Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muistatteko, kun lipun sai ostaa bussikuskilta ja ratikkalipun tekstarilla?

Vierailija
22.03.2023 |

Muistan jopa sen, kun lipun sai ostaa ratikkakuskilta.

Se oli ihanan vapaata aikaa. Milloin tahansa pystyi hyppäämään bussiin tai ratikkaan.

Kommentit (93)

Vierailija
81/93 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tukholmassa on kyllä aivan ylivoimainen systeemi kertalipun ostoon, näytät lukijalle lähimaksua tukevaa maksukorttia ja vihreä valo syttyy vajaan sekunnin kuluttua kertomaan maksun onnistumisesta. Seuraavassa kulkuvälineessä näytät taas korttia ja jos vaihtoaika ei ole kulunut umpeen niin korttia ei veloiteta. Tarkastajan tullessa kohdalle näytät taas sitä samaa korttia ja jos on oikeutettu alennushintaiseen lippuun niin sen pystyy maksukortille asettamaan netistä. Samoin kuitin voi tarvittaessa tulostaa netistä.

Toivottavasti sama systeemi tulee HSL-alueelle tasahinnoittelun myötä.

Lontoossa on myös aika näppärä järjestelmä.

Vierailija
82/93 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan ja Manskun liikennevaloissa ruuhka-aikaan se kaljupäinen läskiperseinen kuski

sitten siitä kännykästään niitä lippuviestejä lähetteli! Monesti himassa oli ennen, kuin se sain sen tikettitekstarin näppäiltyä niillä paksuilla nakkisormillaan!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/93 |
23.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tallinnassapa on ihan ilmainen julkinen liikenne tallinnalaisille, kertoi sieltä kotoisin oleva tuttuni.

Tänne sama? 

Voisi piristää niitä keskustan liikkeitä ja ravintloitakin kummasti.

Vierailija
84/93 |
23.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tallinnassapa on ihan ilmainen julkinen liikenne tallinnalaisille, kertoi sieltä kotoisin oleva tuttuni.

Tänne sama? 

Voisi piristää niitä keskustan liikkeitä ja ravintloitakin kummasti.

Ne joilla ei ole varaa julkiseen liikenteeseen tuovat ravintoloille rutkasti rahaa? Julkisen liikenteen ongelma ei ole hinta vaan epäakateeminen kanssamatkustaja-aines.

Vierailija
85/93 |
23.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan kun oli rahastajat busseissa

Raitiovaunuissa oli takana sisäänkäynti ja rahastaja, joka myi lippuja ja huuteli ruuhka-aikoina: "Käytävällä eteenpäin!" (ja sama toisella kotimaisella kielellä).

Vierailija
86/93 |
23.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, jos lipun osto on sovelluksessa parin painalluksen takana, on sekin aika vapaata. Eipähän tarvitse olla käteistä mukana.

Mä en enää käy stadissa shoppailemassa, kun ei rahalla voi maksaa missään kulkuvälineessä. Lankapuhelimeen ei mitään sovelluksia.

T. En muuten ole vanhus

Lankapuhelimia ei enää ole.

Minulla on ainakin, enkä ole ainoa. Ihan hyvin toimii.

Mikä bessewisser olet ja luulet tietäväsi kaiken.

Asun omakotitalossa ja kukaan ei ole poistanut puhelinlinjaa meiltä.

Pitäisikö sulle numero antaa, että voisit soittaa.?

Riittää kun kerrot maakunnan, missä asut.

Uudellamaalla asun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
87/93 |
23.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, jos lipun osto on sovelluksessa parin painalluksen takana, on sekin aika vapaata. Eipähän tarvitse olla käteistä mukana.

Mä en enää käy stadissa shoppailemassa, kun ei rahalla voi maksaa missään kulkuvälineessä. Lankapuhelimeen ei mitään sovelluksia.

T. En muuten ole vanhus

Lankapuhelimia ei enää ole.

Minulla on ainakin, enkä ole ainoa. Ihan hyvin toimii.

Mikä bessewisser olet ja luulet tietäväsi kaiken.

Asun omakotitalossa ja kukaan ei ole poistanut puhelinlinjaa meiltä.

Pitäisikö sulle numero antaa, että voisit soittaa.?

Riittää kun kerrot maakunnan, missä asut.

Uudellamaalla asun.

Vierailija
88/93 |
23.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kun oli lapsi niin maalla oli bussiliput sellaisessa" vihkossa" josta revittiin sivu,

 Espoossakin oli vielä 80-luvun alussa lippuvihkosysteemi. Liput ostettiin aina tietyn pituiselle matkalle. Kerran ajoin vahingossa yhden pysäkin työpaikan ohi. Kun yritin seuraavalla pysäkillä ulos, kuski huuteli: "Sinä siellä, tulepas tänne!" Jouduin maksamaan n.20 penniä matkan ylityksestä?!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
89/93 |
23.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tallinnassapa on ihan ilmainen julkinen liikenne tallinnalaisille, kertoi sieltä kotoisin oleva tuttuni.

Tänne sama? 

Voisi piristää niitä keskustan liikkeitä ja ravintloitakin kummasti.

Ne joilla ei ole varaa julkiseen liikenteeseen tuovat ravintoloille rutkasti rahaa? Julkisen liikenteen ongelma ei ole hinta vaan epäakateeminen kanssamatkustaja-aines.

Ei ole välttämättä kaikilla nyt kyse siitä, etteikö käyttäisi julkisia siksi, kun ei ole varaa. Täälläkin moni kirjoittanut, ettei periaatteesta kulje julkisilla, koska ei voi maksaa kuin puhelimella tai ei käteinen käy.

Jos julkinen olisi ilmaista, voisi sellainen ex tempore liikkuminen lisääntyä ja siten myös kulutus.

Ainakin silloin kun itse olin äitiyslomalla ja vaunujen kanssa sai liikkua ilmaiseksi, tuli paljon lähdettyä vauvan / lapsen kanssa keskustaan ja eri puolille Helsinkiä puistoilemaan ja retkille. Samalla tuli käytettyä paljon keskustan kahviloita. Nykyään kun olen töissä ja kuljen autolla työmatkat enkä ole julkisia tarvinnut, niin ei niitä ole tullut käytettyäkään yhtään "sitä ylimääräistä". Nuo tuollaiset keskustaretket on täysin jääneet meiltä pois.

Voitaisiin vaikka kokeilla joku kesä? Joku kampanjakuukausi jolloin olisi ilmaiset matkat kaikille ja katsotaan lisääntyisikö liikkuminen ja kulutus?

Tallinnassakin kuulemma moni vanhus ja moni muu liikkuu enemmän sen sijaan että mökkiintyisi kotonaan...

Vierailija
90/93 |
23.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä vähän näkökulmaa maksuttomaan joukkoliikenteeseen Ylen artikkelissa parin vuoden takaa:

https://yle.fi/a/3-11146955

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
91/93 |
23.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan jopa senkin, kun raitiovaunun peräpäässä oli se lipunmyyjä.

Vierailija
92/93 |
23.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nej, då jag senast åkte spårvagn med biljett och allt tror jag att det var med farmor eller mormor som betalade. I bussen betalade man inte alls, då det inte var möjligt då man senast för 10 år åkte i en sådan och till metron köpte någon i gänget en biljett för kanske samma 10 år sedan.

Kollektiv trafik är ett dåligt minne som man helst skulle glömma och se försvinna. Massivt med utrymme tar den i olika städers gatunät utan att flytta flera passagerare per upptagen m2 utrymme i staden än vad personbilarna och andra vanliga människors fordon gör. Kollektivtrafiken har blivit någon form av religion. Tågskenor i städerna och egna banor för spårvagnar är helt förkastligt, varför städer som t.ex Stockholm inte har en tanke på att införa 1800-tals teknik i den. Det finns mindre dåliga lösningar då goda inte duger.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
93/93 |
23.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä vähän näkökulmaa maksuttomaan joukkoliikenteeseen Ylen artikkelissa parin vuoden takaa:

https://yle.fi/a/3-11146955

Estland och Luxemburg? Luxemburg är en ministat som inte ens är 2.600 km2 stor. Estland som är ett litet land det med, men är över 45.000 km2 stort.

Estland frångår betalningsfri kollektivtrafik genast då det nya styret tar över. Där begriper man tydligen att det inte i längden går att slösa på allt som är kiva. Annat är det i Finland där det borde ha dragits i nödbromsen för ca. 3,5 år sedan efter Rinne. I stället kom Marin och nu först ligger ni skitet till och mera av samma vara vill en del tydligen ha. Får se på vilket sätt ni blir besvikna efter 04/2023.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi neljä