Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsuutesi mieluisimmat kirjat

Vierailija
12.09.2017 |

Olen syntynyt kuuskyt-luvulla. Ala-asteella luin Merri Vikin Lotta-kirjoja, kreikkalaisia perinnekertomuksia, Tiina-kirjoja, kummituksista kertovia kirjoja (ja pelkäsin ihan helkkaristi) , eläinkirjoja, Viisikoita ja ihmettelin sitä eväiden määrää ja "Leo löysi taskustaan suklaa-levyn"! Erityisinä lukuelämyksinä mieleen on jääneet Hans-Eric Hellbergin Maria-kirjat, Maria Halasin Takapulpetin Kati (Josta on tehty myös elokuva), Mark Twainin Tom Sawyer ja Huckleberry Finnin seikkailut, Teuvo Pakkalan lapsikertomukset sekä mummolassa olleet 40-luvulla painetut Lukemistoa lapsille, joissa mm.Lyyli Laurikainen kuolee keuhkotautiin, tynnyrissä kasvanutta tyttöä piestään. Tosin em. kirjoista opin kuuluisia suomalaisia runoja.
Luokkatoverini luki Kaari Utriota, Väinö Linnaa, venäläisiä klassikoita ja minun kävi niin pirusti kateeksi kun en itse ymmärtänyt niistä pätkääkään, tosin sittemmin korjasin tuon asian.
Entäpä mitä sinä luit ja mikä on jäänyt mukavana kirjana mieleen?

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
12.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Romaani jossa pikkutytön kissa alkaakin puhua ja onkin kotoisin jostain kissojen maailmasta. Tyttö lainaa isänsä hevosen, jolla on tähtikuvio otsassa ja he lähtevät pelastamaan maailmaa. Kirjassa esiintyi jonkinlainen maaginen kaulakoru ja katit olivat pahoja kissoja. Osaako kukaan sanoa mikä kirja voisi olla kyseessä? Lainasin sen 90-luvulla vasta lukemaan oppineena ja luin ainakin kahdesti läpi, mutten muista tarkemmin. Haluaisin joskus lukea kirjan uudestaan, koska olin silloin niin lumoutunut tarinasta.

Vierailija
2/20 |
12.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ronja ryövärintytär ja Pikkuprinsessa  8-vuotiaana, Roald Dahlin kirjat, Pimeä nousee- ja maamerenvelho-sarjat, Neverwhere ja Humiseva harju 9-vuotiaana, Sinuhe, Musta torni, Harry potter ja viisasten kivi  10-vuotiaana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
12.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli Combi-kuvatietokirja-sarja. Lyhyesti ja ytimekkäästi kuvailtuja asioita joita selvensivät piirretyt kuvat. Opin pienenä esim. miten Pompejin tulivuorenpurkauksessa kuolleista ihmisistä voitiin tehdä kipsivaloksia.

Vierailija
4/20 |
12.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 muskettisoturia

Vierailija
5/20 |
12.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäiset kirjat joita luin kun opin lukemaan, olivat Pekka Töpöhäntä -kirjoja. Vähän kun ikää tuli lisää, niin suosikeiksi tulivat Tiinat ja Neiti Etsivät. Vielä vähän eteenpäin niin suosikkejani olivat Pimeä Nousee -sarja sekä Stephen Kingin kirjat.

Vierailija
6/20 |
12.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt vuonna 1974. Kaikkein mieluisin kirja oli sellainen piirretyin kuvin kuvitettu lasten tietokirja ihmisen anatomiasta. Kaikkein jännintä siinä oli ihmisen luuranko, jonka kylkiluuta hymyilevä, nutturapäinen opettaja osoittaa karttakepillä. Sitä kirjaa lainattiin kirjastosta varsin ahkerasti. (Muistaako kukaan kirjan nimeä?)

Vierailija
7/20 |
12.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tammen kultaiset kirjat, mieluisimmat moneen kertaan. Sitten Viisikot ja Tiina-kirjat  ja paljon muuta, mutta nämä on jäänyt mieleen.

Vierailija
8/20 |
12.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pierre Probst: Kaijaliisan matka, 60-luvun puolestavälistä. Liekö näitä Kaijaliisa-kirjoja enemmänkin? Kirjasammosta ei löydy muita kuin hänen uudempia kirjoja, enkä löytänyt Google-haullakaan, eli todellakaan kaikki tieto ei löydy netistä. Tuo kirjahan on aivan ihana, löysin sen äskettäin vanhasta varastolaatikosta muitten muistotavaroitteni joukosta.

Vierailija
9/20 |
12.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän Marikki-kirjat on ihania. Niistä pidin. Myös Roald Dahlin "Matilda" oli herttainen, luin sitä uudestaan ja uudestaan. :)

Vierailija
10/20 |
12.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna Ystävämme ja erityisesti Gilbert-aikakausi ja Anna nuorena aikuisena.

Kyöpelivuoren tarina.

onko kukaan kuullut sarjakuvasta nimeltä Digedagit? saksalainen lasten sarjakuva jossa oli jälkeenpäin ajateltuna hyvin poliittinen ote. kertoo kolmesta reportterista joita kiinnostaa maailmanpolitiikka ja eriarvoisuus. puhuttiin mm etelävaltioden orjakaupasta ja nämä fiktiiviset toimittajat halusivat edistää sen loppumista ja tukivat orjien vapautus operaatiota ilkeiden pohattaplantaasien omistajien ikeestä. hieno sarja ja hyvin piirretty

Vierailija
11/20 |
12.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pekka Töpöhännät olivat mukavia vaikka keljutti kun Pekka ei antanut ikinä tuhmalle Monnille kuonoon.

Koulusta sai myös lainata kotiin sellaisia lasten tietokirjoja, en muista nimeä.  Niissä oli lyhyitä juttuja ja piirroskuvia.

Pienenä luin salaa Erica Jongin Lennä, Uneksi-teosta punaisin poskin.

Pupu Tupunaa inhosin, koska sillä oli ärsyttävä pörrö-otsatukka. Jotenkin näsäviisaan näköinen otus.

Tammen kultaiset kirjat olivat melkein laitaluvultaan ihania.  Laura Ingallsin kirjat olivat ja ovat (vaikka ovatkin liioitellun onnellisia) edelleen läheisiä.

Vierailija
12/20 |
12.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Romaani jossa pikkutytön kissa alkaakin puhua ja onkin kotoisin jostain kissojen maailmasta. Tyttö lainaa isänsä hevosen, jolla on tähtikuvio otsassa ja he lähtevät pelastamaan maailmaa. Kirjassa esiintyi jonkinlainen maaginen kaulakoru ja katit olivat pahoja kissoja. Osaako kukaan sanoa mikä kirja voisi olla kyseessä? Lainasin sen 90-luvulla vasta lukemaan oppineena ja luin ainakin kahdesti läpi, mutten muista tarkemmin. Haluaisin joskus lukea kirjan uudestaan, koska olin silloin niin lumoutunut tarinasta.

Kirja on Marvi Jalon "Kissojen taikayö". Olen vasta lukenut sen omille lapsilleni ääneen, kun tyttäreni osti sen koulun kirjaston poistomyynnistä.

Vierailija
13/20 |
12.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirja on Marvi Jalon "Kissojen taikayö". Olen vasta lukenut sen omille lapsilleni ääneen, kun tyttäreni osti sen koulun kirjaston poistomyynnistä.

Kiitos! Olen yrittänyt selvittää tätä joskus aiemminkin.

Vierailija
14/20 |
12.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkäsin Pekka Töpöhännistä, kun olin vasta oppinut lukemaan. Myöhemmin luin mm Tiina, Lotta ja Anna -kirjoja.

Vierailija
15/20 |
12.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lotta-kirjat, Neiti Etsivät, Viidakot...Lainasin kassillisen kirjoja joka viikko kirjastoautosta ja luin kymmeniä kirjoja vuodessa kouluikäisenä. Ei ollut nettiä ja tv:ssä kaksi kanavaa... onneksi opin hyväksi lukijaksi ja koulu sujui myös hyvin. Tätä eivät monet nykynuoret saa kokea.

Vierailija
16/20 |
12.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi parhaista oli Veikko Huovisen "Hamsteri". Eläydyin siihen hyvin voimakkaasti, yllytin äitiä ja isää säilömään kamalasti kaikkea talven varalle. Odotin hirmuisia hankia ja pakkasia ja olisin halunnut syödä kokonaisen teeren ja sen kanssa lakkahilloa.

Vierailija
17/20 |
12.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kultasiskoni ja Tatu Tiikerinpentu

Vierailija
18/20 |
12.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Astrid Lingren, Varsinkin Ronja Ryövärintytär.

Teininä Lotta kirjat oli ihan huippuja

Vierailija
19/20 |
12.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Astrid Lingren, Varsinkin Ronja Ryövärintytär.

Teininä Lotta kirjat oli ihan huippuja

Vierailija
20/20 |
12.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peppi Pitkätossu Etelämerellä oli ensimmäinen kirjani, sain sen 6-vuotiaana. Sitä ennen olin opetellut lukemaan mm. Tarzan-kirkoista. Saman kirjailijan Mars-sarja kului myös käsissä. Montgomeryt, Alcottit ja Burnettit olivat lemppareita 9-vuotiaasta pitkälle nuoruusikään.Agatha Christiet noin 11-vuotiaasta. Aku Ankat kuuluivat lukemistoon nekin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kolme