Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Liian siisti lapsiperheen koti?

Vierailija
27.01.2015 |

Meille kun tulee uusia tuttavuuksia niin ilmeisesti järkyttyvät meidän kodin siisteydestä. "Onpas teillä siistiä!" ja jotkut päivittelevät ettei ole mahdollista että lastenhuoneessa asuu lapsia. Toiset vihjailevat ettei kodissamme ole asumisen merkkejä. Viimeistään kun vastavierailun aika tulee niin nämä ihmiset sanovat kutakuinkin saman lauseen: "Meillä on vähän sotkuista kun panostan lapsiin. Touhuan mielummin lasten kanssa yhdessä kuin siivoan kokoajan ja tykkään tehdä kaiken ruuan itse,siihen menee aikaa. Meillä elämisen jäljet saavat näkyä, olohuoneessakin voi leikkiä." Aika normaaleja koteja näillä ihmisillä on ollut yhtä kaaos asuntoa lukuunottamatta. Tulee aina kurja mieli kun luulevat ettei meillä saa tehdä mitään ja siivoan kokoajan.

Panostan kotona viihtyvyyteen. Laadun lisäksi haluan pitää kodin siistinä. Pedataan aamuisin sängyt, asettelen koristetyynyt sängylle. Kaikki tavarat ovat omilla paikoillaan. Sohvan selkätyynyt pöyhin ja asettelen sohvalle koristetyynyt ja huovan kauniisti. Keittiön tasot ja pöytä on siistitty. Tasoilla on kodinkoneita ja lasipurkkeja ym. mutta järjestyksessä. Lastenhuoneessa yhtälailla sängyt pedattu, hyllyissä on omissa laatikoissaan lelut ja pelit. Imuroin 1-3krt viikossa,eteisen joka päivä hiekka/kurakausina. Lattian pesu kerta viikkoon, pölyt pyyhin joka päivä, vessan pesen joka päivä. Meillä ei ole mitenkään minimalistinen koti vaan tavaraa on, kaikki omissa paikoissaan.

Elää täällä saa rauhassa, ollaan koko poppoo sohvalla, voidaan syödä pizzaa telkkua katsellessa. Koristetyynyihin saa nojata tai vaikka istua niiden päällä lattialla. Lapset saavat tuoda olohuoneeseen nukkeleikit tai kasata ison junaradan. Keittiön pöydällä saa piirtää jne. Välillä iskee kauhea kaaos, pizzalaatikko muruineen sohvapöydällä, sohvatyynyt lattialla, leluja jokapuolella, sängyt jääneet aamulla petaamatta ja tiskivuori ja ruuanlaitossa tullut kaaos keittiössä. Imurointi jäänyt 1-2 vk ajalta. Tätä tapahtuu mutta sitten taas siivotaan paikat. Tätä kaaosta ei yleensä kukaan ulkopuolinen koskaan näe.

Kommentit (57)

Vierailija
1/57 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaako kuvauksen kotimme liian siistiltä? oletteko törmänneet vastaavanlaiseen käytökseen? ap

Vierailija
2/57 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meillä on ihan samanlaisia. Tuttua noi kommentitkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/57 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen törmännyt samaan. "Missä teidän kaikki tavarat on?" "Asuuko täällä ketään oikeasti?" ja sitten sellainen selittelyltä kuulostava litania perään siitä, miten heillä eletään. Joskus koen, että vieraat kokevat, että arvostelisin heidän kotejaan jos ne näkisin. Koen, että minua pidetään nipona ja sellaisena, joka ei muuta teekään kuin siivoa. Eivät tietenkään kaikki, mutta kyllä esim. netissä lausutut kommentit joskus vähän loukkaa, etten olisi yhtä hyvä, läsnäoleva äiti koska meillä on siistiä.

Minä en voi elää sotkun keskellä, vaikk kyllä meilläkin on välillä hyvinkin sotkuista. Mutta siinä vaiheessa kun me vanhemmatkin käydään nukkumaan, meillä on jo siistiä. Joskus höllennän tahtia kun tuntuu, että en jaksa. Mutta joistain perusjutuista pidän kiinni: tavaroilla on omat paikat ja ne viedään sinne kun niitä ei enää käytetä. Vaatteet kuuluvat joko kaappiin tai pyykkikoriin jos ne eivät ole päällä. Astiat menevät suoraan astianpesukoneeseen käytön jälkeen ja keittiö pysyy siistinä juuri tästä syystä. Ja siksi, että vaikka minäkin teen suurimman osan ruoista ihan itse, olen oppinut sellaisen kokkien jatkuvan työpöydän siivouksen ajan myötä. 

Vierailija
4/57 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 15:05"]

No meillä on ihan samanlaisia. Tuttua noi kommentitkin.

[/quote]

Minä en oikein osaa tuohon kommenttiin koskaan mitään vastata. Tuntuisi tyhmältä sanoa jotain että "niin meilläkin mielummin kokataan yhdessä kuin imuroidaan." tai "satuitte meille vaan siiivouksen jälkeen, kyllä meilläkin sotkuista on oikeasti" Vastaatko sinä täläisiin vihjailuihin mitään? ap

Vierailija
5/57 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän joo, mutta imuroin tosin päivittäin koska kaksi koiraa.:) Olen visuaalinen ihminen ja mulle on kärsimystä olla sotkujen keskellä, sen vuoksi siivoan. Me myös askarrellaan ja leikitään jatkuvasti tästä huolumatta.. Monessa kodissa lasten lelut ovat olohuoneessa, se on musta vain rumaa ja tyylitöntä.

Sottapytyt taitavat olla kateellisia?

Vierailija
6/57 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jotkut vaan tykkäävät siivota useammin. Itse en jaksaisi ihan noin usein siivota, mutta ei meillä silti mitään pahaa kaaosta ole juuri koskaan, vaikka lapsiakin on 5. Helpottaa kovasti kun roinaa ei ole ihan älyttömästi ja kaikella on oma paikkansa. Myös vanhan kansan hyvä neuvo toimii: vie mennessäs ja tuo tullessas.

Vierailija
7/57 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 15:03"]Kuulostaako kuvauksen kotimme liian siistiltä? oletteko törmänneet vastaavanlaiseen käytökseen? ap
[/quote]

Kotinne kuulostaa viihtyisältä, mutta teetköhän asiasta turhan ison numeron? Siis omassa mielessäsi. Millaisia vieraita teillä käy, jos oikeasti siisteys on heille iso tai vieras asia? Ainakin itselleni se on normi eikä poikkeus. Ei tee niin mieli mennä kylään liian sotkuisiin paikkoihin.

Vierailija
8/57 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä anoppi tokasi ensimmäistä kertaa käydessään, että onpa täällä siistiä, uskaltaako teidän sohvallekaan istua?

Vaikka siistiä on ja sohva valkoinen, niin ei se sentään koriste ole... Ei ole ensivisiittinsä jälkeen käynyt, kun ei tunne oloaan mukavaksi. Minäkin muutuin perfektionistiksi, pakkohan se on näin olla, kun olin kehdannut siivota vieraita varten.

Meillä koiratkin saa olla sohvalla, eikä se ole edes likainen, säännöllisesti kun putsataan.

Vierailija
9/57 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kun kadehdin teitä siistejä.. osaisinpa munäkin.. tai itseasiassa olenkin kova siivoamaan mutta kodista tekee epäviihtyisän ummehtunut haju (johtuu koirasta) karvaisista sohvista, huonosta sisustuksesta (ei ole varaa tai taitoa) ja ahtaudesta. Kaikille tavaroille ei myöskään ole sitä omaa paikkaa mikä ärsyttää..

Vierailija
10/57 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama juttu, tosin sillä erotuksella etten siivoa noin usein. Järjestelen kyllä tavarat aina paikoilleen ja ylläpidän monta kertaa päivässä sellaista yleistä järjestystä, joten kotimme näyttää siistiltä.

Vierailija
11/57 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa hienolta, minäkin tykkään pitää kodin siistinä. Kateellisuuttahan se vain on. Itsellä kolme pientä lasta, ja sitten kaverille syntyi vauva, hyvää hyvyyttäni ajattelin vähän auttaa vieraillessa kun valitti kodin sotkuisuutta kun ei jaksais pienen vauvan kanssa ylimääräisiä. Niin se oli tosi paha teko! ei kuulemma tarvinnu kotiapulaista, piruili mulle. Sanoin et sori! et ku oon tän alan ammattilainen niin tykkääm vain kovasti siivoamisesta ja virtaa riittääisi muillekin jakaa. 

Mutta! sitä minä ihmettelen, että voiko liian siisti koti olla syy olla haluamatta tulla kylään?

Ei paljon kaverit vieraile, yksi kehui suoraan kun jaksat kotisi pitää nättinä, mut sit taas toinen sanoi tos joulun alla, että sinähän varmaan oot laittanut jo kotiin kaikki jouluisasti ja leiponutkin jne.. (vinoillessaan)

Vierailija
12/57 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 15:13"]

[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 15:03"]Kuulostaako kuvauksen kotimme liian siistiltä? oletteko törmänneet vastaavanlaiseen käytökseen? ap [/quote] Kotinne kuulostaa viihtyisältä, mutta teetköhän asiasta turhan ison numeron? Siis omassa mielessäsi. Millaisia vieraita teillä käy, jos oikeasti siisteys on heille iso tai vieras asia? Ainakin itselleni se on normi eikä poikkeus. Ei tee niin mieli mennä kylään liian sotkuisiin paikkoihin.

[/quote]

sotkuisissa paikossa vierailusta tulee olo, että on jossain kerjäläiskorttelissa kylässä. Mua inhottaa sellainen..ei auta vaikka emäntä kokkaisi kuinka paljon.

Vierailija
13/57 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 14:58"]

Meille kun tulee uusia tuttavuuksia niin ilmeisesti järkyttyvät meidän kodin siisteydestä. "Onpas teillä siistiä!" ja jotkut päivittelevät ettei ole mahdollista että lastenhuoneessa asuu lapsia. Toiset vihjailevat ettei kodissamme ole asumisen merkkejä. Viimeistään kun vastavierailun aika tulee niin nämä ihmiset sanovat kutakuinkin saman lauseen: "Meillä on vähän sotkuista kun panostan lapsiin. Touhuan mielummin lasten kanssa yhdessä kuin siivoan kokoajan ja tykkään tehdä kaiken ruuan itse,siihen menee aikaa. Meillä elämisen jäljet saavat näkyä, olohuoneessakin voi leikkiä." Aika normaaleja koteja näillä ihmisillä on ollut yhtä kaaos asuntoa lukuunottamatta. Tulee aina kurja mieli kun luulevat ettei meillä saa tehdä mitään ja siivoan kokoajan.

Panostan kotona viihtyvyyteen. Laadun lisäksi haluan pitää kodin siistinä. Pedataan aamuisin sängyt, asettelen koristetyynyt sängylle. Kaikki tavarat ovat omilla paikoillaan. Sohvan selkätyynyt pöyhin ja asettelen sohvalle koristetyynyt ja huovan kauniisti. Keittiön tasot ja pöytä on siistitty. Tasoilla on kodinkoneita ja lasipurkkeja ym. mutta järjestyksessä. Lastenhuoneessa yhtälailla sängyt pedattu, hyllyissä on omissa laatikoissaan lelut ja pelit. Imuroin 1-3krt viikossa,eteisen joka päivä hiekka/kurakausina. Lattian pesu kerta viikkoon, pölyt pyyhin joka päivä, vessan pesen joka päivä. Meillä ei ole mitenkään minimalistinen koti vaan tavaraa on, kaikki omissa paikoissaan.

Elää täällä saa rauhassa, ollaan koko poppoo sohvalla, voidaan syödä pizzaa telkkua katsellessa. Koristetyynyihin saa nojata tai vaikka istua niiden päällä lattialla. Lapset saavat tuoda olohuoneeseen nukkeleikit tai kasata ison junaradan. Keittiön pöydällä saa piirtää jne. Välillä iskee kauhea kaaos, pizzalaatikko muruineen sohvapöydällä, sohvatyynyt lattialla, leluja jokapuolella, sängyt jääneet aamulla petaamatta ja tiskivuori ja ruuanlaitossa tullut kaaos keittiössä. Imurointi jäänyt 1-2 vk ajalta. Tätä tapahtuu mutta sitten taas siivotaan paikat. Tätä kaaosta ei yleensä kukaan ulkopuolinen koskaan näe.

[/quote]

vittuiletko miehellesi jos sillä ei ole sama siivousrytmi?  ja kirjoitatko AV:lle että paska mies?  

Vierailija
14/57 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 15:13"]

[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 15:03"]Kuulostaako kuvauksen kotimme liian siistiltä? oletteko törmänneet vastaavanlaiseen käytökseen? ap [/quote] Kotinne kuulostaa viihtyisältä, mutta teetköhän asiasta turhan ison numeron? Siis omassa mielessäsi. Millaisia vieraita teillä käy, jos oikeasti siisteys on heille iso tai vieras asia? Ainakin itselleni se on normi eikä poikkeus. Ei tee niin mieli mennä kylään liian sotkuisiin paikkoihin.

[/quote]

Niinpä. Asia tuntuu olevan jotenkin top-tärkeä. Muuten et edes kiinnittäisi huomiota tavalliseen kohteliaisuuteen. Kun aloin muistelemaan, on meillekin kai joskus sanottu, että onpas siistiä lapsiperheen kodiksi, vaikka minusta oli ihan kaaos. Se nyt vain on sellainen kohteliaisuus, kun vierailun aluksi on saatava keskustelu alkamaan.

Vierailija
15/57 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 15:17"]

Voi kun kadehdin teitä siistejä.. osaisinpa munäkin.. tai itseasiassa olenkin kova siivoamaan mutta kodista tekee epäviihtyisän ummehtunut haju (johtuu koirasta) karvaisista sohvista, huonosta sisustuksesta (ei ole varaa tai taitoa) ja ahtaudesta. Kaikille tavaroille ei myöskään ole sitä omaa paikkaa mikä ärsyttää..

[/quote]

Älä kadehdi.Neuroottisen siistit ihmiset ovat rasittavia

Vierailija
16/57 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 15:17"]

[/quote]

juu.ei ne tavarat meilläkään omin paikkoihinsa kävelleet. On pitänyt siirtää ja järjestellä niille tilaa. Miten sisustaminen on vaikeaa?? Oma kotisihan se, kai tiedät mistä pidät...

Vierailija
17/57 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä aloitus kuulostaa tutulta. Ihan kuin olisin ennenkin lukenut.

Vierailija
18/57 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä yritän aina selitellä että on meilläkin aina välillä ihan hirvee pommi. Niinkuin onkin. Mutta kun on oppinut laittamaan tavarat/ astiat paikalleen käytön jälkeen, niin mites ne edes olis levällään? Lapsillekin opetettu, että leikin jälkeen lelut kaappiin ennen uusia.

Mutta syyllinen olo tulee kyllä. Ihan kun meillä ei oltais lasten kanssa. Ja kuka edes jättää aamulla sängyn petaamatta? Onko sellasiakin...?
-2

Vierailija
19/57 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuoteen jätän aamulla petaamatta ihan tarkoituksella, koska ihmiset hikoilevat öisin ja vuoteen on hyvä tuultua rauhassa. Kuka sitä on päivällä katsomassa. Olen nähnyt patjan, mikä oli homeessa, koska se oli tiiviisti aina pedattu heti herättyä. Lähden ajamaan töihin klo 5.45 ja mies heti perään, joten en nouse paria tuntia aikaisemmin, jotta sänky saisi tuultua ennen petaamista. 

Vierailija
20/57 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 14:58"]Välillä iskee kauhea kaaos, pizzalaatikko muruineen sohvapöydällä, sohvatyynyt lattialla, leluja jokapuolella, sängyt jääneet aamulla petaamatta ja tiskivuori ja ruuanlaitossa tullut kaaos keittiössä. Imurointi jäänyt 1-2 vk ajalta.

[/quote]

Oi että onkin KAUHEA KAAOS :D

Kuvauksesta päätellen tosiaankin siivoat koko ajan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kolme