Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nordean tunnuslukulaite!

Vierailija
19.09.2017 |

Kävin pankkineuvojan asiakkaana. Eräänä asiana oli siirtyminen paperisesta pankkitunnusluvuista digitaaliseen versioon. Nuori pankkineuvojani kädestä pitäen yritti ladata puhelimeeni (iphone 4s) tunnuslukusovelluksen. Ei onnistunut. Kävi ilmi, että minun pitäisi ladata jokin ios 9-juttu puhelimeeni, jonka voi tehdä kotona.

Pankkineuvoja hämmentyi kuullessaan, että en ole aikeissa vaihtaa puhellinta. Enkä käytä mitään sovelluksia, paitsi Whatsupp. Puhelin on minulle pelkkä puhelin, ja satunnaisten viestien laittamisen väline. Ei muuta.

Kotiin sain ns. tunnuslukulaitteen. Opettelin käyttämään sitä. Kovin on heikkonäköiselle vaikea nähdä digitaalisia hämäriä numeroita. Paperinen tunnuslukukortti on ollut ihan toimiva tapa. Olisin voinut pitää sen.

Nyt en tiedä, miten saan tunnuslukusovelluksen kännykkääni, jota en ole aikeissakaan vaihtaa. Toimii hyvin.
Kaikki kilpistyi siis ios9-juttuun. Olen mykistynyt. En ole digi-ihmisiä, koneihmisiä. Juuri ja juuri osaan käyttää Internettiä tiedon hakemiseen, tutkielmien kirjoittamiseen, powerpoint-esitysten tekemiseen.

Kommentit (194)

Vierailija
101/194 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos lataan tunnuslukusovelluksen yhteen laitteeseen esim.Ipadiin, onko silloin mahdotonta käyttää tunnuslukulaitetta kännykän rinnalla, esim.reissussa? Kännykkä on haavoittuva väline, voi mennä rikki , varastetaan jne. että ihmettelen, miten sitä mainostetaan kaikkeen rahaliikenteeseen nykyään, lähimaksamiseen jne.

Voit kyllä, valitset vain esim. sisäänkirjautumisvaiheessa sen välineen mitä haluat käyttää.

Sovelluksen voi myös ladata useaan laitteeseen, eli jos vaikka puhelin hajoaisikin, niin esim. tabletilla pääseet kirjautumaan verkkopankkiin ja aktivoimaan tunnuslukusovelluksen uuteen puhelimeesi. Tai jos sinulla on puoliso tai joku muu "luottohenkilö", niin voit ladata/aktivoida oman profiilisi hänen puhelimessa olevaan tunnuslukusovellukseen varalle, mutta muista pitää käyttäjäprofiilisi PIN koodi ja pankin käyttäjätunnus visusti vain omassa tiedossasi.

Lompakkokin voi kadota/tulla varastetuksi/unohtua kotiin/tms.  ja siinä sitten eletään tovi ilman henkkareita, maksukortteja ja useasti myös pankkitunnuksia :) Puhelimessa on yleensä päällä suojakoodi joka estää sovelluksiin koskemisen ja sen lisäksi sovelluksissa on vielä omat turvatoimet, puhelin siis on useimmiten lompakkoa varmempi turva. Lisäksi yleensä ihmiset huomaavat kännykkänsä kadonneet huomattavasti nopeammin kuin esim. lompakon katoamisen, puhumattakaan siitä että lompakosta viedään vain joku tietty esine esim. tunnuslukukortti. Puhelin helpottaa elämää ja siitä tulee entistä tärkeämpi osa arjen pyöritystä, samalla siitä täytyy oppia myös pitämään huolta.

Puhelimessa on myös usein nettiyhteys, joten siihen pääsee käsiksi halutessaan aika moni ihminen tietoturva-aukkojen kautta. Puhelimen suojakoodinkin pystyy murtamaan (varastettuja puhelimia hakkeroidaan auki jatkuvasti...) 

Kuinkas moni teistä on lukenut appsien käyttöehdot? Pankki esim. suosittelee myös että käyttää vain luotettuja langattomia verkkoja... käytännössä esim. lentokentän avoimia ilmaisia langattomia ei kannattaisi käyttää.  Näin ollen älypuhelin on käyttökelvoton reissuilla, jos siinä on pankkisovellus. Todella harvalla on myös virustorjunta asennettuna puhelimeen, iOS:iin se taitaa olla mahdotonta (koska Apple)... Jos on tehnyt jonkin näistä asioista ja puhelimesi hakkeroidaan... niin pankki ei ota mitään vastuuta.

Paperilappu, jossa ei muita tunnareita on käyttökelvoton muille. 

Vierailija
102/194 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ol

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen aloittajan kaltaisia puupäitä vaihtamaan pankkia johonkin paikalliseen eläkeläisten pikkupankkiin, jossa on vielä paperinen pankkikirja.

Toisaalta, ap on 99,99% varmuudella provo. Ei kukaan voi olla noin käsi vuonna 2017.

Olet varmaan hyvinkin fiksu itse, kun et tajua, että tällainen muutos voi olla vaikea esimerkiksi monelle vanhukselle ja vammaiselle.

Niin voi, mutta miksi joku pankki tekisi ylimääräisiä toimenpiteitä vanhuksia ja vammaisia varten, tuskin kyseiset ryhmät ovat pankin kannalta välttämättä kovin tärkeitä asiakkaita. No, joillain vanhuksilla voi tietysti olla rahaa pankissa enemmänkin, mutta joku perusmummo jonka rahaliikenne koostuu eläkkeestä, on pankille käytännössä ihan turha asiakas ja pakollinen paha.

Ja mikään ei tapahdu ilmaiseksi, joten rinnakkaisen järjestelmän ylläpito osaa asiakkaita varten ei kannata eikä sitä mikään pankki halua rahoittaa erityisesti jos ko. asiakasryhmä ei tuota pankille voittoa. Ainakin erillinen palvelumaksu kyseisiltä asiakkailta pitäisi siinä vaiheessa periä, ellei valtio sitten maksa aiheutuneita kustannuksia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/194 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkään en saanut toimimaan omalla android puhelimella (alle 2 vuotta vanha) tuota älypuhelinsovellusta. Yritin kaksi kertaa. Mahtaa tulla aikamoinen kaaos vuodenvaihteessa. Onnea Suomi!

Et vain osaa...

Vierailija
104/194 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mulla on kaks tiliä entuudestaan, nordea ja stili. kohta vaihdan s tiliin kokonaan kun nykyinen nordean lappusalasanat loppuu. toivottavasti stili ei siirry tuollaiseen

Niillähän on se jo tarjolla. Siis S-pankilla.

Vierailija
105/194 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä nykyaika on niin helppoa..

Toista se oli ennen kun vaan laitettiin laite seinään ja se oli siinä. Kyllä olikin vaikeeta kun puhelin toimi puhelimena, telkkari telkkarina ja radio radiona. Nykyään kaikki tarttee päivitystä, latausta, päivitysten latausta, latausten päivitystä... on se niin modernia, nykyaikaista, helppoa, vaivatonta, aikaa säästävää, edullista.

Vierailija
106/194 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko sovellus on kännykkävalmistajien ja pankkien salaliitto pakko-ostattaa parin vuoden välein uusi puhelin kun sovellusta muutetaan sitä mukaa toimimattomaksi. Vituttaa koko homma.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
107/194 |
20.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhelimessa on myös usein nettiyhteys, joten siihen pääsee käsiksi halutessaan aika moni ihminen tietoturva-aukkojen kautta. Puhelimen suojakoodinkin pystyy murtamaan (varastettuja puhelimia hakkeroidaan auki jatkuvasti...) 

Kuinkas moni teistä on lukenut appsien käyttöehdot? Pankki esim. suosittelee myös että käyttää vain luotettuja langattomia verkkoja... käytännössä esim. lentokentän avoimia ilmaisia langattomia ei kannattaisi käyttää.  Näin ollen älypuhelin on käyttökelvoton reissuilla, jos siinä on pankkisovellus. Todella harvalla on myös virustorjunta asennettuna puhelimeen, iOS:iin se taitaa olla mahdotonta (koska Apple)... Jos on tehnyt jonkin näistä asioista ja puhelimesi hakkeroidaan... niin pankki ei ota mitään vastuuta.

Paperilappu, jossa ei muita tunnareita on käyttökelvoton muille. 

Kaiken ihmisen rakentaman tietoturvan pystyy murtamaan kunhan on tarpeeksi aikaa ja rahaa. Kysymys on ennemminkin siitä, mihin rikolliset aikansa ja rahansa käyttävät. Yksittäisen puhelimen omien ja sen jälkeen vielä pankin omien sovelluseten tietoturvan murtaminen ei ole ihan triviaalia. Vai montako ihmistä tiedät jolle näin olisi käynyt? Ja kenen tilillä olisi niin paljon katetta, että tämä löisi leiville? Ehkä Nallella.

Kyllä edelleen yksittäisen laitteen hakkeroinnin sijaan on rikollisille paljon houkuttelevampaa "hakkeroida" massa käyttäjiä antamaan rikollisille korttinumerot, pankkitunnukset ja muuta vastaavaa.

Vierailija
108/194 |
20.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

iOS:ssa on myös suurennuslasitoiminto.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
109/194 |
20.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ol

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen aloittajan kaltaisia puupäitä vaihtamaan pankkia johonkin paikalliseen eläkeläisten pikkupankkiin, jossa on vielä paperinen pankkikirja.

Toisaalta, ap on 99,99% varmuudella provo. Ei kukaan voi olla noin käsi vuonna 2017.

Olet varmaan hyvinkin fiksu itse, kun et tajua, että tällainen muutos voi olla vaikea esimerkiksi monelle vanhukselle ja vammaiselle.

Niin voi, mutta miksi joku pankki tekisi ylimääräisiä toimenpiteitä vanhuksia ja vammaisia varten, tuskin kyseiset ryhmät ovat pankin kannalta välttämättä kovin tärkeitä asiakkaita. No, joillain vanhuksilla voi tietysti olla rahaa pankissa enemmänkin, mutta joku perusmummo jonka rahaliikenne koostuu eläkkeestä, on pankille käytännössä ihan turha asiakas ja pakollinen paha.

Ja mikään ei tapahdu ilmaiseksi, joten rinnakkaisen järjestelmän ylläpito osaa asiakkaita varten ei kannata eikä sitä mikään pankki halua rahoittaa erityisesti jos ko. asiakasryhmä ei tuota pankille voittoa. Ainakin erillinen palvelumaksu kyseisiltä asiakkailta pitäisi siinä vaiheessa periä, ellei valtio sitten maksa aiheutuneita kustannuksia.

Eikös nykyään joku direktiivi tai vastaava jo edellytä, että pankki- ja muiden julkisten palveluiden tulee olla saavutettavia. Jos Nordea ei ottaisi käyttöön puhuvaa tunnuslukulaitetta, se rajaisi merkittävän joukon palvelun ulkopuolelle, ja tähän ryhmään kuuluvien kannalta palvelu olisi täysin saavuttamaton.

Onhan myös näkövammaisia yrittäjiä (tavallisten käyttäjien lisäksi), joiden täytyy hoitaa yrityksensä rahaliikennettä, ja ilman puhuvaa tunnuslukulaitetta se olisi mahdotonta. Joten eivät tietynlaiset erityisjärjestelyt suinkaan mitään humpuukia ole vaan tätä päivää.

110/194 |
20.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En lukenut kaikkia viestejä, mutta eikös sille tunnuslukulaitteelle ollut joku ääneen numerot luettelevakin vaihtoehto olemassa...? Nimenomaan vanhuksille.

Miten tuo toimii huonokuuloisella vai onko suunnattu vain sellaisille vanhuksille, joilla ei ole kuulon alentumaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
111/194 |
20.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Prototyyppi kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En lukenut kaikkia viestejä, mutta eikös sille tunnuslukulaitteelle ollut joku ääneen numerot luettelevakin vaihtoehto olemassa...? Nimenomaan vanhuksille.

Miten tuo toimii huonokuuloisella vai onko suunnattu vain sellaisille vanhuksille, joilla ei ole kuulon alentumaa?

Ei sitä ole suunnattu pelkästään vanhuksille.

En ole härveliä kohdannut, mutta kuulemma siinä on kaiuttimen lisäksi kuulokeliitäntä. Luultavasti myös äänen voimakkuutta voi säätää laitteen omilla toiminnoilla. Ja voihan sen liitännän kautta kytkeä vahvistimeen ja säätää sitä kautta. Hyvä niin, sillä näin myös kuulonaleneman omaavat ihmiset pääsevät laitetta käyttämään.

Vierailija
112/194 |
20.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo tunnuslukulaite on suoraan s*atanasta. Näyttö on tosiaan pieni tumma ja epäselvä. Pitää painella "miljoonaa" nappia, ja tietenkin eri nappeja riippuen siitä minne olet tunnistautumassa. Verkkopankkiin mennessä laitteen ja lapun erot ovat nämä:

Laitteella:

-Ensin painat nappia OK

-sitten nappia login

-sitten syötät 4 numeroisen pin-koodin (joka pitää tietenkin itse muistaa)

-sitten taas ok

-sitten saat 9!!! numeroisen koodin jonka näpyttelet koneelle

-sitten painat vielä pari kertaa nappia C, että saat laitteen sammumaan

Lapulla:

-painelet koneelle 4 numeroisen tunnuksen

-vedät kynällä viivan

Jotenkin koen että lappu oli hemmetisti helpompi. Sitten jos olet menossa verkkopankkitunnuksilla esim. kelan tms. sivuille laitteen käyttö on vielä monimutkaisempaa, ja saat vielä lisää näpyteltävää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
113/194 |
20.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

edunvalvonta on ihan hyvä vaihtoehto jos ei enää itse kykene asioita hoitamaan, ja se on jokaisen hyväksyttävä jossain vaiheessa elämää.

Jos parin napin painalluksen ja numeron katsomisen opettelu liikaa, voi suoraan olettaa että nyt aika jättää raha-asiat muiden hoidettavaksi.

114/194 |
20.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Prototyyppi kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En lukenut kaikkia viestejä, mutta eikös sille tunnuslukulaitteelle ollut joku ääneen numerot luettelevakin vaihtoehto olemassa...? Nimenomaan vanhuksille.

Miten tuo toimii huonokuuloisella vai onko suunnattu vain sellaisille vanhuksille, joilla ei ole kuulon alentumaa?

Ei sitä ole suunnattu pelkästään vanhuksille.

En ole härveliä kohdannut, mutta kuulemma siinä on kaiuttimen lisäksi kuulokeliitäntä. Luultavasti myös äänen voimakkuutta voi säätää laitteen omilla toiminnoilla. Ja voihan sen liitännän kautta kytkeä vahvistimeen ja säätää sitä kautta. Hyvä niin, sillä näin myös kuulonaleneman omaavat ihmiset pääsevät laitetta käyttämään.

Täytynee kysellä Nordeasta. Eivät tuollaista tarjonneet lainkaan apelleni, vaikka kuulolaitteet näkyvät korvissa hyvin ulkopuolisille. Appikaan ei tuosta ääniversiosta nähtävästi tiennyt.

Jospa tuollainen helpottaisi vanhan ihmisen pankkiasiointia. :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
115/194 |
20.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

xxl kirjoitti:

edunvalvonta on ihan hyvä vaihtoehto jos ei enää itse kykene asioita hoitamaan, ja se on jokaisen hyväksyttävä jossain vaiheessa elämää.

Jos parin napin painalluksen ja numeron katsomisen opettelu liikaa, voi suoraan olettaa että nyt aika jättää raha-asiat muiden hoidettavaksi.

Ei kyse välttämättä ole siitä, että ei kykenisi asioita hoitamaan, mutta sitä en ymmärrä miksi pitää ehdointahdoin hankaloittaa ihmisten elämää, kuten viestistä 112 huomaa. Luulisi että laitteesta olisi voinut tehdä yksinkertaisemman ja selkeämmän, joka oikeasti olisi kätevämpi kuin laput, ja helpottaisi ihmisten arkea. Mutta tuo laite vaan hidastaa ja hankaloittaa ihan terveidenkin aikuisten arkea, saati sitten huononäköisten ja "ei enää niin näppärien"-vanhempien ihmisten asiointia.

Vierailija
116/194 |
20.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei nordealla kannata pitää enää yhtään mitään, kusetuspankki

Vierailija
117/194 |
20.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä nykyaika on niin helppoa..

Toista se oli ennen kun vaan laitettiin laite seinään ja se oli siinä. Kyllä olikin vaikeeta kun puhelin toimi puhelimena, telkkari telkkarina ja radio radiona. Nykyään kaikki tarttee päivitystä, latausta, päivitysten latausta, latausten päivitystä... on se niin modernia, nykyaikaista, helppoa, vaivatonta, aikaa säästävää, edullista.

Eihän sinun ole pakko ostaa älypuhelinta/-laitteita. Vieläkin myydään ihan perusluureja. Nykyistä töllöä en ole ikinä päivittänyt. Ja vanha perusradiokin vielä löytyy. 

Ilman tekniikkaa pärjää kyllä, jos ei kerran pärjää tekniikan kanssa.

Vierailija
118/194 |
20.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

xxl kirjoitti:

edunvalvonta on ihan hyvä vaihtoehto jos ei enää itse kykene asioita hoitamaan, ja se on jokaisen hyväksyttävä jossain vaiheessa elämää.

Jos parin napin painalluksen ja numeron katsomisen opettelu liikaa, voi suoraan olettaa että nyt aika jättää raha-asiat muiden hoidettavaksi.

Ei kyse välttämättä ole siitä, että ei kykenisi asioita hoitamaan, mutta sitä en ymmärrä miksi pitää ehdointahdoin hankaloittaa ihmisten elämää, kuten viestistä 112 huomaa. Luulisi että laitteesta olisi voinut tehdä yksinkertaisemman ja selkeämmän, joka oikeasti olisi kätevämpi kuin laput, ja helpottaisi ihmisten arkea. Mutta tuo laite vaan hidastaa ja hankaloittaa ihan terveidenkin aikuisten arkea, saati sitten huononäköisten ja "ei enää niin näppärien"-vanhempien ihmisten asiointia.

Jotenkin tuntuu, että tämä tunnuslukulaite on vasemmalla kädellä tehty ratkaisu kännykkäsovelluksen rinnalle. Kännykkäsovellus toimii mainiosti ja itse tykkään siitä paljon enemmän kuin paperiversiosta.

119/194 |
20.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

xxl kirjoitti:

edunvalvonta on ihan hyvä vaihtoehto jos ei enää itse kykene asioita hoitamaan, ja se on jokaisen hyväksyttävä jossain vaiheessa elämää.

Jos parin napin painalluksen ja numeron katsomisen opettelu liikaa, voi suoraan olettaa että nyt aika jättää raha-asiat muiden hoidettavaksi.

Kuvitteletko oikeasti, että esim. joku vanhus saisi edunvalvojan vain, koska on iäkäs? Ei se ihan noin yksinkertaista ole. Monella iäkkäällä voi se pää vielä olla klaari, mutta muuten liikkuminen ja vaikkapa se uuden oppiminen ei ole enää entisellään. Eikö olisi parempi tukea omatoimisuutta kuin laittaa ihminen edunvalvontaan, jos ei enää yhtä nopeasti pysty näppäilemään numeroita kuin joskus nuorempana? Kyllä tuosta tunnuslukulaitteesta ja sen käytöstä nyt vain on tehty liian hankalaa.

Vierailija
120/194 |
20.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

 Minulla on ihan peruskännykkä ja siihen en sitä edes aio ottaa, eikä siis käykään, muutenkaan en halua hoitaa pankkiasioitani pienestä kännykästä.

Mulla on vanha pöytäkone, johon ei voi/pysty asentamaan, eli vaihtoehto on tuo lukulaite.

Kaltaisiasi on todella paljon, ei hätää.

Mikään taho ei voi pakottaa hankkimaan kallista älypuhelinta nettiliittymineen että pääsee omalle tililleen.

Ei edes Nordea.

Ei voikaan eikä kenenkään tarvitse. Kommenttina tuohon sinun viestiin, niin riittävän älypuhelimen saa alle satasella ja kerrotko miltä operaattorilta saa liittymän ilman datapakettia? Ja vitosella saa halvimman liittymän, joten ihan kauhean kalliista asiasta ei ole mielestäni kyse.

Puheliittymä ilman nettiä on omassa peruskännykässäni ollut aina, tarkoititko sitä "datapaketillasi".

Eli soitettujen puheluiden /tekstiviestien perusteella tulee lasku dnalta.

Tuollaista liittymää ei enää edes saa. DNA:n halvin paketti on 4,90 ja siinä on rajaton netti käytössä. 

Kerrotko vielä mitä tekee rmaksullisella rajattomalla netinkäyttömahdollisuudella henkilö jolla on käytössään peruspuhelin?

Ei mitään (eikä tuolla nopeudelle oikeasti mitään ihmeitä edes tehdä), mutta esimerkiksi DNA:lta ei edes saa liittymää missä ei ole dataliikennettä käytössä. En tiedä miten muilla operaattpeilla homma menee.

DNA nyt on DNA, ainakin Elisalla ja Saunalahdella on tarjolla liittymiä joissa ei ole dataliikennettä! :)

Näköjään. Mutta hauskaahan tässä on se, että nuo liittymät ovat saman hintaisia, mutta DNA:lla siihen sisältyy myös dataliikenne. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kaksi