Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Neuvoja, mistä löytää luotettava vuokralainen?

Vierailija
04.04.2013 |

Olen ensimmäistä kertaa vuokraamassa asuntoa. Osaatteko neuvoa tai jakaa kokemuksia mistä löytäisi luotettavan vuokralaisen? Onko kokemuksia vuokraturvasta?

Kommentit (61)

Vierailija
1/61 |
02.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokraturvasta kannattaa pysyä helvetin kaukana. En suosittele kenellekään!! Luokattomia ilmoituskuvia, teksti täynnä kirjoitusvirheitä, näytöt keskellä päivää kun tavalliset ihmiset ovat töissä, suoranaista vittuilua, yhteydenpito käsittämättömän heikkoa. Huono palveluasenne ja "minä tiedän ja minä olen oikeassa"-asenne. Ihmiset. Oikeasti: Älkää käyttäkö tätä firma.

Kokemuksieni perusteella en yhtään ihmettele miksi kyseisen firman talous on kuralla.

Vierailija
2/61 |
02.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.04.2013 klo 16:25"]Kaikkein paras vakuutus on hankkia vuokralainen jolla on näyttää neljän kuukauden ajalta palkkakuitti työpaikalta. Siinä näkyy pystyykö tyyppi maksamaan vuokraa, riittävän suuri palkka, ja että palkasta ei ulosmitata. Myös mahdollinen todistus edelsieltá vuokranantajalta että vuokra on tullut ajoissa. Vuokranvälittäjät on viimeinen mitä itse käyttäisin , suurien vakuuksien panttaaminen ei kerro vuokralaisen maksukyvystä mitään, pelkkáÁ rahanmenoa vuokranantajalta.

[/quote]

Vuokranantajalla ei ole oikeutta pyytää palkkakuitteja ja kaikenmaailman verotodistuksia

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/61 |
02.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vau. On varmaan helpompi päästä kauppikseen opiskelemaan kuin teidän vuokralaisiksenne. Moiset pyynnöt saa teidän näyttämään mielenterveysongelmaisilta, oikeesti vähän rajaa.

Vierailija
4/61 |
02.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko muilla kuin Vuokraturvalla käytössä 12 kk:n takuuta, jos vuokralainen ei maksakaan? Kokemuksia?

Vierailija
5/61 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokraturvan takuu on oikeasti aika suppea. Itsellä seuraava kokemus: Olimme vuokraamassa uudenveroista asuntoa seudulla missä oli myös korkotuella rakennettu vuokratalo. Vuokraturva arvioi kotimme vuokraksi 400e alemmaksi kuin markkinavuokra alueella vapaan rahoituksen asunnoissa. Eli taustatyötä ei oltu tehty kunnolla. Asunto vuokrattiin sitten toisen välittäjän toimesta 300e vuokraturvan arviota kallimmaalla vuokrahinnalla - mutta tämän välittäjän sopimus on todella heikko ja täytyy toivoa, ettei sen takia joudu ongelmiiin. Tämän jälkeen ollaan tehty itse ilmoitukset asunnoista, näytetty ne itse (heti nähdän vuokralainen) ja itse tehdyt sopimuspohjatkin ovat paljon parempia kuin tämän välittäjän. 

Vierailija
6/61 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kuvittelin olevani "ihannevuokralainen", mutta mulla oli tosi vaikeuksia löytää asunto. Olen tavallinen työssäkäyvä ihminen, joka tarvitsi kakkosasunnon pitkän työmatkan vuoksi. Se joka vuokrasi, oli tosi helpottunut ja tyytyväinen. eihän hän voinut tietää, missä kunnossa asunnon pidän, mutta siistiä täällä on ja vuokran on saanut täsmällisesti ajallaan. Olin yllättynyt, että nuoret pariskunnat menivät aina edelleni. Nuoria pariskuntia tuntui siis monet vuokranantajat pitävät hyvinä vuokralaisina. 

Vierailija
7/61 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokraturvan takaus vuokranantajalle on yhtä tyhjän kanssa. Valheellista markkinointia. Jos vuokralainen ei maksa vuokraansa Vuokraturva purkaa sopimuksen ennenkuin ehdit kissaa sanoa. Jos taas on hyvä vuokralainen niin vuokran olisit saanut muutenkin. Pelkkää rahastusta hyväuskoisilta ihmisiltä. Karttakaa ko. firmaa viimeiseen asti. Myös vuokralaiset on heidän kanssaan ongelmissa  - eivät esim. kerro tulevasta putkiremontista ja vuokralainen joutuu kuitenkin maksamaan vuokran vaikka ei olisi vessaa käytössä. Ja tottakai heillä on parhaat lakimiehet perimässä viimeisenkin euron riitatilanteessa pieniltä ihmisiltä viivästyskorkoineen.

Vierailija
8/61 |
04.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa-a, se onkin vaikea homma.

Me mielestämme valitsimme huolellisesti, mutta silti kävi niin että vuokraaja olikin joku huumediileri ja tuhosi kämppää huolella.

Toinen oli ulkomaalainen, mutta koska suomalaisuus ei takaa laatua, päädyimme tähän. Lopputuloksena asunnosta tuli joku kommuuni, jossa luuhasi lukematon määrä ihmisiä.

Kolmas vuokrasi sen edelleen.

Nyt kun on kantapään kautta kaikki koettu, osaa jo olla varuillaa, kysyä ja selvittää oikeat asiat ja tehdä sopimuksesta aukottoman...

Vierailija
9/61 |
04.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri tuo huolettaa, että tietääkö tällainen ensikertalainen ne oikeat asiat, jotka on hyvä selvittää ja kysyä. Siksi olemme harkinneetkin Vuokraturvaa, joka hankkisi vuokralaisen puolestamme ja takaisi ensimmäisen vuoden vuokranmaksun. Kiinnostaisi tietää, miten se heidän "seulansa" toimii, eli ovatko heidän välittämät vuokralaisensa tosiaan luotettavia.

ap

Vierailija
10/61 |
04.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kaksi huonoa ja yksi hyvä kokemus lähipiirissä.

Sukulaiseni vuokrasi meistä ensimmäisenä asuntonsa hiljaiselle ja kiltin oloiselle naiselle. Sen jälkeen vain kävi ilmi, että naisen mies sattui olemaan hyvin riehakasta elämää viettävä romani, joka toi monet sukulaisensakin asuntoon riehumaan. Saivat jatkuvasti valituksia eikä nainen maksanut vuokria ajallaan, ja kirjallista häätöilmoitusta eivät olleet ikinä paikalla vastaanottamassa, ja monilla muillakin tavoilla osasivat hyväksikäyttää lain porsaanreikiä omaksi hyödykseen. Lopulta parin vuoden viivyttelyn jälkeen heidät saatiin häädettyä, ja tietenkin koko kämppä piti remontoida uusiksi lattiasta kattoon asti. En vieläkään oikein tiedä miten tuon olisi voinut estää ennalta, toivottavasti ovat harvinaisia moiset huijarit.

Toinen tapaus oli, kun toinen sukulaiseni vuokrasi asuntonsa vaimonsa tuttavalle. Vaimon mielestä tuo tuttava oli luotettava ja järkevä ihminen. No vuokria ei hänkään maksa ajallaan ja on monta tonnia jo vuokraisännälle velkaa. En tiedä vaikuttaisiko tuossa tapauksessa tuo tuttavuussuhde kielteisesti, eli kehtaisiko niin helposti jättää maksamatta jos vuokraisäntä vaimoineen olisivat täysin vieraita ihmisiä.. Riippunee henkilöstä, jonkun kohdalla tuttavuussuhde varmaan jopa nostaa halua hoitaa vuokranmaksu hyvin.

Näistä tapauksista jotain oppineena päätin itse vuokrata kämppäni normaalilla prosessilla, eli otin selkeät kuvat ja laitoin ilmoituksen Oikotielle. Järjestin näytön ja haastattelin jokaisen hakijan. Moni tarjoutui maksamaan enemmän vuokraa kuin pyysin, mutta en valinnut parhaiten tarjoavaa vaan sen, joka vaikutti asialliselta, luotettavalta ja yhteistyökykyiseltä henkilöltä, ja jonka uskoin myös parhaiten viihtyvän asunnossa. Toistaiseksi ongelmia ei ole ollut, maksut tulevat ajallaan ja neuvoteltavista asioista olemme voineet yhteistyössä sopia.

Vuokraturvasta minulla ei ole kokemuksia, mutta periaatteessa en pidä välityspalvelujen käytöstä, koska sehän joko nostaa vuokraa tai aiheuttaa kustannuksia vuokranantajalle. Mutta varmaan sekin joillekin sopii.

Vierailija
11/61 |
04.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan ollaan oikotien kautta netistä saatu opiskelijoita vuokralaisiksi

Vierailija
12/61 |
04.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

5 jatkaa

netistä löytyy hyviä vuorkasopimuspohjia ja tietty 2-3 kk takuuvuokra

Vierailija
13/61 |
04.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me olemme luotettavia vuokralaisia ja muuttamassa ulkomailta takaisin Suomeen. On vaikea löytää vuokra-asuntoa pariksi vuodeksi ilman suuria välitysmaksuja. Mielestäni välitysfirmojen kiskurihinnat edesauttavat vuokramaksujen myöhästymistä. Me olemme pariskunta jolla on yli 100 000 euron tulot vuodessa. miten ihmessä vuokramarkkinoilla pärjää joku jolla on todella pienet tulot.

Vierailija
14/61 |
04.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kommenteista!

Olen käsittänyt, että vuokraturvan välityspalvelu maksaa vain vuokranantajalle, ei vuokralaiselle. Olisin valmis maksamaankin välitysmaksun siitä, että joku asiantunteva taho hoitaa asunnon vuokraamiseen liittyvät käytännön asiat ja hankkii luotettavan vuokralaisen. Kiinnostaisi kuulla kokemuksia siitä toimiiko systeemi eli saako rahoilleen vastinetta.

Olen myös harkinnut ilmoituksen laittamista oikotielle, mutta jotenkin mietityttää se vuokralaisen valinta ominpäin, kun on kyseessä ensimmäinen kerta vuokraajana. 

Vierailija
15/61 |
04.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap, me valittiin eka vuokralainen meidän asuntoon netitse, ei edes nähty ihmistä face to face. ja hyvä vuokralainen oli. ei kukaan tiedä, että olet ensimmäistä kertaa vuokranantajana ja näin ollen laita kämppää remonttiin ja huijaa sua. luota itseesi, kyllä sä ihmisestä sen viestien perusteella saat jo aika hyvä kuvan, saati sitten että voit itse haastatella.

Vierailija
16/61 |
04.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkein paras vakuutus on hankkia vuokralainen jolla on näyttää neljän kuukauden ajalta palkkakuitti työpaikalta. Siinä näkyy pystyykö tyyppi maksamaan vuokraa, riittävän suuri palkka, ja että palkasta ei ulosmitata. Myös mahdollinen todistus edelsieltá vuokranantajalta että vuokra on tullut ajoissa. Vuokranvälittäjät on viimeinen mitä itse käyttäisin , suurien vakuuksien panttaaminen ei kerro vuokralaisen maksukyvystä mitään, pelkkáÁ rahanmenoa vuokranantajalta.

Vierailija
17/61 |
04.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me olemme luotettavia vuokralaisia ja voin tässä kertoa joitakin asioita, joihin kannattaa kiinnittää huomiota:

* Vuokralaisen hyväkäytöksisyys. Jos käytöstavat eivät ole hallussa, tuskin vuokrakaan tulee ajallaan.

* Elämäntilanne. Me olemme melko nuori ydinperhe eikä meillä ole tarvetta bilettää asunnossa; lisäksi mieheni käy töissä joten yörauha naapureille on taattu.

* Luottotiedot. Toki näissäkin on varmasti poikkeuksia, mutta jokaisella tuntemallani luottotiedottomalla elämänhallinta on erittäin puutteellista.

* Kuka maksaa vuokran. Sossun asiakkuudessa ei ole hävettävää, mekin olimme opiskeluaikoina mm. kesäisin pakon edessä sossussa, mutta rahat tulivat aina tilillemme josta maksoimme "itse" vuokramme. Sossu maksaa vuokran vuokralaisen puolesta, jos tällä on ongelmia elämänhallinnassa (mm. juopot).

Vierailija
18/61 |
04.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut vuokranantajat luottavat mieluiten vuokralaisiin, joilla on jonkunlainen uskonnollinen vakaumus, mutta eihän se mitään takaa ja miksei uskontokorttia voisi uskonnotonkin pelata jos sattuu mieleen juolahtamaan. Enkä osaa kyllä sanoa, mistä tällaisia vuokralaisia voisi lähteä etsimään.

Vierailija
19/61 |
04.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä vuokraa tutulle.

Vierailija
20/61 |
04.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

me ollaan vuokrattu meidän iso yksiö opiskelijalle ja työssäkäyvälle. hyvin olivat luotettavia molemmat. haasteteltiin itse kandidaatteja ja kyllä heti näki, keneen voi luottaa. opiskelijahaastatelluista 4 oli tyttöä ja 1 poika. yllätys yllätys, poika sai kämpän.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kuusi