Kiinassa tehtyä: Arabia,Fiskars,Hackman,Iittala,Marimekko,Vallila.. MUUMIMUKIT ON KIINALAISTA "roskaa"
Kai sinäkin tämän tiesit ja lopetat nyt niiden syyllistämisen jotka "tilaavat kiinalaisista kaupoista hirveää roskaa" :D
Kommentit (17)
Kotimaisia aterimia yritän löytää, neuvoja?
Onko tää Fiskars nyt suomalainen vielä niinkuin wikipedia väittää. Onko niillä edes lusikoita?Onko mitään merkkejä enää Suomessa vai kaikki myyty ulkomaille?
Vierailija kirjoitti:
Marimekon vaatteissa lukee made in China, hinta vain korkeampi kuin tavallisella kiinakrääsällä.
Marimekko, Made in China – Tuore kirja kertoo suomalaisyhtiön tarinan ja salaisuudet
Uuden Marimekko-kirjan tekijät pääsivät yhtiön kiinalaiselle laukkutehtaalle. Teoksen iso kaari kertoo tuttua historiaa yrityksestä, jonka elämä on ollut melkoista melodraamaa.
Voihan Marimekko
Kuvasin myyntiin tuplasiskojen vaatteita ja vastaan tuli kasa Marimekon vaatteita. Löytyi vanhempaa ja uudempaa marimekkoa. Samalla tuli kaivettua meidän kaapista Onnin Marimekon vaatteita ja oma lompakko.
Vaatteista löytyi kolmea eri lappua. "Made in Finland", "Made in portugal" ja "Made in China". Kirppiksellä käydessä näin Marimekon vaatteen jossa oli "Design from Finland". Itselle herätti negatiivisia tunteita katsoa noita uusimpia Marimekon vaatteita, joissa luki "made in China". Onhan Marimekko tunnettu merkki ympäri maata ja varmasti kysyntä kovaa, mutta itseltä meni maku koko firmaan. Paremmalta olisi tuntunut se, että valmistettaisiin Euroopassa.
Useasti oon kuullut kun ihmiset puhuvat, että "käytän Marimekon vaatteita kun ovat kotimaisia". Eihän niissä nykyään ole muuta kuin suunnittelu Suomessa tapahtuvaa? Ja vaatteet valmistetaan kuitenkin Kiinassa.
http://lapsekkaana.blogspot.fi/2016/07/voihan-marimekko.html?m=1
Hei naiset, kuinka paljon olisitte valmis maksamaan seuraavista vaatekappaleista:
-farkut
-neule
-mekko
-nahkatakki
-villakangastakki
-t-paita
Kyse siis Suomessa valmistetuista arkivaatteista, jotka siis hyvänlaatuisia.
Vierailija kirjoitti:
Hei naiset, kuinka paljon olisitte valmis maksamaan seuraavista vaatekappaleista:
-farkut
-neule
-mekko
-nahkatakki
-villakangastakki
-t-paita
Farkut: 200e
Neule: riippuu materiaalista/mallista 50-250e (kalleimmassa päässä saa olla jo jotain erikoista mallissa ja materiaali eettisesti tuotettua merinovillaa tms)
Mekko: taas mallista ja materiaalista riippuen 50-300e
Nahkatakki: ei mun juttu eli en ostaisi
Villakangastakki: 400e
Ja arvaa mitä! Tällaisia summia olen maksanutkin ihan viime vuosinakin Suomessa valmistetuista vaatteista. Kaikki uusina ostetut vaatteeni on vähintään EU:ssa, mutta mieluiten Suomessa ostettuja. Niiden lisäksi ostan sitten kirppistavaraa jonkin verran.
Kun ostaa vähemmän, niin voi ostaa myös eettistä, laadukasta ja suomalaista työllistävää. Kertakäyttökulttuuri vaatteiden kanssa on yksi kamalimmista asioita nykymaailmassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-farkut
-neule
-mekko
-nahkatakki
-villakangastakki
-t-paita
Neule: riippuu materiaalista/mallista 50-250e (kalleimmassa päässä saa olla jo jotain erikoista mallissa ja materiaali eettisesti tuotettua merinovillaa tms)
Ja arvaa mitä! Tällaisia summia olen maksanutkin ihan viime vuosinakin Suomessa valmistetuista vaatteista. Kaikki uusina ostetut vaatteeni on vähintään EU:ssa, mutta mieluiten Suomessa ostettuja. Niiden lisäksi ostan sitten kirppistavaraa jonkin verran.
Kun ostaa vähemmän, niin voi ostaa myös eettistä, laadukasta ja suomalaista työllistävää. Kertakäyttökulttuuri vaatteiden kanssa on yksi kamalimmista asioita nykymaailmassa.
Samaa mieltä vähemmän ostamisesta - mielummin ostaa mieluisaa ja laadukasta harvemmin kuin kuraa joka viikko.
Entä kuinka paljon maksaisit Suomessa tehdystä nahkalaukusta? Jos olet vegaani niin kuinka paljon maksaisit vegaaninahkalaukusta?
Entä jos Suomessa olisi merkki, joka myisi tämän tyylisiä tyylikkäitä vaatteista, niin kuinka usein kävisit ostoksilla ja kuinka monta vaattetta arvioisit ostavasi vuodessa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-farkut
-neule
-mekko
-nahkatakki
-villakangastakki
-t-paita
Samaa mieltä vähemmän ostamisesta - mielummin ostaa mieluisaa ja laadukasta harvemmin kuin kuraa joka viikko.
Entä kuinka paljon maksaisit Suomessa tehdystä nahkalaukusta? Jos olet vegaani niin kuinka paljon maksaisit vegaaninahkalaukusta?
Entä jos Suomessa olisi merkki, joka myisi tämän tyylisiä tyylikkäitä vaatteista, niin kuinka usein kävisit ostoksilla ja kuinka monta vaattetta arvioisit ostavasi vuodessa?
Mun toinen Suomessa tehty nahkalaukku maksoi 300e ja toinen reilu 100e (tämä oli alennuksessa).
Siis mä edelleenkin oikeasti ostan näistä Suomessa tehtyjä vaatteita. Pieniä vaatemerkkejä löytyy onneksi vielä paljon. Farkut on oikeastaan ainoa, mitä en ole Suomessa valmistettuna enää etsinnöistä huolimatta löytänyt. Ja nyt Nanson lopettaessa sukkahousutuotannon taitaa sukkahousut mennä samaan luokkaan.
Näitä suomalaisia vaatteita tulee ostettua ehkä n. 4-6kpl vuodessa. Näiden lisäksi sitten about saman verran kirppisvaatteita. Rahaa on viime vuosina mennyt vaatteisiin/asusteisiin n. 1000-1500e/vuosi.
Suomalaiset pienyrittäjät mainostakaa pliis Facebookin "suosi suomalaista-käytä kotimaista" ryhmässä! Sieltä olen yrittänyt löytää suomalaisia tuotteita.
Ja tsemppiä, toivottavasti löydätte asiakkaita, tämä on ihan hullua, että suomalaiset ostaa niin paljon ulkolaista! Mitä se on tehnyt työllisyydelle?
Jos ei ole varaa ostaa suomalaista on parempi ostaa vähemmän ja silti suomalaista. Ahneelle kansalle tulee pask.nen loppu mummoa ni mukaillen!
Niin ja perus t-paita maksimissaan 40e (Neulomolta taitaa saada tosiaan tätä halvemmallakin perus t-paidan). Erikoisemmalla mallilla/printillä enemmänkin.
Hämmästyin, kun näin kansallismuseon myymälässä laudeliinoja ym.saunatavaraa myynnissä, jotka oli valmistettu jossain Euroopassa. Siis Suomen Kansallismuseon myymälässä. . Luulisi että siellä, jos missä myytäisiin Suomessa valmistettuja tavaroita! !
Vierailija kirjoitti:
Niin ja perus t-paita maksimissaan 40e (Neulomolta taitaa saada tosiaan tätä halvemmallakin perus t-paidan). Erikoisemmalla mallilla/printillä enemmänkin.
Tai paremmalla materiaalilla tai mallilla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai paremmalla materiaalilla tai mallilla?
Eikö tuossa ollut että paremmalla mallilla enemmän?
Ja jos käyttäisin paremman materiaalin t-paitoja niin kyllä myös niistä
Jos puhutaan yleisesti paidoista/puseroista/topeista/yläosista niin Suomessa laadukkaasta, eettisesti tuotetusta materiaalista tehty ja minulle hyvin istuva yläosa voisi maksaa jopa yli satasen ilman että kipukynnys ylittyisi.
Suomessa valmistettuja käyttöastioita:
Pyrin ostamaan kotimaisia vaatteita, mutta ihan kaikkea ei kotimaisena saa.
Design-mekkoja löytyy, samoin joustofroteetunika ja leggingsit -tyyppisiä mammavaatteita. Mutta urheiluvaatteet ja -tossut, farkut, rintaliivit ja alusvaatteet, yksiväriset hillityt imetysvaatteet - vaikeaksi menee.
Voisin maksaa neuleesta 200 euroa - tosin aika usein teen neuleeni itse.
Vierailija kirjoitti:
Pyrin ostamaan kotimaisia vaatteita, mutta ihan kaikkea ei kotimaisena saa.
Design-mekkoja löytyy, samoin joustofroteetunika ja leggingsit -tyyppisiä mammavaatteita. Mutta urheiluvaatteet ja -tossut, farkut, rintaliivit ja alusvaatteet, yksiväriset hillityt imetysvaatteet - vaikeaksi menee.
Voisin maksaa neuleesta 200 euroa - tosin aika usein teen neuleeni itse.
Suomessa valmistettuja urheiluvaatteista myy ainakin tanssi/kaunoluisteluvaatteistaan parhaiten tunnettu Piruetti. Talvella tarvittavia urheilukerrastoja jaa Suomessa valmistettuna ainakin Ruskovillalta.
Joo alusvaatteet (varsinkin rintsikat) ja farkut on kyllä hankalia. Oon itse niiden kanssa pyrkinyt siihen, että olisivat edes eu:ssa tehtyjä, mutta tämäkin on yhä hankalaa. Imetysvaatteita taas en ole tarvinnut ikinä, mutta kuvittelisin pienten lastevaatemerkkien niitäkin valmistavan?
Lähde