiseksi mutta kuljetus ja asennus olisi ollut 50 ja 50.

Miksi tukea olisi pitänyt myöntää?

Vierailija
16/17 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mikään ei mene tunnetusti silleen miten pitäisi. Kaikki päätökset ja kaikki teot sotii vastoin yleistä logiikkaa. Tuossakin järkevintä olisi lopettaa juurikin noi ja olla vähentämättä ihmisten perusosasta senttiäkään. Koska nuo eivät oikeasti ole tarpeellisia, mutta se perusosa on. Ihminen pärjää ilman telkkaria, pesukonetta, lätkämailaa jne, mutta ei ilman ruokaa. 

Täydentävä ja ehkäisevä ttt ovat sosiaalityöntekijän harkintavallassa olevia tukia. Niillä voidaan myöntää vaikkapa lastensuojelun asiakaslapselle harrastus, joka tukee hänen kehitystään vaikeassa elämäntilanteessa tai vaikka maksaa hänelle sänky kotiin, kun hän palaa huostaanotosta takaisin kotiin. 

Vierailija
17/17 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytännössä moni ei saa. Ellei ihan pakko.