Muistatteko, kun lipun sai ostaa bussikuskilta ja ratikkalipun tekstarilla?
Muistan jopa sen, kun lipun sai ostaa ratikkakuskilta.
Se oli ihanan vapaata aikaa. Milloin tahansa pystyi hyppäämään bussiin tai ratikkaan.
Kommentit (93)
Muistan ja Manskun liikennevaloissa ruuhka-aikaan se kaljupäinen läskiperseinen kuski
sitten siitä kännykästään niitä lippuviestejä lähetteli! Monesti himassa oli ennen, kuin se sain sen tikettitekstarin näppäiltyä niillä paksuilla nakkisormillaan!
Tallinnassapa on ihan ilmainen julkinen liikenne tallinnalaisille, kertoi sieltä kotoisin oleva tuttuni.
Tänne sama?
Voisi piristää niitä keskustan liikkeitä ja ravintloitakin kummasti.
Vierailija kirjoitti:
Tallinnassapa on ihan ilmainen julkinen liikenne tallinnalaisille, kertoi sieltä kotoisin oleva tuttuni.
Tänne sama?
Voisi piristää niitä keskustan liikkeitä ja ravintloitakin kummasti.
Ne joilla ei ole varaa julkiseen liikenteeseen tuovat ravintoloille rutkasti rahaa? Julkisen liikenteen ongelma ei ole hinta vaan epäakateeminen kanssamatkustaja-aines.
Vierailija kirjoitti:
Muistan kun oli rahastajat busseissa
Raitiovaunuissa oli takana sisäänkäynti ja rahastaja, joka myi lippuja ja huuteli ruuhka-aikoina: "Käytävällä eteenpäin!" (ja sama toisella kotimaisella kielellä).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, jos lipun osto on sovelluksessa parin painalluksen takana, on sekin aika vapaata. Eipähän tarvitse olla käteistä mukana.
Mä en enää käy stadissa shoppailemassa, kun ei rahalla voi maksaa missään kulkuvälineessä. Lankapuhelimeen ei mitään sovelluksia.
T. En muuten ole vanhusLankapuhelimia ei enää ole.
Minulla on ainakin, enkä ole ainoa. Ihan hyvin toimii.
Mikä bessewisser olet ja luulet tietäväsi kaiken.
Asun omakotitalossa ja kukaan ei ole poistanut puhelinlinjaa meiltä.
Pitäisikö sulle numero antaa, että voisit soittaa.?Riittää kun kerrot maakunnan, missä asut.
Uudellamaalla asun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, jos lipun osto on sovelluksessa parin painalluksen takana, on sekin aika vapaata. Eipähän tarvitse olla käteistä mukana.
Mä en enää käy stadissa shoppailemassa, kun ei rahalla voi maksaa missään kulkuvälineessä. Lankapuhelimeen ei mitään sovelluksia.
T. En muuten ole vanhusLankapuhelimia ei enää ole.
Minulla on ainakin, enkä ole ainoa. Ihan hyvin toimii.
Mikä bessewisser olet ja luulet tietäväsi kaiken.
Asun omakotitalossa ja kukaan ei ole poistanut puhelinlinjaa meiltä.
Pitäisikö sulle numero antaa, että voisit soittaa.?Riittää kun kerrot maakunnan, missä asut.
Uudellamaalla asun.
Vierailija kirjoitti:
kun oli lapsi niin maalla oli bussiliput sellaisessa" vihkossa" josta revittiin sivu,
Espoossakin oli vielä 80-luvun alussa lippuvihkosysteemi. Liput ostettiin aina tietyn pituiselle matkalle. Kerran ajoin vahingossa yhden pysäkin työpaikan ohi. Kun yritin seuraavalla pysäkillä ulos, kuski huuteli: "Sinä siellä, tulepas tänne!" Jouduin maksamaan n.20 penniä matkan ylityksestä?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tallinnassapa on ihan ilmainen julkinen liikenne tallinnalaisille, kertoi sieltä kotoisin oleva tuttuni.
Tänne sama?
Voisi piristää niitä keskustan liikkeitä ja ravintloitakin kummasti.
Ne joilla ei ole varaa julkiseen liikenteeseen tuovat ravintoloille rutkasti rahaa? Julkisen liikenteen ongelma ei ole hinta vaan epäakateeminen kanssamatkustaja-aines.
Ei ole välttämättä kaikilla nyt kyse siitä, etteikö käyttäisi julkisia siksi, kun ei ole varaa. Täälläkin moni kirjoittanut, ettei periaatteesta kulje julkisilla, koska ei voi maksaa kuin puhelimella tai ei käteinen käy.
Jos julkinen olisi ilmaista, voisi sellainen ex tempore liikkuminen lisääntyä ja siten myös kulutus.
Ainakin silloin kun itse olin äitiyslomalla ja vaunujen kanssa sai liikkua ilmaiseksi, tuli paljon lähdettyä vauvan / lapsen kanssa keskustaan ja eri puolille Helsinkiä puistoilemaan ja retkille. Samalla tuli käytettyä paljon keskustan kahviloita. Nykyään kun olen töissä ja kuljen autolla työmatkat enkä ole julkisia tarvinnut, niin ei niitä ole tullut käytettyäkään yhtään "sitä ylimääräistä". Nuo tuollaiset keskustaretket on täysin jääneet meiltä pois.
Voitaisiin vaikka kokeilla joku kesä? Joku kampanjakuukausi jolloin olisi ilmaiset matkat kaikille ja katsotaan lisääntyisikö liikkuminen ja kulutus?
Tallinnassakin kuulemma moni vanhus ja moni muu liikkuu enemmän sen sijaan että mökkiintyisi kotonaan...
Tässä vähän näkökulmaa maksuttomaan joukkoliikenteeseen Ylen artikkelissa parin vuoden takaa:
Muistan jopa senkin, kun raitiovaunun peräpäässä oli se lipunmyyjä.
Nej, då jag senast åkte spårvagn med biljett och allt tror jag att det var med farmor eller mormor som betalade. I bussen betalade man inte alls, då det inte var möjligt då man senast för 10 år åkte i en sådan och till metron köpte någon i gänget en biljett för kanske samma 10 år sedan.
Kollektiv trafik är ett dåligt minne som man helst skulle glömma och se försvinna. Massivt med utrymme tar den i olika städers gatunät utan att flytta flera passagerare per upptagen m2 utrymme i staden än vad personbilarna och andra vanliga människors fordon gör. Kollektivtrafiken har blivit någon form av religion. Tågskenor i städerna och egna banor för spårvagnar är helt förkastligt, varför städer som t.ex Stockholm inte har en tanke på att införa 1800-tals teknik i den. Det finns mindre dåliga lösningar då goda inte duger.
Vierailija kirjoitti:
Tässä vähän näkökulmaa maksuttomaan joukkoliikenteeseen Ylen artikkelissa parin vuoden takaa:
Estland och Luxemburg? Luxemburg är en ministat som inte ens är 2.600 km2 stor. Estland som är ett litet land det med, men är över 45.000 km2 stort.
Estland frångår betalningsfri kollektivtrafik genast då det nya styret tar över. Där begriper man tydligen att det inte i längden går att slösa på allt som är kiva. Annat är det i Finland där det borde ha dragits i nödbromsen för ca. 3,5 år sedan efter Rinne. I stället kom Marin och nu först ligger ni skitet till och mera av samma vara vill en del tydligen ha. Får se på vilket sätt ni blir besvikna efter 04/2023.
Lontoossa on myös aika näppärä järjestelmä.