Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko tässä nuorelle naiselle tarpeeksi syytä mennä gynekologille?

Vierailija
07.03.2014 |

Olen siis 23-vuotias nainen ja elelen vakaassa parisuhteessa, lapsia meillä ei vielä ole mutta kesän jälkeen on tarkoitus jättää kondomit sikseen ja toivoa perheenlisäystä :)

Olen käynyt gynellä ainoastaan kaksi kertaa elämässäni. Ekan kerran kávin n. 16-vuotiaana koska hyvin säännölliset menkat muuttuivatkin yhtäkkiä kaksiviikkoisiksi ja tiputtelu ei meinannut loppua joten gyne vaan antoi e-pillerit, otti papakokeen ja söinkin e-pillereitä noin puoli vuotta mutta sitten lopetin ja menkatkin muuttuivat entiselleen.

Toisen kerran kävin gynellä 19-vuotiaana tekemässä papa-kokeen ja juttelemassa e-pillereistä ja sainkin uuden reseptin, mutta en sitten kuitenkaan koskaan alkanut niitä syömään.

Kiertoni on ollut lähestulkoon kellon tarkka, tasan 28 päivää.

Nyt viimeiset 4 kuukautta kierto on ollutkin 26 päivää ja yksi toinenkin "oire" on ilmennyt, ovulaation aikaan tulee hiukan tiputteluvuotoa. Tuota ei oikeastaan ole koskaan ennen tapahtunut. Kerran taisin huomata että oli jotain rusehtavaa valkovuotoa oviksen aikaan mutta se oli vaan kerran ja siitäkin jo monta vuotta. Tuota tuhruttelua siis jatkuu ainoastaan max. 2 päivän ajan.

Onkohan tämä merkki jostain vakavemmasta?

Nyt kun vauvahaaveet on pinnassa niin pelkään lapsettomuutta jotenkin ihan tajuttoman paljon :(

Onko se että kierto on muttunut 2 päivää lyhemmäksi ja että yhtäkkiä"vuodan" verta ovulaation aikaan tarpeeksi "suuret" syyt päästä gynekologille tai mennä sitten ykstyiselle?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
07.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se kierron pituus nyt niinkään mutta tiputteluvuoto kylläkin. Mene siis gynelle.

Vierailija
2/13 |
07.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gynellä käydään joka vuosi, oli vaivoja tai ei

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
07.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vuoden nuorempi ja minullakin on alkanut esiintyä ylimääräistä vuotoa ja olen miettinyt, pitäisikö mennä gynekologille. En ole koskaan käynyt gynellä. Viimeksi sitä tuli viikko menkkojen jälkeen ja melko paljon jäi paperiin pyyhkiessä. Seuraavana päivänä vain hieman ja kolmentana vain vähän. Kierto myös aikaisemmin 28 pv, mutta siinä on ollut heittoa viime aikoina. Sukupuolitaudit ovat poissuljettuja. 

Vierailija
4/13 |
07.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta kondyloomaa ei testata... -4

Vierailija
5/13 |
07.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tässä on sellainen mutta että asun sellaisessa maassa missä ei ole yksityisiä gynejä ja tällaisille erityislääkäreille pääsee terveyskeskus lääkärin lähetteestä ja lähetettä ei todellakaan saa hepposin perustein. Pari vuotta sitten kysyin että voisinko käydä vain tarkastuksessa, läákärin nauroi että ei tässä maassa mennä ellei sitten ole oikeasti jokin vialla että mitä sitä turhaan pelottelemaan. 

Olkaa onnellisia että Suomessa kehotetaan naisia pitämään huolta terveydestään!

Mutta ajattelin että olisikohan siinä jo tarpeeksi syytä että on tuollainen ovisvuoto tullut yhtákkiä JA kierto muuttunut?

ap

Vierailija
6/13 |
07.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä maassa on noin :o

Vierailija
7/13 |
07.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.03.2014 klo 15:50"]

Missä maassa on noin :o

[/quote]

Tässä maassa on myös yleisempää synnyttää vauva kotona kuten viime vuosisadalla :D Lapsikuolliseuuskin on samaa luokkaa kuin monessa kehitysmaassa, vaikka muuten onkin ihan länsimainen maa.

Vierailija
8/13 |
07.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, kun tilaat aikaa, liioittelet oireitasi tai keksit vielä jotain lisää.

Vierailija
9/13 |
07.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.03.2014 klo 15:56"]

No, kun tilaat aikaa, liioittelet oireitasi tai keksit vielä jotain lisää.

[/quote]

vois kai sanoa vielä kivuliaat kuukautiset oireena:D

Ne kyllä ovat ollet aina todella kivuliaat mutta ihan särkylääkkellä on pärjätty joten sen takia en vielä hakeutuisi gynelle.

Vierailija
10/13 |
07.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alankomaat?

Vierailija
11/13 |
07.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No gynellä ei kyllä nykyään tarvi ainakin minun tietääkseni rampata joka vuosi?? Minulle gyne sanoi, että heti jos jotain vaivaa on, niin sinne vaan, mutta muuten väliksi riittää 2-3 vuotta.

Vierailija
12/13 |
07.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hahaa itsekin olen Hollannissa asunut monta vuotta, nykyaan asun itaisessa naapurissa ja niin tiedan noi gynekologi ongelmat! Taalla Saksassa kylla paasee gynelle helposti ja se on ihan suositeltavaakin.

Siis milla vuosisadalla siella oikeesti eletaan? Joo menkaa vaan gynelle sitten kun on jo pahat kivut ja kun sairaudet levinneet niin pahoiksi etta pahimmassa tapauksessa edessa on vain nopea kuolema! En oikeesti nyt vitsaile vaan tiedan yhdenkin perheen jonka 20 v tytto paasi gynelle vasta kun oli pahat vaivat ja se oli kohdunkaulan syopa ja jos olisi aikaisemmin paassyt niin olis varmasti aiemmin jo huomattu eika olisi tarvinnut leikata koko kohtua pois :( tosi ikavaa

Noista sun vuoto-ongelmista en kylla osaa sanoo mitaan, itsellani on edelleen kolmikymppisena hyvin epasaannollinen vuoto johon ei oo loytynyt syyta.

Suosittelen vaan vahan liiottelemaan oireita, toivottavasti sulla on expat friendly huisarts jolle selitat kuinka oot tottunut gynelle paasemisen helppouteen. Muutaman kyyneleenkin voi tirauttaa, toivottavasti auttaa :D

Veel succes! 

Vierailija
13/13 |
07.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.03.2014 klo 16:09"]

Hahaa itsekin olen Hollannissa asunut monta vuotta, nykyaan asun itaisessa naapurissa ja niin tiedan noi gynekologi ongelmat! Taalla Saksassa kylla paasee gynelle helposti ja se on ihan suositeltavaakin.

Siis milla vuosisadalla siella oikeesti eletaan? Joo menkaa vaan gynelle sitten kun on jo pahat kivut ja kun sairaudet levinneet niin pahoiksi etta pahimmassa tapauksessa edessa on vain nopea kuolema! En oikeesti nyt vitsaile vaan tiedan yhdenkin perheen jonka 20 v tytto paasi gynelle vasta kun oli pahat vaivat ja se oli kohdunkaulan syopa ja jos olisi aikaisemmin paassyt niin olis varmasti aiemmin jo huomattu eika olisi tarvinnut leikata koko kohtua pois :( tosi ikavaa

Noista sun vuoto-ongelmista en kylla osaa sanoo mitaan, itsellani on edelleen kolmikymppisena hyvin epasaannollinen vuoto johon ei oo loytynyt syyta.

Suosittelen vaan vahan liiottelemaan oireita, toivottavasti sulla on expat friendly huisarts jolle selitat kuinka oot tottunut gynelle paasemisen helppouteen. Muutaman kyyneleenkin voi tirauttaa, toivottavasti auttaa :D

Veel succes! 

[/quote]

Totta puhut, nyökyttelin vaan lukiessani sun kommenttia, täällä ruudun toisella puolella, länsinaapurissasi ;)

Harmi vaan etten asu missään suuressa kaupungissa joten lekurit ei oo tottuneita expateihin täällä. Mutta enköhän mä näillä mun oireilla saa jotain aikaan lääkärin vastaanotolla. Tehköön sitten läákäri tutkimuksen jos gynekologiin ei ole aihetta.

Joka tapauksessa olen menossa parin kuukauden päästä Suomessa käymään niin silloin viimeistään voin varata ajan ja käydä sitten ihan yksityisellä.

Muutenhan täällä ollaan niin moderneja, mutta terveydenhuolto on jämähtänyt samalle tasolle mitä se oli Suomessa meidän isovanhempien aikaan. Ei mun mielestä aina tarvitsi olla niin moderni ja mennä mukaan kaikkiin kotkotuksiin mutta nyt kun leikitään niin monen ihmisen hengen uhalla, vaan koska "näin meillä tehtiin 200 vuotta sitten, on kelvannut hyvin, ei pidä muuttaa vanhoja kaavoja" ja ollaan siitä niin ylpeitä.